Bijna maar niet helemaal....

jacques2018
Berichten: 136
Lid geworden op: 01 sep 2018, 16:18
Woonplaats: Zaanstreek

Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door jacques2018 » 14 jun 2019, 19:47

Vandaag een nieuwe stap...onze mobylette av50 aan de praat gekregen. Echter: na een mooi rondje te hebben gereden, probeerde ik wederom te starten. En jullie raden net; hij deed het niet meer.

Daarna de pakking bij de vlotter vervangen - daar zat te veel speling in waardoor die naar beneden was gezakt. Weer geprobeerd, weer niks.

Toen een scheurtje in de kop en voila...aan de praat. Stukje gereden, weer uitgezet en toen geprobeerd zonder scheutje te starten. En dat deed ie weer niet.

Wat kan het zijn?

Mvg
Jeroen

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door loe » 14 jun 2019, 20:22

Heb je de condensator al vervangen..
Komt er wel een constante stroom met benzine uit de slang.
Vuil hoopt zich makkelyk op by het benzinekraan filter.
Is het ontluchtings gaatje van de benziene dop open.
Als hy niet meer wil starten .vonkt de boegie nog wel?
Ff wat remreiniger in de carb spuiten .als hy dan wel start zit t in de benzine toevoer .

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door Hans10 » 14 jun 2019, 21:59

Nou fantastisch dat je m aan de praat gekregen hebt de keuring is dichtbij . Licht doet het? Voorremkabel niet te kort?

jacques2018
Berichten: 136
Lid geworden op: 01 sep 2018, 16:18
Woonplaats: Zaanstreek

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door jacques2018 » 15 jun 2019, 10:37

Ha Hans licht is in orde, voorremkabel vervangen, speling uit balhoofd.....idd...heel dichtbij. :D

Maar nu nog dit euvel verhelpen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door Franky » 15 jun 2019, 11:34

Lees ik dit nou goed.
Je kan de bromfiets enkel starten als je wat benzine rechtstreeks in je motor doet. Nadat je dit gedaan hebt rijdt de bromfiets langdurig goed totdat je hem uitzet. Om hem dan weer aan te krijgen moet je weer benzine rechtstreeks in de motor doen.

Ik vind dit nogal onwaarschijnlijk. Ik twijfel erg aan het langdurig goed rijden nadat hij gestart is. Kan je in volle kleuren en geuren omschrijven hoe goed de bromfiets rijdt als hij aan is en hoe lang hij blijft rijden? Loopt hij überhaupt langdurig stationair?

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door AGB » 15 jun 2019, 11:43

Loe geeft toch een goede beschrijving van punten wat je eerst kan na lopen,
ik gok op brandstof ,als de bougie vonk heeft,

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door Hans10 » 15 jun 2019, 11:55

Een andere carbu is al geprobeerd en wilde starten met het AGB tool.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door paulmz » 15 jun 2019, 13:25

Zou maar eens beginnen om de compressie te meten.
Cilinder eraf geweest en de zuigerveren gecontroleerd?
Zuigerveren kunnen vast zitten.
De compressie klep gecontroleerd?

Paul

jacques2018
Berichten: 136
Lid geworden op: 01 sep 2018, 16:18
Woonplaats: Zaanstreek

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door jacques2018 » 15 jun 2019, 19:26

Franky schreef:
15 jun 2019, 11:34
Lees ik dit nou goed.
Je kan de bromfiets enkel starten als je wat benzine rechtstreeks in je motor doet. Nadat je dit gedaan hebt rijdt de bromfiets langdurig goed totdat je hem uitzet. Om hem dan weer aan te krijgen moet je weer benzine rechtstreeks in de motor doen.

Ik vind dit nogal onwaarschijnlijk. Ik twijfel erg aan het langdurig goed rijden nadat hij gestart is. Kan je in volle kleuren en geuren omschrijven hoe goed de bromfiets rijdt als hij aan is en hoe lang hij blijft rijden? Loopt hij überhaupt langdurig stationair?

Ja Franky, dat lees je helaas goed. Vandaag wegens slechts weer en griepje niet kunnen sleutelen, maar ik ga morgen weer poging wagen. Benzine trekt gewoon, vlotter gaat op en neer....misschien vuiltje in de sproeier. En ik ga compressie weer een checken. Maar het is me wel een raadsel. Had er 35 min mee gereden, had m weggezet en kwartier later deed ie niks meer. Nou ja, alleen met scheutje benzine erin.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door Franky » 15 jun 2019, 20:05

Dit is een leuke!

Het niet willen starten na niet al te lange stilstand is een stereotype ontsteking probleem. De hitte van de cilinder trekt dan door na de ontstekinggrondplaat. Daar zit condensator en bij oudere modellen de interne hoogspanningsspoel op. Als die al slecht zijn dan falen ze als ze warmer worden. Wat echter niet klopt aan dit verhaal is dat jij je motor alsnog kan starten als je er wat benzine in je motor stopt. Als je ontsteking niet meer werkt heeft het geen meerwaarde om er meer benzine stoppen. Dus dit wijst toch wel heel erg naar een vreemd benzine probleem. Ik begrijp dat je de choke ook vol kan intrekken en de motor dan nog niet start?

Er staat hierboven genoemd dat een andere carburateur geprobeerd is? Het is mij echter niet duidelijk of dat de problemen verhielp. Hoe zit dat?

jacques2018
Berichten: 136
Lid geworden op: 01 sep 2018, 16:18
Woonplaats: Zaanstreek

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door jacques2018 » 15 jun 2019, 20:27

Andere carburateur is idd geprobeerd maar was niet succesvol idd.

Op deze carburateur heeft hij meermalen gestart en nu niet meer. Maar kan idd benzineprobleem zijn. Zal morgen de tank eens laten leeglopen. Want er zit nog benzine in van het bedrijf dat het gemaakt heeft en daarna mijn eigen benzine. Misschien pakte dat niet goed uit. Jullie gebruiken toch 1:50?
Dan alles in carburateur schoonmaken en opnieuw checken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door Franky » 15 jun 2019, 20:59

Zit er geen benzineslang dubbel ofzo?
Ik begin haast te denken dat er trillingen nodig zijn om benzine door te voeren. Zolang de motor trilt, krijgt hij benzine.

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door Hans10 » 15 jun 2019, 23:01

Bekentenis: het bedrijf waar de AV 50 heen geweest is ken ik goed sterker nog toen ik daar de fiets van mijn zoon ophaalde werd ik door de monteur de werkplaats ingetrokken want het wilde maar niet lukken met een Mobylette. Die herkende ik als die van Jacques. Prachtig spuitwerk in een superbe gekozen kleur iets van lavendelblauw maar fatsoenlijk lopen ho maar.
Andere carbu gehaald waarvan ik zeker wist dat die goed was en het tool van AGB om makkelijk te starten hangend aan de hijskabels.
De ontsteking heeft een nieuwe externe novi bobine uit Hekelingen. Er zit een nieuwe condensator in van Vespa, nieuwe bougie, bougiedop en nieuwe kabels punten zijn goed en ontsteking staat op tijd en geeft een mooie vonk.
Decompressieklep sluit goed met nieuwe kabel. cilinder is er af geweest zag er goed uit en veren oke.Geen bruine sporen op de krukas.
Compressie gemeten die was goed, geen valse lucht dus keerringen zijn nog goed.
Jammer dat de echte AV 50 kenners aan de andere kant van Nederland wonen.

Ik zou nu een mailtje sturen naar Vreiso in Kiunre voor een lopend blok van € 50,00 maar het is mijn Moby niet.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door loe » 15 jun 2019, 23:41

Een lopend blok via internet kopen is russische roulette.
Ik zou alleen van de leden hier een lopend blok willen kopen.
Het is vast nog een kleinigheidje.
Een niet goed massa makende bobine.
De condensator die doorslaat.
Een vuile tank met brut erin.
Er werd gezegt volgens my dat de benzine van de vorige eigenaar er nog in zat.
Nou dat pleurde ik er als eerste uit.
Wat frank zei.als de brommer weer start met een scheutje in de bougiegat.is de brandstof toevoer de hoofdverdachte.
Check benzine flow van tank.zit er ook troep by.
Ontluchting benzine dop.

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door Hans10 » 16 jun 2019, 00:53

Benzine toevoer bij de test via een aparte tank aan een haakje aan het stuur om daarmee tankviezigheid en dichte doppen te omzeilen.
Heb 2 jaar geleden een prima blokje gekocht in Kiunre. Onze man aldaar zit nog dik in de Mobyhandel en zal geen zooi verkopen.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 16 jun 2019, 12:25

Papieren filters in de brandstofleiding kunnen deze problemen ook veroorzaken.
Door stilstand slibt het dicht met olie, is het eenmaal op gang dan gaat het goed.

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door Hans10 » 16 jun 2019, 22:45

Er zit geen brandstoffilter tussen.

jacques2018
Berichten: 136
Lid geworden op: 01 sep 2018, 16:18
Woonplaats: Zaanstreek

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door jacques2018 » 17 jun 2019, 18:58

Zondag een stukje kunnen rijden. Einde van de dag weer niet. Grrr :D . Ik heb het idee dat het iets lulligs is, maar kan het niet vinden. Alle tips hierboven opgevolgd. Er gaat idd iets met toevoer denk ik. Benzine komt wel in carburateur maar het trekt niet door.
Toch maar terug naar de reparateur. Anders kijken naar ander blok.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door loe » 17 jun 2019, 19:15

Heb je gecheckt of de uitlaatpoort open is .en ook de uitlaat zelf.
Just to be shure.
Ik denk zelf aan een vuiltje in de carbu .in de sproeier of in het verstuiverbuisje

jacques2018
Berichten: 136
Lid geworden op: 01 sep 2018, 16:18
Woonplaats: Zaanstreek

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door jacques2018 » 17 jun 2019, 20:55

Uh loe, hier de beginner....maar wat is de uitlaatpoort? (Kan het via Google niet vinden) en het verstuiverbuisje? En waar moet ik de uitlaat zelf op checken?
De sproeier heb ik eruit gedraaid, doorgeblazen met hoge lucht en er weer in.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door paulmz » 17 jun 2019, 21:14

De uitlaatpoort is het gat aan de voorkant van de cilinder,waar de uitlaat aan geschroefd wordt.
De uitlaat controleren op aangekoekte koolresten, de bocht kan je schoonmaken m.b.v. een stuk prikkeldraad in een boormachine.
De sproeierbuis zit midden in de carburateur.
https://youtu.be/0XXbQR3bMt4
Credits voor Marco.

Paul

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door loe » 17 jun 2019, 21:31

Bedankt paul voor het linkje.
Het sproeiertje moet er uit en dan is de verstuiverbuis berykbaar met de twee sneaky stationair gaatjes.die door geprikt moeten worden met een los draadje van een remkabel oid.
Zeer goed te zien en uitgelegt in het filmpje .
Maak het luchtfiltergaasje ook goed schoon.
De uitlaatpoort zit zoals gezegd aan de uitlaatkant.
Uitlaat eraf en controleren die handel.
Het demperbolletje kan in tweeën.zit altyd vastgekoekt maar moet ff los.in de uitlaat zit een schot met gaatjes.die moet je met een lang stuk metaal doir prikken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door Franky » 18 jun 2019, 08:22

loe schreef:
17 jun 2019, 21:31
Het sproeiertje moet er uit en dan is de verstuiverbuis berykbaar met de twee sneaky stationair gaatjes.die door geprikt moeten worden met een los draadje van een remkabel oid.
Dat zou ik zo niet doen. Bij voorkeur maak je de verstuiverbuisgaatjes open met perslucht en anders een koperdraadje van een stroomkabel. Remkabel draden zijn harder dan de verstuiverbuis en kunnen de gaatjes beschadigen/groter maken. Natuurlijk moet je daarvoor wel aardig stom bezig zijn, maar dan nog. Netjes sleutelen heeft altijd de voorkeur ;)

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 18 jun 2019, 08:39

Franky schreef:
18 jun 2019, 08:22
loe schreef:
17 jun 2019, 21:31
Het sproeiertje moet er uit en dan is de verstuiverbuis berykbaar met de twee sneaky stationair gaatjes.die door geprikt moeten worden met een los draadje van een remkabel oid.
Dat zou ik zo niet doen. Bij voorkeur maak je de verstuiverbuisgaatjes open met perslucht en anders een koperdraadje van een stroomkabel. Remkabel draden zijn harder dan de verstuiverbuis en kunnen de gaatjes beschadigen/groter maken. Natuurlijk moet je daarvoor wel aardig stom bezig zijn, maar dan nog. Netjes sleutelen heeft altijd de voorkeur ;)
Klopt. Ik schrok ook al van draadje remkabel. Doorspuiten met remreiniger en eventueel koperdraadje van electriciteitsdraadje. Zoals Frank schrijft.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Bijna maar niet helemaal....

Ongelezen bericht door AGB » 18 jun 2019, 09:28

voorzichtigheid is de moeder van de kast vol met breekbare glazen,
met de juiste voorzichtigheid kan het door prikken wel met een metalen draadje zo lang het er niet,
strak er door past, voor de rest laten weken en door blazen, je moet niet als een gek het draad er heen en
weer er door bewegen ,je prikt het ook niet 3 keer in de week door bij wijze van,
heb je het nog nooit gedaan dan beter de raad van Frank /Joop op volgen,
en niet iedereen heeft passend draad,en de handigheid,

Plaats reactie