Nieuwe bobine en spoel

Guitarman0512
Berichten: 87
Lid geworden op: 05 sep 2020, 19:34
Woonplaats: Amersfoort

Nieuwe bobine en spoel

Ongelezen bericht door Guitarman0512 » 23 sep 2020, 23:44

Hoi,

Ik wilde een nieuwe condensator en ontstekingsspoel aanschaffen voor mijn AV42 Mobylette, aangezien de ontsteking problemen blijft geven zelfs al is hij nu perfect afgesteld. Nu heeft born2brom deze op voorraad, maar ik vroeg mij af of en welke van deze daadwerkelijk op mijn Mobylette zouden werken. Ik heb de aanpassing met externe bobine gezien, maar ik wil hem het liefst zo origineel als mogelijk houden.
Dit zijn de onderdelen die ik had gevonden:
https://winkel.born2brom.nl/product/ont ... mobylette/
https://winkel.born2brom.nl/product/con ... bylette-2/
https://winkel.born2brom.nl/product/koe ... vliegwiel/

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Nieuwe bobine en spoel

Ongelezen bericht door wimv8 » 24 sep 2020, 00:25

Als je niet de externe bobine wilt moet je die groene spoel nemen.
Ik heb hem ook pas binnen gekregen en gemonteerd.
Nog niet gereden. Maar een mooie vonk heb ik nu wel.
Punten en condensator sowieso vervangen.
En een NGK bougiedop met inwendige weerstand(ontstoord) vervangen voor een gewone.

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe bobine en spoel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 sep 2020, 02:51

Ik heb die groene pas gemonteerd en ik ben er erg tevreden over.

EricW
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 sep 2020, 12:48
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuwe bobine en spoel

Ongelezen bericht door EricW » 24 sep 2020, 21:40

Die rode ontsteking spoel op de foto van Guitarman is dunner dan die ik onder het vliegwiel van de AV7 heb zitten. Ik heb een externe bobine.
Op mijn foto is de dikke rode spoel voor de ontsteking.
De dunnere zwarte voor de verlichting.

De rode ontsteking spoel op de foto van Guitarman heeft de afmeting van de zwarte voeding spoel op mijn foto.

Ik neem aan dat de dunne versie van de ontsteking spoel niet pas op de plek van de dikkere versie op mijn foto.
Of hoe zit het precies?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

D52tt
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 aug 2020, 19:55
Woonplaats: Belgie

Re: Nieuwe bobine en spoel

Ongelezen bericht door D52tt » 25 sep 2020, 06:37

Deze nieuwe dunne past wel.
Enkel is het draadstang rechts mischien te lang en het linkse boutje ook.
Voor de rest geen probleem.
Wat is er mis met de oude.
Dit zijn de betere spoelen.

Gr Polle

EricW
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 sep 2020, 12:48
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuwe bobine en spoel

Ongelezen bericht door EricW » 25 sep 2020, 07:03

Bedankt voor je reactie.
De motor loopt het ene moment als een zonnetje. Ik zet de brommer weg en de volgende dag of twee uur later is er ineens geen vonk.
Ik ben aan het storing zoeken. Zo kom ik o.a. op de ontstekings spoel als mogelijke verdachte.
Gisteren de bobine vervangen. Brommer rijdt goed maar deed dat eerder ook. En dan ineens niks meer.

Ik heb extra aandacht gegeven aan het monteren van de drie kabels onder het vliegwiel. Zou het kunnen dat de afstand tussen de kabelschoentjes en ontstekings spoel te klein is geweest? Dat er daar overslag plaats vond en zodoende de primaire van de bobine niet goed werd gevoed?

Wat ik nog niet begrijp is dat een van deze onderdelen het ene moment perfect zouden werken en het andere moment helemaal niet.

De huidige spoel meet goed door en ziet er op het oog ook goed uit, vind ik.
Maar ik ben nieuwkomer in Mobylette-land.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Nieuwe bobine en spoel

Ongelezen bericht door wimv8 » 25 sep 2020, 08:32

Het ene moment wel en dan weer niet kan ook een condensator zijn die oud is.

Gr. Wim.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Nieuwe bobine en spoel

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 25 sep 2020, 08:40

Eric, als de isolatie goed is dan mag het dicht bij elkaar zitten, het is ook nauw onder het vliegwiel. Maar als je nu opnieuw gemonteerd hebt dan is niet te achterhalen of dat de oorzaak is, te meer daar je ook de bobine hebt vervangen. Wil je de oorzaak vaststellen dan moet je steeds 1 ding aanpassen. Gr. Joop

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Nieuwe bobine en spoel

Ongelezen bericht door Lolle » 25 sep 2020, 09:38

Kan ook aan de contactpunten liggen

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe bobine en spoel

Ongelezen bericht door PantinNL » 25 sep 2020, 10:03

Het punt is dat er veel dingen fout kunnen zijn.

De aarding van de voedingsspoel. Die rode 125475 is een geweldige spoel.
Nadeel is dat het aardingsdraadje geponst is en soms losraakt. Dit geeft meestal wel een abrupte storing.
Je kunt die spoel gemakkelijk doormeten en testen met een lage spanning van 6-12V en kijken of hij mooi magnetisch wordt en blijft, zolang de spanning erop staat.

Punten?
De punten die je tegenwoordig vindt zijn bijna allemaal matig. De punten die ik onder handen krijg worden allemaal uitgebreid nagekeken, behandeld, gesmeerd en getest.

Condensatoren?
Er is veel bagger. Gelukkig zijn er ook nog betrouwbare. Alle condensatoren waarop Novi of Vespa staat zijn voor mij verdacht.

Al die vage componenten geven geen betrouwbaar systeem. Er hoeft maar 1 ding niet te kloppen en het werkt niet.
Vaak zijn er meerdere oorzaken en als je dan niet systematisch component voor component test, dan vind je het pas na lang zoeken.
Liefhebbers van oude motoren en jaren vijftig brommers hebben het wat dat betreft gemakkelijker, die vervangen gewoon het hele systeem en illumineren daarmee alle zwakke componenten en systeemfouten.
Henk

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Nieuwe bobine en spoel

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 25 sep 2020, 20:19

EricW schreef:
25 sep 2020, 07:03
Bedankt voor je reactie.
De motor loopt het ene moment als een zonnetje. Ik zet de brommer weg en de volgende dag of twee uur later is er ineens geen vonk.
Ik ben aan het storing zoeken. Zo kom ik o.a. op de ontstekings spoel als mogelijke verdachte.
Gisteren de bobine vervangen. Brommer rijdt goed maar deed dat eerder ook. En dan ineens niks meer.

Ik heb extra aandacht gegeven aan het monteren van de drie kabels onder het vliegwiel. Zou het kunnen dat de afstand tussen de kabelschoentjes en ontstekings spoel te klein is geweest? Dat er daar overslag plaats vond en zodoende de primaire van de bobine niet goed werd gevoed?

Wat ik nog niet begrijp is dat een van deze onderdelen het ene moment perfect zouden werken en het andere moment helemaal niet.

De huidige spoel meet goed door en ziet er op het oog ook goed uit, vind ik.
Maar ik ben nieuwkomer in Mobylette-land.
https://youtu.be/FgNN_PKQQoY

Na een jaar kwam ik er pas achter dat er een kabelbreuk in mijn ontstekingsspoel zat. Telkens vage klachten.

Door 6 volt op de spoel te zetten wordt de spoel magnetisch. Toen ik het kabeltje heen en weer bewoog kwam ik er achter dat er een breukje in de kabel zat.

Ik heb de spoel één slag afgerold en de kabel ingekort en goed geïsoleerd. Daarna geen storing meer gehad.

Plaats reactie