Sproeier + hulp Amsterdam

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 2911
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door Lolle » 12 dec 2020, 14:22

Heel mooi Henk dat je een pb naar mensen stuurt die iets willen maar ik vind het forum een open discussie platform waar meerdere wegen naar Rome worden aangegeven. Jou beste oplossing kan voor iemand anders een slechte zijn. Persoonlijk vind ik het opnieuw laten wikkelen van een hoogspanningsspoel eleganter op bepaalde brommers dan een buitenboord gebeuren. Hiermee wil ik niet zeggen dat dat technisch de beste oplossing is. Het goedkoopst is een chinese hoogspanningsspoel. Via het forum worden alle mogelijkheden aangedragen.

MobyTury
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 okt 2020, 10:18
Woonplaats: Amsterdam Nederland

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door MobyTury » 13 dec 2020, 10:57

He Allemaal,
Ik ben goed verder geholpen door jullie.
Helemaal niet verwarrend, het is een kwestie van opzoeken en begrijpen.
Dankjulliewel!

Grt. MobyTury

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Edam
Locatie: Edam, Noord-Holland, Nederland
Contacteer:

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door MobyJet » 13 dec 2020, 11:00

Als er van alles via PB/telefoon/mail wordt opgelost, missen we de kans om IEDEREEN er van te laten leren.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Edam
Locatie: Edam, Noord-Holland, Nederland
Contacteer:

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door MobyJet » 13 dec 2020, 11:01

Welkom MobyTury!

Indien mogelijk, komt er volgend jaar een mobylette rit van Edam naar Marken. Je bent van harte welkom.

brommerskieken
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door brommerskieken » 13 dec 2020, 16:14

MobyTury schreef:
13 dec 2020, 10:57
He Allemaal,
Ik ben goed verder geholpen door jullie.
Helemaal niet verwarrend, het is een kwestie van opzoeken en begrijpen.
Dankjulliewel!

Grt. MobyTury
het is gelukkig goed gekomen
ja heb div foto's geplaatst
voor de duidelijkheid
er zijn die ook meteen roepen
die weten waar de klok hangt
maar niet waar de klepel is

gr Harold

MobyTury
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 okt 2020, 10:18
Woonplaats: Amsterdam Nederland

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door MobyTury » 13 dec 2020, 23:54

MobyJet schreef:
13 dec 2020, 11:01
Welkom MobyTury!

Indien mogelijk, komt er volgend jaar een mobylette rit van Edam naar Marken. Je bent van harte welkom.
Dat lijk me ontzettend leuk!! maar eerst Amsterdam maar eens uit komen met m'n moby :)

Hans10
Berichten: 660
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Zaandam

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door Hans10 » 14 dec 2020, 23:01

Let wel op waar en wanneer je gaat rijden ivm met de restricties voor 2 tact in Amsterdan
. Ruw weg niet in het Centrum behalve in het weekend wanneer je een ontheffing hebt gekocht.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 2911
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door Lolle » 14 dec 2020, 23:32

Hans10 schreef:
14 dec 2020, 23:01
Let wel op waar en wanneer je gaat rijden ivm met de restricties voor 2 tact in Amsterdan
. Ruw weg niet in het Centrum behalve in het weekend wanneer je een ontheffing hebt gekocht.
Hoe wordt dat gecontroleerd? Aan kenteken is niet te zien of het 2 tact of 4 tact is. Het lijkt mij dat de meeste dienders het verschil niet kunnen zien.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 316
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door wimv8 » 15 dec 2020, 00:35

Gaat ook niet om 2 of 4 takt.

Om bouwjaar. Daaraan gekoppeld is een euronorm.(hoe schoon hij is)

Tomos heeft een 2takt waarmee je amsterdam in mag.
Die is schoon genoeg en goedgekeurd.

Ik hoef echt a'dam niet in te rijden met mn 4takt Honda van '68,
dan sta ik er gewoon op.

Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door wimv8 op 15 dec 2020, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3306
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 dec 2020, 06:28

wimv8 schreef:
15 dec 2020, 00:35
Gaat ook niet om 2 of 4 takt.

Om bouwjaar. Daaraan gekoppeld is een euronorm.(hoe schoon hij is)

Tomos heeft een 2takt waarmee je amsterdam in mag.
Die is schoon genoeg en goedgekeurd.

Ik goed echt a'dam niet in te rijden met mn 4takt Honda van '68.

Gr. Wim.
Wim: Welke tweetakt van Tomos is dat ?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 2911
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door Lolle » 15 dec 2020, 08:55

Dus een honda 4 tact mag ook niet?

brommerskieken
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door brommerskieken » 15 dec 2020, 09:42

Lolle wat ik weet is dat bromfietsen met een tweetakt motor er niet in mogen
maar dan die agent weet het misschien niet 2/4 takt
maar waar je de milieu zone binnen rijd wel
daar staan camera's
een van zoon van mij
kwam per ongeluk met de vrachtwagen in de milieu zone
nu dan weet je het wel boete
motor fietsen met tweetakt motor mogen er wel in

gr Harold

Hans10
Berichten: 660
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Zaandam

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door Hans10 » 15 dec 2020, 11:08

Voor zover ik weet werkt de herkenning via het kenteken. Voor de beperking in Amsterdam kreeg ik, als inwoner van Zaandam, al een brief, waarin opgenomen mijn kenteken, van de gem. Asd. over voornoemde maatregel.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 316
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door wimv8 » 15 dec 2020, 11:23

GROENEKAN schreef:
15 dec 2020, 06:28
wimv8 schreef:
15 dec 2020, 00:35
Gaat ook niet om 2 of 4 takt.

Om bouwjaar. Daaraan gekoppeld is een euronorm.(hoe schoon hij is)

Tomos heeft een 2takt waarmee je amsterdam in mag.
Die is schoon genoeg en goedgekeurd.

Ik goed echt a'dam niet in te rijden met mn 4takt Honda van '68.

Gr. Wim.
Wim: Welke tweetakt van Tomos is dat ?

____________________________________________________________________________

Iedere tweetakt van na het bouwjaar (Datum eerste toelating) waarvan de gem. Amsterdam heeft bepaalt dat die datum de grens is.
Is dat alles vóór 2016 ?? wat er niet meer in mag, ik weet dat niet precies.

In Den Haag schijnt het weer wel om tweetakt/viertakt te gaan. Hoe ze dat gaan handhaven weet ik niet.
Maar goed dat schrijven de roddelbladen, wat de overheid daar werkelijk wil heb ik nooit opgezocht.
Iedere agent zal de auto uit moeten :shock: en verstand van techniek moeten hebben.(2takt-4takt??) Dat gaat dus niet.

Daarom kwam een aantal jaar geleden de overheid landelijk hals over kop met de mededeling aan iedere "oldtimer" brommer/snor-eigenaar,
dat je automatisch een prachtige nieuwe kentekencard kreeg toegestuurd, met eindelijk, het "echte" bouwjaar van je oldtimer. Hoe aardig!
Eindelijk, dacht iedereen. Een echt oldtimerkenteken dacht je. Sommige stelden zichzelf ook nog voor dat er heuse oldtimerplaten kwamen.

Juist nadat de overheid al enkele jaren bezig was met pushberichten naar buiten te brengen dat er misschien wel wegenbelasting op brommers/snorders geheven ging worden.

Pff...Gelukkig dachten we.
Wij hebben tenminste een oldtimerkenteken.
Pff...Gelukkig dacht de overheid, het is gelukt.
Dus nu worden we er juist mee gepakt met milieu als reden.
Maar dat is natuurlijk de echte reden geweest voor ons "oldtimerkenteken"
(trouwens, wegenbelasting komt er natuurlijk ook aan, maar dit moest eerst)

De overheid stond met de rug tegen de muur omdat alle oude brommers die gekeurd werden vaak gewoon de datum eerste toelating
van de dag van keuring kregen. Soms met een vermelding, dat voertuig van een eerder bouwjaar is dan datum eerste toelating.
Maar dat stukje tekst zou de "flitsboetecomputer" er niet uit halen.

Ik had een Ciao van '74 met datum eerste toelating 06-'16. Daar had ik, wat de flitsautomaat betreft, gewoon a'dam mee in gekund.
Tot na enkele maanden, mijn "echte oldtimer" kenteken plots uit het niets op de deurmat lag.

Gr. Wim.

GROENEKAN
Berichten: 3306
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 dec 2020, 18:51

Ik denk ze e.e.a. kunnen bepalen aan de hand van het kenteken.

Overigens: blijft staan mijn vraag aan Wim naar aanleiding van zijn tekst: Tomos heeft een 2takt waarmee je amsterdam in mag.
Die is schoon genoeg en goedgekeurd.


Welk type is dit ?

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 316
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door wimv8 » 15 dec 2020, 23:39

Tja, ze stonden vorig jaar nog gewoon nieuw in de winkel. Geen idee, dingetjes zijn allemaal bijna hetzelfde,

ik weet het niet, ik ga voor jouw googlen.

Nr 1: https://www.tomos-parts.nl/blogs/euro4/
2: https://www.verkroost-scooters.nl/produ ... ro-4-2018/
3: https://www.google.nl/search?q=tomos+eu ... 3&biw=1536

enz. enz.
tomos.jpg
Gr. Wim.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3306
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 16 dec 2020, 08:06

Dank info. Dat zijn toch mooie dingen als je veel in een grote stad rijdt.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5688
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door Franky » 16 dec 2020, 10:19

Onvoorstelbaar dat we in deze wereld nog steeds toestaan dat er 2-takt bromfietsen verkocht worden :shock: In mijn ogen hadden we dit al 20 jaar terug moeten verbieden. Als we dat gedaan hadden was er nu ook niemand aan het zeuren over die enkele oldtimer die er nog rond rijdt. We leven af en toe in een vreemde wereld :(

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 316
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door wimv8 » 16 dec 2020, 10:53

Franky schreef:
16 dec 2020, 10:19
Onvoorstelbaar dat we in deze wereld nog steeds toestaan dat er 2-takt bromfietsen verkocht worden :shock: In mijn ogen hadden we dit al 20 jaar terug moeten verbieden. Als we dat gedaan hadden was er nu ook niemand aan het zeuren over die enkele oldtimer die er nog rond rijdt. We leven af en toe in een vreemde wereld :(

__________________________________________________________________________

Onvoorstelbaar??

Hij is Euro 4! Schoon!

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5688
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door Franky » 16 dec 2020, 11:05

:lol: Olie verbrandende motoren zijn nooit zo schoon als niet olie verbrandende motoren. Je weet ook niet wat er allemaal weer gesjoemeld is om door die test heen te komen. Ik had een van die linkjes hierboven bekeken waarin de bromfietszaak direct een aantal aanpassingen maakte aan het ding om te zorgen dat het beter liep. Daar gaan we weer........... Verbied de verkoop van nieuwe 2-takt nou gewoon. Je hebt geen test nodig om te weten hoe fout 2-takt is en blijft.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 316
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door wimv8 » 16 dec 2020, 11:22

GROENEKAN schreef:
16 dec 2020, 08:06
Dank info. Dat zijn toch mooie dingen als je veel in een grote stad rijdt.
__________________________________________________________________________________

Zeker een leuk ding.
Dikke voorvork, lijkt wel beetje motorfietsvorkje. Lekker stevig.
Zal goed rijden denk ik.

Ja, deze brommertjes worden bijna niet verkocht natuurlijk.
99% is scooter, en dus viertakt.
Die ene Tomos die verkocht wordt, welke nog tussen die 1% zit, die zal ook naar iemand gaan als wij,
die eigenlijk oldtimers heeft of graag wil.

Tomos kreeg ooit nog een kloon met mooi 4takt blokje.
Een nieuw ontworpen blokje maar met de basis is de stoter-automaat van de honda brommertjes.
Het blokje lijkt precies, maar bijna alles is anders. Zeer zuinig.
En met de techniek van nu, dus met dikke 12 volt dynamo, elektronische ontsteking, elektrische starter, accu, knipperlichten, claxon en zelfs een motorolie peilglaasje.
peda chip.jpg
Gr. Wim.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wimv8 op 16 dec 2020, 13:36, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 316
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door wimv8 » 16 dec 2020, 13:34

Franky schreef:
16 dec 2020, 11:05
:lol: Olie verbrandende motoren zijn nooit zo schoon als niet olie verbrandende motoren. Je weet ook niet wat er allemaal weer gesjoemeld is om door die test heen te komen. Ik had een van die linkjes hierboven bekeken waarin de bromfietszaak direct een aantal aanpassingen maakte aan het ding om te zorgen dat het beter liep. Daar gaan we weer........... Verbied de verkoop van nieuwe 2-takt nou gewoon. Je hebt geen test nodig om te weten hoe fout 2-takt is en blijft.
_______________________________________________________________________________________________



Alle benzine motoren verbruiken olie, maar zijn idd nooit zo schoon als niet olie verbrandende motoren.
Dan zou je het over een elektromotor kunnen hebben.
Alhoewel de elektromotor zijn brandstof elders verbrandt, wat veel meer industrie bewegingen(lees:vervuiling) geeft,
of erger, met kernfusie wordt gevoed. (maar dat zien we allemaal niet dus kan dat mooi als schoon worden verkocht)
Aardgas is denk ik het schoonst.

Tweetakt is vaak schoner dan viertakt,

Ik heb bijv. een 2takt brommertje die verbruikt 1:65. (mengsmering)
De mengverhouding olie/benzine kan tegenwoordig, met de moderne oliën, 1:80.
Dus dat berekenend, 1 liter olie op 5220 km.

Ik heb een 4takt brommer die verbruikt ook 1:65. (normale benzine)
Iedere 1000km moet er 200cc motorolie bijgevuld worden.
Iedere 1600km (ik doe 2000km) moet de olie ververst en dat is 1 liter.
Dus 1 liter olie op 1660km


Nou heb ik een moderne auto die verbruikt met gemak 1:26
Maar meestal heb ik een verbruik van 1:20
Er moet iedere 4000km 1 liter olie in(turbomotortjes tegenwoordig)
Tot 1 liter op 1000km wordt als normaal gezien(limiet), alhoewel er dan wel een nieuwe turbo op moet.
Na 20.000km moet er ook nog een oliewissel(verversen) plaatsvinden = +4liter olie bij de berekening+ een vuil oliefilter.

De oude 2t brommer : 1 liter olie op 5220km.
Dus de moderne auto: 1 liter olie op 2200km.
De oude 4t brommer : 1 liter olie op 1660km.

De 2takt brommer kan bij mengsmering 1:50 verhouding, 1 liter olie op 3250km verbruiken.

Dus volgens bovenstaande berekeningen.

Gr. Wim.

Hans10
Berichten: 660
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Zaandam

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door Hans10 » 16 dec 2020, 17:53

Ik stook in 2 van mijn 3 Mobys Ecomax a € 3,95 per liter. :roll:
hoe suf kan ik wezen. :geek:

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4122
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 dec 2020, 18:05

Alle kleine beetjes helpen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5688
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Sproeier + hulp Amsterdam

Ongelezen bericht door Franky » 16 dec 2020, 22:09

Mooie redenering Wim! :thumbup: Je hebt gelijk dat 4-takt ook olie verbruikt. Toch ben ik het niet helemaal eens met je berekening. Als we het hebben over milieuvervuiling vind ik wel dat er een verschil is tussen olie verbranden in de motor en olie verversen. Olie verbranden is toch wel een heel stuk slechter dan verversen. Als je het olie verversen uit de sommetjes haalt komen de getallen er wel wat anders uit te zien. Al is er helemaal uit halen ook niet echt correct natuurlijk.

Dat olie verbruik van die auto die jij omschrijft is wel schrikbarend. Ik geef toe, mijn auto is niet nieuw (10 jaar oud) en het is een diesel met turbo. Ik rij 35000km op de olie (als ik genoeg kilometers in een jaar maak) en hoef nooit bij te vullen. Nogal een verschil!

Als ik nu een bromfiets zou moeten kopen zou ik inderdaad naar elektrisch gaan kijken. Geen idee of ik dan op iets goed uitkom, maar ik vind bromfietsen bij uitstek geschikt voor elektrisch rijden. Het zijn meestal toch maar korter afstanden. Behalve als ik op reis ga maar dat doe ik toch met de oldtimer!

Klein tikfoutje overigens. Je zal kernsplitsing bedoelen. Geen kernfusie. Als we dat laatste zouden hebben, zouden alle onze energie problemen opgelost zijn. :mrgreen:

Tja, wat is schone energie eigenlijk? Die definitie is in mijn ogen nogal vaag. Ik leg een zonnepaneel op mijn dak, en heb schone energie. Zuiverste kul natuurlijk aangezien er heel veel fossiele brandstof in gestopt is om het ding te maken. Als ze stuk zijn dumpen we ze ergens in Afrika op een hoop en zijn we er vanaf. Als het goed is heb je voor dat het ding stuk is wel groene energie maar dat duurt nogal lang. Is de definitie misschien als het product eenmaal gemaakt is en daarna geen CO2 uitstoot dan groen? In dat geval voldoet een batterij ook aan groene energie, dus dat is het niet. Kern energie dan. Dat produceert afval. Kennelijk ook niet groen. Maar als we dat als definitie pakken zeggen we dus dat groene energie energie is zonder afval. Ik geloof niet dat we deze energie al gevonden hebben. :roll:

Ook moet nog eens een keer wat over thorium reactors gaan lezen. Ik heb verhalen gehoord dat die een hoop problemen van de uranium reactors niet heeft. Als zo'n thorium reactor daadwerkelijk instantaan uitgezet zouden kunnen worden zonder nakoeling (geen Fukushima ellende) en de afvalproducten zijn kortstondig radioactief dan hebben we wel de schoonste brandstof tot nu toe. Ik moet me er een keer in verdiepen.

Plaats reactie