aansluiting bougiekabel

JanB
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2011, 15:29

aansluiting bougiekabel

Ongelezen bericht door JanB » 31 okt 2011, 15:39

hallo allemaal,

Ik heb een Mobylette EEG in reparatie die geregeld weigert te starten met warme motor. Bijzonder vervelend, want als ‘ie bijvoorbeeld 6 weken niet gelopen heeft, of het is 15 graden onder nul, dan start het ding wel in 1 keer. Deze brommer loopt verder goed afgezien van wat viertakten op topsnelheid mar de eigenaresse heeft nooit haast weet niet wat viertakten is.

Het plan is om de contactpunten, de hoogspanningsspoel en de condensator gelijktijdig te vervangen. De nieuwe condensator komt goed door een pittige test op 60 graden verwarming, incl. ESR waarde en verlieshoekmeting. Idem voor de spoel die op inductie werd getest.

Mijn vraag is over de elektrische verbinding tussen de stugge hoogspanningsdraad uit de spoel, en de rode bougiekabel. Deze verbinding bevindt zich in de witte hardplastic doorvoertule die in het blok vastgeschroefd zit. In de koperdraden van de bougiekabel zag ik een messing schroefje gedraaid met een sleufloze platte kop en fijne schroefdraad. Klopt het dat het uiteinde van de stugge draad uit de spoel gewoon tegen deze platte kop drukt, en het contact zo tot stand komt? Bij mij was de kop van het schroefje groen uitgeslagen door corrosie. Inmiddels is dit gereinigd en de verbinding is er elektrisch want ik meet 4.000 ohm tussen bougiedop en massa. Toch lijkt het me een nogal onbetrouwbare verbinding om de bougiespanning over te brengen. Ontbreken hier onderdeeltjes?

O ja, er staat ook nog een Peugeot BB1C uit 1968 met precies hetzelfde probleem: je kan er zo 100 km lang op rijden maar alleen aan 1 stuk :lol: .

Groeten

Jan

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: aansluiting bougiekabel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 31 okt 2011, 16:54

Ik neem aan, dat dit je ontsteking is. Zonder externe bobine.
av42_av44_av48_page11 klein.jpg
Op de kabel, die uit je spoel komt, hoort een heel klein messing veertje (nr 2 in de tekening), dat het contact maakt tussen de kabel van de spoel en het kopje van dat "schroefje", waar de bougiekabel zit geschroefd. Als er aan de ontsteking is geknutseld, is dat meestal weg. Dan wordt het contact gemaakt doordat er een vonk getrokken word. Met veertje is beter, begrijpelijk.
Wat betreft je probleem, denk ik, dat je kan volstaan met een nieuwe condensator. Koop een nieuwe van een vespa Ciao, die is nieuw, goed en makkelijk pas te maken. Originele uit oude voorraad zijn een risico en niet aan te raden.
Maak wel je puntjes goed schoon en alle electrische verbindingen. Succes, Joost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: aansluiting bougiekabel

Ongelezen bericht door Polle » 31 okt 2011, 19:45

Je kan ook een externe condensator en hoogspanningsbobine plaatsen.
Deze zijn nieuw te verkrijgen bij Harrie info@pantin.nl .
Ben je gegarandeerd van al dat gedoe vanaf.
Je krijgt er een uitgebrijde handlijding bij.

Gr Polle

BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Re: aansluiting bougiekabel

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 31 okt 2011, 19:51

De set van Harrie raad ik iedereen aan...
Qua ontsteking e.d. heb ik sindsdien geen problemen meer gehad... :D
Zat inderdaad een zeer duidelijke (zelf samengestelde?) Nederlandstalige handlijding bij, met foto's en tekeningen duidelijk uitgelegd. Tevens alle benodigde snoertjes met kabelschoentjes en al! Was zo gemonteerd dus, en na het dichter bij elkaar zetten van de punten van de bougie, liep de brommer sindsdien goed. Schappelijk geprijsd.
@ JanB:
Ik had min of meer vergelijkbare (warmte-) problemen met mijn brommer (fiets'o'matic) voordat ik het setje monteerde...

JanB
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2011, 15:29

Re: aansluiting bougiekabel

Ongelezen bericht door JanB » 01 nov 2011, 00:37

allemaal erg bedankt voor de reacties. Ik wil de brommer voorlopig origineel houden en dus de onsteking zo laten. vooral omdat de koude start zo voorbeeldig is. De oude condensator viel inderddad door de mand met de temperatuurtest. De waarde daalde dramatisch (tot onder de 1 nF) en de ESR was instabiel.

@Joost: dat met het veertje verklaart alles. Kan je nog uitleggen hoe het veertje dan contact maakt met de bobinedraad? Zit het er aan gesoldeerd? Hoe komt de druk op de schroefkop tot stand?

Nog een paar vragen:
1. Klopt het dat de voorontsteking voor de motor onder een EEG 2,8 mm is?
2. In de excenterbus die conisch op de kruktap zit, zag ik nog een extra gat, kan ik deze ergens op orienteren voor het juiste onstekingstijdstip? Ik heb een BDP meter en een testlampje op een trafo.
3. bestaat er een speciale trekker voor de schroefdraad in de excenterbus? Hte type "Bosch groot" past niet.

"het gaat vooruit" :)

Jan

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: aansluiting bougiekabel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 nov 2011, 01:47

Het veertje zit niet gesoldeerd. Het is juist de "losse" verbinding, die het geheel minder storings-gevoelig maakt. Zou de kabel gesoldeerd zitten, dan zou hij onherroepelijk losbreken en contact verliezen. Het veertje blijft contact houden met de kop van de messing "schroef"zonder gleuf. Het veertje zit gewoon los over het metalen uiteinde van de dikke, korte kabel, die uit de spoel komt, geschovenen stuit op het einde van de isolatie.

JanB
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2011, 15:29

Re: aansluiting bougiekabel

Ongelezen bericht door JanB » 02 nov 2011, 09:45

Dankjewel Joost, de constructie is me nu duidelijk! ik heb al een geschikt veertje gevonden in mijn verzameling radio onderdelen. Ik ga de onsteking eens afstellen op 2,5 mm v. b.d.p.

groeten
Jan

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: aansluiting bougiekabel

Ongelezen bericht door Harrie » 13 nov 2011, 00:40

JanB schreef:allemaal erg bedankt voor de reacties. Ik wil de brommer voorlopig origineel houden en dus de ontsteking zo laten. vooral omdat de koude start zo voorbeeldig is.
Jan
Beste Jan,

Je snapt het probleem nog niet helemaal. Lees de handleiding externe bobine eens goed door en dan ben je waarschijnlijk niet meer zo blij met die koude start.
Origineel houden vind ik een prima gedachte en de oplossing in jouw geval is dan een blauwe imitatiespoel (Nederlands fabricaat) of de spoel opnieuw laten wikkelen.
De laatste optie is vrij prijzig en de resultaten kunnen tegenvallen. Sterker nog ik ken niemand die er echt over tevreden is.
De eerste optie is ook ook lastig, want die blauwe spoelen worden weinig aangeboden. Uiteindelijk zul je toch beslissen om een externe bobine te gebruiken.
Je ziet dat ding toch niet zitten onder de schermen en zoals vandaag nog een liefhebber uit Moordrecht schreef: "hij loopt als een zonnetje, gewoon 200% beter!"

Groet,
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: aansluiting bougiekabel

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 13 nov 2011, 11:47

Jan, ook ik heb gedacht: " Ik houd de ontsteking origineel en het zal wel meevallen met die ontstekingsspoel ". Na jaren gehannes ging ik overstag toen ik zag hoe mooi de bobine achter de schermen kon worden geplaatst. En ik dacht nog maar 1 ding: "Had ik dit maar eerder gedaan, had me een hoop tijd en ergenis gescheeld ". Nu lopen mijn Moby's mooier en beter als ooit tevoren !

Gr. Joop

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: aansluiting bougiekabel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 13 nov 2011, 20:58

Toch zou ik het heerlijk vinden,als er iemand was, die me kon vertellen, hoe het toch komt, dat ik al 30 jaar rijd met een EEG met zo'n oude, krakkemikkige en ontoereikende onsteking, zonder bobine, zonder dat ik me kan voorstellen dat ze : Beter zou starten, stationair lopen (ik daag jullie allemaal uit, laat jullie brom maar eens zo langzaam en zo netjes én zo lang stationair lopen als de mijne) en wat nog meer, met een bobine. En ik heb ook een AV92 en Mobyclub wel met bobine en lopen beide prima.
Nu is het me opgevallen, dat van veel oude Moby's, die ik tegenkwam, de motortjes verpakt waren in een dikke, harde laag oude, uitgedroogde, doorgebakken olie, die gewapend was met gruis en vuil.Ik heb dit altijd erg lelijk gevonden en houdt mijn motortjes al sinds jaar en dag netjes schoon. Kijk je naar de statorplaat van om het even welke mobylette (AV7 motor), dan zie je aan de achterkant ribbels, die verdacht veel lijken op de koelribben van de cylinder, of welk ander motoronderdeel dan ook, dat volgens de producent wat extra koeling nodig heeft. Dit zijn het ook. Het lijdt geen twijfel, dat de bobine-ontsteking betrouwbaarder is dan de oude "enkel"-spoelversie, maar dit was misschien voornamelijk nodig om dat menig mobylette gebruiker zich weinig bekommerde om onderhoudsbeurten door de fietsenmaker,laat staan om het zelf uitvoeren hiervan. Ik ben menig vrolijk viertaktend mobylletje tegengekomen, waar, 30 jaar na de eerste aankoop, nog steeds de fabrieks sproeier 81 inzat.
Ik bedoel,met wat goede zorgen, gaat dat oude spul echt wel probleemloos.

piet kaptein
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 feb 2011, 17:45
Locatie: twijzel friesland

Re: aansluiting bougiekabel

Ongelezen bericht door piet kaptein » 13 nov 2011, 22:38

moby joost,ik ben in het bezit van een mobylette sb 25 of te wel de robuust.
ongeveer 5 jaar geleden een nieuwe onstekingsspoel kaptein en nieuwe condensator van solex gekocht bij piet van iwaarden
deze is gemonteerd door een oude zeer bekwame fietsmaker en de kaptein loopt als het zonnetje
koude of warme start na twee maal aantrappen loopt het, elk jaar rijdt ik de elfstedentocht ,245 km probleemloos uit
maar elk jaar krijgt de brommer een goede service beurt en daar heb je profijt van.
vroeger reden de kaptein brommers ook en dat kan vandaag de dag nog steeds.
groet piet kaptein.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: aansluiting bougiekabel

Ongelezen bericht door Harrie » 14 nov 2011, 00:09

piet kaptein schreef:moby joost,ik ben in het bezit van een mobylette sb 25 of te wel de robuust.
ongeveer 5 jaar geleden een nieuwe onstekingsspoel kaptein en nieuwe condensator van solex gekocht bij piet van iwaarden
deze is gemonteerd door een oude zeer bekwame fietsmaker en de kaptein loopt als het zonnetje
groet piet kaptein.
Beste Piet,
Mooi om te horen dat jouw brommer zo mooi loopt en daar gaat het uiteindelijk allemaal om.
Bedenk wel dat jouw "nieuwe" gele ontstekingsspoel ongeveer 40 jaar oud is.
Mocht je in de toekomst na een half uur rijden problemen krijgen dan weet je dat het einde van dat onderdeel nabij is.
Door jouw bougie uiterst dicht af te stellen kom je nog rijdend thuis.
Veel rijplezier toegewenst in 2012
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: aansluiting bougiekabel

Ongelezen bericht door Franky » 14 nov 2011, 18:06

Volgens mij dringt het nog niet helemaal door bij een aantal mensen.
Veel van die oude interne hoogspanningsspoelen zijn niet meer goed. De isolatie is rot.
Dat wil niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn! Uitzonderingen zullen er altijd zijn.
Heel fijn voor de mensen die een uitzonderlijke spoel hebben. Lekker mee blijven rijden.
Een gedegen advies kan echter niet onderbouwd worden met "mijn brommer loopt nog wel".
Kijkend naar het grote geheel is het gewoon een feit dat de oude interne hoogspanningspoelen tegenwoordig veel problemen geven.
Dit heeft lang niet altijd met onderhoud te maken. Een goed onderhouden bromfiets is natuurlijk belangrijk.
Maar is geen verklaring voor een verouderingsproces van isolatie (al kan een extra warm blok natuurlijk wel je spoel sneller laten verouderen).

Concluderend heb je twee opties:
1. De interne hoogspanningspoel vervangen door een modernere bobine ontsteking
2. De interne hoogspanningspoel net zo lang vervangen tot je bij toeval eentje koopt die wel functioneert. Al kan je je af vragen hoe lang die dan nog blijft werken.

Iedereen is vrij om zelf te kiezen wat hij doet :)

Plaats reactie