Spoel van B2B

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Spoel van B2B

Ongelezen bericht door renato » 24 mar 2021, 16:52

Hallo,

Ik heb een externe bobine op mijn AV7 blokje en heb wel eens dat de motor uitvalt. Dit was voor mij rede om de ontsteking eens onder handen te nemen.
Nu heb ik een spoel van Born2Brom in mijn handen en zie ik dat deze veel minder dik is dan de 'originele' spoel die in mijn blok zat. (https://winkel.born2brom.nl/product/bob ... mobylette/)

Ik heb al eea gelezen van pantin enzo maar vroeg me toch even af: Zou deze spoel, naar jullie weten, wel de potentie hebben om een goede ontsteking tot stand te brengen?

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Spoel van B2B

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 mar 2021, 19:10

Hij zal zeker tezamen met de bobine een goede ontsteking geven. Of het qua duurzaamheid een goede set is daar wordt verschillend over gedacht. Wil je niet te duur uitkomen, dan is dit een optie.

Je kunt ook een interne bobine bij Aris Kramer uit Maartensdijk laten wikkelen. Goede kwaliteit.

En natuurlijk kun je proberen of Pantin.nl nog een set beschikbaar heeft, zie de website. Dit is zeker goede kwaliteit.
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 24 mar 2021, 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Spoel van B2B

Ongelezen bericht door renato » 24 mar 2021, 20:52

Bedankt voor je reactie. Ik zal er eens naar kijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Spoel van B2B

Ongelezen bericht door Lolle » 24 mar 2021, 22:21

is de oude spoel defect? een laagspanningsspoel gaat niet snel stuk. meestal geeft de bobine en of condensator problemen. een spoel is eenvoudig te testen door er een gelijkstroom van 6 volt even op te zetten. dan wordt het een magneet. niet te lang want dan kan hij gaan roken. ik test dit met een acculader waar ik 1 pool vast klem en de 2e pool even contact maak. de spoel houd ik dan bij de bankschroef of zo iets. je voelt dan direct het magnetisme.

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Spoel van B2B

Ongelezen bericht door renato » 24 mar 2021, 22:45

Nou, de motor viel af en toe uit. En ik kon maar niet ontdekken waardoor dat kwam. Vandaar dat ik uit gemakzucht de spoel en bobine uit de link had gekocht icm een condensator.

Dit was eigenlijk een beetje impulsief. Achteraf had ik beter alle componenten even kunnen doormeten om te weten wat ik nodig had.

De oude spoel heb ik op de multimeter gehad en die werkt nog gewoon. Ik zal de magnetisme test ook eens proberen. Ik heb nu de condensator en bobine vervangen en krijg tot nu toe gewoon een mooie vonk. Kreeg de motor vandaag niet gestart helaas. Ik denk dat ik de timing van de puntjes niet goed heb.

Hoeveel millimeter doen jullie bij een AV7?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Spoel van B2B

Ongelezen bericht door Lolle » 24 mar 2021, 23:07

wat bedoel je precies? de timing voor ontsteken is bij de oudere AV7 blokjes 2,8 mm voor het bovenste dode punt. bij modernere blokjes is dat geloof ik iets anders en ook bij variateur modellen, maar daar staat op het forum wel wat te vinden. de opening van de punten is 0,3 a 0,4 mm.

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Spoel van B2B

Ongelezen bericht door renato » 24 mar 2021, 23:15

Sorry, hak op de tak.

Ik bedoelde de timing van de ontsteking. Hoeveel mm voor het hoogste punt.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Spoel van B2B

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 mar 2021, 03:21

Voor welke Mobylette?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Spoel van B2B

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 mar 2021, 03:27

Misschien helpt dit?
Afbeelding

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Spoel van B2B

Ongelezen bericht door renato » 25 mar 2021, 16:54

Ik heb een AV50.
Valt die onder de 'serie 50' in de tabel? Dat zou 2mm betekenen...

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Spoel van B2B

Ongelezen bericht door Lolle » 25 mar 2021, 18:27

Daarom is het ook beter om meer informatie te geven bij een vraag.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Spoel van B2B

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 mar 2021, 19:46

AV50, check. Is het een Kaptein, of een Motobécane? Of een duitse, Engelse, Zwitserse, Oostenrijkse etc uitvoering. Niet om je bang te maken, maar ze zijn in veel landen, met andere wetgeving, verkocht, 2 mm voorontsteking is een veilige waarde, om mee te beginnen. En Lolle heeft gelijk; zoveel mogelijk informatie geven, voor snelle en bruikbare hulp. De ene Mobylette, is de andere niet en dat is licht uitgedrukt.

Kees61
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2016, 22:38
Woonplaats: Heerlen Nederland
Contacteer:

Re: Spoel van B2B

Ongelezen bericht door Kees61 » 25 mar 2021, 21:39

Ik heb hetzelfde gehad. Bij mij was de primaire draad van de binnenste wikkeling onderbroken. Ik heb een nieuwe spoel en bobine van Born2Brom opgezet. De spoel is inderdaad kleiner en het kernoppervlak is wat kleiner. Ik moest ook de elektrodenafstand van de bougie kleiner maken en de brommer start iets moeilijker. Hij rijdt verder prima met 50 km/u alsook op lange afstanden.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Spoel van B2B

Ongelezen bericht door PantinNL » 26 mar 2021, 00:10

Kees61 schreef:
25 mar 2021, 21:39
Ik heb hetzelfde gehad. Bij mij was de primaire draad van de binnenste wikkeling onderbroken. Ik heb een nieuwe spoel en bobine van Born2Brom opgezet. De spoel is inderdaad kleiner en het kernoppervlak is wat kleiner. Ik moest ook de elektrodenafstand van de bougie kleiner maken en de brommer start iets moeilijker. Hij rijdt verder prima met 50 km/u alsook op lange afstanden.
Hallo Kees,
Als je de elektroden-afstand kleiner moet maken, is dat een teken dat het systeem weinig overcapaciteit heeft.
We gebruikten dat vroeger als laatste redmiddel toe, als de ontsteking te zwak was. Je kan dan tenminste thuiskomen.
Als je lange afstanden rijdt zou ik toch voor een systeem met meer overcapaciteit kiezen.
Henk

Kees61
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2016, 22:38
Woonplaats: Heerlen Nederland
Contacteer:

Re: Spoel van B2B

Ongelezen bericht door Kees61 » 30 mar 2021, 00:01

PantinNL schreef:
26 mar 2021, 00:10
Kees61 schreef:
25 mar 2021, 21:39
Ik heb hetzelfde gehad. Bij mij was de primaire draad van de binnenste wikkeling onderbroken. Ik heb een nieuwe spoel en bobine van Born2Brom opgezet. De spoel is inderdaad kleiner en het kernoppervlak is wat kleiner. Ik moest ook de elektrodenafstand van de bougie kleiner maken en de brommer start iets moeilijker. Hij rijdt verder prima met 50 km/u alsook op lange afstanden.
Hallo Kees,
Als je de elektroden-afstand kleiner moet maken, is dat een teken dat het systeem weinig overcapaciteit heeft.
We gebruikten dat vroeger als laatste redmiddel toe, als de ontsteking te zwak was. Je kan dan tenminste thuiskomen.
Als je lange afstanden rijdt zou ik toch voor een systeem met meer overcapaciteit kiezen.
Henk
Ondanks de zwakkere vonk werkt het wel zeer betrouwbaar, in het bijzonder op lange afstanden. Gelukkig hebben wij nu loodvrije benzine en laat ik het zo. Met loodhoudende benzine had je snel last van parel vorming, in het bijzonder bij een bougie elektroden afstand van 0,4 mm of minder. Bij een Kreidler en Sparta brommer loste ik dat op met een 12 Volt auto bobine. Die paste mooi onder de tank. Elektroden afstand van 1 mm was geen probleem en meteen starten. Wel had ik een 12 Volt systeem gemaakt met 2 Yamaha accu's, gelijkrichting en een elco van 10.000 µF.

groetjes,
-=Kees=-

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Spoel van B2B

Ongelezen bericht door PantinNL » 30 mar 2021, 13:11

Hallo Kees,
De tijd zal het leren of het goed blijft gaan.
10.000 µF is wel erg groot zelfs voor een Elco.
Of bedoel jij soms 10.000 nF? Dit is nog steeds vrij groot, maar gezien de krachtige gelijkstroombron is een grotere lading wellicht wel mogelijk.
Uiteindelijk gaat het erom dat het betrouwbaar is. Dat is ook de reden dat ik niet dol ben op goedkope elektronische ontstekingen.
Groet,
Henk

Kees61
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2016, 22:38
Woonplaats: Heerlen Nederland
Contacteer:

Re: Spoel van B2B

Ongelezen bericht door Kees61 » 02 apr 2021, 22:38

Hallo Henk,

Ik had 2 lichtspoelen ingebouwd met 2 diodes MR751. Omdat er enkelfazig wordt gelijkgericht (4 magneten op het vliegwiel) moet je een grote afvlakcapaciteit hebben, dus 10.000 µF is niet teveel. Met 2 stuks 6V Yamaha accu's in serie had ik 12 Volt boordspanning. De ontsteking is dan hetzelfde aangesloten als die van een auto. De bougie geeft dan ook een krachtige vonk. Als je met de hand aan het vliegwiel draait en het vliegwiel slaat dan ook wel eens terug. Op de brommer heb je ook geen vonkbrug van de rotor met verdelerkap. Met de strobolamp heb je ook een mooie constante voorontstekeing. Je merkt ook iets prestatie verbetering en vooral beter starten.

De condensator over de contactpunten is meestal 200 nF of 0,2 µF.

Je kan ook een auto bobine van 12 Volt i.p.v. de standaard bobine gebruiken op de gebruikelijke parallel ontsteking. Maakt geen verschil uit, maar ziet wat anders uit.

groetjes,
-=Kees=-

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Spoel van B2B

Ongelezen bericht door Franky » 03 apr 2021, 08:42

Een mobylette bobine op 12V smelt weg. Dat mag niet. De primaire wikkeling is daarvoor niet bedoelt.

Dat het beter start geloof ik wel ja. Je gebruikt de accu voor de vonk in plaats van de voedingsspoel die op lage toeren niet veel vermogen levert. Dat je de accu gebruikt is ook meteen het zwakke punt van deze ontsteking. De accu mag niet leeg zijn.

Ik had een diode brug verwacht maar dit werkt natuurlijk ook ;)

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Spoel van B2B

Ongelezen bericht door PantinNL » 03 apr 2021, 08:49

Ik heb ook weleens met een gelijkstroombron, een thyristorschakeling, standaardpunten, bobine en condensator een geweldige vonk kunnen opwekken.
Een accu levert een veel constantere stroom.
Al met al een stuk complexer dan een simpele voedingsspoel en een externe bobine. Ik erger me nu al aan al die apparaten met hun lege batterijen en accu's. Laatst heb ik nog een nieuwe haakse slijper aangeschaft en ik twijfelde nog even tussen perslucht en 230Volt, maar zeker geen accu.
Henk

Plaats reactie