Sproeier modificatie
Sproeier modificatie
De oplossing voor moeilyk verkrygbare en dure gurtnersproeiers .
kleine bingsproeiers kosten byna niks en iedere brommerzaak verkoopt ze welJe hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Sproeier modificatie
Slim.
Paul
Paul
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Sproeier modificatie
Leuk gedaan!
Re: Sproeier modificatie
Slim en handig - En functioneert hij goed ?
Re: Sproeier modificatie
Zeker .joop.
alleen, ik heb de goede maten niet op voorraad .
Dus maandag een paar xtra maten ophalen en dan weer ff zoeken naar de ideale groote .
Ik was bezig met een 10 mm goed afgesteld te krygen .
Er zit een ori 210 in en die was net iets te groot .ik zou ygenlyk een 205 moeten hebben of inieder geval proberen .maar ja,die heb ik niet als die al bestaat in nl .
Kortom veelte veel gedoe met die gurtner sproeiers .
.
alleen, ik heb de goede maten niet op voorraad .
Dus maandag een paar xtra maten ophalen en dan weer ff zoeken naar de ideale groote .
Ik was bezig met een 10 mm goed afgesteld te krygen .
Er zit een ori 210 in en die was net iets te groot .ik zou ygenlyk een 205 moeten hebben of inieder geval proberen .maar ja,die heb ik niet als die al bestaat in nl .
Kortom veelte veel gedoe met die gurtner sproeiers .
.
Re: Sproeier modificatie
Bing gebruikt toch mm maten, neem toch niet aan dat je dan een 2.05mm gaat gebruiken?
Een. Gurtner sproeier 210 zit tussen de 50 en 55 gemeten met een sproeiermaat kaliber.
Paul
Een. Gurtner sproeier 210 zit tussen de 50 en 55 gemeten met een sproeiermaat kaliber.
Paul
Re: Sproeier modificatie
Goed idee, spreekt me wel aan. Ik vraag me wel af hoe je dat doet bij de 12mm carburateur met die tussenschroef voor de diffiseur (verstuiver).
Ik heb geen idee welke Bingsproeier bij de reeks van Gurtner hoort, maar dat is binnen Gurtner soms ook niet 100% duidelijk.
Overigens zijn niet alle sproeiers van Gurtner even duur, omdat ze niet allemaal even schaars zijn.
Ik heb hier bijvoorbeeld nog 80 stuks maar 19 en 100 stuks maat 80 liggen.
Op de maten boven de 200 ben ik uitermate zuinig.
Henk
Ik heb geen idee welke Bingsproeier bij de reeks van Gurtner hoort, maar dat is binnen Gurtner soms ook niet 100% duidelijk.
Overigens zijn niet alle sproeiers van Gurtner even duur, omdat ze niet allemaal even schaars zijn.
Ik heb hier bijvoorbeeld nog 80 stuks maar 19 en 100 stuks maat 80 liggen.
Op de maten boven de 200 ben ik uitermate zuinig.
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 19 apr 2020, 10:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Sproeier modificatie
Dan zou ik een maat 200 proberen en het vlotterhuis verstellen of de sproeier iets opboren
Re: Sproeier modificatie
Hallo Joop,
Ik denk dat je vlotter bedoelt i.p.v. vlotterhuis. Maar het verstellen van de vlotter heeft vooral invloed op het stationaire systeem van de carburateur en niet op het vollast-systeem. Dat laatste dien je met de sproeiergrootte te regelen.
Henk
Re: Sproeier modificatie
Klopt, Henk. ik had moeten schrijven vlotter.
In mijn geheugen stond dat Paul Langemeijer adviseerde dat kleine sproeieraanpassingen ook mogelijk zijn via de hoogte van de vlotter. Dat werkt dus alleen voor het stationair lopen.
Goede zondag, Joop
In mijn geheugen stond dat Paul Langemeijer adviseerde dat kleine sproeieraanpassingen ook mogelijk zijn via de hoogte van de vlotter. Dat werkt dus alleen voor het stationair lopen.
Goede zondag, Joop
Re: Sproeier modificatie
Ik ga geen xtra sproeiers opboren .zeker niet als hy te ryk staat.daarom wilde ik kleiner.dan 210 .ik heb 52 liggen ,maar die is hetzelfde .
Ook ga ik eerst niet met vlotters klooien want dan weet ik niet meer wat het verschil heeft gemaakt .
Als hy koud is trekt hy als een gek .en op temperatuur gaat hy wat viertakten en een beetje inhouden by wegryden .dus staat hy iets te ryk.
Henk ik heb helaas geen grote aantallen nr 80 .wel een paar .die heb ik dus zo aangepast .
Aangezien ik niks verder kwam met de 12 mm ben ik op 10 mm ,overgestapt.
Dit ryd wat my betreft al beter dan die kloterige 12 .
Het is gewoon teveel voor de geknepen mobylette cilinder.
Een kleine venturi geeft meer gasreactie dan een grote .
Op lage toeren krygt hy gewoon teveel met 12 mm.
Aangezien er geen naald in zit om
Ook ga ik eerst niet met vlotters klooien want dan weet ik niet meer wat het verschil heeft gemaakt .
Als hy koud is trekt hy als een gek .en op temperatuur gaat hy wat viertakten en een beetje inhouden by wegryden .dus staat hy iets te ryk.
Henk ik heb helaas geen grote aantallen nr 80 .wel een paar .die heb ik dus zo aangepast .
Aangezien ik niks verder kwam met de 12 mm ben ik op 10 mm ,overgestapt.
Dit ryd wat my betreft al beter dan die kloterige 12 .
Het is gewoon teveel voor de geknepen mobylette cilinder.
Een kleine venturi geeft meer gasreactie dan een grote .
Op lage toeren krygt hy gewoon teveel met 12 mm.
Aangezien er geen naald in zit om
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Sproeier modificatie
Tip:
Doe eens een test hoeveel invloed scheefstand van de carb heeft op je mengsel. Als dit gevoeliger is dan je aanpassingen van je sproeier krijg je hele vreemde testresultaten. Ik heb passtuk gemaakt om de carb altijd op dezelfde manier terug te plaatsen zodat ik zeker wist dat ik maar 1 parameter veranderde. Gurtners zijn gevoelig voor kanteling bij montage. Hoe gevoelig vond ik heel moeilijk om te bepalen.
Doe eens een test hoeveel invloed scheefstand van de carb heeft op je mengsel. Als dit gevoeliger is dan je aanpassingen van je sproeier krijg je hele vreemde testresultaten. Ik heb passtuk gemaakt om de carb altijd op dezelfde manier terug te plaatsen zodat ik zeker wist dat ik maar 1 parameter veranderde. Gurtners zijn gevoelig voor kanteling bij montage. Hoe gevoelig vond ik heel moeilijk om te bepalen.
Re: Sproeier modificatie
Als je een 50cc Airsal cilinder toepast kan de 12mm wel nut hebben. Kaptein kneep de spoelpoorten gigantisch.loe schreef: ↑19 apr 2020, 11:09.....
Aangezien ik niks verder kwam met de 12 mm ben ik op 10 mm ,overgestapt.
Dit ryd wat my betreft al beter dan die kloterige 12 .
Het is gewoon teveel voor de geknepen mobylette cilinder.
Een kleine venturi geeft meer gasreactie dan een grote .
Op lage toeren krygt hy gewoon teveel met 12 mm.
Aangezien er geen naald in zit om
Re: Sproeier modificatie
Zelfde verhaal als met de kraantje uit.
Als hy hoger gaat lopen .dan is de sproeier te groot .
Als hy hoger gaat lopen .dan is de sproeier te groot .
-
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Sproeier modificatie
Hoe gaat het met de sproeiers?
Al kunnen testen?
Al kunnen testen?
Re: Sproeier modificatie
Werkt prima ..
Alleen de sproeier schroefdraad maat is 3.5 '
Die had ik niet liggen .ook myn vrienden groepje niet.
Ik heb dus gewoon een gat geboord diameter 3 mm
En toen in t gat wat tin in gesoldeerd.
En daar het sproeiertje in gedraaid .
Dit werkt ook prima, ik kan de sproeier zo vast aandraaien dat hy piept van strakkigheid .
De losse bing sproeiers kosten by my in de buurt maar 2 euro.en heb een hele range liggen van nr 52 tot 72 .
In een 10 mm hoort een 50 of een 210
Ik heb 52 .210 .215 .225 .en nog wat andere verschilende maten .
Eigenlyk mis ik de 220 .
Ik heb geen idee wat de stapjes zyn tussen de gurtner sproeiers .kwa diameter .
De bing is volgens my in honderste van een mm .
Dus 0.52 mm
Alleen de sproeier schroefdraad maat is 3.5 '
Die had ik niet liggen .ook myn vrienden groepje niet.
Ik heb dus gewoon een gat geboord diameter 3 mm
En toen in t gat wat tin in gesoldeerd.
En daar het sproeiertje in gedraaid .
Dit werkt ook prima, ik kan de sproeier zo vast aandraaien dat hy piept van strakkigheid .
De losse bing sproeiers kosten by my in de buurt maar 2 euro.en heb een hele range liggen van nr 52 tot 72 .
In een 10 mm hoort een 50 of een 210
Ik heb 52 .210 .215 .225 .en nog wat andere verschilende maten .
Eigenlyk mis ik de 220 .
Ik heb geen idee wat de stapjes zyn tussen de gurtner sproeiers .kwa diameter .
De bing is volgens my in honderste van een mm .
Dus 0.52 mm
Laatst gewijzigd door loe op 02 mei 2020, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Sproeier modificatie
Heb nu de opgeboorde 8.7 gemonteerd en getest.
Die is nu 11 mm .
Op de een of andere manier rydt deze vele malen beter dan myn ori 10 of 12 mm
De opgeboorde geeft veel meer power af .
Als ik t gas open draai voel ik de brommer echt trekken.
Waar de 10 mm een beetje slakkerig en sloom op toeren kwam.
Ook de snelheid van de 11 ligt hoger .
52 km .en dan heb ik t gas niet eens vol open .
De 10 mm doet 48 km en doet er aanzienlyk langer over
Ik snap niet waar m dat in zit .
Want in mym optiek is de ori 10 mm gewoon een 8.7 met een grotere venturi.
Alleen is de 8.7 een press fit verstuiver en de 10 een slide fit.
Misschien ligt het wel aan de vorm van de verstuiver .
Die is namelyk echt heel anders .
Ook heb ik de luchtfilter een beetje ontgrensd.
Het lipje aan de onderkant wat de vier aanzuigbuisjes afdekt,heb ik weg gehaald.
Dit komt en de flow ten goede .en hy werkt minder als een stofzuiger .
Alles wat het voorwiel opgooid ,snorkeld de luchtfilter gretig naar binnen .
Ook zit de luchtfilterinlaat erg dichtby de bevestigingsbeugel van de snaarspanner .
Ook niet echt geweldig kwa lucht flow .
Die is nu 11 mm .
Op de een of andere manier rydt deze vele malen beter dan myn ori 10 of 12 mm
De opgeboorde geeft veel meer power af .
Als ik t gas open draai voel ik de brommer echt trekken.
Waar de 10 mm een beetje slakkerig en sloom op toeren kwam.
Ook de snelheid van de 11 ligt hoger .
52 km .en dan heb ik t gas niet eens vol open .
De 10 mm doet 48 km en doet er aanzienlyk langer over
Ik snap niet waar m dat in zit .
Want in mym optiek is de ori 10 mm gewoon een 8.7 met een grotere venturi.
Alleen is de 8.7 een press fit verstuiver en de 10 een slide fit.
Misschien ligt het wel aan de vorm van de verstuiver .
Die is namelyk echt heel anders .
Ook heb ik de luchtfilter een beetje ontgrensd.
Het lipje aan de onderkant wat de vier aanzuigbuisjes afdekt,heb ik weg gehaald.
Dit komt en de flow ten goede .en hy werkt minder als een stofzuiger .
Alles wat het voorwiel opgooid ,snorkeld de luchtfilter gretig naar binnen .
Ook zit de luchtfilterinlaat erg dichtby de bevestigingsbeugel van de snaarspanner .
Ook niet echt geweldig kwa lucht flow .
Re: Sproeier modificatie
Ik vind t namelyk raar dat alle luchtfilters hetzelfde zyn
Voor zowel een 8.7 en 10 ,en 12 mm
Een 10en 12 zouden meer lucht nodig hebben volgens my .
Voor zowel een 8.7 en 10 ,en 12 mm
Een 10en 12 zouden meer lucht nodig hebben volgens my .
Re: Sproeier modificatie
Waarom maak je er geen power jet van,dan kan e op lage toeren klein sproeieren en op hoge toeren kan je dan de rest inregelen.
Of koop een motorfiets als je harder wil rijden.
Paul
Of koop een motorfiets als je harder wil rijden.
Paul
-
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Sproeier modificatie
Mooi dat het werkt! Toevallig ook al een duur test gedaan?
Re: Sproeier modificatie
Ik heb al diverse motorfietsen gehad.paul.
En het doel is niet hard ryden .dan had ik wel een 60 cc cilinder gekocht.
Het doel is de brommer zo af te stellen dat hy voor my perfeckt rydt.
En dat kan.ook met een mobyletje .
En het doel is niet hard ryden .dan had ik wel een 60 cc cilinder gekocht.
Het doel is de brommer zo af te stellen dat hy voor my perfeckt rydt.
En dat kan.ook met een mobyletje .
Re: Sproeier modificatie
Een powerjet heb ik al aan gedacht.maar dan moet ik de carb zo aanpassen met gaten boren in het vlotterhuis .
Daar waag ik.me nog niet aan.
Daar waag ik.me nog niet aan.
Re: Sproeier modificatie
Een duurtest komt er aan .
Ik wil t eerst testen in de buurt .
tot ik de juiste sproeiermaat heb gevonden.
Het weer speelt niet echt mee.
Ik wil t eerst testen in de buurt .
tot ik de juiste sproeiermaat heb gevonden.
Het weer speelt niet echt mee.
Re: Sproeier modificatie
Vandaag 20 km gereden in en om t dorp.
Dus lange rechte volgas stukken en bochtige weggetjes waar je met half gas en soms nog minder kan ryden.
Is dit een duurtest .niet helemaal ,maar geeft my wel een goed beeld van de sproeier en de rest van de aanpassingen.
Ik ben tevreden over de sproeier modificatie.
Ik heb t idee dat de motor er zelfs beter op loopt .
Misschien omdat de sproeier vlakby de verstuiverbuis zit.
By bing zitten ze zelfs in de verstuiverbuis geschoefd.
Het kunstje was om de goede maat te vinden .
Ben uit gegaan van wat in een bing 10 mm moet .
En kwam uit op een nr 58 ,bing sproeier.
Dus lange rechte volgas stukken en bochtige weggetjes waar je met half gas en soms nog minder kan ryden.
Is dit een duurtest .niet helemaal ,maar geeft my wel een goed beeld van de sproeier en de rest van de aanpassingen.
Ik ben tevreden over de sproeier modificatie.
Ik heb t idee dat de motor er zelfs beter op loopt .
Misschien omdat de sproeier vlakby de verstuiverbuis zit.
By bing zitten ze zelfs in de verstuiverbuis geschoefd.
Het kunstje was om de goede maat te vinden .
Ben uit gegaan van wat in een bing 10 mm moet .
En kwam uit op een nr 58 ,bing sproeier.