Hoe mijn voorontsteking afstellen?

rushroom
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:54

Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door rushroom » 04 nov 2011, 11:58

Hallo ,

Ik rijd een g40.
Deze draait niet , de contactpuntjes staan op .35 afgesteld.
Zijn voorontsteking klopt echt helemaaaal niet.
Hij heeft dus wel vonken.

Nu moet ik een juiste poelietrekker hebben, dacht ik om mijn timing aan te passen?
Om het onderdeel juist op het krukas te plaatsen zodat het de juiste timing is ?
Of ben ik hier verkeerd? Het is niet het model ontsteking dat je de grondplaat kan draaien.

Als ik juist ben, heeft er iemand hier een uitleg van hoe het net moet ?
En waar vind ik nu de juiste poelietrekker ervoor ? Ik zit de hele tijd te zoeken maar vind niet welke trekker ik moet hebben.

Mvg,
Jasper

tomoby
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 feb 2011, 19:19
Locatie: oirschot
Contacteer:

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door tomoby » 04 nov 2011, 12:20

al je vragen kloppen
nu de nok erafhalen met een poelietrekker
de zuiger plaatsen op de juiste afstand voor de bovenste dode punt (hoogste stand van de zuiger)

voorzichtig de nok plaatsen en zo plaatsen dat de contactpunt net niet gaat openen
dan vastdrukken en een tikje met de hamer zodat de nok vast op de kruk as komt zitten
dit alles zonder dat de krukas gaat bewegen anders klopt de voorontstekings afstand niet meer
even kontroleren of de ontstekings momentgoed is afgesteld ( wanneer kontaktpunt open gaat dat is namelijk moment van ontsteken van de bougie/ontsteking)

let wil op voor de juiste draairichting van de motor voordat je de nok plaatst
als de verkeerde draairichting kiest dan krijgt de motor geen voor ontsteking maar na ontsteking

alleen nu nog de juiste poelie trekker
te koop bij de brommerzaak of misschien automateriaalzaak of gereedsschapwinkel

gr Toon

rushroom
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:54

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door rushroom » 04 nov 2011, 16:57

Bedankt voor het snelle antwoord!

Er zijn hier in de buurt niet echt veel zaken waar men zo'n gereedschap kan kopen.
Dus zou ik graag willen weten welke poelietrekker ik exact nodig heb , of iemand met een link naar een webshop ofzo ?

Mvg,
Jasper

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door ruudk » 04 nov 2011, 17:08

Hallo rushroom,

Het zou kunnen dat forumlid Harrie deze noktrekker te koop heeft: probeer het eens via www.pantin.nl. Ik weet het niet 100%zeker hoor, maar het zou heel wel kunnen.

Groeten,
Ruud

tomoby
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 feb 2011, 19:19
Locatie: oirschot
Contacteer:

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door tomoby » 04 nov 2011, 17:19

je kan proberen bij :50ccklassiek.nl

gr Toon

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door MobyJet » 04 nov 2011, 17:30

rushroom schreef: Dus zou ik graag willen weten welke poelietrekker ik exact nodig heb , of iemand met een link naar een webshop ofzo ?
Die van bijv Honda Novio past.

rushroom
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:54

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door rushroom » 04 nov 2011, 20:03

met een poelietrekker met klauwen gaat het toch niet lukken ? Want de nok heeft een schuine rand , dus zal er hoogstwaarschijnlijk meteen afvliegen als er spanning op komt ..
Ik dacht eerder aan een vliegwieltrekker die erin pastte ? Aangezien er schroefdraad vanbinnen inzit. Heb al met een aantal trekkers geprobeerd maar ik heb eentje nodig met een grovere schroefdraad. Degenen die ik heb ( bv van kreidler e.d. ) zijn met fijne schroefdraad...

Afbeelding

Het is toch het linkeronderdeel van op de foto dat ik ervan moet zien te krijgen hé ?

tomoby
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 feb 2011, 19:19
Locatie: oirschot
Contacteer:

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door tomoby » 04 nov 2011, 21:42

dat klopt
je moet een poelitrekker hebben die lijkt op een grote moer met aan buitenkant schroefdraad daarin zit een sooort bout met een conische eind eraan
die draai je eerst in de nok die op het krukas zit en dan met de andere bout met de conische eind die draai je erin dan komt de nok ervan zelf af
om de krukas tegen te houden heb ik zelf een oude bougie verlengt met langere bout .
die draai je in de cilinder om dan zuiger tegen de houden zodat de krukas niet verder ronddraait

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 05 nov 2011, 11:56

Dit ding dus
Afbeelding
Bron http://www.pantin.nl

Houw jij de krukas tegen bij het gebruiken van die noktrekker?
Dat klinkt als iets heel fouts. Op de noktrekker zit zelf een mooie zeshoek. Die hou je tegen met een sleutel terwijl je de middelste bout van de noktrekker aan draait. Laat je die sleutel op die zeshoek weg, dan moet je inderdaad de krukas blokkeren. Dit betekent dat de noktrekker extra kracht uitoefent op de draad van het nokje. Deze draad trek je er al zo makkelijk uit, maar via deze techniek is die kans nog eens veel groter! NIET DOEN DUS! Als je de noktrekker in het nokje draait moet je hem ook nooit super strak in die nok schroeven. Draai hem door zover die kan en stop dan. Niet vastdraaien dus! Anders krijgt de zwakke draad van het nokje alleen nog maar meer kracht te voortduren.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 nov 2011, 15:16

Volgens mij ben je in de war met de draad voor de uitlaatmoer in de cylinder. Die is vrij kwetsbaar. De onderbrekernok is van een heel harde staalsoort en tenzij je de trekker er maar twee slagen indraaid, krijg je die draad niet zo gauw kapot.
Het gevaar van een zuigerstop is een heel ander, namelijk de kans op beschadiging van je zuiger. Om die reden gebruik ik die nooit.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 06 nov 2011, 11:44

Ik heb de draad van de onderbreker nok er al ehh... 3x uit gedraaid? Bij drie verschillende nokken uiteraard
Ik ben de tel kwijt. Die nokken zijn van (relatief) zacht materiaal. Die nok loskrijgen na 30 jaar kan een drama zijn. Je trekt regelmatig de draad eruit.
Ondertussen weet ik precies hoeveel kracht ik mag zetten op die nokken. Dus ik heb al jaren geen nok meer kapot gemaakt :) Al doende leert men.

Sterk materiaal... Neem dan de koppelingszijde. Daar kan je veeeeeel meer kracht op zetten. Die draad heb ik er nog nooit uitgetrokken. En de koppeling zit soms ook heel erg klem.

Vindapp
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:19

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door Vindapp » 08 nov 2011, 13:49

Hoi, je hebt ook 2 poot poeli trekker met een borging van de poten, die borgt zich zo als je hem afsteld, dan blijven ze mooi om de nok heen geklemd dat zijn de wat betere merken poeli dingen..
zelf heb ik die niet maar ik doe dan een spanband om de poeli heen om de poten van de poeli bij elkaar te klemmen en te houden, dit werkt bij mij prima en ik heb zelfs een hele vaste nok zo op deze manier eraf getrokken. Ben ook wel bezig geweest met zo een draad poeli bij de nok die erg vast zit en net niet wil, het draad eraan gaat, wat zonde is van de poeli en nok. wel als ik alles los heb gehad dan wil het wel vaak om weer even los te maken met de draad poeli , gebruiken want dan zit de nok niet meer zo vast.
succes

rushroom
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:54

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door rushroom » 08 nov 2011, 16:34

Hallo ,

Bedankt voor de reacties! Ik heb de trekker besteld via Pantin.
Ik laat weten of het lukt!

Mvg

rushroom
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:54

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door rushroom » 15 nov 2011, 09:58

Hallo ,

Ik zit met een probleem..
De schroefdraad vanbinnen is kapot. En het was dus al kapot voor ik eraan begon ,
trekker geraakt er niet in en draait dol..

is er een andere manier om het stuk ervan te krijgen?

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 nov 2011, 10:15


rushroom
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:54

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door rushroom » 15 nov 2011, 16:46

Hallo ,

Ik zou graag de nok nog willen gebruiken.
De vorige eigenaar vertelde me dat ie het er altijd afgehaald heeft aan de hand van de twee putjes die erin zitten
met een soort van sleutel , en dan een tik ertegen dat het loskomt te geven.

ik dacht dus aan iets in die aard voor in de putjes te geraken :
Afbeelding

en met putjes bedoel ik deze :
Afbeelding

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 15 nov 2011, 17:54

En dat werkt? :shock:
Dat zou me verbazen. Maar er is vast iemand die er wat zinnigs over kan zeggen.
Ik zou de nok vervangen. Deze zijn niet duur (in de richting van 8 euro gok ik?)
Maak de nok los met een noktrekker met pootjes zoals Groenkan suggereert :)
Maak met een dremeltje wat vlakke kanten aan je nok. Dan schieten de pootjes van de noktrekker minder snel los :)

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 nov 2011, 19:05

rushroom schreef:Hallo ,

Ik zou graag de nok nog willen gebruiken.
De vorige eigenaar vertelde me dat ie het er altijd afgehaald heeft aan de hand van de twee putjes die erin zitten
met een soort van sleutel , en dan een tik ertegen dat het loskomt te geven.

ik dacht dus aan iets in die aard voor in de putjes te geraken :
Afbeelding

en met putjes bedoel ik deze :
Afbeelding

Dat werkt dus niet - volg het verhaal dat ik je gemaild heb en koop zoals Franky zegt een andere nok, anders blijf je op de verkeerde weg rijden. Gr. Joop

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 nov 2011, 20:13

Dat werkt natuurlijk prima, alleen heeft het een vervelende uitwerking op de gaatjes. Ze lubberen uit. Dus als je de nok er zo afkrijgt, zorg dan inderdaad voor een nieuwe nok en de juiste trekker ( http://www.leertouwer.com/default.asp?i ... ken=Zoeken )

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Hoe mijn voorontsteking afstellen?

Ongelezen bericht door Harrie » 15 nov 2011, 22:51

Nou Frank, Joop en Joost,
Alle goede dingen in drieën. Ik sluit me aan bij jullie standpunt VERVANGEN DIE NOK! Vormen we nu een kwartetje.
Ik wil gewoonweg niet snappen waarom iemand zo gehecht is aan een oude beschadigde nok?
Het is een conische verbinding dus draaien is sowieso uit den boze :shock:
Wat die vorige eigenaar uitkraamde is dus grote onzin.
Je kunt een dergelijke nok gewoon van een sloopblokje halen of ergens bestellen zoals bij Leertouwer, van Gestel Eindhoven, Brian Aplins in Bristol of op een betere oldtimerbeurs . Let wel op dat je een rechtse nok hebt van bijv. G50-AV50-AV42 en geen linkse zoals van FOM of brommers met tussentransmissie zoals SP9X. Neem dat oude ding dus mee.
Groet,
Harrie

Plaats reactie