Accu plaatsen.

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door MarcovdB » 01 dec 2018, 22:28

Ik ga de lichttpoel , voorlopig, vervangen door een lipo accu. Tzt hoop ik de lichtspoel te gaan gebruiken als “lader” van deze accu (hoe dat kan weet ik nog niet)
Maar een vraagje: kan ik de minpool (massa) gewoon aan het frame vastmaken zonder problemen?
Loopt de accu niet leeg als hij niet eerst via een schakelaar gaat?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door Franky » 02 dec 2018, 10:48

Nee hoor, gebeurt niets zolang je de + pool maar via een goede schakelaar laat gaan.

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door MarcovdB » 04 dec 2018, 23:40

Tis gelukt!

Accu zit in het gereedschapskistje, bij de HvK ontsteking. + draad getrokken naar de lichtschakelaar. Massa via bobine naar de motor.

Klinkt simpel en dat is het ook. Ook al kostte het mij een halve dag werk!

Nu gaan uitzoeken hoe ik het vliegwiel de accu kan laten opladen....

WesselG
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 okt 2018, 07:53
Woonplaats: Amersfoort Holland

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door WesselG » 23 dec 2018, 13:18

Hallo, ik heb dit ook geprobeerd. +pool naar de bobine gewoon met rust gelaten zodat er geen schakelaar tussen moet(en misschien werkt hij alleen op wisselspanning?). Nou dacht ik dat ik het draadje dat vanaf de verlichting naar de +pool van de accu kon laten gaan via een 6v led zodat hij oplaad. Het duurde niet al te lang voordat ik erachter kwam dat dit niet werkte. Zou het wel werken met een diode? Zoja wat voor?
Grt Wessel
Laatst gewijzigd door WesselG op 24 dec 2018, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door Franky » 23 dec 2018, 13:21

Nee. Blijf van je ontstekingcircuit af. Tap je verlichting af, niet je ontsteking!

WesselG
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 okt 2018, 07:53
Woonplaats: Amersfoort Holland

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door WesselG » 23 dec 2018, 13:43

Waar zou ik de accu dan tussen moeten zetten?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door Franky » 23 dec 2018, 13:47

Vertel eerst eens wat je eigenlijk wilt doen. ;)

WesselG
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 okt 2018, 07:53
Woonplaats: Amersfoort Holland

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door WesselG » 23 dec 2018, 13:49

Oja, dat stond niet in mn bericht. Ik probeerde een accu te plaatsen voor de verlichting en toeter(en voor de lol).

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 23 dec 2018, 14:20

Mischien alleen een accu plaatsen en thuis aan de druppellader zetten?

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door MarcovdB » 23 dec 2018, 15:51

WesselG schreef:
23 dec 2018, 13:43
Waar zou ik de accu dan tussen moeten zetten?
Omdat ik led verlichting heb! Deze branden door op de lichtspoel!

WesselG
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 okt 2018, 07:53
Woonplaats: Amersfoort Holland

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door WesselG » 23 dec 2018, 16:29

Franky schreef:
23 dec 2018, 13:21
Nee. Blijf van je ontstekingcircuit af. Tap je verlichting af, niet je ontsteking!
Bedoel je daarme de clipje die op de koplamp schuiven, of een andere plek?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door Franky » 23 dec 2018, 18:55

Leuk idee!
Op het moment mis je echter wel de benodige achtergrondkennis. Je zal je eerst toch eens goed moeten verdiepen in hoe een mobylette elektrisch in elkaar steekt. Als je niet weet wat het verschil is tussen je verlichtingcircuit en je ontstekingcircuit een waar die zitten heb je nog heel wat bij te leren ;) Daarnaast is wat basiskennis van elektra ook zeer aan te raden ;)

Hierbij een elektrisch schema van een mobylette.
Afbeelding

Wat je wil is nog niet zo eenvoudig. Een mobylette verlichting heeft geen vermogen over om een accu op te laden en lampen aan te houden. Nou kan je dat gewoon negeren omdat dit leuk is om te bouwen :P In dat geval zou ik de wisselstroom gereserveerd voor de lampen eerst gelijkrichten en daarna gebruiken voor jou doeleinden. Helaas weet ik niet of je nog een spanningsregelaar nodig hebt als je er een accu aan hangt. Hier eindigt mijn kennis ook. Je kan hoe dan ook niet langer de aarde gebruiken van het frame voor het gelijkgerichte circuit dus je zal een extra kabel moeten gaan trekken naar je lampen.

WesselG
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 okt 2018, 07:53
Woonplaats: Amersfoort Holland

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door WesselG » 23 dec 2018, 20:47

Franky schreef:
23 dec 2018, 18:55
Leuk idee!
Op het moment mis je echter wel de benodige achtergrondkennis. Je zal je eerst toch eens goed moeten verdiepen in hoe een mobylette elektrisch in elkaar steekt. Als je niet weet wat het verschil is tussen je verlichtingcircuit en je ontstekingcircuit een waar die zitten heb je nog heel wat bij te leren ;) Daarnaast is wat basiskennis van elektra ook zeer aan te raden ;)

Hierbij een elektrisch schema van een mobylette.
Afbeelding

Wat je wil is nog niet zo eenvoudig. Een mobylette verlichting heeft geen vermogen over om een accu op te laden en lampen aan te houden. Nou kan je dat gewoon negeren omdat dit leuk is om te bouwen :P In dat geval zou ik de wisselstroom gereserveerd voor de lampen eerst gelijkrichten en daarna gebruiken voor jou doeleinden. Helaas weet ik niet of je nog een spanningsregelaar nodig hebt als je er een accu aan hangt. Hier eindigt mijn kennis ook. Je kan hoe dan ook niet langer de aarde gebruiken van het frame voor het gelijkgerichte circuit dus je zal een extra kabel moeten gaan trekken naar je lampen.
Ik wist wel dat er een verschillend circuit voor de ontsteking enverlichting is. Ik ben wel nieuw met brommers en electra. Ik wacht eerst maar even af tot ik een duidelijke video of iets in die richting ooit nog ergens geplaatst wordt, zodat ik er 100% zeker van ben wat en hoe er moet gebeuren.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door wimv8 » 24 dec 2018, 23:22

Plaatsen van een 6v accu kan wel, maar er moet wel een spanningsregelaartje met diode en een gelijkrichter tussen de spoel en de accu.

Gr. Wim.

WesselG
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 okt 2018, 07:53
Woonplaats: Amersfoort Holland

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door WesselG » 24 dec 2018, 23:28

Ik heb het allemaal even snel opgezocht. Maar ik snap het verschil tussen een diode en gelijkrichter niet. Is een gelijkrichter geen diode variant of andersom?

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door AGB » 25 dec 2018, 09:28

als je er zo weinig van elektronica af weet is het verstandig om iemand op te zoeken die er wel het verstand van heeft,
en de onderdelen heeft en kan laten zien ,op het forum moet je maar net geluk hebben , en half ingelicht heb je niets,
aan kost alleen maar ergens en kapotte onderdelen , hoop voor je dat er een forum lid zo een compleet begrijpbaar,
schema , met foto's van de onderdelen en benaming/benodigde grote van het mariaal? een keer op het forum zet? daar zal dan meerdere lezers mee geholpen zijn denk ik. niet dat ik het nodig heb maar ik weet er ook echt niets van stroom,
op een brommer als het verder gaat dan gewone lamp licht

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door wimv8 » 25 dec 2018, 11:11

WesselG schreef:
24 dec 2018, 23:28
Ik heb het allemaal even snel opgezocht. Maar ik snap het verschil tussen een diode en gelijkrichter niet. Is een gelijkrichter geen diode variant of andersom?

Ja zou best kunnen, ik weet er ook niet alles van. Er zijn er daar is het alle in één unit samengebouwd, echter zijn die meestal 12v.
Maar tegenwoordig wordt er veel aftermarket gemaakt, ook voor 6v oldtimer motoren, dus wie weet.
Alhoewel die vaak weer naar 12v worden omgebouwd.
Moeilijk is het denk ik niet, er staat hierover genoeg op het net. Google is your friend ;) .
Was het toch ook mogelijk om zelf een 12v spoeltje te wikkelen? Zoiets heb ik jaren terug wel eens gehoord/gelezen.

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door wimv8 » 25 dec 2018, 11:15

Hop, daar is er eentje.

https://www.dvkabelbomen.nl/portfolio-i ... er-6-volt/

Kan je zelfs een usb puntje maken op de moby voor mobieltje/nav. ed. Dat vraagt volgens mij maar 5volt of zo.

Gr. Wim.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door AGB » 25 dec 2018, 11:45

volgens mij is frank of Marco daar ook al eens mee aan de slag gegaan staat ook nog wel ergens op het forum?
ging ook niet zo goed USB beter zo een noot batterij pak mee

WesselG
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 okt 2018, 07:53
Woonplaats: Amersfoort Holland

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door WesselG » 25 dec 2018, 11:48

Het is inderdaad misschien niet het slimste om dit als eerste serieuze stroom project te doen. Maar ik heb de accu er al in zitten en heb hem op een toeter aangesloten. En als het echt zo simpel is als dat ene doosje erinzetten, lijkt het mij nog best wel te doen. Is dat echt alles of zie ik nu iets over het hoofd? En bij de lampen aan sluiten moet het ringetje dat als aarde aan de koplamp zit aan de - van de accu, dat is ook de aarde van de achterlamp?

WesselG
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 okt 2018, 07:53
Woonplaats: Amersfoort Holland

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door WesselG » 25 dec 2018, 11:55

Kom er net achter dat er maar een draad naar de achterlamp loop. Dat beantwoord mn vraag al.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door Franky » 25 dec 2018, 12:01

Als wel elkaar een keer tegenkomen op een evenement moet je me maar een keer aanspreken. Dan zal ik wat basis dingen aan je uitleggen ;) Dat zal je vast wat helpen.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 dec 2018, 22:48

Het principe is volgens mij, zonder enige, waardevole kennis van electronica, dat spanning en vermogen, opgewekt door de mobylette motor, bij verschillenede toerentallen, zo'n groot verschil mgeeft, dat er bijna geen schema te bouwen is, dat niet binnen de kortste keren afbrand en/of het opgeeft, bij het pogen een accu op te laden. En dat concludeer ik, door het lezen van meerdere enthousiaste postings van avonturiers, op verschillende fora, de afgelopen 15 jaar. hou maar op. het lukt niet. Alles gaat kapot en als je een "laadstroom" weet te genereren uit een Mobylette ontsteking, is die te zwak om een bruikbare accu op te laden en gaat, heel snel, alsnog alles wat je gekocht en in elkaar gesoldeerd hebt, in rook op.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 dec 2018, 22:52

Enneeeh, als het wel kon, hadden we van Franky allang een schema en onderdelenlijst gehad.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Accu plaatsen.

Ongelezen bericht door Franky » 25 dec 2018, 23:43

Die mening deel ik niet Joost ;)
Om te beginnen ben ik er zelf nog niet aan begonnen. Het staat al lange tijd op mijn to do lijst, maar aangezien ik verlichting niet relevant vind komt het er niet van :P Ik rij nou eenmaal niet in het donker.

Verder is het gewoon mogelijk. Er zijn zat oude bromfietsen die een accu hebben die opgeladen wordt.

Plaats reactie