Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door ruudk » 13 jan 2019, 20:05

Het feit dat twee van mijn spoelen gingen borrelen na een minuutje aansluiting op de voeding, kwam inderdaad ook vanwege het feit dat de onderbrekermotor van de testkast op standje 12v maar met een voeding van 6v niet ging draaien, Franky. De onderbrekerpunten maakten steeds contact en er liep een veel te sterke stroom. Ik vrees dat zelfs de isolatie tussen de lamellen van de spoel is kapot gebrand.Ik ben benieuwd of Arris daar nog iets aan kan herstellen.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 13 jan 2019, 20:06

Tot herhalens toe, tot vervelens toe staat dit Forum en ook haar voorganger, het Bromfiets Forum, vol met de problemen en onbetrouwbaarheid van:

NOS hoogspanningsspoelen,

Oude hoogspanningsspoelen,

Nieuwe namaak hoogspanningsspoelen

Ongetwijfeld kun je een keer geluk hebben, maar het blijft betrouwbaarheid op basis van geluk / toeval - wie wil dat ? En voor hoe lang ?

Er zijn maar twee betrouwbare oplossingen:

- Opnieuw deskundig wikkelen van de spoel, bijvoorbeeld door Wikkeltechniek.nl ( als die het nog doet ) en Arris Kramer uit Maartensdijk

- Een externe bobine en eenvoedingsspoel ter plekke oude hoogspanningsspoel enz. Zie bijvoorbeeld www.pantin.nl

Ik wil niemand iets tekort doen maar dat ouwe Mobylette-rotten nog hannesen met oude spoelen of een namaakspoel uit China: dat verbaast mij.

Met groeten,

Joop

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 13 jan 2019, 20:12

paulmz schreef:
13 jan 2019, 18:11
Even toelichten,
Heb deze spoelen hier aangeboden met expleciet de vermelding,getest ok,maar geen garantie.
Btw Polle,zou ook nog uit je condensator kunnen komen.

Paul

De ultieme test is 10/20 km volgas rijden en bij een spoel van ca 50 jaar oud, een NOS spoel enz. is het wachten op de pech. Eén geluk na een kwartiertje wachten kun je soms weer een paar km rijden :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door Franky » 13 jan 2019, 20:17

GROENEKAN schreef:
13 jan 2019, 20:06
- Opnieuw deskundig wikkelen van de spoel, bijvoorbeeld door Wikkeltechniek.nl ( als die het nog doet ) en Arris Kramer uit Maartensdijk
Niks ten nadelen van de beste mannen/bedrijven die dit soort spoelen opnieuw wikkelen, maar ik ben onaangenaam verrast door het verhaal van Rudolf waar dit topic mee begon. Deze opnieuw gewikkelde spoelen hebben bar weinig veiligheidsmarge. Dit valt me erg tegen. Deze oplossing haalt niet de kwaliteit van de externe bobine oplossing. :(

De vraag die dan in mijn op komt is waarom. Kennen VEC spoelen hetzelfde probleem?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door Lolle » 13 jan 2019, 20:34

Opnieuw gewikkelde spoelen zouden minimaal de kwaliteit moeten hebben als de spoelen uit de 50er jaren. Daar er tegenwoordig kwalitatief betere materialen beschikbaar zijn zou je zeggen dat deze beter zouden moeten zijn. De spoelen uit die tijd gingen ook 20-30 jaar mee bij dagelijks gebruik.Nu rijden mijn moby's maar enkele honderden km per jaar dus opnieuw gewikkelde spoelen moet kunnen.
Zoals Polle al zegt onder zijn derby wil hij geen bobine. Ik heb het zelfde met de transport. Hier kan ik geen externe bobine kwijt achter de schermen. ik heb hiervoor een spoel bij Aris besteld. Momenteel zit er een spoel op van meer dan 60 jaar oud en doet het goed. Ik weet alleen niet hoe lang dus ik heb alvast een spoel besteld.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 13 jan 2019, 20:35

Nee Frank, Ruud is per abuis niet goed omgegaan met de spoelen. Ik weet van meerdere kanten dat de opnieuw gewikkelde spoelen van Arris Kramer heel goed en betrouwbaar zijn. Op basis van de testen van Ruud een oordeel vormen over de kwaliteit kan niet.

Overigens geef ik als puntje bij paaltje komt ook de voorkeur aan een Extene Bobine. Maar sommigen willen beslist de originele constructie. En dan is een opnieuw gewikkelde spoel een prima oplossing. Gr. Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door Franky » 13 jan 2019, 20:42

Volgens mij heeft Ruud bewezen dat de isolatie minder goed is dan bij de externe bobine ;) Dat is geen plus punt. Echter, hoe goed moet de isolatie zijn. Praktijk ervaring is hierin doorslaggevend en die informatie heb je zonet gegeven :thumbup:

Heeft er trouwens iemand een foto van die opnieuw gewikkelde spoelen? Ik ben wel benieuwd hoe die eruit zien.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door Polle » 13 jan 2019, 22:06

Hallo Paul

Geen verwijt naar jouw toe hoor je duidelijk gezegd getest en ok maar geen garantie.
10€ weggegooid

Gr Polle

Zijn de bobines van born to brom made in China of weet iemand waar ze gemaakt worden ?

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door ruudk » 14 jan 2019, 20:24

Frank:
Heeft er trouwens iemand een foto van die opnieuw gewikkelde spoelen? Ik ben wel benieuwd hoe die eruit zien.
SpoelArris.jpg
Nog een extra tip voor mensen die ook een spoel laten herwikkelen: de gaten in de weekijzeren kern (dus de gaten voor de paspennen en die voor de bouten waarmee de spoel wordt vastgezet op de grondplaat) moet je na het opnieuw wikkelen even goed schoonboren omdat het isolatiemateriaal, een soort vernis vermoed ik, ook in die gaten terechtkomt. Dit spul is zo hard, dat je de grondplaat kunt kromtrekken als je de moeren te hard aandraait wanneer de paspen niet diep genoeg in het weekijzer gaat vanwege ongewenst aanwezig vernis. En ja, dit is mij ook gebeurd, ik had geen geluk met de ontsteking ditmaal: twee spoelen gekookt, vier doorgeslagen en een grondplaat kromgetrokken.
Ik vind het uiterlijk van de door Arris gewikkelde spoelen erg mooi, heel authentiek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door Franky » 14 jan 2019, 20:39

Leuk om te zien :)
Hij zal ze wel dompelen in een soort vernis.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door mobydilz » 15 jan 2019, 09:46

Ze zien er prachtig uit, maar kennelijk is de interne bobine een achterhaald
concept geweest dat al begin jaren 60 door Novi gaandeweg werd vervangen door
externe bobine. Vanuit Helmond is er natuurlijk niet voor niets de leer van de externe
verkondigd en de daad bij het woord gevoegd.
Als ik de verhalen over knetterharde vernis hoor vergaat het geloof in de afwikkel-
baarheid van de spoelen. Dat wordt los zagen of slijpen en overnieuw.
Als weinig onderlegde amateurs zien we een vakman crashen alsof het Rob Slotemaker
of Ayrton Senna betrof. Je zou wensen, dat dit nooit weer gebeurde, maar hoe
bereik je het grote publiek met dit verhaal. Een bijsluiter bij elke traditionele
spoel met doodskop en bliksempje: Always connect spark plug! Toujours connectez bougie,
Immer Zundkerze anschliessen, Altijd bougie aansluiten!
Misschien een soort "Me too" filmpje op You Tube; met veel likes krijgen we het dan wel
wereldkundig.
gr md

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door australman » 15 jan 2019, 20:19

Toch is het voor een groot deel ook een kwaliteitsprobleem,Ik heb nog een stuk of wat bromfietsen uit de 50 er jaren met nog de originele ontstekingsspoel die nog perfect functioneren.En nee,daar is geen Novi bij.Wel Stefa en Bosch.
(Op de langere ritten gewoon gereedschap en reservespoel+condensator mee.Op korte stukken wordt het soms wandelen,ook
een van mijn hobbies).
Een beetje vergelijkbaar met de Gurtner carburateurs,die leggen het ook op alle fronten af tegen b.v. de producten van Bing.
Over Franse benzinekranen wil ik het al helemaal niet hebben.
Toch gaat er voor mij niets boven Franse brom-en motorfietsen.

Hans

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door paulmz » 15 jan 2019, 20:39

Idd Hans,
De slechtste spoelen/bobine,s die ik door vele jaren heen ben tegen gekomen zijn: Wipa,Novi en Oost Duitse MZ bobine,s.
Bosch,Stefa doet het altijd, Norris en Dansi zijn soms stuk of twijfelachtig.

Paul

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 15 jan 2019, 23:09

Ik ben ook geïnspireerd geraakt. En maar is aan het testen gegaan. Ik heb maar twee interne bobines om te testen één kapot en één heel goed na een kwartier testen nog een mooie vonk.

Bij de externe bobines viel me nu pas op dat die van de sp93 groter is dan de anderen. (Maar helaas kapot).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door mobydilz » 16 jan 2019, 13:21

Na du Bobinebube, du bist fast eine Profi mit deinem Prüfrex !!
Te gek spulletje, zeker als je er ook goed mee weet om te gaan!
gr md

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 03 sep 2019, 18:01

Ik ga straks een duurtest doen met mijn gebruikte Vespa bobine.
En ik heb enkele condensators in de oven liggen op 60 graden.

(Mijn av48 loopt niet goed, ik verdenk de carb maar wil zeker weten dat de ontsteking goed is)

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 03 sep 2019, 18:35

Met die zwarte externe bobine heb ik tot 2 keer toe slechte ervaringen gehad. Met de blauwe Vespa bobine nooit een probleem en volgens internet wordt die algemeen gezien als een van de betere.

De cndensators die op de foto staan: is vermoedelijk oud spul, zijn ze nu nog goed dan zijn ze morgen kapot, ik zou nieuwe kopen die kosten je niet de kop :)

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door PantinNL » 03 sep 2019, 19:38

JanmobyEvert schreef:
03 sep 2019, 18:01
Ik ga straks een duurtest doen met mijn gebruikte Vespa bobine.
En ik heb enkele condensators in de oven liggen op 60 graden.

(Mijn av48 loopt niet goed, ik verdenk de carb maar wil zeker weten dat de ontsteking goed is)
Oude papieren condensatoren gaan meestal boven de 80 graden hun weerstand verliezen.
Ik kan ze wel testen met o.a. een Prüfrex, maar ook dat doe ik tegenwoordig niet meer. Ze worden gewoon afgevoerd.
Henk

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 03 sep 2019, 21:31

Van alle condensators die ik getest heb op 60 graden kwamen deze twee als enige goed uit de test. (Beide van Paul gekregen )

De gebruikte Vespa bobine was in 5 min ongeveer 60 graden en gaf toen de geest.

Tot ik zelf een goede externe condensator gemaakt heb rijd ik even op de manier zoals op de foto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 03 sep 2019, 21:50

Je bent goed bezig ! Die blauwe bobine is volgens mij een van de beste en als de condensator het goed doet, dan doet hij het goed. Mijn ervaring is dat een condensator soms nooit kapot gaat en als je pech hebt gaat hij binnen een jaar kapot.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door PantinNL » 04 sep 2019, 10:58

Ik heb hier nog 5 zwarte externe bobines liggen. Die mogen voor een prikkie weg. Indien er belangstelling voor is dan neem ik ze wel mee naar het NVT. Ze zijn getest, maar het vertrouwen in dat type is weg. Ik pas momenteel slechts de blauwe Vespa toe, omdat ik de hoogste eisen stel voor mijn eigen lange tochten naar Frankrijk.

Waarom geen elektronische ontsteking?
Simpel: ik wil onderweg de boel kunnen repareren als het een keer misgaat. Geen enkel systeem is 100% betrouwbaar.

Opnieuw laten wikkelen is voor mij ook geen optie. Het gebruik is ervan is teveel gebonden aan gebruiksregeltjes.
Ik test de Vespa's gewoon onbelast en trek vonken van 10mm of meer. Het feit dat je zelfs je vliegwiel niet mag verdraaien, geeft aan dat de isolatie om de secundaire wikkelingen gewoon te licht is uitgevoerd. Ik snap niet dat dit niet verbeterd wordt.
Voor mijn eigen externe bobinesysteem staan ook weer enkele modificaties gepland. Mogelijk laat ik die zien op het NVT en anders op de beurs in HHW.

Henk

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 04 sep 2019, 21:58

Ik heb de nieuwe Vespa bobine al binnen :D

Ook heb ik een condensator uit elkaar gehaald, geen idee hoe het er uit hoort te zien maar dit lijkt mij prut. Zit totaal geen electronica in. Zowiezo niet vloeistof dicht. Een kenner mag zeggen hoe dit kan werken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door PantinNL » 05 sep 2019, 07:39

Een condensator of Leidsche flesch is niks anders dan twee platen gescheiden door een isolator.
Hoe groter de oppervlakte van de platen is des te groter is de opslagcapaciteit voor de elektronen.
Op de ene plaat zitten er namelijk meer dan op de andere.
Het is een soort batterij te vergelijken met een geladen onweerswolk, die zijn lading af kan geven. Denk aan bliksem.
In de oude condensator zitten twee repen aluminium folie opgerold in een kokertje. tussen de repen zit papier.
Tegenwoordig gebruiken ze folie met een opgedampte metaallaag, maar er zijn ook vele andere types zoals de elektrolytische condensatoren
Wil je meer weten kijk dan op de Wiki.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door Franky » 05 sep 2019, 17:08

Ik heb ook nog geen condensator meegemaakt waar vloeistof in zat. Als je ze opblaast komt er vaak wel vloeibare zooi uit. Dit is waarschijnlijk isolatie die vloeibaar is geworden door de hitte. Ik heb ook condensatoren opgeblazen waarbij mijn kamer helemaal onder de papier flintertjes zat. :lol:

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door PantinNL » 05 sep 2019, 19:30

Probeer eens een elektrolytische condensator!
Die vloeibare zooi is het diëlektricum. Vloeibaar betekent ook vloeistof.
Henk

Plaats reactie