Ontsteking sp93

GROENEKAN

Re: Ontsteking sp93

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 18 okt 2018, 17:46

Bedankt , Bart voor zeer duidelijke foto. Je bent van alle markten thuis. Dit technisch probleem had ik niet voor mogelijk gehouden. Naar zoiets kun je dagen/weken/maanden zoeken, als je het het al vindt. Als je geluk hebt dan zet je er een keer een ander vliegwiel op en constateert dat brommer goed loopt. Gr. Joop

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 04 sep 2021, 16:50

Hallo allemaal,
Vandaag heb ik iemand op bezoek gehad met dit probleem. Hij had a.d.h.v. mijn handleiding zijn ontsteking omgebouwd en de brommer reed aanvankelijk uitstekend.
Mijn advies om de juiste componenten toe te passen en geen goedkope Aziatische componenten had hij opgevolgd.
Na enkele dagen was het echter mis en na intensief zoeken kwam hij er achter dat de magneten in het vliegwiel verschoven waren.
Een ander vliegwiel (natuurlijk origineel) uit mijn eigen voorraad loste zijn probleem mooi op.
Henk

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 19 jan 2025, 21:52

Ook ik had bij de MobySport, met een linksdraaiende motor net als de SP93, geen vonk, of heel af en toe een zwak vonkje, als ik de motor in de juiste richting draaide, dus linksom en juist een sterke vonk als ik de motor verkeerd om draaide, dus rechtsom. Ik dacht ook eerst aan een verkeerde nok, maar die bleek wel goed te zijn, inclusief een dikke gele stip en met asymmetrisch profiel in de juiste richting.
Ook het vliegwiel ziet er op het eerste oog solide uit, geen gebroken lijm achter de magneten al is dat natuurlijk moeilijk te zien. Wel zag ik, dat de lichthoogte veel te groot was, ik mat ongeveer 0,60 mm. Dit geeft, in combinatie met een normaal afgestelde nok echter een voorontsteking van ongeveer 6-7 mm!
Ik denk op dit moment dus dat in de juiste draairichting de onderbrekerpunten al opengaan terwijl de flux nog niet sterk genoeg verandert en in omgekeerde draairichting is dat klaarblijkelijk wel het geval.
Ik wilde de lichthoogte terugbrengen tot 0,35 mm, maar dat lukte niet; de kop van het schroefje waarmee de onderbrekerpunten op de grondplaat wordt geschroefd kwam tegen het opstaande harde isolerende plastic op het "huis" van de onderbrekerpunten. Dit plastic was door ouderdom of droogte of benzine of... wat kromgetrokken en verhinderde dus de afstelling. Na wat terugbuigen van het plastic, kon ik de lichthoogte terugbrengen tot tegen de 0,40 mm, dat zou nog net moeten kunnen. Binnenkort kan ik testen of hij nu wel vonkt, ik ben nu nog even bezig met nieuwe bekabeling van de grondplaat naar de bobine (stekkertje solderen, massakabeltje monteren etc.).

bessels

Ongelezen bericht door bessels » 19 jan 2025, 22:24

hallo Ruudt.
Je had het over gebroken lijm achter de magneten ,zijn de nokken in het vliegwiel niet verdraaid t o v de magneten (dus pennetjes in het vliegwiel in het midden van de magneten) heb ik ook een keer gehad met een FOM dus heel weinig vonk !
gr bessels

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 20 jan 2025, 09:23

Hallo Bessels,
De pennen zitten bij mij precies in het midden van twee tegenoverstaande magneten. Deze symmetrie klopt met het gegeven dat vliegwielen universeel zouden moeten zijn, dus uitwisselbaar tussen links en rechts draaiende motoren. Het lijm ziet er bij mij ook intact uit. Dus ik denk dat dat bij mij nog in orde is. Ik laat nog even weten of de vonk terug is nadat ik alles weer heb gemonteerd.
Groeten, Rudolf

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 10 feb 2025, 21:14

Ik was even dit topic uit het oog verloren, Bessels. De vonk is inderdaad terug na correctie lichthoogte. Mijn magneten zitten dus mooi op hun plek.
Groeten, Ruud

Plaats reactie