Pagina 1 van 1

Te vroeg of te laat afstellen

Geplaatst: 11 jul 2021, 15:22
door D52tt
Beste leden
Een vraagje
Wat doet de motor als je hem een beetje te vroeg afstel trekt hij dan langzamer op of trekt hij dan beter op?
En dan als je hem een beetje later afstel trekt hij dan langzamer op of trekt hij dan beter op
Kan iemand dit duidelijk uitleggen.

Gr Polle

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Geplaatst: 11 jul 2021, 15:31
door loe
Als hy wat vroeger staat trekt hy beter op.
Maar de topsnelheid (kan) naar beneden gaan.
Later afstellen zou wat trekkracht verminderen, maar de top zou hoger (kunnen) worden.
By mobys staat de Onsteking al zeer vroeg.

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Geplaatst: 11 jul 2021, 18:01
door D52tt
Hallo Loe

Bedankt voor het duidelijk antwoord.

Gr Polle

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Geplaatst: 11 jul 2021, 20:49
door Marco
Bij vroeger afstellen word de zuiger heter.
Bij later afstellen word de uitlaat heter.

Vroeg is voor onderin beter en later is voor bovenin beter

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Geplaatst: 11 jul 2021, 21:03
door Franky
Pas op met deze antwoorden dat de standaard 4-takt regels niet echt opgaan. Mijn ervaring uit wat gekke praktijktesten:
- Te vroeg zetten werkt goed voor weinig gas geven. Je kan blokken echt geweldig stationair laten lopen met een waanzinnig hoeveelheid voorontsteking. Je blok valt echter direct uit als je de gashendel aanraakt :lol: Logischerwijs is later kennelijk gunstiger voor veel gas geven.

Ik had destijds een verstelbare ontsteking die ik tijdens het rijden kon aanpassen met een knop aan het stuur. Op topsnelheid maakte het geen biet uit voor het vermogen als je de ontsteking vroeger of later zetten (mits je niet te gek maakt). Het is allemaal weinig kritisch met die mobyletjes. Alles gashendel standen en snelheden daartussen zijn moeilijk te bepalen wat dat is gevoel en op gevoel kan je niks.

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Geplaatst: 11 jul 2021, 22:08
door mvb
Gevoel is het verschil tussen vakmanschap en theorie. ;) ;)

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Geplaatst: 12 jul 2021, 18:09
door Pollege
Wat is de juiste afstelling ook weer voor een sp98 ik dacht 1.8 voor het dode punt.
Joost heeft ooit eens een mooie lijst bezorgd maar vind het niet terug.

Gr Polle

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Geplaatst: 12 jul 2021, 19:41
door PantinNL
Officieel 1,5 mm
Marco van Berkel vertelde me laatst dat hij bij 1,8 mm veel betere resultaten kreeg.
Uitproberen dus.
Henk

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Geplaatst: 13 jul 2021, 12:24
door D52tt
Hallo Henk

Bedankt voor de info

Gr Polle

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Geplaatst: 13 jul 2021, 18:27
door mvb
Klopt inderdaad.
Ik had bij de AV89 de voorontsteking op 1,5 staan en kwam vermogen tekort vanaf een 30km/uur.
De ontsteking heb ik op ongeveer 1,8 gezet alleen heb ik toen ook de punten goed gereinigd.
De brommer haalt nu wel weer een 50 km/uur en presteert beter dan voorheen.
Weet alleen niet wat de invloed van het reinigen van de punten is geweest maar 1,8 is in ieder geval prima.

Afhankelijk van de sterkte van de vonk zal het vroeger of later zetten verschillende resultaten opleveren. Ik heb er inmiddels een nieuwe bobine op gezet en zoals altijd bepalen alle wijzigingen samen het resultaat.

Na het demonteren, reinigen en licht smeren van de variateur loopt de snaar nu zeer soepel en zonder schokken op.

Marco.

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Geplaatst: 13 jul 2021, 20:37
door MobyJoost
Nog een keer dan. Best handig. Misschien printje maken? Ik heb hem op m'n computer, maar hij hangt, in physieke toestand, ook aan een kast in mijn werkplaats.
Afbeelding

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Geplaatst: 13 jul 2021, 20:50
door Lolle
Heel mooi Joost
Ik kan er nog aan toevoegen dat de zware klasse van Kaptein, de variateur blokjes met speedcontrole 2mm voor bdp. Komt uit de kaptein handleiding zware klasse.
Groet, Lolle

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Geplaatst: 13 jul 2021, 21:03
door MobyJoost
Da's helemaal handig, Lolle. De waardes op het lijstje zijn voor Motobécane modellen, dus inderdaad niet zeker, of die voor Kaptein modellen hetzelfde zijn.

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Geplaatst: 14 jul 2021, 07:01
door Pollege
Hallo Joost

Bedankt ik ga het printen en in de kast hangen.

Gr Polle

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Geplaatst: 14 jul 2021, 08:49
door PantinNL
MobyJoost schreef:
13 jul 2021, 21:03
Da's helemaal handig, Lolle. De waardes op het lijstje zijn voor Motobécane modellen, dus inderdaad niet zeker, of die voor Kaptein modellen hetzelfde zijn.
Hallo Joost,
Klopt ook aardig voor de meeste Kaptein modellen.
Groet,
Henk

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Geplaatst: 18 jul 2021, 16:33
door Marco
Het verlaten van een 2 takt ontsteking heeft alleen zin bij toerentallen die een mobylette niet eens haalt.

Het afstellen van een ontsteking met allemaal mooie tooltjes is leuk maar het beste is om dan met een stroboscoop lamp het exacte onstekingstijdstip te controleren.
Dan heb je de zekerheid dat je het juist hebt afgesteld.

@franky een viertakt moet je op hogere toeren juist vervroegen

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Geplaatst: 18 jul 2021, 18:38
door Franky
Dat weet ik ;)

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Geplaatst: 18 jul 2021, 21:06
door ruudk
@franky een viertakt moet je op hogere toeren juist vervroegen
En dat komt dan waarschijnlijk omdat bij een viertakt de cilinder gewoon via de inlaatklep wordt gevuld en er geen sprake is van spoeling. Spoeling is voor zover ik begrijp het "schoonspoelen" van de ruimte boven de zuiger middels het verdrijven van uitlaatgassen door vers gasmengsel, dus iets wat bij tweetaktmotoren plaatsvindt. Omdat de spoeling bij een tweetaktmotor beter wordt bij hogere toerentallen moet je de ontsteking dus verlaten want de drukgolf gaat dan sneller. Een schoon gasmengsel ontploft sneller/harder dan een door rookgassen vervuild gasmengsel.
Bij een viertakt is er enkel het effect van snellere zuigerverplaatsing bij hogere toerentallen. Daarom moet de ontsteking worden vervroegd bij hogere toerentallen. Dit effect is bij tweetaktmotoren ook evenzeer aanwezig, maar wordt dus meer dan tenietgedaan door het spoelingsgebeuren.