Pagina 1 van 2

4 takten

Geplaatst: 12 sep 2020, 16:23
door henksleuteld
Goedendag.
Nu mn FOM eindelijk een kenteken heeft ben ik wat aan het proefrijden om de betrouwbaarheid te testen.
Ik rijd ermee op zelfgemengde Aspen, met een Gurtner AR 8.7 met smal bakkeliete demper. Daar zit nu de kleinste sproeier in, 17, maar toch af en toe wat 4 takten. Ook het starten moet soms met 4 of 5 trapjes op de standaard.
De bougie is n NGK B6HS.
Kan iemand me vertellen wat ik kan controleren voor dat 4 takten.
Groet Henk.

Re: 4 takten

Geplaatst: 12 sep 2020, 16:53
door MobyJoost
Het zijn mooie carburateurtjes, maar best lastig. Ik worstel er nu ook mee. De, latere, AR2 8,7 is wat beter, maar misschien beter vervangen, door een nieuwe AR2 10.

Re: 4 takten

Geplaatst: 12 sep 2020, 17:17
door loe
Als 't weg is als je zonder luchtfilter kap rydt.
Is je luchtfilter gaasje vies.
En of de kap geeft teveel restrictie.
Je kunt eventueel een sproeier conversie doen.
Dan kun je de ideale maat vinden..

Re: 4 takten

Geplaatst: 12 sep 2020, 17:19
door loe
17 is de kleinste maat zowiezo.
Het zou zomaar kunnen dat er iemand in 't verleden met een boortje of iets in de sproeier heeft zitten fiepen.

Re: 4 takten

Geplaatst: 12 sep 2020, 20:19
door henksleuteld
Bedankt voor de reacties zover. De sproeier is zeker nog niet mee gerommeld, nieuw gekocht van HvK. Ook het gaasje is schoon, want zit er nieuw in. Sproeier conversie doe ik liever niet, ivm net iets andere schroefdraad en meer kans op meer lekkage. Wisselen met een AR 8.7 met brede kap of AR 10 met brede kap gaat ook niet zomaar, want die passen niet tussen het frame omdat de cilinderkop direct aan de beugel aan het frame zit, buisframe. Als ik een andere cilinderkop gebruik met losse beugels zou dat waarschijnlijk wel net genoeg ruimte opleveren voor zo'n brede carb. Cilinderkop wisselen is eigenlijk het plan niet. Zonder kap een stukje rijden kan ik doen, dan weet ik in elk geval iets.
Zijn er nog meer dingen die te maken kunnen hebben met 4 takten die ik kan controleren? Dan hoor ik het graag.
Groet Henk.

Re: 4 takten

Geplaatst: 12 sep 2020, 20:48
door loe
De choke sluit niet goed?
Als de decompressie klep niet goed afsluit doetie ook raar.

Re: 4 takten

Geplaatst: 12 sep 2020, 20:54
door PantinNL
Vlotterhoogte staat misschien te hoog. Lager zetten.
Henk

Re: 4 takten

Geplaatst: 13 sep 2020, 06:30
door Pollege
Bougie is ook niet ok je moet een NGK 4 OF 5 nemen.
Deze motorblokjes draaien geen toeren

Gr Polle

Re: 4 takten

Geplaatst: 13 sep 2020, 20:42
door henksleuteld
ok, bedankt allemaal tot zover. Ik kan weer wat gaan proberen.
De choke en decompressieklepje werken zoals het hoort, en ook genoeg speling op die kabels.
De vlotterhoogte kan ik denk ik niets mee regelen, want dat is een koperen gesoldeerde.
Ik zal eerst eens proberen wat Polle zegt, kijken wat dat doet.
Groet Henk.

Re: 4 takten

Geplaatst: 13 sep 2020, 21:11
door loe
Ryd eerst maar es een rondje zonder luchtfilter.
Dan weet je gelyk of het verbetering geeft.
En zul je iets met de benzine lucht verhouding moeten aanpassen.

Re: 4 takten

Geplaatst: 14 sep 2020, 08:43
door PantinNL
henksleuteld schreef:
13 sep 2020, 20:42
ok, bedankt allemaal tot zover. Ik kan weer wat gaan proberen.
De choke en decompressieklepje werken zoals het hoort, en ook genoeg speling op die kabels.
De vlotterhoogte kan ik denk ik niets mee regelen, want dat is een koperen gesoldeerde.
Ik zal eerst eens proberen wat Polle zegt, kijken wat dat doet.
Groet Henk.
Gesoldeerde kun je los maken, verschuiven en weer vast solderen.
of vervangen . . . . door een instelbare plastic exemplaar.

Re: 4 takten

Geplaatst: 14 sep 2020, 09:01
door GROENEKAN
Dan zou ik een plastic vlotter kopen, kun je ook gemakkelijk weer terugzetten enz.

Re: 4 takten

Geplaatst: 14 sep 2020, 23:03
door ruudk
Is een beetje viertakten niet normaal? Nabij topsnelheid wel, toch?
Overmatig viertakten kan ook nog door een verstopte uitlaat komen.
Ruud.

Re: 4 takten

Geplaatst: 15 sep 2020, 07:49
door D52tt
Ik zit ook met een vraag over 4 takten
Momentel zit er een AV 10 blok met elektronische ontsteking onder mijn SPR 50
Dit met een dellorto 15/15.
Starten doet hij moeizaam rijden als een speer.
Alleen als je boven de 65km gaat begint hij te grommen als een beer. Viertakten dus.
Wat gebeurt er eigenlijk in de motor.
Dat is mijn vraag?.
De bougie is ook te donker.
Kan dit opgelost worden door een kleinere sproeier te plaatsen.
Ik had het idee dat 4 takten niet kon bij deze ontsteking.

Gr Polle

Re: 4 takten

Geplaatst: 15 sep 2020, 08:41
door australman
Hoi,
Dit is wat Trzebiatowsky er van zegt.Zijn boek is echt een aanrader voor wie zich bezig houdt met brommers en motorfietsen uit de jaren vijftig.

Hans

DSC06328.JPG
DSC06329.JPG
DSC06330.JPG

Re: 4 takten

Geplaatst: 15 sep 2020, 08:45
door loe
4takten is een te rijk mengsel.
Dus moet er een kleinere sproeier in.
De soort Onsteking heeft er in principe niks mee te maken.
Door het te rijke mengsel is de verbranding niet optimaal.de verbranding verloopt te traag en niet volledig. En komt niet goed op temperatuur. Vandaar de roet aanslag op de bougie.
Net als by een houtkachel polle. Worden de ruitjes ook zwart als de kachel teveel gesmoord wordt.

Re: 4 takten

Geplaatst: 15 sep 2020, 09:35
door D52tt
Hallo Leo
Bedankt voor de toelichting.
Kan een andere bougie het fenomeen verhelpen?
Of de combinatie van beide.
Ik ga zeker een kleinere sproeier monteren.
Tips waar je goede dellorto sproeiers kan kopen?

Gr Polle

Re: 4 takten

Geplaatst: 15 sep 2020, 11:42
door loe
De dellorto sproeiers zyn redelyk universeel.
Elke internet verkoper en brommer boer heeft ze.
Een andere bougie zou ik later doen als je de juiste sproeier hebt gevonden.

Re: 4 takten

Geplaatst: 15 sep 2020, 13:59
door D52tt
Ok loe bedankt

Re: 4 takten

Geplaatst: 15 sep 2020, 17:23
door Franky
D52tt schreef:
15 sep 2020, 07:49
Starten doet hij moeizaam rijden als een speer.
Omtrent het starten.
Zit er een chokeschuifje in met een groot gat? Die werkt niet. Ik vervang deze altijd door eentje zonder gat. Deze maak ik zelf.

Stukje theorie.
Dat gat in de chokeschuif is een stuk groter dan het gat onder je gasschuif op stationair. De chokeschuif doet daardoor helemaal niets. De chokeschuif wordt pas effectief als je bij het starten de gashendel fors opentrekt. Dan nog vind ik de werking zeer minimaal. Dit kan je testen door tijdens het rijden de chokeschuif in te trekken. Dan zal je zien dat je motor vrolijk door rijdt.
Door het gat te dichten is de choke effectiever. Mijn ervaring is dat er genoeg lucht langs de klep lekt om toch nog te kunnen starten want je hebt wel lucht nodig. Sinds deze aanpassing heb ik nooit startproblemen. Realiseer je wel dat een choke nooit zo effectief werkt als de startplunjer van Gurtner. Gurtners starten altijd makkelijker dan SHA's.

Re: 4 takten

Geplaatst: 15 sep 2020, 20:49
door MobyJoost
Als je een originele Dell'Orto hebt, is de hoofd sproeier waarschijnlijk een 68. Moet je even controleren. Je moet waarschijnlijk kleiner en dit is een goed setje, om te experimenteren. https://www.jmpbonderdelen.nl/sproeiers ... stuks.html .

Re: 4 takten

Geplaatst: 27 sep 2020, 12:46
door henksleuteld
Heel de week in de avond bezig geweest met dat 4 takten. Ik weet dat er al eindeloos is geexperimenteerd met allerlei carbjes, sproeiers , vlotters enz. Met name ook door Harold en vele anderen. Omdat ik die smalle 8.7 toch het mooiste vind staan in mn frame en de brede 8.7 of 10 maar amper past probeer ik toch om die smalle optimaal te krijgen.
Toch wel aanzienlijke verbetering behaald, met name door te spelen met de vlotterhoogte zoals Henk aangaf. Ik had nog een plastic vlotter die in een 10 mm uit China zat en ben daar mee gaan pielen.
De naaldlengte is hetzelfde als bij mijn koperen vlotter, 41 en een paar tiende mm. Wel zit er in het midden vd vlotter een rand waar de 2 helften aan elkaar zitten, mijn koperen is helemaal glad.
Eerst zelfs bij sproeier 17 nog veel 4 takten. Met de vlotter aan het schuiven en proberen geweest en nu ben ik zover dat er weer sproeier 19 in zit en is het 4 takten bijna weg.
Ook wat met verschillende bougies gaan proberen waar Polle het over had, betreffende de warmtegraad.
Ik vond hier een oude bougie die erin zat toen ik dit wrak kocht in 2015 [ nu een ander blokje]. Ik had m bewaard, en dacht gewoon proberen. Het is een eyquem 705 S. Het lijkt of hij daar wat beter op loopt. Ook een wat ander geluid, net of de verbranding beter is.
Weet iemand wat over de warmtegraad van die bougie in vergelijking met de meer reguliere NGK of Champion. Ik kan geen tabellen vinden waar ook eyquem bijstaat.
Verder vraag ik me af of het soort brandstof invloed heeft op 4 takten in combinatie met een bepaalde bougie. Ik rijd nu op Aspen en dat is best een explosief zeer vluchtig spul.
Groet Henk.

Re: 4 takten

Geplaatst: 27 sep 2020, 12:57
door henksleuteld
Ook had ik een bericht gelezen van M vandervet over het 4 takten en de invloed vd vlotter hierop. Hij heeft het ook over het plaatsen van 2 messing ringetjes om de vlotter iets te verzwaren om het brandstofniveau te verhogen. Kan iemand me uitleggen hoe dit effect kan hebben, want ik snap dit niet.
Groet Henk.

Re: 4 takten

Geplaatst: 27 sep 2020, 13:17
door Franky
Als de vlotter zwaarder is, moet er meer brandstof in het vlotterbakje om de vlotter omhoog te duwen. De vlotter ligt namelijk verder onder water. Het brandstof niveau in de vlotterkamer is hierdoor hoger. Dit maakt het voor de motor makkelijk om de brandstof naar binnen te zuigen aangezien de motor de brandstof minder ver omhoog hoeft te zuigen. Het brandstof nivo in de carburateur staat nou eenmaal hoger.

Re: 4 takten

Geplaatst: 27 sep 2020, 15:03
door loe
En daardoor wordt het mengsel rijker.
Niet doen dus.