Bougiekabel vervangen

Gebruikersavatar
victor_m21
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 aug 2011, 17:26
Locatie: Randwijk

Bougiekabel vervangen

Ongelezen bericht door victor_m21 » 04 okt 2011, 20:42

Vraagje,
Is het zo dat de bougiekabel aan het motorblok ook door middel van draaien los te krijgen is of moeten we dan (in mijn geval) het vliegwiel eraf halen, vervangen en weer in elkaar zetten?

Bij voorbaat dank voor de reactie!

vic.

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Bougiekabel vervangen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 okt 2011, 21:07

bougiekabel naar links draaien en na een aantal omwentelingen voorzichtig trekken en dan moet hij los komen. Gr. Joop

NB: vastmaken door al drukkend naar rechts te draaien, de kabel gaat in feite met de metalen kern om een zelftappend puntig stukje schroefdraad.

Gebruikersavatar
victor_m21
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 aug 2011, 17:26
Locatie: Randwijk

Re: Bougiekabel vervangen

Ongelezen bericht door victor_m21 » 04 okt 2011, 21:08

Dank je wel. Zelfde als met de bougiekap dus.

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Bougiekabel vervangen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 okt 2011, 21:15

klopt

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Bougiekabel vervangen

Ongelezen bericht door Franky » 04 okt 2011, 21:46

Ik begrijp dat je ontsteking hebt zonder externe bobine?
Lees op het forum maar eens wat ontstekings topics door ;)
Dan weet je wat je te wachten staat ;)

Gebruikersavatar
victor_m21
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 aug 2011, 17:26
Locatie: Randwijk

Re: Bougiekabel vervangen

Ongelezen bericht door victor_m21 » 04 okt 2011, 22:39

Hoi,
ik heb me al een beetje ingelezen en hoop maar dat ik met een kabeltje en een kapje klaar ben.
De perikelen die ik las deden me denken aan een oud EEG'tje dat ik nog eens gehad heb, na tien minuten niet meer vooruit te branden :shock: .... ik kwam ze hier weer tegen. Ik hoop dus dat dit oude beestje daarvan verschoond blijft. 8-)

vic.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Bougiekabel vervangen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 okt 2011, 23:55

het moet mij van het hart, dat de arme, bobine-loze ontsteking er toch wel erg van langs krijgt. Mijn EEG doet het hiermee al jaren uitstekend. Met bobine is misschien sterker en zekerder, maar waardeloos is dat oude systeem toch echt niet. Groet, Joost.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Bougiekabel vervangen

Ongelezen bericht door Harrie » 05 okt 2011, 17:29

Beste Joost zit daar soms de blauwe imitatiespoel in met aangegoten kabel?
Dan snap ik het wel, want die waren redelijk goed; de Novi-spoelen waren al in de jaren 60 slecht.
Peter Langemeijer heeft er vele moeten vervangen.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Bougiekabel vervangen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 okt 2011, 20:20

Ik moet ook eerlijk bekennen, dat ik zo'n gele NOS spoel had in mijn EEG, die het onlangs wel begeven heeft. Heb er weer zo een gemonteerd, gaat tot nu toe goed. Het zal dan inderdaad meer een russische roulette zijn, met die spoelen. Heb ik jarenlang een erg goeie spoel gehad. Groet, Joost.

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Bougiekabel vervangen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 05 okt 2011, 20:34

Er is al veel over geschreven: ook ik had een oude gele spoel. Vervolgens een NOS nieuwe gele spoel. Maar als de brommer het maar even niet goed doet, dan moet je in gedachten meenemen een probleem met de spoel. Met de externe bobine is de faalkans heel klein en het motortje loopt echt mooier stationnair en loopt sowieso net even iets mooier en is net een vleugje sterker. En met montage van de bobine achter de motorschermen behoudt de brommer zijn originele look.

Ik heb nu twee FOM's met een externe bobine en heb er alleen maar spijt van dat ik het niet jaren eerder heb gedaan.

Vr. groet,

Joop

Gebruikersavatar
victor_m21
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 aug 2011, 17:26
Locatie: Randwijk

Re: Bougiekabel vervangen

Ongelezen bericht door victor_m21 » 12 okt 2011, 22:46

Kabel en kap zijn geïnstalleerd, de tank en het benzinekraantje liggen nu even in de revisie. De tank moet van buiten schoon(-er) worden en het kraantje heb ik eruit geschroefd en schoongemaakt. Het draait goed open en dicht.Bij de simpele blaastest lijkt het te werken. Heb er echter nog geen dopje voor... Als de tank en het kraantje elkaar weer gevonden hebben gaan we over tot de ultimate proef... doet 'ie het nog?
Ohja, de carburateur heb ik geheel schoon en zonder roest, inmiddels. Moet nog een pakking maken ofzo. Frisse ideeën? Ik las wat over een taartdoos; er is toch ook pakking papier? hoe dik moet de carburateur pakking zijn?
Ik vind het spannend.

vic.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Bougiekabel vervangen

Ongelezen bericht door Harrie » 13 okt 2011, 10:12

victor_m21 schreef: Ohja, de carburateur heb ik geheel schoon en zonder roest, inmiddels. Moet nog een pakking maken ofzo. Frisse ideeën? Ik las wat over een taartdoos; er is toch ook pakking papier? hoe dik moet de carburateur pakking zijn?
Ik vind het spannend.
vic.

Beste Vic,
Er is gewoon pakkingpapier te koop. Ik koop dat meestal op een beurs zoals die van Rosmalen.
In de autohandel zijn ook sets pakkingmateriaal te koop. Het is inderdaad wel leuk om zelf de pakkingen te maken.
Op de beurs in Heerhugowaard, waar ik binnenkort als standhouder sta, neem ik de bekendste pakkingen mee, waarvan bepaalde types door mijzelf gemaakt zijn.
Groet,
Harrie

Plaats reactie