Pagina 1 van 1

Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 24 apr 2019, 10:27
door Mansie
Hallo Forumleden,

Ik ben in het bezit van een Robuust.

Er zijn 2 problemen die ik graag wil oplossen.

1ste probleem treed op als de motor warm is, bij stationair bij een stoplicht valt de brommer uit en dan krijg ik hem niet meer aan de praat.
Koude start is prima geen enkel probleem. Ik zou dit op kunnen lossen d.m.v. het plaatsen van een elektronische ontsteking.
Mijn blokje is het type wat zonder bobine is uitgerust dus daar zit bij mij het knelpunt.
Mijn zoekwerk heeft het volgende opgeleverd.

Ankerplaat ontsteking heeft de volgende draden.
>Zwart->Massa.
> Rood/Zwart->naar groene aansluiting van CDI Box.
> Rood/Wit->naar rode aansluiting CDI Box.

CDI Box heeft de aansluitingen:
> Zwart->Massa.
> Groen ->naar Rood/Zwart van ankerplaat.
> Rood->naar Rood/Wit van ankerplaat.
> Oranje-> naar + bougiekabel.
> Geel? naar verlichting ik kan dit ergens online vinden.

Bougie kabel.
> Oranje naar + Bougiekabel.
> Zwart van frame naar - Bougiekabel.

Mijn vraag is klopt dit geheel een beetje qua aansluitingen?
Als dit alles klopt dan vroeg ik mij enkel nog af hoe ik de ankerplaat van
de ontsteking op tijd moet zetten. Is hier een handleiding bij zodat dit
te doen is? Namelijk BDP zoeken en 2,5mm lager met een testlampje tussen
oranje en massa testen?

En mijn carburateur zou ik willen vervangen.
Ik had goede reviews gelezen over de Dellorto SHA 15/15 Mobylette er staat op de site spruitstuk maat is 19mm op de foto zie ik een witte bus zitten.
Zelf zie ik dat het luchtfilter groot is en in de weg kan gaan zitten. Zouden hier nog andere opties voor zijn door het grote plastic luchtfilter te vervangen voor iets kleiners?
Mocht alles passen moet ik dan ook nog spruitstuk van 18 mm bestellen dat is er een met een bocht ik heb er nu een rechte op zitten.

En een vraag hier omdat mijn benzine kraan erg lekt zoek ik een nieuwe benzine kraan. Weet iemand de schroefdraad van de tank is dit standaard M10 of zit hier per type verschil in?

Mijn dank is groot mocht ik antwoord krijgen.

Groeten Denny van der Zee.

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 24 apr 2019, 10:54
door Lolle
Voor de ontsteking zou ik kiezen voor een Henk van Kessel ontsteking, zie pantin.nl of de spoel opnieuw laten wikkelen.
Waarom zo’n grote carburateur? Ik denk dat je met een AR 10 evenveel vermogen hebt en minder lawaai.
Groet, Lolle

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 24 apr 2019, 11:08
door Mansie
Ik had deze elektronische ontsteking gevonden bij born2brom.nl. Maar die ankerplaat bevestig ik aan het blokje hoe stel ik het ontstekings tijdstip dan af? door de ankerplaat te draaien of staan daar markeringen op? Je opmerking over de carburateur ja waarom? Geen idee, ik heb er zelf een encarwi op zitten en deze is niet perfect meer. Ga ik verder zoeken? Eigenlijk gewoon een kleinere carburateur zoeken?

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 24 apr 2019, 11:53
door AGB
als die electronise ontsteking zo gemakkelijk te plaatsen was en goed werkte hadden dat al wel
veel meer mobylette rijders het hier op het forum, de enige die er ooit mee aan het werk was is
Frank , er zijn zo veel bosmaaiers en ketting zagen zonder puntjes , maar niets past op een moby,
een cdi zit normaal niet op een mobylette

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 24 apr 2019, 12:34
door PantinNL
Veel oplossingen veroorzaken vaak weer nieuwe problemen,
Ik zou me allereerst concentreren op de ontsteking; waarschijnlijk is de Encarwi nog goed genoeg. Verder snap ik niet dat de leverancier geen goede Nederlandstalige handleiding bij zijn ontstekingssysteem stopt. Je moet voor de afstelling wel een stroboscoop aanschaffen of lenen. Een groot nadeel vind ik ook dat er een klein vliegwiel wordt gebruikt i.p.v. het grote van de AV7.
Henk

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 24 apr 2019, 13:44
door paulmz
PantinNL schreef:
24 apr 2019, 12:34
Veel oplossingen veroorzaken vaak weer nieuwe problemen,
Ik zou me allereerst concentreren op de ontsteking; waarschijnlijk is de Encarwi nog goed genoeg. Verder snap ik niet dat de leverancier geen goede Nederlandstalige handleiding bij zijn ontstekingssysteem stopt. Je moet voor de afstelling wel een stroboscoop aanschaffen of

Heb nog een stroboscooplamp te koop.
Optilux/Hella
25Euro.

Paul

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 24 apr 2019, 14:08
door Franky
AGB schreef:
24 apr 2019, 11:53
als die electronise ontsteking zo gemakkelijk te plaatsen was en goed werkte hadden dat al wel
veel meer mobylette rijders het hier op het forum, de enige die er ooit mee aan het werk was is
Frank , er zijn zo veel bosmaaiers en ketting zagen zonder puntjes , maar niets past op een moby,
een cdi zit normaal niet op een mobylette
Bedoel je mij? Ik heb ooit zelf een CDI gemaakt die je kon verstellen aan het stuur. Dit was speelgoed, geen serieus iets om mee te rijden. Ik heb verder weinig behoefte om te gaan rommelen met een CDI. Ik vind de contactpunt oplossing erg betrouwbaar. Een CDI is vast iets beter, maar zoals Henk al aangeeft heeft het invloed op het uiterlijk van de bromfiets. Dit vind ik een nadeel.

Omtrent de SHA. Als je een perfectionist bent is dit leuk spul. Mijn ervaring met de originele carburateurs is dat ze uitstekend werken. Echter, ze vertonen kleine gebreken. Ik ben een zeur, dus ik vind dat onacceptabel. :P De SHA doet dit beter. Echter, de SHA is origineel idioot luid, choke werkt doorgaans zonder aanpassingen niet en je gashendel moet aangepast worden voor de grotere slag als je naar een 15mm SHA gaat. Ik ben bezig met het ontwikkelen van stillere dempingskappen voor de SHA. Deze kappen zullen echter niet universeel worden dus daar heb jij helemaal niets aan :P

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 24 apr 2019, 15:14
door AGB
we hebben toch maar een Frank op het forum die wat weet van elektronica onder andere .
te minste ik ken er maar een , en de vaste groep weet ook wel wie ik bedoel toch,

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 24 apr 2019, 16:52
door MobyJoost
Als het goed is, staat er op de statorplaat (jij noemt het de ankerplaat, maar dat is bij remtrommels) en het vliegwiel een markering. Als die uitgelijnd staan, is dat je ontstekings moment. Dus gewoon de zuiger x mm (wat hoort, of wat je wil, je kan bij de electronische onsteking wel wat vroeger. Bijvoorbeeld 2,2mm, in plaats van 2,5mm) voor BDP zetten en de vliegwiel- en statorplaat-markering uitlijnen en vliegwiel vastzetten. De Mobylettes met AV10 motor kregen al snel electronische ontsteking en die kan je makkelijk aanpassen aan het AV7 blok. LaMobylette.net verkoopt ook een versie (niet origineel) voor AV7. Hoef je (bijna) niets aan te passen.

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 24 apr 2019, 20:06
door paulmz
@Joost volgens mij is van 2.5 naar 2,2 later i.p.v. vroeger.

Paul

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 24 apr 2019, 20:50
door Polle
Je hebt geen stroboscoop nodig zoals Joost aangaf er staat inderdaad een markering op de grondplaat
Ik zou gaan voor de interne ontsteking van born to brom het is dat gifgroene voedingsspoel
Ik heb er goede ervaring mee een elektronische ontsteking op een robuust is echt een brug te ver en lelijk


Gr Polle

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 24 apr 2019, 22:39
door Lolle
Hallo Mansie
Ik zou Zoals Polle ook aangeeft voor een oorspronkelijke ontsteking. Of de spoel van b2b past is nog even spannend. Het kan ook het oudere type spoel zijn. Ik zie dat je redelijk nieuw hier bent. We zouden het op prijs stellen dat je je zelf en vooral je robuust op het forum voorsteld. De robuust is er in verschillende uitvoeringen en kleuren geweest. Dus een paar foto’s plaatsen wordt erg op prijs gesteld.
Groet, Lolle

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 25 apr 2019, 18:38
door Mansie
Ik ben Denny 30 jaar oud en heb vorig jaar een robuust gekocht uit 1959.
Heb heb een complete schuurbeurt gegeven en een nieuwe laklaag. Kleuren combinatie is zwart met op de tank een witte bies.

Ik heb de onderdelen besteld en zal als het binnen is proberen te vertellen of het werkt en als het werkt hoe je het aansluit.
Ik heb een blokje zonder losse bobine, mijn vader heeft een motobecane AV 76 die heeft een losse bobine.

Foto's uploaden hoe doe ik dat gemakkelijk?

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 25 apr 2019, 19:06
door Mansie
Afbeelding
Eind resultaat zij aanzicht.
Afbeelding
Vooraanzicht.
Afbeelding
Zadel.
Afbeelding
In de opbouw fase.
Afbeelding
Iets verder in opbouw.
Afbeelding

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 25 apr 2019, 20:53
door Polle
Kan de foto's niet bekijken jammer
Je kan wel een stator plaat van een EEG gebruiken dar past hij perfect op.
Gr Polle

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 25 apr 2019, 23:22
door KapteinBeun
De hostingservice Flickr werkt niet zo lekker met het plaatsen van foto's op een forum. Voor zover ik weet biedt Flickr geen mogelijkheid om foto's te "embedden" op een forum.

Via onderstaande link kun je de foto's van Denny's Robuust zien:
https://www.flickr.com/photos/146492267@N07/

Gr. Marco

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 26 apr 2019, 08:10
door AGB
ziet er goed uit op foto

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 26 apr 2019, 08:52
door Mansie
Dank, ik ben zelf erg blij met het resultaat.
Er zijn nog een paar kleine dingen waar ik in de toekomst nog mee bezig wil.
Ik zou bijvoorbeeld in de koplamp graag een kilometerteller willen, alleen schijnt dat met mijn voorvork niet zo gemakkelijk te gaan.
En de elektronische ontsteking is inderdaad dan wel niet origineel maar zou graag eens met een volle tank een stuk willen toeren.
Nu rijd ik wat rond en na een kwartier valt hij stil bij een stoplicht en dan is het lopend naar huis.

Ben zelf erg bekend met lelijke eenden en vandaar dat ik het elektrisch wel redelijk kon ontcijferen maar ik houd jullie op de hoogte of het lukt en waar ik tegenaan ben gelopen bij het monteren van deze set van born2brom.

Een andere vraag die ik heb is voor de motobecane AV76 van mijn vader die ik technisch klaar heb gemaakt. Ik mis de linker sier kap. Rechter is er waar de benzine kraan doorheen gaat ik mis dus de andere zijde.

Deze motobecane is niet geheel origineel heeft bijvoorbeeld een kreidler stuur en een andere koplamp. Zijn rustig opzoek naar overige onderdelen om hem meer naar het origineel te maken. Al moet ik bekennen dat het kreidler stuur een meerwaarde heeft qua houding je zit heerlijk op de brommer.

Het idee is om samen met mijn vader net zoals we nu samen toeren met onze Citroen oldtimers straks met onze brommers te gaan toeren!

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 26 apr 2019, 08:54
door Mansie
Ow en vergeten te melden.

Ik heb een encarwi carburateur gevonden in de doos onderdelen. Heb deze uit elkaar gehad en grondig gereinigd en deze lijkt goed. Dus deze carburateur plaats ik i.p.v. een grotere carburateur.

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 26 apr 2019, 09:17
door AGB
zeer besmettelijk dat samen toeren, als je daar eenmaal aan begint op een moby ,
de goede houding op een brommer is wel belangrijk vooral op wat langere afstand ,
beter een stuur of zadel van een ander merk dan pijn lijden ,op de brommer, dan is de lol er ook zo af,
ben benieuwt hoe de eerste rit verloopt.

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 26 apr 2019, 11:19
door PantinNL
Hallo Mansie,
Ik ben een echte Kaptein en Motobécane liefhebber, maar schroom er echt niet voor om een ander merk stuur, zadel of voorspatbord toe te passen.
Op een van mijn brommers zat een origineel Kaptein spatbord en dat hebben we laten verchromen. Mooi, totdat er een keer een blok hout opviel met een lelijke deuk als gevolg. Perfecte reparatie kostte ongeveer 100 Euro voor het uitdeuken en verchromen.
Ik heb toen via een Kreidler Clubje een elegant Italiaans 17 inch verchroomd spatbord gekocht voor 35 Euro. Het past perfect bij deze brommer, waar ook een een DKW motorstuur op zit. Origineel is niet altijd beter en vervangers zijn dat soms wel.
Kijk, bij massa-productie telt elke cent, maar voor onze lievelingen kiezen we liever voor bewezen kwaliteit.
Mooie brommer die Robuust.
Henk

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 26 apr 2019, 17:48
door Franky
Mansie schreef:
26 apr 2019, 08:52
En de elektronische ontsteking is inderdaad dan wel niet origineel maar zou graag eens met een volle tank een stuk willen toeren.
Nu rijd ik wat rond en na een kwartier valt hij stil bij een stoplicht en dan is het lopend naar huis.
Je realiseert je dat dit weinig te maken heeft met het al dan niet kunnen werken van een contactpunt ontsteking? Dit is gewoonweg het zeer bekende mobylette ontsteking probleem wat al lang en breed opgelost is binnen de club. Daarom rijdt bijna iedereen hier gewoon nog rond met een contactpunt ontsteking. Je moet alleen wel even die oude troep eruit halen en een goede ombouwset kopen. Daarna werkt alles uitstekend. Zie www.pantin.nl

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 26 apr 2019, 19:12
door paulmz
Franky schreef:
26 apr 2019, 17:48
Mansie schreef:
26 apr 2019, 08:52
En de elektronische ontsteking is inderdaad dan wel niet origineel maar zou graag eens met een volle tank een stuk willen toeren.
Nu rijd ik wat rond en na een kwartier valt hij stil bij een stoplicht en dan is het lopend naar huis.
Je realiseert je dat dit weinig te maken heeft met het al dan niet kunnen werken van een contactpunt ontsteking? Dit is gewoonweg het zeer bekende mobylette ontsteking probleem wat al lang en breed opgelost is binnen de club. Daarom rijdt bijna iedereen hier gewoon nog rond met een contactpunt ontsteking. Je moet alleen wel even die oude troep eruit halen en een goede ombouwset kopen. Daarna werkt alles uitstekend. Zie www.pantin.nl
Daarbij ga je dan op een klassieke Kaptein niet het chrome vliegwiel ziet draaien, maar of een modern goudkleurig vliegwiel of je moet die verstoppen achter zo,n afzichtelijk plastic kapje.

Paul

Re: Vraag over mijn Mobylette Robuust 1959

Geplaatst: 26 apr 2019, 20:00
door Franky
Inderdaad. Zou niet mijn eerste keus zijn. Maar ieder is vrij om te kiezen natuurlijk.