Moer ontsteking

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Moer ontsteking

Ongelezen bericht door AGB » 24 apr 2020, 18:29

Sleutel van stan werkt goed , sleutel op spanning brengen en met de hamer op de kop van de sleutel meppen , niet te hard
Door de trilling gaat hij meestal wel los wel de spanning er op houden tijdens tikken
Maar een keer mee gemaakt dat tijdens een toertocht wat los liep zo10 jaar terug , samen met Polle en Joop in het busje ,was ook gezellig :)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Moer ontsteking

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 apr 2020, 18:34

Belangrijk, volgens mij, is dat de passing van je sleutel, zo strak mogelijk is. Helemaal, als de moer lang niet los is geweest en flink de tijd heeft gehad, om lekker vast te rotten. Op zo'n moer zou ik nooit een zuigerstop gebruiken, en ook het hulpstuk van Loe niet. Daarmee haal je een mooie moer, met het geweld, dat nodig is, compleet om zeep. Ik heb een, hele dikke, inbussleutel gekocht en die zorgvuldig, strak passend gemaakt, met een haakse slijper. Is zo strak, dat ik hem zachtjes, met een licht hamertje, zo diep mogelijk in de moer tik. Hoe beter de passing, hoe minder de kans is op schade aan de moer. Het gereedschap van Arend is daarvoor een geweldig product. Hulde, Arend! Als al eerder genoemd, bij een, lang vastzittende, moer, eerst inspuiten met, goede, kruipolie. Imal is perfect (dank je, Henk) en geduld betrachten. Verhitten is niet slecht, Franky. Hoeft niet gloeiend heet en verhitten en snel afkoelen met wat water, laat het geheel lekker schrikken en misschien los schrikken. Zoals Australman zegt "In mijn hele leven nog nooit iets niet los gekregen". Ik ben wel moeren tegen gekomen, die heel wat vloeken en wanhoop opleverden, maar gewonnen hebben ze nooit. En ze waren, daarna, nog goed te gebruiken. Ja Arend, een moer op spanning en een korte tik met een hamer, kan wonderen doen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Moer ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 24 apr 2020, 19:05

Dan ben ik toch even gaan kijken met die sleutel. Ik had hem bewaard. Ergens onder in een bak. Mijn geheugen zat er naast. Hij is niet getordeerd. Hij is wel naar de donder. Het enige wat ik nog weet is dat bij mij al gebeurde met relatief weinig kracht bij het eerste gebruik. Dit is gebeurd bij het losdraaien van de moer van een van mijn eigen bromfietsen. Die moeren zitten hoogstens een paar jaar vast. Wel goed vast, niet gruwelijk vast. De moer heeft gewonnen van de sleutel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit:
Zonet even een vijl eroverheen gehaald. Het materiaal is vrij zacht. Ik zal wel weer een miskleun hebben :P

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Moer ontsteking

Ongelezen bericht door AGB » 24 apr 2020, 19:18

Ben blij dat het gereedschap goed bevald toch niet voor niets dagen aan het vrezen geweest ,
Nu is het nog wachten op de test van de 2 trekkers voor die tandwiel kasten , die ik gemaakt heb een met druk lager en een met een kogel,
Als lager , en met uit wissel bare punten , sleutel dag zal er nog wel niet in zitten op het moment.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Moer ontsteking

Ongelezen bericht door AGB » 24 apr 2020, 19:34

Het lijkt wel of er wat in de hoeken van de moer zit , of de sleutel is er uit geschoten ? En ja het is niet al te sterk ijzer de las is wel goed
Ijzer uit China ? Mischien het ijzer te heet geweest met lassen ,?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Moer ontsteking

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 apr 2020, 19:43

Zoals ik al zei, hoe beter de passing in dat vierkant, hoe kleiner de kans op beschadiging ervan. Doe je je best, een mooi gereedschap te maken en slijp je een "mooi" schuin kantje op de hoeken, dan maak je, eigenlijk, een apparaat, om het gat, waar je, mooi gemaakte stuk gereedschap, in gaat, kapot te maken.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Moer ontsteking

Ongelezen bericht door paulmz » 24 apr 2020, 19:55

Knap dat sommige alles altijd los gekregen hebben,daarom ff een zijspoortje in dit topic.
Ik heb in het verleden een primair tandwiel(bij meerdere blokken) van een Benelli bromfiets en ook meerdere koppelingen van een MZ250 niet los gekregen.
Bij beiden betrof het een conische passing.
Mij is ooit gezegd dat in dat geval mogelijk de passing niet optimaal is geweest en dat dan de boel mechanisch vast gelast zou zijn.
Nogmaals dat was de verklaring van anderen.

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Moer ontsteking

Ongelezen bericht door Franky » 24 apr 2020, 20:33

Of de conische verbinding juist te goed. Ik weet het ook niet.
Ik heb er hier ook eentje die echt veel te goed vast zit. Een boite relais poelie die met een heel klein beetje druk meteen zo idioot vast zit dat je een trekker nodig hebt om hem los te halen. Gruwelijk vervelend als je om te passen even de poelie met de hand op de as schuift en ja daarna meteen naar beneden moet om gereedschap te halen om hem eraf te krijgen :evil: Dat ding was destijds ook een drama om te demonteren.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Moer ontsteking

Ongelezen bericht door PantinNL » 24 apr 2020, 20:57

Te glad en te nauwkeurig kan tot dit soort problemen leiden.
Bij eindmaten treden dergelijke plakverschijnselen ook op.
Als je stuk staal perfect in tweeën zou kunnen snijden, dan zou je ze daarna weer tegen elkaar kunnen plaatsen en de boel zou vast zitten.
Op atomair niveau treden er verbindingskrachten op. Dit is ook de reden waarom een stuk staal niet uiteen valt bij kamertemperatuur.
Prachtig vak: metallurgie.
In geval van een conus kunnen laseffecten en deformatie ook een rol spelen.
Henk

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Moer ontsteking

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 24 apr 2020, 21:45

Mijn voorkeur gaat uit naar de 6 kant moer. Maar goed daar gaat het hier niet over.

Om de moer van deze topic los te krijgen gebruik ik een elektrische slagmoer sleutel. Met een zelf op maat geslepen kop uit een verlengstuk van een doppendoos. En net als bij Joost is ie iets te groot en tik ik hem er met de hamer voorzichtig in. Tot nu toe heeft het perfect gewerkt één druk op de knop en klaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Moer ontsteking

Ongelezen bericht door MobyJet » 10 sep 2021, 07:57

Franky schreef:
24 apr 2020, 15:52
Ik vrees dat ik die sleutel die je daar laat zien Henk bij losdraai poging 1 al meteen getordeerd heb.
Check.. die van mij is krom geraakt bij het eerste gebruik. En had hem niet eens echt mishandeld.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Moer ontsteking

Ongelezen bericht door PantinNL » 10 sep 2021, 13:54

Die bekende sleutel die door vriend Stan wordt gemaakt is, gebruik ik voor normale moeren, die normaal vast zitten.
Ze gaan een tijdje mee. Het is ook een goedkoop stukje gereedschap met ongeharde kop.

Zit het echt vast dan is hebt belangrijk geen geweld te gebruiken, maar de tijd te nemen om met kruipolie de boel losser te maken. Ik heb verschillende sleutels en als het gat slecht is, gebruik ik soms een beitel en daarmee krijg ik het altijd los zonder grote krachten op de as uit te oefenen. De beschadigingen worden later weer bijgewerkt en de moer weer opnieuw verzinkt. Uiteindelijk is alles los te krijgen met slijptol, snijbrander of elektrische vlamboog.
Henk

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Moer ontsteking

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 10 sep 2021, 15:06

Inderdaad, de Mobylette dealer destijds maakte de moer altijd los met een drevel. Met beleid doorslijpen gaat ook prima. Een reserve moer is altijd handig.

Plaats reactie