Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door ruudk » 12 jan 2019, 11:09

Beste lezers,
Zoals zo vaak, ben ik weer eens dom geweest. Omdat ik een ander hiervoor wil behoeden (ter lering ende leedvermaak), deel ik dit maar even.
Ik had een flinke partij oude "hoogspanningsspoelen", dwz. spoelen voor de Mobylettemodellen zonder uitwendige bobine, opnieuw laten wikkelen bij Arris Kramer en ik had een testkastje gekocht, een mooie zeer oude "Lichtstad Tester" voor spoelen, bobines en condensatoren. Ik was benieuwd hoe de kwaliteit van de opnieuw gewikkelde spoelen was, en maakte de vonkbrug lekker groot. Echter, al bij vijf, zes mm vonklengte kreeg ik kortsluiting in de spoel, ik zag de vonk zelfs in de spoel. Eerst dacht ik dat het aan de spoel lag, maar na vier nieuwe spoelen te hebben getest, begonnen mijn radertjes te draaien en bedacht ik: ik doe iets verkeerd. En ja, die vier net gewikkelde spoelen kan ik opnieuw laten wikkelen. Ik had namelijk Arris maar even gebeld en die wist meteen wat er loos was.
Het blijkt namelijk dat je de vonkafstand bij het testen op maximaal drie a vier milimeter moet zetten, en niet meer. Anders krijg je kortsluiting in de spoel, met doorbranden van de isolatie tot gevolg. Dit zag ik ook, want als er eenmaal ergens kortstluiting ontstaat, dan blijft die daar hardnekkig zitten, ook als je de vonkafstand weer korter maakt.
Even los van het testen: zelfs het ronddraaien van het vliegwiel zonder gemonteerde bougie is al gevaarlijk, want dat is eigenlijk hetzelfde als het opleggen van een hele grote vonkafstand. De hoogspanning in de spoel kan dan niet ontladen en wil door de isolatie breken met als gevolg een zwakke plek. Hier was ik me tot gistermiddag kwart over drie nooit bewust van geweest; ik heb zo vaak aan een vliegwiel zitten draaien zonder gemonteerde bougie, om bijvoorbeeld het aanslijten van poolschoentjes te controleren…
Ik ben dankbaar dat Arris me dit zo goed heeft uitgelegd en ik mocht het van hem hier plaatsen op het forum.
Wellicht dat het bij de modellen met externe bobine wat minder speelt, omdat de spoeldraden daar wat meer onderlinge afstand hebben.
Groeten, Rudolf

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door MobyJoost » 12 jan 2019, 11:21

Bedankt voor het delen van deze ervaring. Vanaf nu; altijd een bougie aansluiten.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door Franky » 12 jan 2019, 11:30

Dat is schokkend. Dat geeft wel aan hoe slecht deze oplossing is. Als bougiedop, bougie of kabel faalt kost het je een spoel. Nou geef ik toe dat het falen van die drie componenten niet vaak voorkomt, maar dan nog.

Als ik de kracht van een vonk wil testen probeer ik de langst mogelijk vonk te maken. Dit betekent dat hij soms ook niet zal vonken. Externe bobines gaan daar kennelijk niet stuk van want ik heb er nog geen vernield.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 12 jan 2019, 11:42

Bedankt Ruud.
Dat wist ik dus ook niet. Ik heb met mijn Prufex testkast ook al vaak de bobine met een grote vonkafstand getest. Achteraf dus ook te groot. Er is bij mij al een keer een Novi bobine uit elkaar geknapt!


#Ruud weet jij ook of het kwaad kan novi spoelen op 12 volt te testen? Voor mijn testkast heb ik nl. een accu nodig en een goede 6 volt accu heb ik momenteel niet voor handen.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door loe » 12 jan 2019, 13:35

Bedankt ruud voor deze zeer waardevolle tip.ik hoop t te onthouden ,er zyn zoveel sneaky dingen die je elke keer maar weer moet onthouden..ik denk dat echt iedereen zonder bougie aan het vliegwiel draait ,of de brommer aantrapt om wat dan ook te testen.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door ruudk » 12 jan 2019, 14:09

Jan Evert, ook op de stand van 12 v heb ik het geprobeerd, omdat het 6v deel van mijn testkast eerst niet functioneerde. Wel heb ik toen maar 6v voeding gebruikt, dus alleen de knop van de testkast op 12v gezet. Hierbij werd de spoel zo heet, dat de isolatie kookgeluiden produceerde. Dus testen op 12v zal ook geen goed idee zijn, vermoed ik.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door paulmz » 12 jan 2019, 14:13

Heel bijzonder en idd heb ik ook wel eens een Novi spoel opgeblazen met testen.
Met de prufex kast(die nu van Jan Evert is) heb ik legio andere merken spoelen en bobine,s getest zonder die op te blazen met vonkbruggen tot wel een 2cm.
Omdat ik toch weer een testapparaat wilde,heb ik er in 1e instantie weer 1 gemaakt van een oude verdeler van een auto metals vonkbrug 2 fietsspaken.
Later heb ik de verdeler laten vervalen en heb nu een Mobylette ontstekingsplaat op mijn houtdraaibank geknutseld(gebruik toch alleen maar mijn metaaldraaibank)die over was.

Paul

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door Lolle » 12 jan 2019, 14:17

Goed dat je het meld Ruud, op advies van medeforum leden heb ik een testbougie met grote electrode afstand om de kracht van de spoel te testen. Niet zo’n goed idee dus. Daarom gaan de spoelen dus ook snel stuk. Als er in het ontstekings systeem iets niet goed is kan je ook je spoel doorbranden.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 12 jan 2019, 15:12

Nuttige rapportage, Ruud. Wel erg jammer dat 4 nieuw gewikkelde spoelen naar de Filistijnen zijn. Groet, Joop

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door PantinNL » 12 jan 2019, 17:35

Jammer van die spoelen Ruud.
Kennelijk is de isolatiewaarde van de hoogspanningswikkelingen vrij laag.
In het verleden werd soms tussen elke laag papier gedaan.
Bij externe bobines speelt dit probleem - voor zover ik weet - niet.
Henk

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door paulmz » 12 jan 2019, 18:38

IMG_20190112_170852.jpg
IMG_20190112_170917.jpg
Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door ruudk » 12 jan 2019, 23:38

Ziet er netjes uit, Paul. Hoe werkt het nou precies, op die eerste foto? Er komt nog een vliegwiel bij, neem ik aan?

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door paulmz » 12 jan 2019, 23:51

@Ruud,
Neen geen vliegwiel, op de 1e foto zie je een Moby grondplaat die aan de losse kop v/d draaibank zit bevestigd, aan de zwarte schijf zit een Moby onstekingsnok vast geschroefd, die de munten open en divht doet gaan.
Voeden doe ik met een voeding,maar kan ook met een 6v accu.


Paul

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door mobydilz » 13 jan 2019, 09:06

Wat was nou de omvang van de schade?
Ben ook benieuwd naar het commentaar uit Helmond.
gr md

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 13 jan 2019, 09:17

Opnieuw wikkelen hoogspanningsspoelen kost minimaal E 50 per stuk.

Een opnieuw gewikkelde spoel door Arris Kramer is door hem zelf reeds getest met professionelen apparatuur.

Helaas moet Ruud zijn kennis-drang vrij duur bekopen, maar gelukkig blijft hij er rustig onder gezien zijn tekst.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door ruudk » 13 jan 2019, 10:26

Joop beschrijft het juist, Jan Eric (MobyDilz).
De spoelen zijn blijvend beschadigd; de isolatie is op 1 of meerdere plekken doorgebrand. De maximale vonkafstand is hierdoor met een paar mm verminderd, dus ik laat ze sowieso tzt. weer opnieuw wikkelen als ik weer wat ruimer in de financiën zit.

Paul: heel mooi gemaakt!

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door paulmz » 13 jan 2019, 10:34

Voor de liefhebber,
Vanuit voeding of accu:
Plus naar de kern van de spoel(metalen gedeelte)
Min naar 1 kant van de vonkbrug en naar de ontstekingsplaat(buiten de punten ook condensator handhaven)
Draad van punten naar dunne draadje van de spoel.
Bougiekabel naar andere kant v/d vonkbrug.

I.p.v. Een vonkbrug kan je ook een bougie gebruiken.

Paul

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door paulmz » 13 jan 2019, 10:58

ECCCA89E-DD80-40DE-A647-CBEF8C040C26.jpeg
Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door Franky » 13 jan 2019, 11:23

Dit mag je alleen maar doen met bobines die bedoelt zijn om aan te sluiten op een accu. De bobines/spoelen waar wij mee werken zijn hier nadrukkelijk niet voor bedoelt. De interne weerstand is veel te laag waardoor er veel te grote stromen gaan lopen. Hierdoor wordt alles veel te warm. Ook wordt de vonk veel te krachtig aangezien een accu er meer stroom doorheen kan duwen dan je magneetjes normaal kunnen doen. Nog erger wordt alles als je contactpunten een tijdje dicht staan. Dan brand alles door.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door paulmz » 13 jan 2019, 11:30

Franky schreef:
13 jan 2019, 11:23
Dit mag je alleen maar doen met bobines die bedoelt zijn om aan te sluiten op een accu. De bobines/spoelen waar wij mee werken zijn hier nadrukkelijk niet voor bedoelt. De interne weerstand is veel te laag waardoor er veel te grote stromen gaan lopen. Hierdoor wordt alles veel te warm. Ook wordt de vonk veel te krachtig aangezien een accu er meer stroom doorheen kan duwen dan je magneetjes normaal kunnen doen. Nog erger wordt alles als je contactpunten een tijdje dicht staan. Dan brand alles door.
Hoe denk je dat die oude Prufex testkasten vroeger bij de fietsenmaker werkten?
Ikben het dus niet met je eens, test op deze manier al spoelen vanaf half jaren tachtig en op 1 Novi spoel na is er nog nooit 1 gestorven.
Die Novi spoel heb ik overigens op 12 v aangesloten, maar deed dat ook bij Bosch/Dans/Stefa enz. Spoelen.
Voor de veiligheid ga ik nu niet hoger dan een volt of 7 en laat de spoelen zo lang werken tot ze idd warm worden want dan heb je een reeel beeld van een werkzame situatie.

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door Franky » 13 jan 2019, 11:38

Ik mag aannemen dat die originele prufex kasten een interne weerstand hadden om de stroom te begrenzen. Die weerstand mist in jouw schema. Dit is pure kortsluiting met een voeding erachter die mogelijk veel te veel ampères er doorheen kan duwen. Zolang de contactpunten snel open en dicht gaan hoeft dit geen probleem te zijn. Maar als de contactpunten langere tijd gesloten zijn brand alles door. Weet waar je mee bezig bent!

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door paulmz » 13 jan 2019, 11:42

Ik weet het daarom start ik eerst de aandrijving van de punten en schakel daarna pas de voeding in en viceversa.

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door Franky » 13 jan 2019, 11:43

:thumbup:

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door Polle » 13 jan 2019, 18:07

Beste Forumleden

Ik heb een hele tijd terug van Paul een grijze nieuwe hoogspanningsspoel gekocht.
Deze was getest op de testbank en ok bevonden.
Vorige week deze in de Derny geplaatst en gereden en wat bleek hoera hoera na een drie tal km gaf de Derny het op en als deze was afgekoeld deed hij het weer prima voor een paar km.
Dus geteste ouwe nieuwe stock spoelen nooit kopen , want testen geeft geen zekerheid. :( :( :(
Op de Derny ga ik echt geen externe bobine plaatsen , ik heb twee opties een laten wikkelen bij de hierboven vermelde persoon of een nieuwe van born to brom made in ????? china of ergens anders.
Ik kan op de Derny de hoogspanningsbobine niet wegsteken en dan is mooi anders

Gr Polle

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Testen van hoogspanningsspoelen met een testkast

Ongelezen bericht door paulmz » 13 jan 2019, 18:11

Even toelichten,
Heb deze spoelen hier aangeboden met expleciet de vermelding,getest ok,maar geen garantie.
Btw Polle,zou ook nog uit je condensator kunnen komen.

Paul

Plaats reactie