contactpuntjes

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

contactpuntjes

Ongelezen bericht door Polle » 21 okt 2011, 07:48

Hallo Forumleden.

Ik had het volgende probleem voor.
Op mijn spr werden nieuwe contactpuntjes geplaatst die ik kocht bij Joost.
Na een goeie 80km gereden te hebben begon mijn spr tijdens het optrekken ploffend motorgeluid te maken en eens hij op toeren kwam draaide de motor zeer goed.
Gisteren werd de ontsteking opengehaald en wat bleek een van de twee topjes aan de contactpuntjes was losgekomen vandaar de slechte ontsteking.
Heeft iemand hier ervaring mee wat het probleem zou kunnen zijn?
Slechte productie of een andere oorzaak waardoor deze loskomen
Graag info hierover.

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: contactpuntjes

Ongelezen bericht door MobyJoost » 21 okt 2011, 11:35

Hé Polle, dat Transval spul werd door Yamaha aangesteld als hofleverancier voor bepaalde onderdelen, maar ik denk, dat de kwaliteits-controle toch minder is, dan toen Motobécane zelf de productie organiseerde. Één van de cylinders heb ik ook omgeruild, omdat de zuiger in de cylinder bleef steken, met de bovenste zuigerveer geplaatst. In mijn EEG werkt een setje al een aantal 100 den kilometers prima. Ik zal je in ieder geval een nieuw setje puntjes opsturen. Groet, Joost.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: contactpuntjes

Ongelezen bericht door MobyJoost » 21 okt 2011, 11:52

Je moet me alleen je adres nog een keer mailen, kan het zo gauw niet vinden. Groet, Joost.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: contactpuntjes

Ongelezen bericht door Harrie » 23 okt 2011, 23:14

Beste forumleden,

Het probleem zit in het slecht klinken van de punten.
Het contactpunt dat op het scharnierend deel zit was in beide gevallen van Polle slecht geklonken.
Ik heb geprobeerd met een druppel zilversoldeer de boel te fixeren, maar dat mislukte volkomen. Alles wordt dan te heet.
Een stalen stip op de bankschroef-opening en naklinken lukte wel. Gooi je punten dus niet weg; ze kunnen eventueel nageklonken worden.
Conclusie: productiefout.
Zoals ik op dit forum al eerder heb gezegd loop je bij oude onderdelen een grotere kans dat iets niet klopt. Dat onderdeel of die serie verdween dan indertijd als wees achter in het magazijn van de fietsenmaker. Vroeger gooiden ze zelden iets weg.
Ik maak dat regelmatig mee. Gelukkig is nabewerking vaak mogelijk, waarna zo'n onderdeel toch nog prima gebruikt kan worden.
Harrie

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: contactpuntjes

Ongelezen bericht door Harrie » 25 jul 2013, 00:30

Een oud verhaal weer even opgevist.
Afgelopen weken heb ik van tijd tot tijd aan een simpele EEG gewerkt, die maar niet fatsoenlijk wilde lopen.
Zou geen problemen mogen geven, want er zijn er al zoveel met succes omgebouwd.
De praktijk was geheel anders, want behalve de ontsteking waren er nog andere zaken niet in orde. Nadat die andere problemen waren opgelost, bleef
de ontsteking erg kritisch en instabiel. Van alles uitgewisseld: punten, kabels, condensator, bobine....maar het probleem van onregelmatig lopen en soms moeilijk aanslaan bleef bestaan. Een onmogelijke brommer dus..... tenminste zolang de oorzaak van de ellende niet is gevonden.
Als je dan belachelijk veel tijd heb besteed kun je 3 dingen doen:
1. Het bijltje erbij neer gooien.
2. Door blijven gaan volgens standaard plan
3. De zaak anders benaderen.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een andere oplossing : een systeem gebaseerd op een 15 Watts vliegwiel met aangepaste spoelen (ook de lichtspoel).
Dit systeem genereert een sterke vonk en de brommer loopt perfect. Voor de korte termijn een aardige oplossing. Toch ga ik een 8 Watts test systeem bouwen, want ik wil weten wat die zwakke plek is.
Tijdens het testen werden de Transvalpunten wel vervangen door NOVI, want aan 1 kant zat de klinkverbinding los nadat ze een tijdje goed gefunctioneerd hadden.
Controleer dus je Transvalpunten extra bij onderhoud en klink ze eventueel even na.
Harrie
.

.

Gebruikersavatar
haagsehans
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:15
Woonplaats: Duitsland
Locatie: Oberpfalz-Bayern/Beieren

Re: contactpuntjes

Ongelezen bericht door haagsehans » 25 jul 2013, 19:27

Bedankt voor je informatie, dat klinkt niet goed voor mij ! Mijn EEG loopt ook niet stabiel . :(

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: contactpuntjes

Ongelezen bericht door Harrie » 09 aug 2013, 20:50

Vandaag van de eigenaar het bericht ontvangen dat het EEG-tje de afgelopen 150km probleemloos heeft gestart en gereden.
Waarschijnlijk is het een optelling van een aantal zwakke componenten geweest: zeer lange bougiekabel, kap met suppressor, zwak vliegwiel, mogelijk zwakke connectorverbinding, te ruime spleet tussen vliegwiel en poolschoen et cetera. Alles bij elkaar geven ze een wisselende invloed op de ontsteking.
Door een extra sterk vliegwiel te nemen wordt het allemaal minder kritisch.
Moeten we nu allemaal over op 15 Watt? Nee, want toevallig kwam vandaag iemand met een EEG op bezoek die onlangs de eigenaar zelf is omgebouwd.
Deze EEG met 8 Watts vliegwiel liep uitstekend.
Harrie

Plaats reactie