ontsteking opbouwen

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: ontsteking opbouwen

Ongelezen bericht door henksleuteld » 28 feb 2021, 23:20

rsz_dscn1287.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: ontsteking opbouwen

Ongelezen bericht door Lolle » 28 feb 2021, 23:59

Ja dat motortje ziet er strak uit, dan moet het ook werken. Als je van plan bent meer te sleutelen aan ontstekingen is een franky tool heel handig. het kan ook zonder maar werkt perfect. ik denk niet dat Frank er nog heeft liggen maar misschien is er 2e hands 1 te ritselen.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: ontsteking opbouwen

Ongelezen bericht door brommerskieken » 01 mar 2021, 11:12

Of een multimeter met door piep er op
Maar dat weet Henk wel
Weet niet hoe duur die zijn die van mij wel maar kan ook zo veel meer
Misschien kan je zo ook iets maken van een deur bel met travo

Gr Harold

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: ontsteking opbouwen

Ongelezen bericht door Franky » 01 mar 2021, 19:47

Lolle schreef:
28 feb 2021, 23:59
ik denk niet dat Frank er nog heeft liggen maar misschien is er 2e hands 1 te ritselen.
Ze zijn inderdaad uitverkocht op het moment. Ik moet weer een nieuwe batch maken maar kom er voorlopig niet aan toe :(

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: ontsteking opbouwen

Ongelezen bericht door PantinNL » 01 mar 2021, 20:17

Hallo Henk

In mijn handleiding over ontsteking staat een schema met trafo en lampje.

De meeste mensen hebben thuis wel een oud voedingsapparaat/oplader liggen.
Dat werkt meestal ook prima.
testen_punten.jpg
Tijdens het testen van de ombouw hebben we gesteld dat er een minimale vonk van 6mm moet zijn. Met een testbougie waarvan de massa-elektrode geheel verticaal staat moet er dus gemakkelijk een vonk kunnen overspringen. Het systeem heeft dus een aardige overcapaciteit en dat is prettig, want dan blijft de motor constant arbeid leveren. Een bijkomend voordeel van de externe bobine-ontsteking is het feit dat je deze gemakkelijk kunt controleren als er een storing optreedt.

Je zet dan een 8 Volt wisselstroom van een beltransformator op een 8 Volts lampje en sluit parallel daarop aan:
1. De massa van de brommer;
2. De draad die van de onderbrekerpunten komt.

Door de voedingspoel gaat een stroom lopen en de spoel wordt magnetisch. Je merkt dat aan het trillen van het vliegwiel. De spoel is daarmee ook gecontroleerd op goede aan¬sluiting op de massa.
Als de onderbrekerpunten open staan, brandt de lamp zwak en als de punten sluiten dooft het lampje. Door de bougie te verwijderen, kun je de positie van de zuiger opmeten door het bougiegat met een schuifmaat of met een afstelkaliber. Nu kun je dus de voorontsteking controleren en ook of de punten wel genoeg sluitkracht hebben en dus contact maken.
Dit kan allemaal zonder het vliegwiel los te maken!
Mocht je de afstelling van de ontstekingsnok of punten toch willen veranderen, dan moet het vliegwiel los, maar bij de afstelling kunnen we weer gebruik maken van het lampje.
Groet,
Henk van Kessel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: ontsteking opbouwen

Ongelezen bericht door PantinNL » 23 mar 2021, 14:33

Onlangs hebben we nog aan het reserve motortje van Henk J. gesleuteld. Dat gaf toch nog problemen.
Bleek een kabel te dicht tegen de massa te liggen. Je moet netjes werken als het om kabels gaat,
Afgezien van versleten oud spul is kortsluiting t.g.v. de ligging van de draden of door mechanische slijtage een van de belangrijkste storingsoorzaken.
Ik ben daarom ook meer dan tevreden dat die bos draden tegenwoordig bij de onderbrekerpunten weg zijn.
Groet,
Henk

Plaats reactie