Hoe werkt de lichtschakelaar op een AV3?

RABenjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 aug 2020, 01:12
Woonplaats: Emmeloord Nederland
Contacteer:

Hoe werkt de lichtschakelaar op een AV3?

Ongelezen bericht door RABenjamins » 15 nov 2020, 22:34

De verlichting op mij AV3 blijkt een bijzondere samenstelling te zijn. Het was mij al opgevallen dat de verlichting altijd brandde, maar wel heel erg zwak. In de praktijk zag je ’s avond een heel zwak schijnsel en overdag zag je alleen de gloeidraad van de koplamp die een beetje gloeide.
Terwijl ik bezig was met de reparatie van de ontsteking ook eens gekeken hoe de verlichting geschakeld was.
Door de verlichting aan te sluiten op een regelbare voeding, begon het geheel al beter te branden door de voeding op 6V te zetten. Het achterlicht brandde nu heel netjes. De koplamp was beter maar nog lang niet een lekker felle lichtbron.
Vandaag even beide lampjes gecontroleerd. In het achterlicht zit een 6V 3W lampje. In de koplamp hebben ze een 12V lamp gestopt. Staat geen wattage op het lampje, maar als ik het 12V lampje op de regelbare voeding aansluit op 12V dan trekt hij 0,5A dus het zal 12V 6W zijn.
Nu lees ik op dit forum dat de truc met een 12V lamp vaker wordt toegepast. De lamp blijft dan heel, maar je hebt natuurlijk nooit een mooie heldere verlichting. Ik ga binnenkort toch eens testen met een 6V 7,5W of 6V 10W lampje in de koplamp.

Wat mij eigenlijk het meeste verbaast is de schakeling van de bedrading in de koplamp. (zie afbeelding)
Binnenzijde koplamp AV3 800x600 2.jpg
Bovenop de koplamp zit een zwarte schakelaar die volledig buiten gebruik lijkt. De bekabeling in de koplamp is aan elkaar doorgelust en daardoor brand de verlichting constant.

Kan iemand uitleggen hoe de verlichting geschakeld moet worden en hoe de schakelaar op de koplamp werkt? Of heeft iemand een schema hoe alles aangesloten moet worden?

Robert Benjamins
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe werkt de lichtschakelaar op een AV3?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 nov 2020, 22:57

De 12v lampjes truc is geen truc, maar vaste prik, voor een aantal modellen. En niet in de koplamp, maar in het achterlicht. Hier nr 756: http://lach6398.odns.fr/assets/av42_44_48_027.jpg .

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Hoe werkt de lichtschakelaar op een AV3?

Ongelezen bericht door ruudk » 15 nov 2020, 23:01

Hallo Robert,
In de koplamp hoort 6V6W. Achter zit bij jou het juiste lampje, 6V3W. Bij de juiste aansluiting heb je een helder schijnsel voor en achter ook een mooi oranjerode gloed.
Ik kijk morgen even voor de aansluiting. De lampjes moeten in elk geval parallel en niet in serie geschakeld zijn zoals bij jou nu het geval is.
Groeten Ruud.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Hoe werkt de lichtschakelaar op een AV3?

Ongelezen bericht door ruudk » 16 nov 2020, 09:55

De voeding vanuit de motor gaat naar de schakelaar en de schakelaar geeft via de koperen lip spanning aan voorlamp en achterlicht. Het snoertje op het voorlampje moet dus naar het achterlicht. Zo staan ze parallel geschakeld. Laat nog even weten of het werkt.

RABenjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 aug 2020, 01:12
Woonplaats: Emmeloord Nederland
Contacteer:

Re: Hoe werkt de lichtschakelaar op een AV3?

Ongelezen bericht door RABenjamins » 17 nov 2020, 23:12

De verlichting heb ik nu via de schakelaar aan het werk. De vorige eigenaar heeft de schakelaar overbrugd en ik snap wel waarom.
Het koperen lipje was te ver naar achteren gebogen en was erg vettig, dus maakte geen contact. Voorzichtig iets naar voren gebogen. en ook opgeschuurd en ontvet. Nu maakt het goed contact en kan ik tijdens het rijden gewoon mijn licht aan of uit zetten.
Alleen nog even wachten tot ik de 6V lampjes binnen krijg. Dan kan ik hopelijk ook iets voor mij op straat zien in het donker. ;)

Groeten,

Robert Benjamins

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Hoe werkt de lichtschakelaar op een AV3?

Ongelezen bericht door ruudk » 18 nov 2020, 09:03

Mooi, Robert! Het grappige is dat van alle Kapteins die ik ooit heb gehad, mijn oude AV3 het beste licht heeft.

Lucky
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 dec 2020, 11:25
Woonplaats: Hilvarenbeek

Re: Hoe werkt de lichtschakelaar op een AV3?

Ongelezen bericht door Lucky » 01 dec 2020, 13:31

Ik ben met S55B aan het klooien is daar misschien schema van?
Ik heb idee dat er veel draden gewisseld zijn.

Plaats reactie