parelende bougie
parelende bougie
goeiedag,
Ik heb zo heel af en toe last van een parelende bougie, in mijn AV 50S
op zich geen ramp, maar stond vandaag 30 km van huis stil, en was de bougie sleutel vergeten
er zit dan een heel klein paretje tussen de electrode, kleiner dan een zandkorretje, zeg maar.
maakt niet uit of korte of lange toerrit is, gebeurt gewoon af en toe.
bougie NGK B6HS electrode afstand 0.35
brandstof, ecomaxx 1 op 40
carb 12 mm, met spoeier 220
maxx snelheid ong 65 km per uur
met vr GR ADK.
Ik heb zo heel af en toe last van een parelende bougie, in mijn AV 50S
op zich geen ramp, maar stond vandaag 30 km van huis stil, en was de bougie sleutel vergeten
er zit dan een heel klein paretje tussen de electrode, kleiner dan een zandkorretje, zeg maar.
maakt niet uit of korte of lange toerrit is, gebeurt gewoon af en toe.
bougie NGK B6HS electrode afstand 0.35
brandstof, ecomaxx 1 op 40
carb 12 mm, met spoeier 220
maxx snelheid ong 65 km per uur
met vr GR ADK.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: parelende bougie
Ik heb niet erg veel kennis van bougies, maar.....
Krijg je dit niet als de bougie niet warm genoeg wordt? Dan brand hij niet schoon. Een warmere bougie zou dan de oplossing zijn.
Verrassend genoeg is jou bougie al best warm.
Ik ben benieuwd wat andere mensen met meer kennis hier van er van zullen zeggen.
Krijg je dit niet als de bougie niet warm genoeg wordt? Dan brand hij niet schoon. Een warmere bougie zou dan de oplossing zijn.
Verrassend genoeg is jou bougie al best warm.
Ik ben benieuwd wat andere mensen met meer kennis hier van er van zullen zeggen.
Re: parelende bougie
zo ver ik weet kwam dat voor bij de loodhoudende brandstof van vroeger, zou met die ecomaxx brandstof niet mogen gebeuren, lijkt mij.
de kleur van de bougie is mooi bruin met een klein zwart randje.
de kleur van de bougie is mooi bruin met een klein zwart randje.
Re: parelende bougie
ik zou een 5 bougie gebruiken in een av50
Gr Polle
Gr Polle
Re: parelende bougie
Beste Polle,
Ik ben bang dat er dan een gat in de zuiger brand, gezien de snelheid, van het brommertje, loopt ong 65 km per uur.
gr ADK.
Ik ben bang dat er dan een gat in de zuiger brand, gezien de snelheid, van het brommertje, loopt ong 65 km per uur.
gr ADK.
Re: parelende bougie
Het kwam vroeger vaak voor bij loodhoudende benzine.
Nu zou het kunnen ontstaan door roetvorming, door een te rijke afstelling(zwarte bougie) of vette smering(zwarte glimmende bougie).
Maar ook door detonatie(pingelen) dat ontstaat door te vroege ontsteking en/of (te) hoge compressie of benzine met een te laag ron getal. Of een combinatie van deze.
Je zou even een 5 bougie kunnen proberen.
Als deze te grijs of wit wordt ga je weer terug naar een 6.
De electrodenafstand zou wat mij betreft ook wel wat groter mogen. Bij een bougie zonder "R" en een dop zonder weerstand wel 0.45- 0.50
Gr. Wim.
Nu zou het kunnen ontstaan door roetvorming, door een te rijke afstelling(zwarte bougie) of vette smering(zwarte glimmende bougie).
Maar ook door detonatie(pingelen) dat ontstaat door te vroege ontsteking en/of (te) hoge compressie of benzine met een te laag ron getal. Of een combinatie van deze.
Je zou even een 5 bougie kunnen proberen.
Als deze te grijs of wit wordt ga je weer terug naar een 6.
De electrodenafstand zou wat mij betreft ook wel wat groter mogen. Bij een bougie zonder "R" en een dop zonder weerstand wel 0.45- 0.50
Gr. Wim.
Re: parelende bougie
bougie is prachtig bruin, met een klein zwart randje
sproeier is wat aan de grote kant (220) maar ga ik kleiner dan gaat ie pruttelen op max snelheid, hij wil alleen op deze sproeier feilloos rijden .
electrode afstand had ik al mee gespeeld, dit maakt geen verschil.
pareltje is zo klein dat ie amper zichtbaar is, gebeurt ook maar heel af en toe, alleen niet handig als de vrouw er mee rijd.
vandaag vertelde iemand mij, dat het door de ecomaxx brandstof komt, dat dan door de reinigende werking van die brandstof er oude lood restjes los komen in het blokje, blokje is ook nog nooit los geweest, k heb hem van de eerste eigenaar, dat verhaal zou wel eens kunnen kloppen, denk ik.
gr ADK.
sproeier is wat aan de grote kant (220) maar ga ik kleiner dan gaat ie pruttelen op max snelheid, hij wil alleen op deze sproeier feilloos rijden .
electrode afstand had ik al mee gespeeld, dit maakt geen verschil.
pareltje is zo klein dat ie amper zichtbaar is, gebeurt ook maar heel af en toe, alleen niet handig als de vrouw er mee rijd.
vandaag vertelde iemand mij, dat het door de ecomaxx brandstof komt, dat dan door de reinigende werking van die brandstof er oude lood restjes los komen in het blokje, blokje is ook nog nooit los geweest, k heb hem van de eerste eigenaar, dat verhaal zou wel eens kunnen kloppen, denk ik.
gr ADK.
Re: parelende bougie
Je moet natuurlijk wel gewoon zelf mengen met 98 benzine.
Al die Eco en groene benzine met allerlei chemische toevoegingen die zogenaamd milieu vriendelijk zijn maar die niet eens willen branden dus een verarming zijn voor de brandstof en alle andere verkooppraatjes zijn er alleen om de zakken van de fabrikant te vullen. Met geld wel te verstaan.
Meng ook met gewone tweetaktolie.
Persoonlijk vind ik dit een goede olie om zelf mee te mengen.
https://www.misteroil.nl/nl-nl/shop/pro ... dgQAvD_BwE
Gr. Wim.
Al die Eco en groene benzine met allerlei chemische toevoegingen die zogenaamd milieu vriendelijk zijn maar die niet eens willen branden dus een verarming zijn voor de brandstof en alle andere verkooppraatjes zijn er alleen om de zakken van de fabrikant te vullen. Met geld wel te verstaan.
Meng ook met gewone tweetaktolie.
Persoonlijk vind ik dit een goede olie om zelf mee te mengen.
https://www.misteroil.nl/nl-nl/shop/pro ... dgQAvD_BwE
Gr. Wim.
Re: parelende bougie
ik gebruik het zeker niet om groen te rijden maarrrr , pas een blokje los gehad wat 10.000 km op dat spul heeft gelopen, en heb nog nooit zo'n schoon blokje gezien van binnen. ik was ook zelfmenger maar, toen ik dat zag was ik om, werkt dus wel. ik persoonlijk hoef die benzine van tegenwoordig niet meer.
gr adk.
gr adk.
Re: parelende bougie
Als je overstapt op dat schone spul moet je in ieder geval eerst alles schoon en koolvrij maken. Een kennis van mij was met zijn kreidler ook over gestapt. Reed eerst perfect maar na een half jaar vastloper. De zuigerveren zaten vast gebakken en was één versteende boel. Hij is weer helemaal terug naar gewone ultimate benzine.
Re: parelende bougie
Zoals Lolle zegt eerst het blokje openen , beste is alles vervangen ook lagers en alles reinigen en dan op aspen , motomix of eccomax reinigen.
Deze spullen verbranden wel degelijk schoner en zijn veel beter voor de motor en milieu.
Doe je dat niet dan krijg problemen door de zuiverende werking van de benzine.
Zoals vastlopen en zuigerveren die vastzitten of snel versleten zijn door de kool die loskomt en lekker gaat schuren.
Ik heb motorzagen open gedaan die 15 jaar op motomix draaiden en erg belast worden waar geen koolaanslag in zit , dit zegt genoeg denk ik
Mijn bosmaaier is ondertussen 19 jaar oud word intensief gebruik en rijd op Aspen of motomix en draaid nog steeds als een zwitserse horloge
Jongens die benzines zijn echt wel van zeer hoge kwaliteit.
In alle extra toevoegingen voor Tweetakt benzine geloof ik niks van.
Gr Polle
Deze spullen verbranden wel degelijk schoner en zijn veel beter voor de motor en milieu.
Doe je dat niet dan krijg problemen door de zuiverende werking van de benzine.
Zoals vastlopen en zuigerveren die vastzitten of snel versleten zijn door de kool die loskomt en lekker gaat schuren.
Ik heb motorzagen open gedaan die 15 jaar op motomix draaiden en erg belast worden waar geen koolaanslag in zit , dit zegt genoeg denk ik
Mijn bosmaaier is ondertussen 19 jaar oud word intensief gebruik en rijd op Aspen of motomix en draaid nog steeds als een zwitserse horloge
Jongens die benzines zijn echt wel van zeer hoge kwaliteit.
In alle extra toevoegingen voor Tweetakt benzine geloof ik niks van.
Gr Polle
Re: parelende bougie
blokjes die jaren met te vette brandstof hebben gereden, ,moeten inderdaad schoon gemaakt worden, als dit niet het geval is kun je gewoon overstappen op deze brandstof. ecomaxx 1op 40 is speciaal voor oldtimer brommers, Aspen en al dat andere spul is voor nieuwere blokjes, heb hier ook op gereden een aantal jaren geleden, maar dit beviel me niet zo, had last van kleine lekkage's, en wisselend stationair toeren, en die mengverhouding 1 op 50 vindt ik ook wat schraal.
je moet wel je carb op nieuw afstellen d.m.v. iets grotere of iets kleinere sproeier.
gr ADK
je moet wel je carb op nieuw afstellen d.m.v. iets grotere of iets kleinere sproeier.
gr ADK