Gurtner Carburateur Peugeot BB (als dat mag)

Timper
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2021, 23:33
Woonplaats: DELFT

Gurtner Carburateur Peugeot BB (als dat mag)

Ongelezen bericht door Timper » 03 feb 2021, 23:20

Beste,

Ik heb een vraag over mijn Peugeot BB RS uit 1965. Als dit hier niet mag, aangezien het een Mobylette forum is, hoor ik dat graag en alvast excuses dan.

Aangezien de blokjes en carbs vergelijkbaar lijken en dit forum nog erg actief is hoop ik hier het antwoord op mijn vragen te hebben.

Ik heb dus een Peugeot BB RS uit '65 gekocht en opgeknapt. Hij is al bij de RDW geweest en op kenteken. Nou vroeg ik mij af of de snelheid nog iets beter of stabieler kan. Er zit momenteel een standaard Gurtner 10mm carb op met 240 sproeier. tot ongeveer 34km/h trekt hij aardig op, maar erna duurt het erg lang tot hij boven de 40 zit en rond de 42 gaat. Ook is de bougie wat zwart en nat. Ik heb gelezen dat de brommers met een te grote sproeier werden geleverd om eerst goed te smeren. Welke sproeier zou hier goed/beter op zijn? Ik dacht aan 52/54.

Dan zie ik nog veel voorbij komen dat er een 12mm carb wordt gemonteerd, bijv die van een 103 of een AV50 (dacht ik). Zou ik hier veel mee opschieten? Ook hoor ik goede verhalen of Dellorto carburateurs. Zou ik deze zo kunnen monteren? Ik zie veel Dellorto SHA 15/15 voorbij komen, maar dit lijkt mij wel gelijk een grote stap.

Ik hoor graag of ik deze vraag hier kan stellen en tips over het beter laten lopen van de brommer. Alvast bedankt!

Groet,

Tim

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Gurtner Carburateur Peugeot BB (als dat mag)

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 04 feb 2021, 00:08

Je mag je vraag hier uiteraard stellen. Of je antwoord krijgt op je vraag weet ik niet. Ik weet weinig tot niets van Peugeot. Een misverstand is dat Mobylette en Peugeot (bijna)hetzelfde zijn dat is dus niet zo.
Wel heb ik ervaring met de sha15 carb. die doet het prima op mijn 50 cc moby.

Timper
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2021, 23:33
Woonplaats: DELFT

Re: Gurtner Carburateur Peugeot BB (als dat mag)

Ongelezen bericht door Timper » 04 feb 2021, 12:52

Dank! Weet je toevallig wel of een kleinere sproeier zou helpen? Zijn daar rekenhulpen oid voor?

Heb je voor de SHA 15 nog andere dingen aangepast? Uitlaat oid?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Gurtner Carburateur Peugeot BB (als dat mag)

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 feb 2021, 14:46

Ik denk, dat je een ander spruitstuk nodig hebt. Maar ik denk ook, dat een SHA 15/15 een beetje te groot is, voor het motortje.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Gurtner Carburateur Peugeot BB (als dat mag)

Ongelezen bericht door loe » 04 feb 2021, 20:45

Ik zou 't niet zo uit m'n hoofd kunnen zeggen wat er in 'n 10 mm moet.
Maar dat je kleiner moet is zeker.
Heeft je bougie wel de juiste Warmtegraad?

Hier een vergelyk tabel.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Gurtner Carburateur Peugeot BB (als dat mag)

Ongelezen bericht door loe » 04 feb 2021, 20:46

Sproeier maten Gurtner.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie