Pagina 1 van 1

Variabel of vaste CDI?

Geplaatst: 09 apr 2020, 09:43
door Ariewhr
Momenteel gebruik ik een elektronische ontsteking op mn AV7, welke ik heb gekocht bij Born2Brom

In hun webshop zie ik echter twee verschillende CDI's aangeboden.

CDI https://winkel.born2brom.nl/product/cci ... mobylette/
CDI Variabel https://winkel.born2brom.nl/product/cdi ... mobylette/

Bij de elektronische ontsteking wordt standaard de "vaste" CDI geleverd. Nu is mijn vraag wat het voordeel zou kunnen zijn van een variabele? Heeft iemand hier ervaring mee?

Wellicht dat ik hem gewoon ga aanschaffen, en proberen. Maar als iemand er zo antwoord op kan geven zou dat mooi zijn.

Alvast bedankt!

Re: Variabel of vaste CDI?

Geplaatst: 09 apr 2020, 12:46
door loe
Volgens my vervroegd hy by hogere toerentallen .waardoor hy wat meer kracht krygt

Re: Variabel of vaste CDI?

Geplaatst: 13 apr 2020, 21:07
door Marco
loe schreef:
09 apr 2020, 12:46
Volgens my vervroegd hy by hogere toerentallen .waardoor hy wat meer kracht krygt
Verlaat😉


Heb die variabele cdi al geprobeerd maar die heeft ook een vast ontstekingstijdstip.
Dus er is niks variabel aan.

Re: Variabel of vaste CDI?

Geplaatst: 14 apr 2020, 11:56
door Ariewhr
Bedankt voor de antwoorden.

Als ik het goed begrijp is het dus eigenlijk gewoon een duurdere versie van de vaste?
Zijn er wel échte variabele CDI's te krijgen voor de Mobylette/MBK51?

Re: Variabel of vaste CDI?

Geplaatst: 14 apr 2020, 13:44
door loe
Variabel in welk opzicht ..
Moet het een vervroegende zyn .
Of zoekje een met twee standen .eentje op 40 km en de andere stand 60 .
Ik zou b2b anders ff opbellen wat het verschil tussen die cdi is

Re: Variabel of vaste CDI?

Geplaatst: 14 apr 2020, 18:32
door Marco
B2b wist ook niet precies wat het verschil was en we hebben die variabele cdi gewoon geprobeerd.
Topsnelheid was precies het zelfde en met de lamp op het vliegwiel was er geen verloop te zien.

Misschien draait een av7 blokje niet genoeg toeren voor de cdi om te verlaten.
Heb geen idee hoeveel toeren die maakt maar iedergeval iets meer als standaard.
Bijvoorbeeld een HPI race ontsteking verlaat vanaf 6.000 toeren tot 14.000 tot het bdp.

Moet ook nog ff experimenteren met het tijdstip.
De standaard 2.5 is denk net ff te vroeg voor een hoge topsnelheid.

Re: Variabel of vaste CDI?

Geplaatst: 20 apr 2020, 13:04
door Ariewhr
Precies, B2B zei dat ik dat maar moest gaan testen als ik wou weten wat het verschil is.
Als er geen verloop in zit hou ik gewoon de vaste erop, zoals dat nu is.

Zodra ik de vooras vervangen heb zal ik kijken wat hij qua top doet. Ik weet wel ik hem redelijk zwaar vertand heb, dus het is nogal afhankelijk van de wind of hij 70+ loopt of niet.

Ik zal dan even meten hoe laat de ontsteking nu staat. Ik gok dat ik hem destijds op 2.5 voor het bdp heb gezet.