Pagina 1 van 1

Nwe 12mm Gurtner

Geplaatst: 25 aug 2020, 20:24
door paulmz
Voorafgaand aan de rit van afgelopen zaterdag wel proef gereden,maar niet of nauwelijks hoeven te stoppen.
Wat was het probleem van afgelopen weekend dan?
De EEG ging nauwelijks van stilstand weg,naar mijn idee stond hij in het ondergebied veel te rijk en vanaf half toerental liep hij perfect zelfs 52 km/u gemeten op de Gps ook ging hij steeds slechter starten.
Met de rit was het klimmen hopeloos als het toerental terug liep.
Misschien hebben sommigen zich verbaasd dat ik af en toe op bepaalde plekken nogal grof overstak maar dat was puur om de toeren er in te houden.
Ik maakte gebruik van een nwe originele Gurtner 12 mm met 52 sproeier(had eerder 50 geprobeerd maar dan kwam hij wat te kort)
Zondagmiddag thuis gekomen de 12 met spruitstuk eraf gehaald en een oude 10 mm met spruitstuk gemonteerd waarmee hij beter maar niet perfect liep.
Van nijd een nwe 10mm originele bij B2b besteld,vanmiddag ontvangen 50 sproeier er in en gelijk goed lopen.

Heb vervolgens de 12 uit elkaar gehaald en wat raar is,is dat de verstuiver een plat kantje heeft voor de positionering maar de carburateur niet, ik kan de verstuiver er op elke stand in zetten en ook ontbreekt een zaagsnede in de verstuiver.

Mijn vraag is het ontbreken van het platte kantje in de carburateur normaal en zoniet waar moeten de gaatjes naar toe wijzen.
Zou een en ander het verschil in mengsel met laag en hoog toerental kunnen verklaren?

Paul

Re: Nwe 12mm Gurtner

Geplaatst: 25 aug 2020, 21:07
door Pollege
Hallo Paul

Bij de av85 van onze dochter net hetzelfde gezien na reinigen van de verstuiver.
Volgens mij maakt het niet uit hoe hij er in zit ik wist niet meer waar het plat kantje zat en heb gegokt en hij loopt gewoon goed.
Het is een 12 mm van born to brom

Gr Polle

Re: Nwe 12mm Gurtner

Geplaatst: 25 aug 2020, 21:09
door loe
De gaatjes zouden volgens my naar de kant van de luchtfilter moeten wyzen.
Maar ik zelf heb geen verbetering of ander ry gedrag kunnen bemerken met de gaatjes op alle verschillende standen.

Welkom in de wereld van de eigenwijze 12 mm carb.
Ik zou zeggen leg 'm weg en bespaar je de ergernis.
De moby loopt toch mooier met een 10 mm is myn mening.

Re: Nwe 12mm Gurtner

Geplaatst: 25 aug 2020, 21:24
door paulmz
loe schreef:
25 aug 2020, 21:09
De gaatjes zouden volgens my naar de kant van de luchtfilter moeten wyzen.
Maar ik zelf heb geen verbetering of ander ry gedrag kunnen bemerken met de gaatjes op alle verschillende standen.

Welkom in de wereld van de eigenwijze 12 mm carb.
Ik zou zeggen leg 'm weg en bespaar je de ergernis.
De moby loopt toch mooier met een 10 mm is myn mening.

Bewaar ik hem voor mijn SP93.

Paul

Re: Nwe 12mm Gurtner

Geplaatst: 25 aug 2020, 21:44
door loe
Hopelyk doet hy 't daar goed op.
Dat is een cilinder met groter Spoelpoorten. Toch?

Re: Nwe 12mm Gurtner

Geplaatst: 25 aug 2020, 21:46
door paulmz
loe schreef:
25 aug 2020, 21:44
Hopelyk doet hy 't daar goed op.
Dat is een cilinder met groter Spoelpoorten. Toch?
Zou ik moeten vergelijken,maar denk dat iemand dat ook zo wel weet.

Paul

Re: Nwe 12mm Gurtner

Geplaatst: 25 aug 2020, 22:06
door loe
Ik weet er alles van, 52 is mooi ryk genoeg voor top snelhyd.en blubberig ryk onderin.
De 50 trekt mooi op maar komt te kort boven in.
By my was de demper kap ook een restrictie.
Allemaal vieze gietranden die de luchtstroom blokkeerden.

Re: Nwe 12mm Gurtner

Geplaatst: 25 aug 2020, 23:08
door AGB
Platte kant naar de luchtinlaat maakt wel verschil hoe hij er in zit , bij het schoon Maken van de EEG ook ding er uit gehaald met de veronderstel.i g
Dat er ook wel een platte kant in de carb zelf zou zitten of een merkteken niet dus , op goed geluk ding er in , heel slecht lopen vooral statsonere
Loop en verder geen gang in
Om gedraaid beter lopen maar op de top nu net weer niet carb weer uit mekaar ding zat goed op hoogte ,
52 sproeier om geruild voor een 50 en beter lopen zelfs het optrekken is beter zelfs haast niet meer mee fietsen ra ra hoe kan dat nu
Bij komende hij gebruikt nu meer brandstof kwart L meer op de giethoorn rit mocht die de spuitgaten uit lopen bouwen we wel een tank er bij aan :)

Re: Nwe 12mm Gurtner

Geplaatst: 28 aug 2020, 13:57
door Hans10
Het is en blijft vreemd met die Gurtners. Tijdens de rit van zaterdag heb ik helling op geen trap gedaan ik vond dat de EEG maar eens zijn best moest doen. Ik rij dik 50 km per uur met een AR2_12 sproeier 54 niets inhouden en niet viertakten. gewoon van 0 naar 50+. Natuurlijk zit er wel een 12mm spruitstuk tussen. Mijn vuistregel is de 8,7 mm carb met 50 sproeier, de 10 mm met een 52 en de 12mm met een 54 sproeier. Niet de bijpassende spruitstukken vergeten.

Re: Nwe 12mm Gurtner

Geplaatst: 02 sep 2020, 21:57
door Marco
loe schreef:
25 aug 2020, 21:09
Welkom in de wereld van de eigenwijze 12 mm carb.
Ik zou zeggen leg 'm weg en bespaar je de ergernis.
De moby loopt toch mooier met een 10 mm is myn mening.
Waarom zou die met een 12 niet goed lopen?

Als die volgas goed loopt is de sproeier goed dan moet je wat anders aanpassen.

Re: Nwe 12mm Gurtner

Geplaatst: 03 sep 2020, 17:25
door Franky
De instelmogelijkheid bij dit soort carburateurs is zeer beperkt. Er valt niet veel aan te doen als het niet goed is.