Verlichting valt weg

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Verlichting valt weg

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 26 jan 2019, 22:37

Beste mensen,

Een aantal weken geleden heb ik twee zaken aangepakt bij mijn Mobylette: ik heb een trekstarter geïnstalleerd en de bedrading opnieuw aangelegd.

Trekstarter is een groot succes geworden, werkt perfect. Dit heb ik gedaan door een plaat achter de grondplaat te plaatsen en daar een constructie op te maken voor voor het vliegwiel. Maar dit even terzijde.

De bedrading is volledig vervangen en opnieuw aangelegd. Zowel de ontsteking als de verlichting. Nou ondervind ik het probleem dat de verlichting het slecht doet. Als ik geen massakabel aanleg tussen de motor en het frame dan doet de verlichting het alleen boven de 10/15 kmpu. Als ik wel een massakabel aanleg dan valt de verlichting halverwege even weg en komt ie weer terug op topsnelheid. Ook als ik stationair draai dan doet de verlichting het soms wel en soms niet.

De verlichting deed het eerst perfect dus heb geen idee waar dit aan kan liggen...

Wie weet waar dit aan kan liggen? Alle suggesties zijn welkom.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Verlichting valt weg

Ongelezen bericht door Lolle » 26 jan 2019, 23:09

Hallo Olivier

de verlichting problemen ligt dat ook aan de schakelaar? ik heb ook wel eens ruzie met die dingen. dan valt b.v. de koplamp uit en prompt brand dan het achterlichtje door. probeer eens de draden in de schakelaar door te verbinden en dan weer testen.

kun je ook foto's plaatsen van de handstarter? ik ben erg benieuwd.

Groet, Lolle

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: Verlichting valt weg

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 26 jan 2019, 23:16

Het probleem is exact hetzelfde bij het voor en achter licht. Tegelijk aan of tegelijk uit en ongeveer even fel. Zal je truc eens proberen! Dacht zelf dat het wellicht aan te plaat tussen de grondplaat en het blok kon liggen. Dit is namelijk een plaat met een plastic laagje dus misschien te weinig contact? De trekstarter ligt er nu even vanaf vanwege de bereikbaarheid van het vliegwiel maar zal ff kijken of ik binnenkort foto's kan maken :thumbup:

PS: klopt het dat ik 1 kabel vanuit de lichtspoel naar de schakelaar laat lopen en van daaruit 1 naar de koplamp en 1 helemaal terug naar de achterlamp?

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Verlichting valt weg

Ongelezen bericht door PantinNL » 27 jan 2019, 13:05

Klinkt als een slecht contact bij de schakelaar of bij een van de connectoren.
Henk

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: Verlichting valt weg

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 27 jan 2019, 14:08

Ik heb de doorlus truc gedaan maar dit heeft niks uitgehaald. Henk, ik heb alle connecties gedaan met van die schuif connectoren. Is dat oké of moet het anders? Ze zitten allemaal goed vast. Aangezien beiden lampen tegelijk uitvallen, mag ik dan concluderen dat het probleem ligt aan de kabel die naar de schakelaar toe gaat?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Verlichting valt weg

Ongelezen bericht door Lolle » 27 jan 2019, 14:19

Je kunt de verlichting goed testen met een 6v acculader. Voeding van de spoel los en koppelen aan de acculader. Nu alle draden heen rn weer bewegen. Als het nu zo nu en dan uitvalt zit het in de bedrading

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: Verlichting valt weg

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 27 jan 2019, 19:04

Heb vanmiddag de verlichting getest met een oude accu. Hieruit bleek dat ie het iets beter deed, maar nog steeds af en toe weg viel, wederom de voor en achter licht tegelijkertijd. Heb toen de kabel van de spoel naar de schakelaar nagelopen en zag een kabelbreuk bij het punt waar de kabel uit het frame naar boven komt. Kabel doorgeknipt, aan elkaar gemaakt met een krimpkous en goed weggezet met een tyrip. Verlichting werkt weer perfect! Kan ik weer veilig de weg op.

Bedankt allen! :thumbup:

Plaats reactie