Pagina 1 van 1

Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 11 jun 2021, 16:15
door dirkvr
Hallo,

Ik heb een Motobecane Mobylette AV68 1961 gekocht voor mijn dochter. Deze draaide stationair niet goed.
Carburator helemaal gekuist, ook de stationair sproeier -> geen resultaat.

Als snel zag ik dat ik een zeer zwakke vonk had op de bougie, en hij ook zeer onregelmatig vonkte. De ontsteking is voor de vorige eigenaar vernieuwd. Na vrijwel alles te hebben vervangen (contactpunten/condensator/bougie/bobine/bougiedop & kabel) bleef de vonk heel zwak. Ook de vooronsteking heb ik juist gezet (2mm)

Ik heb dan een keer het vliegwiel van een Mobylette G50 op de AV68 geplaatst. Onmiddelijk resultaat: de vonk is zoals het hoort, en slaat niet over. Brommer draait ook mooi stationair, rijdt goed enz. Tot zover het goede nieuws.

In het orginele vliegwiel staat cijfer 8, in dat van de Mobylette G50 15. Daar waar de onsteking prima leek, werkt de verlichting niet meer of flikkert heel hard. Als ik met een multimeter direct aan de connector aan het vliegwiel meet met het vliegwiel nummer 15, kan ik zelfs geen spanning meten of doet mijn multimeter raar.

Ik heb dan een ander vliegwiel met cijfer 8 geplaatst, maar dat geeft terug het resultaat dat mijn vonk niet sterk genoeg is. Waar kan dit aan liggen?
Het enige wat ik niet heb aangepast of vervangen, is de lichtspoel en de spoel die de externe bobine voedt.Kan het zijn dat daar nog een fout in zit? De spoel voor de ontsteking is een nieuwe, de lichtspoel is nog origineel voor zover ik kan beoordelen = Novi 126120.

Alvast bedankt!

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 11 jun 2021, 18:23
door GROENEKAN
Soms moet het vliegwiel opnieuw gemagnetiseerd worden, maar ik heb dat nog nooit meegemaakt.

Misschien heb je hier iets aan:
De volgende vliegwielen kun je tegenkomen bij mobylette:

Begin jaren vijftig: Zamak types voor mobylette: 8 Watt
Later:
De verchroomde vliegwielen met een 8 ingeslagen: 8 Watt
De verchroomde vliegwielen met een C ingeslagen: 8 Watt
De verchroomde vliegwielen met een 15 ingeslagen: 15 Watt
De verchroomde vliegwielen met een 28 ingeslagen: 28 Watt (vaak gebruikt voor zwaardere mobylettes (vélomoteur) zoals D52
Er zijn nog meer vliegwielen (denk aan M1-M3), maar dit zijn voor mobylette wel de
bekendste

Bron: Henk van K.

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 11 jun 2021, 19:19
door Franky
dirkvr schreef:
11 jun 2021, 16:15
Na vrijwel alles te hebben vervangen (contactpunten/condensator/bougie/bobine/bougiedop & kabel) bleef de vonk heel zwak. Ook de vooronsteking heb ik juist gezet (2mm)
Vervangen voor wat precies? Er is heel wat nieuwe zooi in omloop :(

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 11 jun 2021, 19:48
door australman
Ja Frank,dat is tegenwoordig echt een probleem.Vroeger was bij voorbeeld het devies:Altijd nieuwe zuiger pen borgveren gebruiken.
Tegenwoordig is het slimmer de oude ,mits zonder problemen gedemonteerd,gewoon weer te gebruiken.
Rommel uit China,je wordt er niet vrolijk van.
Aan de andere kant,ik koop regelmatig gereedschappen bij HBM (China),voor een super goeie prijs.
Laats nog had ik een ruimer nodig om een carburateur te ruimen naar de maat van een overmaat gasschuif die ik in Frankrijk
had gevonden.Normaal kost zoiets 150 euro.Geen probleem als je het vaker nodig hebt,maar voor eenmalig gebruik toch prijzig.
Voor 40 euro was ik klaar en was verbaasd over de kwaliteit.

Hans

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 11 jun 2021, 21:24
door dirkvr
Franky schreef:
11 jun 2021, 19:19
dirkvr schreef:
11 jun 2021, 16:15
Na vrijwel alles te hebben vervangen (contactpunten/condensator/bougie/bobine/bougiedop & kabel) bleef de vonk heel zwak. Ook de vooronsteking heb ik juist gezet (2mm)
Vervangen voor wat precies? Er is heel wat nieuwe zooi in omloop :(
Door nieuwe onderdelen aangekocht bij Born2Brom. Novi contactpunten, Novi condensator, en die dingen kwamen van mijn andere Mobylette die daar wel perfect mee draaide.

Volgens mij is met het 8 watt vliegwiel niets mis, met het 8 watt vliegwiel van mijn Mobylette AV65 doet hij het ook niet goed. Zou het zin hebben om ook de voedingsspoel van de bobine te vervangen? Ik vind het bijzonder vreemd dat na vervanging door een 15 watt vliegwiel vonk perfect is, maar verlichting rare kuren heeft...

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 12 jun 2021, 09:31
door Franky
Als je zegt dat de componenten op ene bromfiets wel werken en de andere niet dan wordt het interessant :P Wat me zo te binnen schiet.
Slechte aarde kabel van bobine naar motorblok.
Verkeerde ontsteking nok. De contactpunten dienen snel te openen en langzaam te sluiten. Aangezien er zowel linksdraaiende als rechtsdraaiende motoren zijn, zijn er ook twee nokken die spiegelbeeld van elkaar zijn. Als je de verkeerde gemonteerd hebt voor de draairichting van jouw motor dan krijg je gekke dingen.

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 12 jun 2021, 18:27
door dirkvr
Franky schreef:
12 jun 2021, 09:31
Als je zegt dat de componenten op ene bromfiets wel werken en de andere niet dan wordt het interessant :P Wat me zo te binnen schiet.
Slechte aarde kabel van bobine naar motorblok.
Verkeerde ontsteking nok. De contactpunten dienen snel te openen en langzaam te sluiten. Aangezien er zowel linksdraaiende als rechtsdraaiende motoren zijn, zijn er ook twee nokken die spiegelbeeld van elkaar zijn. Als je de verkeerde gemonteerd hebt voor de draairichting van jouw motor dan krijg je gekke dingen.
De nok gaat inderdaad snel open en dan langzaam sluiten. De aardingskabel is nog de originele. Zit rond de bevestigingsbout van de motor, en dan andere kan aan bobine. Maar, als ik met het 15 watt vliegwiel probeer, vonkt hij wel gewoon goed. Ik kan natuurlijk, puur als test, snel eentje maken en bv aan de carburator boutjes vastmaken. Ik zal het eens proberen. Ik had de staat van de aarde kabel nog nagekeken, ik weet dat ze wat dunnetjes kunnen worden, maar zag er goed uit.

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 24 jun 2021, 08:25
door dirkvr
Ik heb het probleem ondertussen gevonden.

De voedingsspoel van de bobine is geen originele meer. De spoel was ook aanzienlijk dunner dan de originele.
Ik heb onder de voedingsspoel wat opgevuld met rondellen, zodat deze centraler of meer naar het midden van de magneten opschuift van het vliegwiel.

Nu is de ontsteking stukken beter, nog niet ideaal, maar ik ben op de goede weg. Draait alvast ook mooi stationair.

Wilde ik jullie toch even laten weten :-)

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 24 jun 2021, 09:34
door ruudk
Is de zogeheten lichthoogte, dus de maximale afstand tussen de onderbrekerpunten, rond de 0,3 - 0,35 mm?
Dat heeft ook invloed op de kwaliteit van de vonk.
Groet,
Ruud

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 24 jun 2021, 10:56
door dirkvr
ruudk schreef:
24 jun 2021, 09:34
Is de zogeheten lichthoogte, dus de maximale afstand tussen de onderbrekerpunten, rond de 0,3 - 0,35 mm?
Dat heeft ook invloed op de kwaliteit van de vonk.
Groet,
Ruud
Hoi Ruud,

Ja deze staat goed op 0,35mm. Vooronsteking ook mooi op 2mm.
Maar mijn probleem lijkt dus opgelost. Nog even de montage netjes maken, en dan rijden maar.

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 24 jun 2021, 11:34
door MobyJoost
Heb je ook de elektroden van de bougie op 0,3-0,4 mm staan? Dat wordt wel eens vergeten, als er een nieuwe bougie geplaatst wordt.

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 24 jun 2021, 19:52
door ruudk
Inderdaad, Joost, standaard is de electrodenafstand bij de meeste nieuwe bougies wat aan de grote kant.

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 24 jun 2021, 20:40
door MobyJoost
Ruud, mijn voelermaatjes set verteld me, dat het meestal, af fabriek, een mm is. Dus is het aan de consument, de, door de fabrikant van de brommer, aangegeven maten aan te houden. Schijnt een heel erg moeilijk besef te zijn.

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 24 jun 2021, 21:44
door ruudk
Ja, men denkt vaak: als de warmtegraad van de bougie goed is, is het "plug and play", let op de woordspeling. Met een krachtige HvK ontstekingsset zal dit geen probleem zijn, maar bij een originele ontsteking hoort de voorgeschreven elektrodenafstand.

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 24 jun 2021, 22:42
door PantinNL
Hallo Ruud,
Ik houd altijd de voorgeschreven 0,35mm aan. Is een mooi compromis.
Henk

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 26 jun 2021, 13:22
door dirkvr
MobyJoost schreef:
24 jun 2021, 11:34
Heb je ook de elektroden van de bougie op 0,3-0,4 mm staan? Dat wordt wel eens vergeten, als er een nieuwe bougie geplaatst wordt.
Ja, deze zet ik standaard op 0,4mm. Moet ik dat preciezer doen naar 0,35mm? Alvast bedankt!

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 26 jun 2021, 14:20
door AGB
Had hem bij de eeg wat groter dan 0.4 terug naar 0.4 en dat merk je wel rijd veel beter
Wat zo een bougie allemaal doen kan met het goed lopen van een brommer.
Wat joop ook een keer zij , ook het porselein van de bougie goed schoon houden kan belangrijk zijn,
Sinds dien maak ik het altijd schoon met een lap na dat ik hem weer terug geplaatst heb,
Baat het niet het schaad ook niet,

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 11 jan 2022, 12:20
door dirkvr
Hier de draad ook nog eens terug opgepakt. Ik krijg het niet in orde...
Maar kwam op volgende link:
https://mauger-moto.fr/epages/07497c7b- ... se_tension

Specifiek:
ATTENTION: pour cette modification il est impératif d'avoir un volant magnétique bien magnétisé car la bobine basse tension ayant un noyau plus petit, l'allumage risque de manquer d'intenciter. Dans ce cas il vaut mieux remonter une bobine haute tension interne ref: MM017, voir tuto"montage bobine haute tension interne".

Ik denk dat dat eigenlijk mijn probleem is. De vinnen van de nieuwe spoel zijn vele malen kleiner.
Weet iemand of hermagnetiseren een optie is? Of anders een vliegwiel plaatsen met een hoger wattage en dus sterkere magneten?

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 11 jan 2022, 16:35
door PantinNL
Er is een mooie oplossing:
Gewoon een dikke voedingsspoel toepassen zoals de Novi 125475 in combinatie met een goede bobine en potdichte condensator.
Die spoel werkt in combinatie met een rotor van zowel 8-10-15 Watt
Jouw plaatsgenoot Jozef Vaesen kan er ook alles over vertellen.
Henk

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 11 jan 2022, 21:57
door dirkvr
PantinNL schreef:
11 jan 2022, 16:35
Er is een mooie oplossing:
Gewoon een dikke voedingsspoel toepassen zoals de Novi 125475 in combinatie met een goede bobine en potdichte condensator.
Die spoel werkt in combinatie met een rotor van zowel 8-10-15 Watt
Jouw plaatsgenoot Jozef Vaesen kan er ook alles over vertellen.
Henk
Hey Henk,
Enig idee waar ik die nog zou kunnen krijgen? Is dat nog ergens nieuw te koop?

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 12 jan 2022, 11:29
door Hans10
Bromfietsselectparts in Delft =Leen Verweij heeft nog 2 originele op de website staan.
Het lijken op de foto de 125475 te zijn maar dat is niet compleet duidelijk. Stuur hem een mailtje en je weet het.

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 12 jan 2022, 19:41
door PantinNL
dirkvr schreef:
11 jan 2022, 21:57

Hey Henk,
Enig idee waar ik die nog zou kunnen krijgen? Is dat nog ergens nieuw te koop?
Dergelijke spoelen vind je soms in sloopblokjes. Ik kan ook oude spoelen herwikkelen als voedingspoel. Mensen leveren hun oude hoogspanningsspoel in en krijgen deze dan als voedingsspoel gewikkeld terug. Daarna is het een kwestie van een goede bobine en dichte condensator.
Groet,
Henk

Re: Motobecane AV68 zwakke vonk

Geplaatst: 14 jan 2022, 14:50
door dirkvr
PantinNL schreef:
12 jan 2022, 19:41
dirkvr schreef:
11 jan 2022, 21:57

Hey Henk,
Enig idee waar ik die nog zou kunnen krijgen? Is dat nog ergens nieuw te koop?
Dergelijke spoelen vind je soms in sloopblokjes. Ik kan ook oude spoelen herwikkelen als voedingspoel. Mensen leveren hun oude hoogspanningsspoel in en krijgen deze dan als voedingsspoel gewikkeld terug. Daarna is het een kwestie van een goede bobine en dichte condensator.
Groet,
Henk
Hoi Henk,

Net even bij mijn sloopblokjes gekeken, en zulke spoel gevonden. Beetje proper gemaakt en gemonteerd en mijn AV68 draait als een klokje. Bedankt voor je tips & advies!