revisie ontstekingsplaat elementen

Victor1971
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2020, 20:16
Woonplaats: Schoten

revisie ontstekingsplaat elementen

Ongelezen bericht door Victor1971 » 15 jan 2021, 08:35

Beste ,

Uiteindelijk gelukt om de ontstekingsplaat vrij te krijgen van mijn AU44 ,
volgende vragen
- zijn de spoelen te hergebruiken of sowieso te vervangen
- condensator lijkt me logisch om te vervangen , welk type raadt je me aan ?
- ontstekingspunten , deze lijkenme sterk afwijkend van hetgeen ik op het web kan terugvinden gezien hier de afstand van de punten niet kan afgeregeld worden ?

Het lijkt precies met elke stap die ik doe er meer vragen en elementen dienen te worden vervangen.
Is er ergens een lijstje zodat ik ineens alles kan bestellen wat het best wordt vervangen :-)

thx voor het advies
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: revisie ontstekingsplaat elementen

Ongelezen bericht door PantinNL » 15 jan 2021, 10:33

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden.
Start eerst maar eens met lezen...
http://www.pantin.nl/publications/handl ... 2015_5.pdf
Kijk ook maar eens op de website www.pantin.nl waar de relevante informatie compact bij elkaar staat.
Groet,
Henk van Kessel

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: revisie ontstekingsplaat elementen

Ongelezen bericht door brommerskieken » 15 jan 2021, 10:51

de spoel met het zwarte plakband
als die goed is laten zitten dat is de licht spoel
gaan niet zo snel stuk
de gele spoel slaan wel eens door
en kan je vervangen ze worden wel volgens mij door b2b verkocht
maar je kan ook kiezen voor een andere manier
je kan de spoel ook op nieuw laten wikkelen
de gele spoel is een combi spoel met bobine
je kan er dus voor gaan om een om bouw set te kopen
dan heb je de bobine er buiten
maar daar is hier op het forum wel wat over te vinden
dan de contact punt
afstellen heel makkelijk
het schroefje met het zwarte plaatje er onder wat op de grond plaat is geschroefd
haal die maar wat los en je kan het af stellen
dan de condensator zijn volgens mij ook wel bij b2b te koop
of je koopt een om bouw set bij pantin is hier ook op het forum te vinden
succes

gr Harold

Mobylettekoop

Re: revisie ontstekingsplaat elementen

Ongelezen bericht door Mobylettekoop » 16 jan 2021, 12:29

Je zou kunnen overwegen om de condensator (met losse bobine) van een betere kwaliteit extern te maken. In plaats van de condensator komt dan een terminal voor:

-kabel naar bobine en condensator
-contactpunt
-ontstekingsspoel

Een krimpkous om de verlichtingsspoel föhnen maakt deze weer goed bruikbaar. Als je deze losknipt om de grondplaat goed te kunnen reinigen kun je deze later weer vastsolderen (goed ontvetten en kabeltje van spoel licht schuren).

Op de foto ligt de aansluiting van het contactpunt nog los omdat ik met een multimeter de afstelling van de ontsteking nog moet doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: revisie ontstekingsplaat elementen

Ongelezen bericht door paulmz » 16 jan 2021, 13:19

Ik heb ook in eerste instantie zo,n terminal(geknipt uit een oud pasje)gebruikt,maar is nu naar mijn idee alleen maar overbodige ballast met een extra boutje en verbindingen die mogelijk kunnen gaan storen.
Ik monteer nu de draad van de spoel(waarvoor ik tegenwoordig een lichtspoel gebruik) op de aansluiting op de punten en vandaar een draad naar buiten.

Paul

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: revisie ontstekingsplaat elementen

Ongelezen bericht door PantinNL » 16 jan 2021, 14:25

Het idee van de terminal is voortgekomen uit de ergernis van al die kabels bij de punten en de daaruit voortkomende storingen. Ik gebruik wel dikke epoxy-glasplaat. Een prachtig materiaal, maar bij bewerking draag ik altijd een mondkapje en gebruik ik afzuiging.
Henk van Kessel

Victor1971
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2020, 20:16
Woonplaats: Schoten

Re: revisie ontstekingsplaat elementen

Ongelezen bericht door Victor1971 » 16 jan 2021, 19:00

Als ik het dus goed lees en begrijp raden jullie me aan om de ontsteking om te bouwen naar een extern bobine-condensator systeem ?
Wordt dit quasi standaard uitgevoerd als de ontsteking wordt vernieuwd of is het “die hard” willen zijn om de bestaande te willen behouden?.
Ik zou gewoon het origineel willen behouden voor zover dit dan nog kan met hedendaagse wisselstukken ...
Groet
Christof

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: revisie ontstekingsplaat elementen

Ongelezen bericht door Lolle » 16 jan 2021, 19:48

Als je gaat voor veel rijden zonder problemen dan is de Pantin oplossing het best en de gemakkelijkste weg. Wil je voor origineel dan kun je 2 kanten op. Goedkoop met de groene china hoogspanningsspoel waarvan de resultaten wisselend zijn. Of je laat voor wat meer geld de spoel opnieuw wikkelen. De slechtste keuze is een NOS spoel kopen. Na een uitvoerige test kan die best goed zijn maar heel veel gaan snel stuk.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: revisie ontstekingsplaat elementen

Ongelezen bericht door PantinNL » 17 jan 2021, 14:26

Hallo Lolle,
Het is een eeuwig soort discussie: streven naar origineel.
Ik heb in de geest van de bedrijfskundige Taylor, die discussie lang geleden laten varen en ik kijk eerder naar functioneel, waarbij ik het stylingsaspect niet verwaarloos.

Kan iemand mij vertellen welke ontsteking in deze recent "opgeknapte" oude Kaptein uit 1953 zit.
A. Chinese spoel.
B. Nieuwe gewikkelde spoel door Aris Kramer of door Jan de Laat.
C. NOS-spoel uit de verpakking.
D. Moderne Elektronische ontsteking.
E. De oude originele ontsteking.
F. Extern bobine systeem met externe condensator.

Nou dat is moeilijk te zeggen, want je kunt namelijk de boel keurig onder de kappen verbergen.
Wat de opdrachtgever belangrijk vond - en dat is het enige wat telt- is dat als hij er een ritje van 30km mee gaat maken, de boel netjes blijft lopen en niet om de haverklap in de storing valt.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: revisie ontstekingsplaat elementen

Ongelezen bericht door brommerskieken » 17 jan 2021, 14:55

als deze bij jouw is geweest
en dat is die
nu dan kies ik
F

gr Harold

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: revisie ontstekingsplaat elementen

Ongelezen bericht door Lolle » 17 jan 2021, 14:58

PantinNL schreef:
17 jan 2021, 14:26
Hallo Lolle,
Het is een eeuwig soort discussie: streven naar origineel.
Ik heb in de geest van de bedrijfskundige Taylor, die discussie lang geleden laten varen en ik kijk eerder naar functioneel, waarbij ik het stylingsaspect niet verwaarloos.

Kan iemand mij vertellen welke ontsteking in deze recent "opgeknapte" oude Kaptein uit 1953 zit.
A. Chinese spoel.
B. Nieuwe gewikkelde spoel door Aris Kramer of door Jan de Laat.
C. NOS-spoel uit de verpakking.
D. Moderne Elektronische ontsteking.
E. De oude originele ontsteking.
F. Extern bobine systeem met externe condensator.

Nou dat is moeilijk te zeggen, want je kunt namelijk de boel keurig onder de kappen verbergen.
Wat de opdrachtgever belangrijk vond - en dat is het enige wat telt- is dat als hij er een ritje van 30km mee gaat maken, de boel netjes blijft lopen en niet om de haverklap in de storing valt.
Henk
Natuurlijk zit hier een externe bobine met condensator op. Hoe ik dat weet? Jij bent bezig voor iemand anders, als hij gaat rijden wil je 100% zekerheid dat de bestuurder niet volgende week weer bij jou staat dat hij het niet doet. Zo kwam er afgelopen zomer een oud fietsenmaker bij mij die nog veel mensen met oude brommers weer op weg helpt. Zo had hij ook iemand met een fom weer op weg geholpen. Hij had een nos spoel gekocht en een nieuwe Condensator. Tijdens de eerste tocht viel de Fom na 8 km weer uit. Er werd van alles geprobeerd, er was nog vonk dus moest het wel aan de carb liggen. De oud fietsenmaker belde mij, hij wist het niet meer, en had al voor meer dan 100€ spullen gekocht. Ik zei breng hem maar. De oude carb er weer op en een Pantin setje er op. De volgende dag was er een toertocht van 100km waar ik ook heb mee gereden. Geen enkele misse slag.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: revisie ontstekingsplaat elementen

Ongelezen bericht door PantinNL » 23 jan 2021, 12:27

Hallo Lolle,
Optie F: klopt als een bus; natuurlijk ga ik geen imitatie gebruiken.
Dat soort schrijnende verhalen - zoals van die oud-fietsenmaker - heb ik sinds 1993 vaak moeten aanhoren.
Natuurlijk is het bij mij - door de jaren heen - ook een leerproces geweest, dat nog steeds niet ten einde is.
Logisch, als je bedenkt dat die kennis en technologie ook voor andere merken prima toepasbaar is.
Andere merken krijgen met dezelfde problematiek te maken als wij indertijd met die matige NOVI-materialen.
Onlangs heb ik nog voor de REX 40cc een paar spoelen gewikkeld; hetzelfde type dat ik ook ooit gewikkeld heb voor een Duitse motorfiets (afgebeeld).
Groet,
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Victor1971
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2020, 20:16
Woonplaats: Schoten

Re: revisie ontstekingsplaat elementen

Ongelezen bericht door Victor1971 » 13 apr 2021, 12:19

Beste,

De Mobylette zit terug ineen doch van starten is geen sprake bij het aantrappen.
Ik heb wel een vonk bij de bougie en het achterlicht brandt bij het aantrappen van de motor.
Kan iemand me het type van spoel doorgeven die ik moet bestellen/aankopen om de ontstekingsplaat volledig te vernieuwen want mogelijks ligt het daar wel aan ...
Ik heb reeds een groene "spoel" liggen ( nieuw ) maar wens even jullie advies.

De condensator is al vernieuwd tov de foto in het begin van de foto in de eerste post...

Externe bobine is de allerlaatste optie momenteel..

grtn
Stoffel

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: revisie ontstekingsplaat elementen

Ongelezen bericht door brommerskieken » 13 apr 2021, 13:22

licht uit doen kan helpen
word de bougie wel nat als dat niet zo is is het de carburateur
die moet je dan schoon maken

gr Harold

Victor1971
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2020, 20:16
Woonplaats: Schoten

Re: revisie ontstekingsplaat elementen

Ongelezen bericht door Victor1971 » 13 apr 2021, 13:34

brommerskieken schreef:
13 apr 2021, 13:22
licht uit doen kan helpen
word de bougie wel nat als dat niet zo is is het de carburateur
die moet je dan schoon maken

gr Harold
beste ,
carburator werd volledig ontmanteld en gereinigd.
het is een carbtr van het 'kleine' type. Is er een bepaalde stand van de "sproeier" die ik moet respecteren?
Heb niet de indruk dat de bougie nat wordt maar echt zie ik het niet..
Ik probeer vnv nog eens ...

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: revisie ontstekingsplaat elementen

Ongelezen bericht door brommerskieken » 13 apr 2021, 17:48

Victor
heb er vandaag weer een
carburateur paar dagen gelede gereinigd
maar vandaag niets
bougie bleef droog even de sproeier er uit
door geblazen en weer gaan

gr Harold

Plaats reactie