Twijfel over ontstekingstijdstip

paulmz
Berichten: 1728
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Twijfel over ontstekingstijdstip

Ongelezen bericht door paulmz » 18 mar 2019, 09:03

Ben mijn FOM aan het fine tunen, echter in de beschrijving van Henk(Pantin.nl) staat 2.8 mm voorontsteking voor modellen van voor 1963.
Nu is mijn FOM waarschijnlijk van kort na die datum.
Wat is nou de juiste voorontsteking, 2.8 mm of 2.5mm?

Paul

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Twijfel over ontstekingstijdstip

Ongelezen bericht door brommerskieken » 18 mar 2019, 09:38

Gewoon proberen waar die het lekkerste op loopt

Gr Harold

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3203
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Twijfel over ontstekingstijdstip

Ongelezen bericht door PantinNL » 18 mar 2019, 11:44

Hallo Paul,
Ik denk dat het niet zo verschrikkelijk veel uitmaakt. 2,8 mm is meer trekkracht en 2,5mm is een hogere eindsnelheid.
Gewoon even uitproberen, zoals Harold adviseert, want niet elke motortje reageert hetzelfde.
Groet,
Henk

loe
Berichten: 2639
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Twijfel over ontstekingstijdstip

Ongelezen bericht door loe » 18 mar 2019, 17:38

Ik heb ook gelyk een vraag hierover.op de site staat ook iets over hoge druk modellen..cilinderkoppen neem.ik aan.dat die op 1.5 mm voorontsteking gezet moeten worden..of heb ik t niet goed begrepen

Kees61
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2016, 22:38
Woonplaats: Heerlen Nederland
Contacteer:

Re: Twijfel over ontstekingstijdstip

Ongelezen bericht door Kees61 » 18 mar 2019, 18:49

Een brandstof mengsel heeft een vertraging met verbranden, vandaar dat er voorontsteking is.
Hieruit volgt dat je bij lage toeren een latere voorontsteking wilt hebben terwijl je bij hoge toeren een vroegere voorontsteking wilt hebben. Dit is bij auto's ook het geval.
Tweetakt motoren hebben vaak een vast ontstekingstijdstip.
Mijn ervaring is dan ook dat je bij hogere toeren de voorontsteking wat vroeger zet.

Nu is er ook nog een relatie met de compressie verhouding en de voorontsteking.
Bij hoge compressie heb je een latere voorontsteking en vice versa.

Ergo: Ik zou in dit geval 2,5 mm aanhouden, kan nooit kwaad.
Bij een hogere compressie verhouding zou ik dan 1 tot 1,5 mm voorontsteking aanhouden.

Mijn N50S rijdt het beste bij 2,0 mm voorontsteking en dan is ook de voorgeschreven waarde. 2,5 mm kan ook, maar dan houdt de motor in als deze warm is, presteert minder, de motor trilt dan ook nog meer.

groetjes,
-=Kees=-

loe
Berichten: 2639
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Twijfel over ontstekingstijdstip

Ongelezen bericht door loe » 18 mar 2019, 19:50

Ik heb de brommer op 2.5 staan.net zoals er staat in de werkplaats handboek..
Ik heb ook al es gelezen dat vroege onsteking beter is voor trekkracht.
En late onsteking beter is voor hogere snelheid.
Met hoge drukkop moet ik m dus later zetten..
Het hoe en waarom ontgaat my nog ff.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3203
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Twijfel over ontstekingstijdstip

Ongelezen bericht door PantinNL » 18 mar 2019, 20:17

Het verbrandingsfront verplaatst zich sneller naarmate het gasmengel een hogere druk heeft.
Henk

loe
Berichten: 2639
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Twijfel over ontstekingstijdstip

Ongelezen bericht door loe » 18 mar 2019, 20:24

Ok henk...dus nog ff voor de zekerheid.ik kan de timing beter wat later zetten.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Twijfel over ontstekingstijdstip

Ongelezen bericht door Franky » 18 mar 2019, 20:25

Kees61 schreef:
18 mar 2019, 18:49
Een brandstof mengsel heeft een vertraging met verbranden, vandaar dat er voorontsteking is.
Hieruit volgt dat je bij lage toeren een latere voorontsteking wilt hebben terwijl je bij hoge toeren een vroegere voorontsteking wilt hebben. Dit is bij auto's ook het geval.
Auto's zijn 4-takt motoren. Dit maakt nogal wat uit in vergelijking met onze 2-takt motoren. 2-takt motoren hebben van veel meer dingen last zoals slechte spoeling en wisselende vulling bij verschillende toerentallen. Hierdoor gelden de standaard regels voor 4-takt absoluut niet voor 2-takt.

Ik heb ooit een verstelbare ontsteking gebouwd die je kon verstellen met een knop aan het stuur. De resultaten van dat onderzoekje waren best grappig. De hoeveelheid voorontsteking is met name afhankelijk van de stand van je gashendel. Zo draait je motorblok stationair fenomenaal met 4.8mm!!! voorontsteking. Zodra je de gashendel aanraakt valt je blok direct uit, want rond 17km/h reed hij het mooiste op 3.2mm voorontsteking, hoewel het verschil met de originele 2.5mm nauwelijks merkbaar was. Op 37km/h kan je aanrotzooien wat je wil met de ontsteking en gebeurt er werkelijk helemaal niets qua vermogen. Destijds had ik bepaald dat hij wel mooi liep 1mm voorontsteking. Als je dan de gashendel los laat komen er vlammen uit je uitlaat, wat wederom bewijst dat de gashendelstand veel meer invloed heeft op de gewenste voorontsteking dan het toerental.
De voorontsteking bij 2-takt motoren staat vast omdat het niet zo enorm verloopt als bij een 4-takt.

loe
Berichten: 2639
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Twijfel over ontstekingstijdstip

Ongelezen bericht door loe » 18 mar 2019, 20:29

Vlammen in de uitlaat.lol. wie wil dat nou niet.. :D

paulmz
Berichten: 1728
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Twijfel over ontstekingstijdstip

Ongelezen bericht door paulmz » 18 mar 2019, 21:06

@Franky,
Dat een tweetakt per definitie met een vast ontstekingstijdstip werkt moet ik tegen spreken.
Heb zelf nog geraced met Daleman ontsteking,wasrbij het tijdstip elektronisch varieerde.
Zoek maar eens op Roton.
Denk dat ook andere merken ontstekingen variabel waren.
Kijk ook maar eens wat rond bij Ignitech.

Paul

Kees61
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2016, 22:38
Woonplaats: Heerlen Nederland
Contacteer:

Re: Twijfel over ontstekingstijdstip

Ongelezen bericht door Kees61 » 18 mar 2019, 21:18

Franky schreef:
18 mar 2019, 20:25
Kees61 schreef:
18 mar 2019, 18:49
Een brandstof mengsel heeft een vertraging met verbranden, vandaar dat er voorontsteking is.
Hieruit volgt dat je bij lage toeren een latere voorontsteking wilt hebben terwijl je bij hoge toeren een vroegere voorontsteking wilt hebben. Dit is bij auto's ook het geval.
Auto's zijn 4-takt motoren. Dit maakt nogal wat uit in vergelijking met onze 2-takt motoren. 2-takt motoren hebben van veel meer dingen last zoals slechte spoeling en wisselende vulling bij verschillende toerentallen. Hierdoor gelden de standaard regels voor 4-takt absoluut niet voor 2-takt.

Ik heb ooit een verstelbare ontsteking gebouwd die je kon verstellen met een knop aan het stuur. De resultaten van dat onderzoekje waren best grappig. De hoeveelheid voorontsteking is met name afhankelijk van de stand van je gashendel. Zo draait je motorblok stationair fenomenaal met 4.8mm!!! voorontsteking. Zodra je de gashendel aanraakt valt je blok direct uit, want rond 17km/h reed hij het mooiste op 3.2mm voorontsteking, hoewel het verschil met de originele 2.5mm nauwelijks merkbaar was. Op 37km/h kan je aanrotzooien wat je wil met de ontsteking en gebeurt er werkelijk helemaal niets qua vermogen. Destijds had ik bepaald dat hij wel mooi liep 1mm voorontsteking. Als je dan de gashendel los laat komen er vlammen uit je uitlaat, wat wederom bewijst dat de gashendelstand veel meer invloed heeft op de gewenste voorontsteking dan het toerental.
De voorontsteking bij 2-takt motoren staat vast omdat het niet zo enorm verloopt als bij een 4-takt.
Interessante bevindingen. Ik heb met het idee lopen spelen om eens met RC delay tijden en een transistor ontsteking te maken. Is er nooit van gekomen. Overigens, bij een Suzuki 750 GT (2-takt 750 CC 3 cilinder), deze had ook vaste ontstekingstijdstippen. Er zaten ook maar liefst 3 contact punten ingebouwd.

Wat wel een feit is, is dat je het beste aan de gegevens van de fabrikant kan vasthouden. Dit geldt voor alle brommers wat de ontsteking betreft.
Met uitlaten, tandwielen en sproeiers, daar valt nog mee winst te behalen.

groetjes,
-=Kees=-

paulmz
Berichten: 1728
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Twijfel over ontstekingstijdstip

Ongelezen bericht door paulmz » 18 mar 2019, 21:20

Kees die Daleman onsteking,daar had ik er 3 van op mijn zijspanracer zitten met,jawel een GT750 motorblok in het span.

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Twijfel over ontstekingstijdstip

Ongelezen bericht door Franky » 18 mar 2019, 22:18

paulmz schreef:
18 mar 2019, 21:06
@Franky,
Dat een tweetakt per definitie met een vast ontstekingstijdstip werkt moet ik tegen spreken.
Heb zelf nog geraced met Daleman ontsteking,wasrbij het tijdstip elektronisch varieerde.
Zoek maar eens op Roton.
Denk dat ook andere merken ontstekingen variabel waren.
Kijk ook maar eens wat rond bij Ignitech.

Paul
Excuus, dat had ik verkeerd getypt. Ik bedoelde niet alle 2-takts ;) Iemand heeft hier op het forum al eens eerder een stuk geplaatst over een ontsteking die verliep om de powerband breder te krijgen. Dat was volgens mij verlaten van de ontsteking op hogere toerentallen zodat de uitlaat gassen warmer werden en resonantiefrequentie van de uitlaat anders werd. Zoiets was dat volgens mij.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Twijfel over ontstekingstijdstip

Ongelezen bericht door Polle » 18 mar 2019, 22:40

Er zijn elektronische ontstekingen voor de av 10 blokjes die zich aanpassen aan de snelheid
Een bekend merk is MVT kosten wel rond de 250€

Gr Polle

loe
Berichten: 2639
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Twijfel over ontstekingstijdstip

Ongelezen bericht door loe » 27 mar 2019, 17:31

De hoek waaronder onze bougie in de kop zit geeft een foutmarge in de voor onsteking.
By controle staat de bougie van een av7 cilinderkop ongeveer ,9 graden uit het lood.hierby is de foutmarge verwaarloosbaar hoogstens een tiende mm.
Maar als de hoek groter word dan ook de foutmarge..
By 30 ° graden is dit opgelopen tot 0.5 mm..
Best veel..
Misschien handig voor sommigen die ook andere brommers of cilinderkoppen hebben..

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Twijfel over ontstekingstijdstip

Ongelezen bericht door Franky » 27 mar 2019, 17:50

Dat klopt. Ik heb echter nooit berekend hoeveel het doet. De hoeveelheid voorontsteking specificatie heeft de hoek waarschijnlijk al meegenomen.

Nog een leuk weetje. Wist je dat het opmeten van de voorontsteking door middel van de positie van de zuiger niet echt een nauwkeurige methode is om je ontsteking af te stellen. Je ontsteking zou je eigenlijk t.o.v. de rotatie van de krukas moeten stellen, niet t.o.v. de stand van de zuiger. Bij mijn 99z met zijn 1,5mm voorontsteking merk ik dat het moeilijker wordt om de ontsteking te stellen t.o.v. de stand van de zuiger. Een tiende millimeter meer of minder voorontsteking geeft erg veel hoekverdraaiing van de krukas. Hoe dichter je bij het bovenstedodepunt komt, deste groter dit probleem wordt.

loe
Berichten: 2639
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Twijfel over ontstekingstijdstip

Ongelezen bericht door loe » 27 mar 2019, 19:34

Dan is een strobo een betere methode..
Op internet maken ze ook een gradencirkel.die ze op het ontstekingswiel maken..
Dan een vast punt markeren.
En klaar is kees

Plaats reactie