Hoe werkt de lichtschakelaar op een AV3?
Geplaatst: 15 nov 2020, 22:34
De verlichting op mij AV3 blijkt een bijzondere samenstelling te zijn. Het was mij al opgevallen dat de verlichting altijd brandde, maar wel heel erg zwak. In de praktijk zag je ’s avond een heel zwak schijnsel en overdag zag je alleen de gloeidraad van de koplamp die een beetje gloeide.
Terwijl ik bezig was met de reparatie van de ontsteking ook eens gekeken hoe de verlichting geschakeld was.
Door de verlichting aan te sluiten op een regelbare voeding, begon het geheel al beter te branden door de voeding op 6V te zetten. Het achterlicht brandde nu heel netjes. De koplamp was beter maar nog lang niet een lekker felle lichtbron.
Vandaag even beide lampjes gecontroleerd. In het achterlicht zit een 6V 3W lampje. In de koplamp hebben ze een 12V lamp gestopt. Staat geen wattage op het lampje, maar als ik het 12V lampje op de regelbare voeding aansluit op 12V dan trekt hij 0,5A dus het zal 12V 6W zijn.
Nu lees ik op dit forum dat de truc met een 12V lamp vaker wordt toegepast. De lamp blijft dan heel, maar je hebt natuurlijk nooit een mooie heldere verlichting. Ik ga binnenkort toch eens testen met een 6V 7,5W of 6V 10W lampje in de koplamp.
Wat mij eigenlijk het meeste verbaast is de schakeling van de bedrading in de koplamp. (zie afbeelding)
Bovenop de koplamp zit een zwarte schakelaar die volledig buiten gebruik lijkt. De bekabeling in de koplamp is aan elkaar doorgelust en daardoor brand de verlichting constant.
Kan iemand uitleggen hoe de verlichting geschakeld moet worden en hoe de schakelaar op de koplamp werkt? Of heeft iemand een schema hoe alles aangesloten moet worden?
Robert Benjamins
Terwijl ik bezig was met de reparatie van de ontsteking ook eens gekeken hoe de verlichting geschakeld was.
Door de verlichting aan te sluiten op een regelbare voeding, begon het geheel al beter te branden door de voeding op 6V te zetten. Het achterlicht brandde nu heel netjes. De koplamp was beter maar nog lang niet een lekker felle lichtbron.
Vandaag even beide lampjes gecontroleerd. In het achterlicht zit een 6V 3W lampje. In de koplamp hebben ze een 12V lamp gestopt. Staat geen wattage op het lampje, maar als ik het 12V lampje op de regelbare voeding aansluit op 12V dan trekt hij 0,5A dus het zal 12V 6W zijn.
Nu lees ik op dit forum dat de truc met een 12V lamp vaker wordt toegepast. De lamp blijft dan heel, maar je hebt natuurlijk nooit een mooie heldere verlichting. Ik ga binnenkort toch eens testen met een 6V 7,5W of 6V 10W lampje in de koplamp.
Wat mij eigenlijk het meeste verbaast is de schakeling van de bedrading in de koplamp. (zie afbeelding)
Bovenop de koplamp zit een zwarte schakelaar die volledig buiten gebruik lijkt. De bekabeling in de koplamp is aan elkaar doorgelust en daardoor brand de verlichting constant.
Kan iemand uitleggen hoe de verlichting geschakeld moet worden en hoe de schakelaar op de koplamp werkt? Of heeft iemand een schema hoe alles aangesloten moet worden?
Robert Benjamins