Afstelling sproeiers
Afstelling sproeiers
Beste Leden!
Deze zomer ben ik weer lekker aan het sleutelen en rijden geslagen met mijn AV85. Na een tour ritje begon hij heel erg te viertakten. Hier had ik voorheen nog nooit last van gehad. Nu heb ik de ontsteking etc. opnieuw afgesteld en een kleinere sproeier erin gezet (van 54 naar 52) en merk ik dat hij op alleen nog op zijn top (± 50 kmpu) begint te viertakten.
Ik heb voor nu even 2x 6mm gaatjes in het luchtfilter geboord als test en loopt hij wel beter. Kan ik dit aanhouden of is het raadzaam naar een 50 sproeier te gaan? Zo ja, welke maat staat gelijk aan 50 aangezien deze moeilijk te vinden zijn?
Daarbij is het verbruik van mijn brommer ook erg omhoog gegaan. Weet niet precies hoeveel maar ik ben zeker van 1 op 40 naar 1 20 gegaan. Heeft dit er ook mee te maken?
Dankjulliewel alvast!
Mvg, Lars
Deze zomer ben ik weer lekker aan het sleutelen en rijden geslagen met mijn AV85. Na een tour ritje begon hij heel erg te viertakten. Hier had ik voorheen nog nooit last van gehad. Nu heb ik de ontsteking etc. opnieuw afgesteld en een kleinere sproeier erin gezet (van 54 naar 52) en merk ik dat hij op alleen nog op zijn top (± 50 kmpu) begint te viertakten.
Ik heb voor nu even 2x 6mm gaatjes in het luchtfilter geboord als test en loopt hij wel beter. Kan ik dit aanhouden of is het raadzaam naar een 50 sproeier te gaan? Zo ja, welke maat staat gelijk aan 50 aangezien deze moeilijk te vinden zijn?
Daarbij is het verbruik van mijn brommer ook erg omhoog gegaan. Weet niet precies hoeveel maar ik ben zeker van 1 op 40 naar 1 20 gegaan. Heeft dit er ook mee te maken?
Dankjulliewel alvast!
Mvg, Lars
Laatst gewijzigd door MobyLars op 23 jul 2019, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Afstelling sproeiers
Dan zit er iets niet goed lijkt mij. Of de sproeier is toch geen 50 of iets met je shoke of iets met je vlotter(hoogte)..etcetera
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Afstelling sproeiers
1 op 20 Dat is echt absurd slecht!
Weet jij zeker dat je benzine niet langs je motorblok gaat Ik vermoed lekkage.
Weet jij zeker dat je benzine niet langs je motorblok gaat Ik vermoed lekkage.
Re: Afstelling sproeiers
Nu zit er nog sproeier 52 in, maar zou dan waarschijnlijk naar 50 moeten. Waar zou ik die uit kunnen halen? Born2brom heeft hem helaas niet.JanmobyEvert schreef: ↑23 jul 2019, 17:48Dan zit er iets niet goed lijkt mij. Of de sproeier is toch geen 50 of iets met je shoke of iets met je vlotter(hoogte)..etcetera
Ik zal inderdaad de choke eens checken, misschien dat die kabel wel versleten is en ergens vast hangt. Bedankt voor de tip!
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Afstelling sproeiers
Je typt dat je bromfiets ongeveer 50km/h gaat. Als dit een originele motor is, is dit helemaal niet slecht. Hij loopt best goed. Het is volgens mij zeer onwaarschijnlijk zo'n slecht verbruik te hebben zonder dat er brandstof buiten je motor om aan het lekken is. Als deze brandstof door je motor heen zou gaan, vermoed ik dat de motor voor geen meter meer wil werken en je dus geen 50km/h haalt. Ik zeg nog steeds dat je brandstof lekkage hebt
Nog even los van je problemen met het 4-takten.
Nog even los van je problemen met het 4-takten.
Re: Afstelling sproeiers
Ik heb dikke plastic gietranden geconstateerd in nieuwe luchtfilterkappen.by myn laatste sloot het zeker 25 ,% van het filtergaasje af..die toch al krap bemeten is .
Dat kan ook het viertakten verklaren.
Dat kan ook het viertakten verklaren.
Re: Afstelling sproeiers
Ja klopt, originele motor. Met de snelheid ben ik ook erg tevreden, sneller zou ook zeker niet moeten. Ik zal eens gaan zoeken naar een lekkage. Onder de brommer ligt in elk geval niks. De binnenkant van de luchtfilter was wel wat nat maar ook niet heel schokkend.Franky schreef: ↑23 jul 2019, 22:18Je typt dat je bromfiets ongeveer 50km/h gaat. Als dit een originele motor is, is dit helemaal niet slecht. Hij loopt best goed. Het is volgens mij zeer onwaarschijnlijk zo'n slecht verbruik te hebben zonder dat er brandstof buiten je motor om aan het lekken is. Als deze brandstof door je motor heen zou gaan, vermoed ik dat de motor voor geen meter meer wil werken en je dus geen 50km/h haalt. Ik zeg nog steeds dat je brandstof lekkage hebt
Nog even los van je problemen met het 4-takten.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Afstelling sproeiers
De binnenkant van het filter is altijd nat. Dat is normaal. Dat komt door blowback.
Laat de benzinekraan maar eens een tijdje open staan als je je bromfiets geparkeerd hebt. Dan zou je wel ergens wat druppels moeten zien.
Laat de benzinekraan maar eens een tijdje open staan als je je bromfiets geparkeerd hebt. Dan zou je wel ergens wat druppels moeten zien.
Re: Afstelling sproeiers
Heb zojuist 25km gereden en ik heb ongeveer 0,6 liter bij moeten tanken. Ik denk dat ik de vorige keer een rekenfout heb gemaakt.
Verder geen lekkages ontdekt, ook niet tijdens het rijden dus ik ga er vanuit dat alle benzine gewoon het blokje in gaat.
Wat betreft de sproeiers ga ik waarschijnlijk even niks doen aangezien ik geen sproeiermaat 50 kan vinden. Het blokje loopt nu goed met de 2 extra gaatjes in de luchtfilter. Ik heb morgen nog een lange rit op de agenda staan, dus... wordt vervolgt!
Verder geen lekkages ontdekt, ook niet tijdens het rijden dus ik ga er vanuit dat alle benzine gewoon het blokje in gaat.
Wat betreft de sproeiers ga ik waarschijnlijk even niks doen aangezien ik geen sproeiermaat 50 kan vinden. Het blokje loopt nu goed met de 2 extra gaatjes in de luchtfilter. Ik heb morgen nog een lange rit op de agenda staan, dus... wordt vervolgt!
Re: Afstelling sproeiers
Sproeier 50 is hier verkrijgbaar: https://www.solex-motobecane.com/3-carb ... 3-1589.htm
Bij mijn 10 mm Gurtner reed nummer 50 perfect, trok iets feller op dan met no. 52.
Bij mijn 10 mm Gurtner reed nummer 50 perfect, trok iets feller op dan met no. 52.
Re: Afstelling sproeiers
Als ik me niet vergis staat nr 50 gelyk aan nr 200.
En die is te koop by mobyletteselect
En die is te koop by mobyletteselect
Re: Afstelling sproeiers
Je kunt no 50 en bijvoorbeeld no 200 niet uitwisselen. Lekkage en net ander rijgedrag, ik heb het te vaak geprobeerd
Re: Afstelling sproeiers
Ok ..
Wist ik niet..
Wel raar .in dat tabelletje staan ze naast elkaar .
Ik heb een 10 mm met een 210 sproeier erin liggen.
Nou dan zullen we weer leuke toestanden beleven .heb net een aantal sproeiers besteld nrs 200 215 220 .om te testen
Wist ik niet..
Wel raar .in dat tabelletje staan ze naast elkaar .
Ik heb een 10 mm met een 210 sproeier erin liggen.
Nou dan zullen we weer leuke toestanden beleven .heb net een aantal sproeiers besteld nrs 200 215 220 .om te testen
Re: Afstelling sproeiers
Ik bedoel : als de Gurtner nieuw geleverd is met bijvoorbeeld nummer no 52. Dan moet je die serie aanhouden. Tegenwoordig worden de Gurtners met deze nummering nieuw geleverd. Vroeger met de serie 18/19/20 enz. of 190/195 enz. En Lars: let op bij andere nummers is schroefdraad en zitting minuscuul anders
Re: Afstelling sproeiers
GROENEKAN schreef: ↑05 aug 2019, 18:35Sproeier 50 is hier verkrijgbaar: https://www.solex-motobecane.com/3-carb ... 3-1589.htm
Bij mijn 10 mm Gurtner reed nummer 50 perfect, trok iets feller op dan met no. 52.
Bedankt voor de tip! Heb zojuist mijn rit erop zitten. Benzine verbruik is prima en het viertakten valt ook mee. Ben wel benieuwd hoe hij reageert als ik de gaatjes weer sluit en met een no.50 ga rijden. Ik ga hem eens bestellen en houd jullie op de hoogte.
Nogmaals bedankt!