Bougiekleur EEG
Bougiekleur EEG
Mijn Mobylette eeg loopt lekker en rijd ook prima (+-42 kmph). Wanneer ik echter naar de bougie kijk maak ik me zorgen.
Heb +-10 minuten rondgereden, zo zag de bougie eruit: Mobylette heeft een Gurtner 8.7 carburateur met K80 sproeier. Carb is grondig schoongemaakt, ook verstuiver doorgeblazen & doorgeprikt.
Ontsteking afgesteld op 2,5 mm voor BDP, CP op 0.4mm. Als ik tijdens het rijden de choke inhoud gaat de mobylette niet echt beter/harder rijden, eerder verzuipen. Bougie is een NGK B6HS en was goed warm na de rit. Ik heb ook eens gehoord dat NGK bougies niet echt aan te raden zijn voor op een mobylette. Wat denken jullie dat het probleem kan zijn ?
Heb +-10 minuten rondgereden, zo zag de bougie eruit: Mobylette heeft een Gurtner 8.7 carburateur met K80 sproeier. Carb is grondig schoongemaakt, ook verstuiver doorgeblazen & doorgeprikt.
Ontsteking afgesteld op 2,5 mm voor BDP, CP op 0.4mm. Als ik tijdens het rijden de choke inhoud gaat de mobylette niet echt beter/harder rijden, eerder verzuipen. Bougie is een NGK B6HS en was goed warm na de rit. Ik heb ook eens gehoord dat NGK bougies niet echt aan te raden zijn voor op een mobylette. Wat denken jullie dat het probleem kan zijn ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Bougiekleur EEG
Een snelle reactie van mezelf ...
Buurman kwam net even langs, heb ik de mobylette gestart en een keer gas gegeven. Na 20 minuten bougie eruit gehaald Gek toch? of komt het omdat de bougie de 1e keer nog te warm was en dus witter oogt
Buurman kwam net even langs, heb ik de mobylette gestart en een keer gas gegeven. Na 20 minuten bougie eruit gehaald Gek toch? of komt het omdat de bougie de 1e keer nog te warm was en dus witter oogt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Bougiekleur EEG
Hallo Nol,
De bougie ziet er niet slecht uit.
Het feit dat de geopende choke de boel niet harder laat rijden, maar eerder laat verzuipen is normaal.
Niet zoveel zorgen maken, het komt allemaal goed.
Henk
De bougie ziet er niet slecht uit.
Het feit dat de geopende choke de boel niet harder laat rijden, maar eerder laat verzuipen is normaal.
Niet zoveel zorgen maken, het komt allemaal goed.
Henk
Re: Bougiekleur EEG
Mooie schone bougie duid op een goede verbranding
Re: Bougiekleur EEG
Vinden jullie de 1e bougie dan niet aan de licht kant? 2e oogt inderdaad prima, maar 1e vind ik zelf licht ogen.
Ik zal nog een keer gaan testen binnekort en zie dan wel hoe de bougie dan kleurt
Ik zal nog een keer gaan testen binnekort en zie dan wel hoe de bougie dan kleurt
Re: Bougiekleur EEG
nderdaad een prima bougiekleur, beter kan niet. Bij stationair draaien altijd zwarter. Gr. Joop
Re: Bougiekleur EEG
Ik vind de bougie op de eerste foto ook iets aan de lichte kant. Maar nog wel acceptabel.
Verkleurt het chroom op je uitlaat vlak voor de cilinder door de hitte? Is je vliegwiel na een kwartiertje rijden erg heet?
Vermoedelijk niet maar ik wil het toch even weten.
Ruud
Verkleurt het chroom op je uitlaat vlak voor de cilinder door de hitte? Is je vliegwiel na een kwartiertje rijden erg heet?
Vermoedelijk niet maar ik wil het toch even weten.
Ruud
Re: Bougiekleur EEG
Bougiekleur kan je eigenlijk alleen beoordelen na een paar kilometer volgas
Re: Bougiekleur EEG
Precies, alleen bij een Mobylette kan je niet volgas uitzetten, dat is jammer.
Vroeger in de training van Motorraces zag je in de laatste ronde veel coureurs stranden aan het einde van het rechte eind,die hadden geen pech maar hadden de boel volgas uitgezet om de bougie(s) te lezen.
Paul
-
- Berichten: 2020
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Bougiekleur EEG
Bougie kleur zegt ook niet alles. Is ook afhankelijk van het soort brandstof/olie en het type bougie.
Welke benzine gebruik je Nol?
Als de brommer goed loopt lekker zo laten wel ff checken of de brommer begint te viertakten. Viertakten moet hij gaan doen op het moment dat je volgas rijdt en dan het gas iets dichtdraait. Als hij dat doet mooi zo laten.
Welke benzine gebruik je Nol?
Als de brommer goed loopt lekker zo laten wel ff checken of de brommer begint te viertakten. Viertakten moet hij gaan doen op het moment dat je volgas rijdt en dan het gas iets dichtdraait. Als hij dat doet mooi zo laten.
Re: Bougiekleur EEG
Bougiekleur zegt alles wat er gebeurd tijdens de verbranding.JanmobyEvert schreef: ↑10 sep 2021, 19:49Bougie kleur zegt ook niet alles. Is ook afhankelijk van het soort brandstof/olie en het type bougie.
Welke benzine gebruik je Nol?
Als de brommer goed loopt lekker zo laten wel ff checken of de brommer begint te viertakten. Viertakten moet hij gaan doen op het moment dat je volgas rijdt en dan het gas iets dichtdraait. Als hij dat doet mooi zo laten.
Ik snap alleen dat 4 takt verhaal niet
-
- Berichten: 2020
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Bougiekleur EEG
Je weet toch wel wat viertakten is Marco?
Viertakten van een tweetakt motor ontstaat als het benzinemengsel te rijk is. Het mengsel bevat dan teveel benzine of te weinig lucht (of beide) en kan dan moeilijker ontbranden. Speel maar eens met je choke tijdens het rijden richting "Start" en je hoort vanzelf wanneer hij gaat viertakten. De tweetaktmotor slaat dan steeds een explosie over en gedraagt zich daardoor eigenlijk als een viertaktmotor, vandaar de term viertakten.
De term wordt gebruikt voor het afregelen van carburateurs. Meestal is de beste afstelling die waarbij de motor nog net niet gaat viertakten.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen.
Viertakten van een tweetakt motor ontstaat als het benzinemengsel te rijk is. Het mengsel bevat dan teveel benzine of te weinig lucht (of beide) en kan dan moeilijker ontbranden. Speel maar eens met je choke tijdens het rijden richting "Start" en je hoort vanzelf wanneer hij gaat viertakten. De tweetaktmotor slaat dan steeds een explosie over en gedraagt zich daardoor eigenlijk als een viertaktmotor, vandaar de term viertakten.
De term wordt gebruikt voor het afregelen van carburateurs. Meestal is de beste afstelling die waarbij de motor nog net niet gaat viertakten.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen.
-
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Bougiekleur EEG
Ik was op zoek om te zien of deze vraag al eerder gesteld was.. en ja dus..
Het leek haast een beetje op lichte roest..
Maar daar ga ik niet van uit. Maar de berichten hier lezend geloof/hoop ik dat het minder erg is dan ik vreesde..
Net na het uitzetten wilde de brommer ook niet opnieuw starten. Het rijden ging overigens prima, de motor liep als n zonnetje. Mist wel wat trekkracht (denk ik). Al weet ik niet hoe een goedlopende Mobylette eeg zou moeten accelereren🫣 vanuit stilstand moet je echt n paar meter meetrappen om weg te komen
Net terug van n ritje van ca 30 km (mn 2e rit sinds ik de Moby heb) en ik had een beetje het zelfde gevoel dat de bougie wel erg bruin leek..Het leek haast een beetje op lichte roest..
Maar daar ga ik niet van uit. Maar de berichten hier lezend geloof/hoop ik dat het minder erg is dan ik vreesde..
Net na het uitzetten wilde de brommer ook niet opnieuw starten. Het rijden ging overigens prima, de motor liep als n zonnetje. Mist wel wat trekkracht (denk ik). Al weet ik niet hoe een goedlopende Mobylette eeg zou moeten accelereren🫣 vanuit stilstand moet je echt n paar meter meetrappen om weg te komen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Bougiekleur EEG
De kleur is perfect, kunnen velen jaloers op zijn.
Welke bougie is het,
Acceleren is een groot woord bij een standaard moby,
Alles moet soepel draaien, remmen niet aan aanlopen, banden hard,
Gewicht berijder ook niet te vergeten,
Als je er meer wil uithalen, zul je allerlei truukjes uit de kast moeten halen.
Zoals kop vlakken, en /of koppakking verwijderen, iets grotere carb,
Vario monteren, de cilinder tunen, enz enz enz,
Maar dat is een keuze,
Ik zou eerst de bromm goed rijdend krijgen.
Hoeveel oorontsteking heeft die nu?
Welke bougie is het,
Acceleren is een groot woord bij een standaard moby,
Alles moet soepel draaien, remmen niet aan aanlopen, banden hard,
Gewicht berijder ook niet te vergeten,
Als je er meer wil uithalen, zul je allerlei truukjes uit de kast moeten halen.
Zoals kop vlakken, en /of koppakking verwijderen, iets grotere carb,
Vario monteren, de cilinder tunen, enz enz enz,
Maar dat is een keuze,
Ik zou eerst de bromm goed rijdend krijgen.
Hoeveel oorontsteking heeft die nu?
- Franky
- Berichten: 6207
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Bougiekleur EEG
Mobyletjes zijn niet snel. Maar mee trappen om weg te komen is toch wel een beetje een schande in mijn ogen. Ik doe het enkel als ik echt snel van mijn plek moet komen. Op alle andere momenten moet de bromfiets het zelf maar oplossen, wat niet snel gaat maar hij komt wel degelijk van zijn plek.FrankvdJ schreef: ↑17 jun 2023, 12:37Net na het uitzetten wilde de brommer ook niet opnieuw starten. Het rijden ging overigens prima, de motor liep als n zonnetje. Mist wel wat trekkracht (denk ik). Al weet ik niet hoe een goedlopende Mobylette eeg zou moeten accelereren🫣 vanuit stilstand moet je echt n paar meter meetrappen om weg te komen
Dus, het klinkt mij alsof er nog wat te doen is bij jou Dit moet beter kunnen.
-
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Bougiekleur EEG
Wellicht de uitlaatpoort eens nader bekijken gezien de enorme bende die uit het uitlaatje kwam zou het wel ns kunnen zijn dat daar de boel ook n beetje vervuild is of mss wel een eindje dicht zit🫣
Re: Bougiekleur EEG
Franky heeft er een vario op zitten,
Dat kun je niet vergelijken met vario loze,
Dat kun je niet vergelijken met vario loze,
Re: Bougiekleur EEG
Mee trappen vind ik geen probleem. De bromfietsen zonder vario moet dat sowieso, de oude modelen moet je fietsend weg voor de dimobykoppeling pakt.
Net een rondje op de transporter gedaan. Regelmatig Erven trappen. Niets mis mee.
Net een rondje op de transporter gedaan. Regelmatig Erven trappen. Niets mis mee.
-
- Berichten: 2020
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Bougiekleur EEG
De eerste meters doet de vario niets. Werkt hetzelfde als andere koppeling. Alleen de overbrenging kan wat anders zijn.
# Franky mijn av92 met av10 blok komt slecht vd plek. Snelste is ff meetrappen. Als ie maar één keer 10 km/p uur loopt dan gaat ie als de brandweer. Waarschijnlijk een lekke decompressie klep. Ik wacht al een tijd op een paar gebruikte originele koppen uit Frankrijk.
# Franky mijn av92 met av10 blok komt slecht vd plek. Snelste is ff meetrappen. Als ie maar één keer 10 km/p uur loopt dan gaat ie als de brandweer. Waarschijnlijk een lekke decompressie klep. Ik wacht al een tijd op een paar gebruikte originele koppen uit Frankrijk.
Re: Bougiekleur EEG
Ik dacht dat de vario juist meer koppel gaf
Re: Bougiekleur EEG
Mijn Fom's trokken zelf op vanuit stilstand. Het kan dus wel. Daar droeg ook aan bij de orignele 10 mm Gurtner van BtoB
Re: Bougiekleur EEG
Die van mij trekt ook gewoon op zonder mee trappen.
Niet vlot, maar toch.
Kan ook zijn dat de koppeling veertjes strakker gesteld moeten worden.
Niet vlot, maar toch.
Kan ook zijn dat de koppeling veertjes strakker gesteld moeten worden.
- Franky
- Berichten: 6207
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Bougiekleur EEG
Vroeger had ik geen vario erop zitten. Ik weet nog wel hoe dat was.
Die vario helpt wel iets. Je laagste versnelling is lager dus je komt iets makkelijker van zijn plek.
Des al niet te min, een goed lopende AV7 met dimoby koppeling moet gewoon zelf van zijn plek kunnen komen. Meetrappen is niet nodig. Ik doe het enkel af en toe als er auto's achter mij zitten. Auto rijders kunnen ongedurig zijn.
@JanmobyEvert
Mogelijk moet je de koppeling ook aanpassen aan zo'n AV10 blokje. Beetje meer toeren.
Die vario helpt wel iets. Je laagste versnelling is lager dus je komt iets makkelijker van zijn plek.
Des al niet te min, een goed lopende AV7 met dimoby koppeling moet gewoon zelf van zijn plek kunnen komen. Meetrappen is niet nodig. Ik doe het enkel af en toe als er auto's achter mij zitten. Auto rijders kunnen ongedurig zijn.
@JanmobyEvert
Mogelijk moet je de koppeling ook aanpassen aan zo'n AV10 blokje. Beetje meer toeren.
-
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Bougiekleur EEG
Nou als ik het zo hoor is het niets ongewoons en die eerste 5 meter meetrappen is ook zo erg niet. Het is meer bij kruispunten wil je toch liefst vlot oversteken om maar ns wat te noemen.
Maar goed het is dus niks verontrustends.
En bij bochten waar je n beetje de gang er in kan houden pakt ie gewoon weer vrolijk op. Omdat er geen km teller op zit heb ik gisteren even via Google maps navigatie gemeten en op dat stukje reed ie 40 km/u en een eindje daarvoor op n lang recht stuk met n klein beetje wind mee liep ie nog wat harder maar toen had ik nog niet gemeten maar ik gok zo'n 45 km/u.
Op zich hard zat.
Als t vlotter moet pak ik wel een van mn 2 BMW'S
Ik vind juist de charme van zo'n mobylette (en mn Batavus Mot-O-Mat dat het allemaal rustig en vrij stil gaat zodat je lekker om je heen kan kijken (meer dan op de motor).
Maar goed het is dus niks verontrustends.
En bij bochten waar je n beetje de gang er in kan houden pakt ie gewoon weer vrolijk op. Omdat er geen km teller op zit heb ik gisteren even via Google maps navigatie gemeten en op dat stukje reed ie 40 km/u en een eindje daarvoor op n lang recht stuk met n klein beetje wind mee liep ie nog wat harder maar toen had ik nog niet gemeten maar ik gok zo'n 45 km/u.
Op zich hard zat.
Als t vlotter moet pak ik wel een van mn 2 BMW'S
Ik vind juist de charme van zo'n mobylette (en mn Batavus Mot-O-Mat dat het allemaal rustig en vrij stil gaat zodat je lekker om je heen kan kijken (meer dan op de motor).