wie weet dit

bessels
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

wie weet dit

Ongelezen bericht door bessels » 17 dec 2019, 23:06

Beste forum leden.
Mijn vraag gaat over een spoel,dit is een gecombineerde spoel met 2 aan sluitingen 1 voor de verlichting,en 1 voor de externe ontsteking,hoe licht deze spoel aan de massa ?.
Van een gewone voeding of licht spoel is het ene eind aan de massa en het andere de voeding !.
Als ik het met een proeflampje doormeet[volgens bijgevoegd schema]is hij goed,maar gemonteerd geeft hij geen spanning [bedrading licht en raw 12 v los van motor].
Is deze spoel met 1 of 2 aparte wikkelingen ?,als hij met 2 wikkelingen werkt zou hij volgens mij dus stuk zijn!het gekke is als ik 1 van de draden aan massa leg heb ik wel spanning,dus of licht of ontsteking !.
Dit heb ik ook aan J de Laat [wikkeltechniek.nl] gevraagd,deze zij dat de spoel goed was,een van de draadjes aan de massa leggen en de ontsteking werkt weer,maar dan heb ik dus geen verlichting! maar dat wist ik dus ook wel,heb hem dus weer gevraagd naar de goede oplossing maar hier geen antwoord op gekregen.
Krijgt deze spoel zijn massa via de bedrading[licht circuit]
Deze spoel zit op een 99z, en alles werkte ook het licht en de raw loopt wel weer maar nu geen verlichting op een gewone voeding spoel met 1 aansluiting.
wie weet dit.gr bessels
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: wie weet dit

Ongelezen bericht door PantinNL » 18 dec 2019, 00:01

Als je het weet is het simpel, maar dat geldt wel vaker met schakelingen.
Het draait allemaal om de massa van de ontsteking die via de schakelaar loopt.
Staat het licht uit dan ligt de ontsteking via de schakelaar aan de massa.
Staat het licht aan dan ligt de ontsteking via de lampen aan de massa.
Zijn de lampen doorgebrand dan heb je dus geen ontsteking.
Een kwetsbaar systeem.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: wie weet dit

Ongelezen bericht door Franky » 18 dec 2019, 10:52

Het klopt niet helemaal wat je zegt Henk. Het systeem is slimmer bedacht dan jij denkt.
Hieronder een link naar het schema van mijn 99z. Dit is hoe ik het aantrof. Er zijn meer variaties. Ik heb niet dat grote koelblok onder de buddyseat.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... sn.dsn.pdf

Bij mij werkt het als volgt. 1 draad van de spoel gaat naar de ontsteking. De andere draad gaat naar een diode, verlichtingschakelaar en remlichtschakelaar. Hoe dit werkt is niet in woorden uit te leggen. Zie schema.

De truc zit hem in de diode. Wat die diode doet is de positieve spanning reserveren voor de ontsteking en de negatieve spanning voor de verlichting. Als je lampen doorbranden heeft het geen effect voor de ontsteking aangezien die twee geen invloed hebben op elkaar. Tijd voor applaus voor de Fransen. Dit is fenomenaal bedacht! :clap:

Het systeem is mijn ogen zwak omdat er een vrij lullig kabeltje naar die diode loopt. De diode kan uiteraard ook stuk gaan en is daarom ook een zwak punt.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: wie weet dit

Ongelezen bericht door PantinNL » 18 dec 2019, 10:58

Hallo Frank,
Het is allemaal wisselspanning. Ik heb ooit dit systeem bij een 99Z hersteld en het werkte prima.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: wie weet dit

Ongelezen bericht door Franky » 18 dec 2019, 11:01

Dat zeg ik ook Henk. Het is wisselspanning. De positieve deel van de golf wordt gebruikt voor de ontsteking, de negatieve voor de verlichting. Zie schema ;)

bessels
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: wie weet dit

Ongelezen bericht door bessels » 18 dec 2019, 22:33

hallo Henk.
Bedankt voor de uitleg,was zelf ook al tot deze conclusie gekomen,de massa moest wel via de bedrading lopen, anders kon de spoel niet werken,en het licht ook niet.
Vind het wel een rare constructie,je licht zal s avonds maar uitvallen, kan je mooi niet verder,maar kan je ook nooit een bekeuring krijgen !
Ga het schema van Franky wel eens bestuderen,maar of ik het ga veranderen denk ik niet ,rij toch bijna nooit op de brommers,en in het donker helemaal niet.
Dus als ik het goed begrijp zou je hier ook een 12 v spoel kunnen gebruiken en de verlichting en ontsteking e v t ombouwen naar 12 v ?
Heb nog een 2e staan zonder motor ga hier wel eens mee experimenteren met een a v 10 blok eronder ! maar de heeft geen haast,
zal wat foto s van de 99 z plaatsen t z t.
gr Bessels

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: wie weet dit

Ongelezen bericht door PantinNL » 18 dec 2019, 22:48

12Volt ombouw kan, maar gebruik dan wel een 15 of 28 Watt rotor.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: wie weet dit

Ongelezen bericht door Franky » 19 dec 2019, 18:37

bessels schreef:
18 dec 2019, 22:33
Vind het wel een rare constructie,je licht zal s avonds maar uitvallen, kan je mooi niet verder,maar kan je ook nooit een bekeuring krijgen !
Ga het schema van Franky wel eens bestuderen,maar of ik het ga veranderen denk ik niet ,rij toch bijna nooit op de brommers,en in het donker helemaal niet.
Als je het licht uitvalt kan je het licht uitzetten en sowieso doorrijden. Ongeacht hoe het systeem in elkaar zit.
Veel plezier met het schema ;) Ik moest zelf weer even goed kijken voordat ik het door had. Dit is zeer creatief bedacht door de Fransen. Heb jij de 99z versie met dat grote koelblok onder de buddyseat? Ik ben nog steeds nieuwsgierig hoe dat schema in elkaar zit. Bij mij zit de diode in koplamp. Rechtstreeks bevestigd aan koplamp behuizing. Een diode genereert niet veel hitte dus dat is een goed ontwerp. Dat enorme koelblok onder de buddyseat zal wel een zenerdiode zijn. Vraag me niet waarom want er komt zo weinig energie uit die ontsteking/verlichting spoel dat je nooit je lampen door kan laten branden.
bessels schreef:
18 dec 2019, 22:33
Dus als ik het goed begrijp zou je hier ook een 12 v spoel kunnen gebruiken en de verlichting en ontsteking e v t ombouwen naar 12 v ?
Dat wordt wat :lol: Aangezien er maar 50% van de energie van de spoel gebruikt wordt voor de verlichting (bij mijn versie van de 99z) gaat dit toch nooit wat worden. Mijn 6V lampjes branden ook al zo verschrikkelijk zwak. Het is nog erger dan mijn AV50 :lol: Ik ga de zaak ombouwen naar 3 spoelen. Dit is toch net even wat degelijker :)

bessels
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: wie weet dit

Ongelezen bericht door bessels » 22 dec 2019, 22:25

hallo Franky.
Heb inderdaad de 99z uitvoering met het koelblokje onder de buddy,zal t z t als ik tijd heb wel eens proberen een schema te maken van de bedrading,kan wel even duren!!
gr Bessels

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: wie weet dit

Ongelezen bericht door Franky » 23 dec 2019, 18:36

Ik ben benieuwd! :D

bessels
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: wie weet dit

Ongelezen bericht door bessels » 26 jan 2020, 22:46

Hallo Franky.
Hier het beloofde schema van de bedrading van mijn 99 uit 74,ook van de licht schakelaar en een alternatieve aansluiting voor licht/ontsteking
gr bessels
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

bessels
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: wie weet dit

Ongelezen bericht door bessels » 26 jan 2020, 22:52

dit schema is door mij zelf gemaakt en getekend ,let dus niet te veel op de scheve en kromme letters en tektsten !
gr bessels

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: wie weet dit

Ongelezen bericht door mobydilz » 27 jan 2020, 13:55

Kerel, dit tekenwerk is bijna net zo mooi als je restauraties!!
Jammer, dat ik inhoudelijk niets te melden heb.
gr md

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: wie weet dit

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 27 jan 2020, 17:42

Vakwerk Bart - ik nam al mijn petje voor je af en nu maak ik ook een buiging. Groet, Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: wie weet dit

Ongelezen bericht door Franky » 27 jan 2020, 18:07

Mooi hoor! Jij hebt zelfs de stekkertjes en kabelloop erbij getekend. Dat heb ik niet gedaan.
Ik heb meteen onze schema's naast elkaar gelegd om de verschillen te zoeken.

Het grote schema
Jij hebt bij de claxon getekend alsof de claxon zelf aan de aarde zit. Hij is geaard via de schakelaar, wat jij ook hebt getekend. Het is wat onduidelijk zo maar ik snap wat je bedoelt. Onze schema's zijn identiek :D Dat is dan toch weer leuk :D

Kleinere 6V schema
Leuke manier om die verlichtingschakelaar weer te geven! Wat is dat toch een heerlijk gek ding.
Wat ik wel opvallend vind is dat je hier ineens een zenerdiode (twee zelfs in serie :thumbup: ) noemt terwijl het grote schema spreekt over een diode. Hoe zit dat nou bij jou?

bessels
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: wie weet dit

Ongelezen bericht door bessels » 28 jan 2020, 20:34

Hallo Franky.
De paarse draad bij de claxon hoort direct aan het steuntje waar de claxon mee vastzit,en de gestippelde draad hoort aan het punt waar nu de paarse zit,dus de claxon krijgt masse via de drukknop op de lichtschakelaar [te ver door getekend]!!!
De diode op mijn schema is een zenerdiode en zit bij mij onder het zadel met een koelblok.
het 6v schema is een alternatief schema waar de zenerdiode in de koplamp zit en heeft niets met het schema van mij te maken.
Hoop dat het nu duidelijk is ?
gr bessels

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: wie weet dit

Ongelezen bericht door Franky » 28 jan 2020, 22:22

Ah zo. Je hebt beiden versies van het 99z schema te pakken. :D Dat is erg leuk! De schema's zijn tussen de beiden versies bijna identiek.

De versie met de diode koplamp heb ik dus ook. Volgens mij is dat overigens geen zenerdiode maar een gewone diode. Ik heb metingen gedaan tot 30V en dan zit de diode nog steeds potdicht. Als het een zener is, zit hij boven de 30V. Dat vind ik onwaarschijnlijk. Een dubbele zenerdiode is het zeker niet. Dat meet je direct. Het is een enkele diode in mijn beleving.

Bij dat andere schema waar er een zenerdiode onder het zadel zit verwacht ik dat er een enkele zener zit. Geen dubbele. Maar dat is slechts een vermoede aangezien ik dat niet na kan meten.

Hoe ben jij tot je conclusies omtrent de zenerdiodes/diodes gekomen? :roll:

bessels
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: wie weet dit

Ongelezen bericht door bessels » 29 jan 2020, 23:24

Hallo Franky.
In de beide 99z die ik heb zitten alle beide een zener diode op met een koel plaat,weet ook niet hoeveel volt deze is,heb er wel een ond no van maar daar kom ik ook niet mee verder [op mijn B S A van 1970 zit ook een zener diode op en is ook 12volts en ook met een koelplaat in de rijwind !
Kan hem helaas niet doormeten hoeveel volt deze dus doorgeeft er staat verder niets op dus?
Wat het alternatieve schema betreft dit had ik gevonden op een franse site dus komt niet van mij zelf dus erkan best een gewone diode in het circuit zitten.
gr bessels
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: wie weet dit

Ongelezen bericht door Franky » 30 jan 2020, 18:06

Hebben beiden 99z's van jou dat koelblok onder de buddyseat dan?
Ik heb dat koelblok namelijk niet bij mijn 99z met onbekende onderhoudshistorie. Ik heb enkel die diode in de koplamp. Die is aan de koplampbehuizing bevestigt maar genereert totaal geen hitte. Blijft hartstikke koud.

Plaats reactie