condensator

Vindapp
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:19

condensator

Ongelezen bericht door Vindapp » 26 aug 2011, 13:03

hallo allemaal, tijdens het sleutelen aan mijn ontsteking van mijn mobi.. ..
Viel mij op dat mijn condensator een transparant goedje omheen zit dat van amber van kleur is en rond om de condensator heen zit. weet iemand hier iets over en heeft dit een functie en of wat zou dit voor een goedje kunnen zijn dat om mijn condensator heen zit. De condensator is niet lek want deze werkt nog optimaal.
Heb ook nog een nieuwe condensator in een doosje maar hier zit niets van een goedje op dat amber van kleur is en glimt nog van de aluminium kleur.
Met vriendelijke mobigroet Vincent

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: condensator

Ongelezen bericht door Harrie » 26 aug 2011, 13:57

Sommige condensators hebben inderdaad deze verpakking.
Nodig is het niet, want het gaat uiteindelijk om de interne isolatie van de condensator polen.
Het materiaal lijkt op polyester.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: condensator

Ongelezen bericht door Franky » 26 aug 2011, 16:51

Klopt ja. Ik heb er hier ook een paar liggen die dat hebben. Ik weet ook niet wat de functie is. Het is in ieder geval niets vreemds :)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: condensator

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 aug 2011, 18:34

Ze zijn in een lak-achtige substantie gedompelt (er zit altijd ergens een druppel, meestal aan de onderkant). Dit is gedaan, om de condensator water- en oliedicht te maken. Ik kan althans geen andere reden bedenken. Groet, Joost.

Vindapp
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:19

Re: condensator

Ongelezen bericht door Vindapp » 30 aug 2011, 21:49

Klinkt wel logisch om je condensator een soort beschermlaag aan te brengen dat dan tegen vuil en vocht beschermd.
Als het een soort polyester product is dat om de condensator heen zit, welk polyester product hebben ze er dan voor gebruikt.
Dat lijkt mij dan wel nuttige informatie. Of zou het dan een kwestie van uitproberen zijn welk product het beste resultaat biedt.
Gr Vincent

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: condensator

Ongelezen bericht door MobyJoost » 30 aug 2011, 23:13

Waarom wil je zo specifiek weten, welk materiaal is gebruikt?

Vindapp
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:19

Re: condensator

Ongelezen bericht door Vindapp » 31 aug 2011, 22:51

Hoi, na te weten dat er op de condensator een soort polyester middeltje (product) is gebruikt. Heb ik op internet gekeken bij polyester producten en het aanbod is nogal groot en divers. weet eigenlijk niet zo goed welk van deze producten het meest in de buurt komt van geschikt zijn en bruikbaar is op de condensator, zoals bij mijn oude condensator waar al wat zit en al jaren zo dienst heeft gedaan.
Vond het al appart dat er bij mijn mobylette onderdelen condensator heb met een laagje polyester goedje erop zit.
Mijn ervaringen met regen en water en plassen en wastraat, heb al wel meerdere condensators doordat er water bij mijn condensator kwam dat deze storing gaf en het daarna niet meer naar behoren deed, maar als eventueel een juiste polyesterproduct kan vinden voor mijn condensator dan wil ik dat wel toepassen op mijn nieuwe imitatie condensator om deze te beschermen tegen water, vooral met deze geweldige zomer is dat wel een must.
gr Vincent

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: condensator

Ongelezen bericht door Harrie » 31 aug 2011, 23:08

Beste forumleden,

Condensatoren gaan echt niet stuk, omdat er geen dikke polyesterlaag omzit. Het lijkt mij zinloos om hierover ver uit te weiden.
Die oude meuk uit de jaren 60 van Novi slaat intern door. Pak dus gewoon een moderne Vespa Ciao condensator; die is ook nog eens lekker goedkoop.
Zelf pas ik meestal een externe condensator toe, die ook onder extreme omstandigheden prima functioneert.
Onder handleidingen tref je daarover een compleet verhaal aan.

viewtopic.php?f=9&t=422

Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 01 sep 2011, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: condensator

Ongelezen bericht door Franky » 01 sep 2011, 17:07

Mee eens :) De condensators zijn zoals ze gemaakt zijn gewoon goed. Geen rede om daaraan nog iets te verbeteren. Dat heeft toch geen invloed ;) Die dingen zijn echt wel waterdicht hoor ;) Origineel werden ze zelfs wel eens aan de buitenkant van het blok geplaatst :)

rondjerijder
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
Locatie: Stadskanaal

Re: condensator

Ongelezen bericht door rondjerijder » 16 sep 2011, 12:16

Dusssssss, als ik het goed begrijp zal een goedkopere condensator van Vespa/puch/tomos oid even goed zijn als een veel duurdere Bosch ? Ik heb namelijk een site gezien waar een condensator van een Yamaha staat met een lipje eraan om extern te kunnen plaatsen. Dit leek mij wel een goed plan. http://www.schaafbromfietsen.nl/webwink ... d=00001368
Wie kan/wil hier zijn/haar mening over geven ?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: condensator

Ongelezen bericht door Harrie » 16 sep 2011, 14:22

Beste R2,
Zal elkaar allemaal weinig uitmaken dat nieuw spul; als je maar geen oude voorraad condensatoren koopt van NOVI. De isolatie daarvan is belabberd.
De waarde dient 0,20 micro Farad te zijn.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: condensator

Ongelezen bericht door MobyJet » 16 sep 2011, 16:26

rondjerijder schreef:Dusssssss, als ik het goed begrijp zal een goedkopere condensator van Vespa/puch/tomos oid even goed zijn als een veel duurdere Bosch ? Ik heb namelijk een site gezien waar een condensator van een Yamaha staat met een lipje eraan om extern te kunnen plaatsen. Dit leek mij wel een goed plan. http://www.schaafbromfietsen.nl/webwink ... d=00001368
Wie kan/wil hier zijn/haar mening over geven ?
Dat zijn goedekope Yamaha imitatie condensators. Zijn vaak al stuk in de verpakking. Goedkope rotzooi.
Je kunt beter de originele kopen.
(toevallig rij ik zelf ook Yamaha RD/FS1)

rondjerijder
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
Locatie: Stadskanaal

Re: condensator

Ongelezen bericht door rondjerijder » 16 sep 2011, 21:43

Bedankt Jet, ik had hem al bijna besteld. Het bevestigingslipje vond ik zo mooi, zo kun je hem overal aan of tussen knutselen. Weet jij toevallig wel een adresje waar je dit soort goede condensatortjes kunt kopen ?

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: condensator

Ongelezen bericht door MobyJet » 17 sep 2011, 08:57

rondjerijder schreef:Bedankt Jet, ik had hem al bijna besteld. Het bevestigingslipje vond ik zo mooi, zo kun je hem overal aan of tussen knutselen. Weet jij toevallig wel een adresje waar je dit soort goede condensatortjes kunt kopen ?
Dit is de goedkoopste originele:
http://www.fs1parts.nl/webwinkel/N_fram ... t_407.html

Je hebt ze ook in een Yamaha doosje, dan kosten ze iets meer. Is hetzelfde als deze Mitsubishi.

rondjerijder
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
Locatie: Stadskanaal

Re: condensator

Ongelezen bericht door rondjerijder » 17 sep 2011, 10:15

MobyJet schreef:
rondjerijder schreef:Bedankt Jet, ik had hem al bijna besteld. Het bevestigingslipje vond ik zo mooi, zo kun je hem overal aan of tussen knutselen. Weet jij toevallig wel een adresje waar je dit soort goede condensatortjes kunt kopen ?
Dit is de goedkoopste originele:
http://www.fs1parts.nl/webwinkel/N_fram ... t_407.html

Je hebt ze ook in een Yamaha doosje, dan kosten ze iets meer. Is hetzelfde als deze Mitsubishi.
Hier heb ik wat aan, bedankt.

Vindapp
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:19

Re: condensator

Ongelezen bericht door Vindapp » 11 okt 2011, 19:32

Heb gevonden, vloeibare polyesterhars 2 componenten. En hij blijft transparant en kleurt wat amber bij.
Bij de baptist handel gescoord nu ga ik mijn condensator behandelen.
Nu kan ik verder met mijn project.
gr vincent

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: condensator

Ongelezen bericht door Franky » 11 okt 2011, 19:50

Ik blijf het een raar verhaal vinden. Maar je doet maar.
Let je er wel op dat 2 componenten spul een beetje tegen hitte kan (meer dan 100 graden)
Ik neem aan de het geen stroom geleid. Anders ben je nog verder van huis.

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: condensator

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 11 okt 2011, 20:12

Zonde van je tijd en energie. Een goede nieuwe condensator behoeft geen enkele nabehandeling. Gr. Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: condensator

Ongelezen bericht door Harrie » 11 okt 2011, 20:52

Beste Joop,
Geheel me eens Joop! De zwakte zit intern bij de isolatiemateriaal. Lijkt mij totaal overbodig om daar polyester over te smeren.
Koop maar gewoon een Vespa condensator, die voldoen voor de meeste omstandigheden goed. Bosch heeft ook prima condensatoren.
Groet,
Harrie

Vindapp
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:19

Re: condensator

Ongelezen bericht door Vindapp » 12 okt 2011, 10:31

Ben op zoek geweest bij meerdere bromfiets zaken en bij 1tje heb ik een bestelling geplaatst om voor 8euro een originele bij vespa piaggio magazijn te bestellen. Verder kom ik alleen maar imitatie tegen van effe? en zelfs zonder merkje van waar deze komen ?
Die bosch condensators de originele worden al jaren niet meer gemaakt Ja je kunt ze bij bosch zelf kopen voor een hoofd prijs. Wel turkse bosch, effe dingen merkloze wanabee bosch dingen zonder merk er is wel een hoop verschil in kwaliteit , van werkzaam voor 1 dag tot wat langer. Wat mij opvalt ze gaan lekken, presteren eventjes en hebben een korte levensduur, wat maakt dat je vaak met deze dingen bezig bent.
Soms kom je wel eens een eentje tegen die van de oude tijden is in een lang bewaard doosje.
Ben nog geen goede replica condensors op de markt tegen gekomen bij mijn speurtocht.
Wel bedenk ik mij dat mischien zelf een condensator bouwen mischien een optie zou kunnen zijn, Weet iemand op het forum hoe je een condensator maakt en welke niet te verslijten materialen hier bij nodig zijn.
gr vincent

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: condensator

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 12 okt 2011, 16:37

Beste Vincent,

De op dit Forum aangeraden condensators doen het veeeele jaren prima.

Via info@pantin.nl koop je voor een paar euro meer een van de beste condensatoren die er is.

Ik heb meer moeite en tijd nodig om een imitatie-condensator te kopen i.p.v. een originele Vespa Ciao of Mitsubishi, zoals je op dit Forum is aangeraden. Je laatste bericht schrijven is meer werk dan het bestellen van een goede condensator.

Vriendelijke groet,

Joop

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: condensator

Ongelezen bericht door MobyJet » 12 okt 2011, 17:35

Mod: Ik sluit deze discussie voordat het "uit de hand loopt".
Ieder heeft zijn ervaring en mening, respecteer dat van elkaar!
Alles is nu al een of meer keren gezegd, dat lijkt me voldoende.

Gesloten