spoelen

mobyletjan
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 dec 2012, 10:58

spoelen

Ongelezen bericht door mobyletjan » 04 mar 2019, 17:00

geef het problemen als de ontstekingsspoel en de lichtspoel omgedraaid zijn

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: spoelen

Ongelezen bericht door brommerskieken » 04 mar 2019, 17:44

hoe bedoel je dit
heb jij de spoelen van plaats gewisseld
nu doe dat ook wel eens geen probleem

gr harold

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: spoelen

Ongelezen bericht door Franky » 04 mar 2019, 18:03

Bij mijn weten is de grondplaat op dat betreft perfect symmetrisch. Dit mag je gewoon doen.
Niet dat de polariteit op die plek anders is. Als dat wel zo zou zijn maakt het ook helemaal niets uit.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: spoelen

Ongelezen bericht door mobydilz » 04 mar 2019, 19:27

Ho Ho, De bougie-kabeldoorvoer zit boven dus hou de ontstekingsspoel
ook maar boven! Of je hebt een helmondse ontsteking dan maakt het
misschien niet uit.
gr md

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: spoelen

Ongelezen bericht door ruudk » 04 mar 2019, 22:45

Inderdaad betreft dit waarschijnlijk het S3 blokje, mobydilz, met hoogspanningsaansluiting via bovenzijde grondplaat aan ontstekingspoel.

De polariteit is inderdaad gelijk aan boven- en benedenkant, mits spoel in juiste richting is gemonteerd. @Frank: over polariteit heb ik overigens nog wel eens gelezen dat de electronen van de heetste elektrode moeten springen. Waarschijnlijk gaan het loskomen uit de heetste elektrode en het overspringen vanuit die elektrode het makkelijkst vanwege de hogere bewegingsenergie die de electronen daar hebben respectievelijk meekrijgen. Ik weet niet hoe groot het temperatuursverschil tussen de centrale elektrode en de massa-elektrode is bij bedrijfstemperatuur en ook heb ik het effect hiervan op de doorslagspanning niet zelf berekend, maar ik vond het wel een interessant gegeven.
Ruud

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: spoelen

Ongelezen bericht door PantinNL » 05 mar 2019, 00:24

Beste Ruud,
Het gaat hier wel om wisselstroom!
Henk

mobyletjan
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 dec 2012, 10:58

Re: spoelen

Ongelezen bericht door mobyletjan » 05 mar 2019, 08:01

Ik heb een blokje gekocht en bij demontage viel het mijn op dat de spoelen verwisseld zijn het is wel een ontsteking met een bobine.
Uit de berichten maak ik op dat dit geen probleem zal geven

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: spoelen

Ongelezen bericht door PantinNL » 05 mar 2019, 12:30

Maakt niks uit. Van fabriek uit zit de verlichtingsspoel ook niet altijd op dezelfde plek,
Die oude "vermaledijde" interne bobine zit boven, maar bij de AV85 zit de voedingsspoel voor de ontsteking onder.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: spoelen

Ongelezen bericht door Franky » 05 mar 2019, 18:10

ruudk schreef:
04 mar 2019, 22:45
De polariteit is inderdaad gelijk aan boven- en benedenkant, mits spoel in juiste richting is gemonteerd. @Frank: over polariteit heb ik overigens nog wel eens gelezen dat de electronen van de heetste elektrode moeten springen. Waarschijnlijk gaan het loskomen uit de heetste elektrode en het overspringen vanuit die elektrode het makkelijkst vanwege de hogere bewegingsenergie die de electronen daar hebben respectievelijk meekrijgen. Ik weet niet hoe groot het temperatuursverschil tussen de centrale elektrode en de massa-elektrode is bij bedrijfstemperatuur en ook heb ik het effect hiervan op de doorslagspanning niet zelf berekend, maar ik vond het wel een interessant gegeven.
Ruud
Dat is leuk punt Ruud! Daar had ik niet bij stilgestaan. Bizar genoeg ken ik het effect uit eigen praktijk ervaring. Dit komt nog uit de tijd dat ik aan het rommelen was met plasma speakers. Mijn plasma speaker was aan de hoogspanningskant gelijkgericht. Hierdoor werd 1 elektrode veel warmer dan de andere. Dit scheelt echt enorm veel. Ik weet niet of het de positieve of negatieve elektrode was die zo warm werd. Zoals je je voor kan stellen kon ik hier geen multimeter meer op zetten om het te meten :lol:

Mijn plasma speaker (het geluid dat je hoort komt uit de lichtboog):
https://www.youtube.com/watch?v=wbnLsDXEEK8

mobyletjan
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 dec 2012, 10:58

Re: spoelen

Ongelezen bericht door mobyletjan » 05 mar 2019, 21:13

heb vandaag de ontsteking gemonteerd met de ontstekingsspoel onderin en met een externe bobine en als resultaat een prima vonk
alle mensen bedankt voor het mee denken

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: spoelen

Ongelezen bericht door ruudk » 05 mar 2019, 22:47

Mooi, mobyletjan. Ik was dus even verkeerd met de aanname dat het om je S3 blok ging. Henk, inderdaad betreft het hier wisselspanning, dat wist ik gelukkig nog wel. Met polariteit bedoelde ik het teken van de spanning op de centrale elektrode van de bougie ten tijde van het overspringen van de vonk. De momentane polariteit dus. Frank, ik had jouw video al eens gezien, heel apart. Ik begrijp nog niet precies hoe jij dit effect daarbij merkte, misschien kun je dat nog vertellen bij het topic over jouw plasma speaker? Waarschijnlijk in de categorie offtopic.
Laatst gewijzigd door ruudk op 05 mar 2019, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: spoelen

Ongelezen bericht door Franky » 05 mar 2019, 22:56

Ik strooi de video's en foto's uit die tijd wel eens vaker rond ja :mrgreen: Tot op heden nog steeds het meest bizarre object dat ik ooit gemaakt heb. :P

Plaats reactie