condensator samenstellen

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

condensator samenstellen

Ongelezen bericht door Lolle » 15 feb 2021, 23:13

Sinds enige tijd stel ik mijn eigen inbouw condensatoren samen. 1,5 jaar terug kwam ik met de grootste Batavus verzamelaar van Friesland (en waarschijnlijk ver daar buiten) in gesprek over de slechte kwaliteit condensatoren. Hij vertelde mij dat hij zelf de condensatoren kocht bij de elektronica groothandel en ze pas maakte op zijn brommers. ik heb toen een aantal mee genomen en bouw ze in het huis van de oude condensator.
Ik ben nu bezig met het blokje van de S2a, daar komt een interne hoogspanningsspoel in (gewikkeld door Aris Kramer) en een zelf samengestelde condensator. Ik hol eerst een oude condensator uit. ik soldeer 2 draadjes aan de condensator. 1 kant zonder afscherming, de andere kant komt krimpkous omheen. Dan komt de condensator in het lege huis en soldeer ik het blanke korte draadje aan het huis.Vervolgens vul ik het huis met kit op.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door loe » 15 feb 2021, 23:34

Wat een top idee.
Gebruik je deze op al je brommers.
Hoe gedragen ze zich by warm weer..
Waarschynlyk beter als originele met een opgerold papier metaal filmpje met wat isolatie vloeistof.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 16 feb 2021, 07:05

Interessant Lolle.

Deze methode gebruikt ook Jan de Laat: http://www.wikkeltechniek.nl/

mobyletjan
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 dec 2012, 10:58

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door mobyletjan » 16 feb 2021, 14:19

op deze manier rij ik al jaren met de solex en mobylette tot nu toe geen problemen gehad

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door Franky » 16 feb 2021, 18:28

Leuk spul. Ook degelijk (zie hieronder). De grondplaat moet echter niet boven de 100 graden komen. Daar wordt de condensator niet beter van. Maar volgens mij komt dat wel goed.
In the case of metallized capacitors, thin layers of aluminium (approx. 0.03 µm) are vacuum-deposited on the insulating film as conducting electrodes. In the case of a breakdown, the short circuit current causes the thin metal coating to evaporate around the point of failure and an insulating area is formed. The capacitor remains intact (self-healing). Due to their construction principle metallized capacitors stand out for their very favourable capacitance/volume ratio.
Bron:
https://www.wima.de/en/our-product-rang ... apacitors/

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door mobydilz » 16 feb 2021, 19:52

Wat zijn de waarden van de gebruikte condensatoren?

Ik lees iets van WIMA MKS 4 0.22 mu F 630 V. ?

Lijkt een model voor op een print?
En waar haal je dat spul?

gr md

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door Franky » 16 feb 2021, 19:58

Even snel opgezocht. Je moet zelf even alles controleren.

https://www.conrad.nl/p/wima-mks-4-022u ... -x-1569841

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door mobydilz » 16 feb 2021, 20:48

Mooi da's echte Wageningse service ! :thumbup:
gr md

JanmobyEvert
Berichten: 1987
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 16 feb 2021, 21:26

Zoals Lolle doe ik het ook. Ik vul hem met tec7 kit.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door Lolle » 16 feb 2021, 22:30

JanmobyEvert schreef:
16 feb 2021, 21:26
Zoals Lolle doe ik het ook. Ik vul hem met tec7 kit.
Grappig dat deze methode door meerdere personen wordt toegepast maar nog geen topic van was. Wel veel gezeur over slechte condensatoren.
Frank bedankt voor de link, die ik tot nu toe heb gebruikt komen bij de Batavus man vandaan. Daar kocht ik ze voor €1,- per stuk.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door AGB » 17 feb 2021, 12:20

Goed iedee zo dat zelf maken , zit die van henk anders in mekaar ? Of is de behuizing alleen anders

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2400
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door ruudk » 17 feb 2021, 14:03

Mooi werk. Weet iemand wat de capaciteit van een standaard Mobylette condensator is? Ik ben dat nog niet in de handleidingen tegengekomen.
Groeten Rudolf

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door Franky » 17 feb 2021, 14:17

Volgens de documentatie van Henk
De waarde is 220 nF of 0,22 µF met een hoge doorslagspanning van minimaal 1000 Volt.
Dat laatste is waarschijnlijk een beetje overdreven. Extra veiligheidsmarge is echter altijd welkom.
Overigens moet de condensator ook bipolair zijn. De in dit topic genoemde condensator is bipolair.

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door loe » 17 feb 2021, 15:40

Lolle schreef:
16 feb 2021, 22:30
JanmobyEvert schreef:
16 feb 2021, 21:26
Zoals Lolle doe ik het ook. Ik vul hem met tec7 kit.
Grappig dat deze methode door meerdere personen wordt toegepast maar nog geen topic van was. Wel veel gezeur over slechte condensatoren.
Frank bedankt voor de link, die ik tot nu toe heb gebruikt komen bij de Batavus man vandaan. Daar kocht ik ze voor €1,- per stuk.
Inderdaad ik heb veel geklaagd en nooit deze specifieke tip gehad.

Gelukkig heb ik buiten condensators van Henk. Zal net zoiets zyn.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door australman » 17 feb 2021, 16:29

Eigenlijk heeft het "verstoppen " van de condensator alleen nut als je een glazen vliegwiel hebt.

Hans

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door Lolle » 17 feb 2021, 18:08

australman schreef:
17 feb 2021, 16:29
Eigenlijk heeft het "verstoppen " van de condensator alleen nut als je een glazen vliegwiel hebt.

Hans
Hans, het gaat niet om verstoppen maar hem op een praktische manier vast zetten. De oude condensator heeft bevestigingspunten op de juiste plaats. Misschien kun je hem ook wel met een taywrap vast zetten maar ik vond dit gewoon handig.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 feb 2021, 20:16

Het verstoppen gaat meer over het weghalen van ouwe troep, uit de statorplaat en uitwendig en uit het zicht plaatsen. Ik kocht, alweer 10 jaar geleden, originele complete sets van LaMobylette.net. Complete statorplaat, met alles erop en eraan, plus origineel chroom vliegwiel. 2 stuks besteld, a €75,00/stuk. 2maanden later waren de laatste €225,00/stuk. Mazzeltje. Werken al 10 jaar zonder problemen, met inwendige condensator. Goeie kwaliteit is zeldzaam en "aftermarket"spul is vaak van ernstig inferieure kwaliteit.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 feb 2021, 20:43

australman schreef:
17 feb 2021, 16:29
Eigenlijk heeft het "verstoppen " van de condensator alleen nut als je een glazen vliegwiel hebt.

Hans
Praktisch gedacht, Hans.

Maar zelfs als ik het vliegwiel eraf haalde vond ik een mooi aanzien leuk .

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door australman » 17 feb 2021, 22:08

Hoi,

Was natuurlijk een geintje.Toch wel bedenkelijk dat vroeger de originele condensator zonder problemen 10 jaar meeging,
net zo als de ontstekingsspoel.
Je zou eigenlijk mogen verwachten dat,met de huidige epoxy harsen,het tegenwoordig een fluitje van een cent zou zijn,
een hoogspanningsspoel te maken waar 10 jaar garantie op gegeven kan worden,maar helaas.

Hans

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door Franky » 17 feb 2021, 22:31

Ik zit al op 10 jaar met mijn ontsteking :roll:
Garantie is overigens een negatief iets bij producten. Garantie staat voor "Wij hebben het product niet getest, dan laten we de klanten doen en als het dan fout gaat vervangen we het". Een goed product heeft geen garantie nodig.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2400
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door ruudk » 04 mar 2021, 21:02

Ik heb nu in een werkplaats-handboek voor alle modellen, uit 1967, gevonden dat een zogeheten microfarad-meting (dus een capaciteitsmeting) aan de condensator een capaciteit van 0,18 microfarad moet geven en dat een waarde beneden de 0,12 microfarad als onvoldoende moet worden beschouwd. Dan zit Henk van Kessel dus aardig dichtbij de voorschriften met zijn 0,22 microfarad. Wellicht heeft hij de capaciteit iets vermeerderd om bepaalde redenen. Een te groot buffervat lijkt me weer niet goed omdat de spanning dan te langzaam opbouwt, maar ik moet zeggen dat ik de exacte invloed van de condensator niet precies doorgrond; hoe is deze capaciteit bepaald, het zal een optimum zijn tussen voldoend hoge spanningsopbouw en voldoende lading in de condensator, gegeven de voeding vanuit de primaire spoel.
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door Franky » 04 mar 2021, 21:39

Het komt allemaal niet zo kritisch. We gebruiken dezelfde condensator bij 6W en 28W vliegwielen :lol: Dat zegt al voldoende :mrgreen:
Een overdreven grote condensator zorgt ervoor dat er geen enkele vonk is omdat er geen spanningsopbouw kan plaats vinden. Een overdreven kleine condensator zorgt voor inbranding van punten.

Een condensator zit erop omdat we gebruik maken mechanische contactpunten die (elektrisch gezien) erg traag openen. Als onze contacten oneindig snel zouden openen hadden we geen condensator nodig.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2400
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door ruudk » 05 mar 2021, 11:29

O dat is een goed punt, de condensator zorgt er dus voor dat de onderbrekerpunten niet inbranden omdat de condensator de spanning wat tempert. Zodat er geen vonk tussen de punten ontstaat.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door Franky » 05 mar 2021, 18:25

Je snapt het :thumbup:

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2400
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: condensator samenstellen

Ongelezen bericht door ruudk » 05 mar 2021, 21:39

Tot nu toe nog wel, Frank.
Ik meen echter ook ergens gelezen te hebben dat de condensator "kracht aan de bougievonk" moet geven.
Helaas kan ik geen bronvermelding meer geven, ik ben al jaren vergeten waar ik dat heb gelezen.

Ik kan nu zelf nog het volgende bedenken, geen idee of dat klopt, schiet er maar op.

De condensator zou volgens mij inderdaad de bougievonk kunnen versterken als de condensator direct na het opladen ook weer ontlaadt.
Immers, ook al zijn de onderbrekerpunten nog geopend, de condensator staat via de primaire spoel nog wel verbonden met de massa en kan daarom weer leeglopen door de primaire spoel*.
De stroom in de primaire spoel wordt derhalve niet alleen (getemperd) stopgezet door het openen van de onderbrekerpunten, maar omdat de condensator ook direct weer leegloopt, keert de richting van de stroom in de primaire spoel ook nog om, hetgeen een nog grotere verandering van stroom door de primaire spoel impliceert en daarmee een sterkere inductie in de secundaire spoel teweegbrengt, dus ook een sterkere vonk bij de bougie.

*Dit leeglopen van de condensator door de primaire spoel kan alleen als het magneetveld op dat moment geen significante spanning opwekt die de stroom nog richting de condensator drukt. Of dat zo is, weet ik niet, ik vermoed van niet.

Heeft iemand hier nog kanttekeningen danwel aanvullingen bij? Ik hoor het graag, want ik vind dit erg interessant.

Groeten,
Ruud

Plaats reactie