Pagina 1 van 1

Ploffen bij uitschakelen

Geplaatst: 24 sep 2021, 20:21
door Lolle
Hallo allen
Mijn S57 doet bij het uitzetten een plof. Dacht ik dat het aan de condensator kon liggen maar met een nieuwe nog steeds het zelfde. Wat kan de oorzaak hier van zijn?
Groet, Lolle

Re: Ploffen bij uitschakelen

Geplaatst: 24 sep 2021, 20:41
door ruudk
Hoi Lolle,
Ik associeer dat ploffen bij decompresseren altijd met een motor die te heet wordt. Heeft jouw S57 een arm benzine/luchtmengsel? Komt de vonk iets te laat? Is de warmtegraad van de bougie OK? Een erg vieze zuiger geleidt de warmte ook slechter weg. Weinig compressie waardoor weinig energie in arbeid wordt omgezet (hitte lekt langs zuiger).
Een arm benzine/luchtmengsel kan ook komen door bijvoorbeeld lekkage tussen carter en krukas.
Ongetwijfeld heb je dit alles al bedacht, maar dit is zover als ik kan bedenken. Ben ook erg benieuwd.
Ruud

Re: Ploffen bij uitschakelen

Geplaatst: 24 sep 2021, 20:49
door loe
Ik zet de moby ook nooit meer uit met de decompresseur,maar met de choke.
Volgens mij is de decompresseur er ook niet voor gemaakt maar 't kan wel.
Na een aantal keren lekkage bij de decomp klep omdat alles lekker volgekoekt zat met kool,en alles weer uit mekaar moest om te reinigen. Ben ik op de choke uitzet methode gekomen.
Probeer eens Lolle. Uitzetten met de choke.
Misschien is 't dan weg.
Hij valt gewoon uit door gebrek aan compressie. Maar er gaan wel degelijk onverbrande gassen de uitlaat in.

Re: Ploffen bij uitschakelen

Geplaatst: 24 sep 2021, 20:53
door ruudk
Loe, toch denk ik dat decompresseren de "netste" manier van uitzetten is. Dat staat ook wel in boekjes van (oude) modellen. Met choken krijg je denk ik minstens zoveel onverbrande gassen in de uitlaat.
Ruud

Re: Ploffen bij uitschakelen

Geplaatst: 24 sep 2021, 21:02
door loe
Maar geen aankoeksel in de klep. :thumbup:

Re: Ploffen bij uitschakelen

Geplaatst: 25 sep 2021, 09:07
door Franky
Lolle schreef:
24 sep 2021, 20:21
Hallo allen
Mijn S57 doet bij het uitzetten een plof. Dacht ik dat het aan de condensator kon liggen maar met een nieuwe nog steeds het zelfde. Wat kan de oorzaak hier van zijn?
Groet, Lolle
Je hebt eerder een te goed werkend ontsteking dan een slechte Lolle ;)
Om een of andere reden wordt de brandstof toch nog ontstoken als de dècompressie gebruikt wordt. Normaal gebeurd dat volgens mij niet. Zonder compressie is het moeilijk om de brandstof te ontsteken. De vraag is wat de brandstof nog ontsteekt. Dat kan de vonk toch nog zijn of iets dat aan het gloeien is in cilinder of uitlaat. Moeilijk te zeggen. Geen idee wat je er aan kan doen. De vraag is of het erg is.

De motor uitzetten met de choke vind ik geen mooie oplossing. Dan ruikt je garage al helemaal naar benzine als je de bromfiets erin zet. Ik heb nooit problemen gehad met de klep moet ik zeggen.

Re: Ploffen bij uitschakelen

Geplaatst: 25 sep 2021, 16:28
door Marco
Gaat de klep wel ver genoeg open?

Re: Ploffen bij uitschakelen

Geplaatst: 25 sep 2021, 17:53
door Lolle
Marco schreef:
25 sep 2021, 16:28
Gaat de klep wel ver genoeg open?
Ja die gaat goed open. De bogie is een b7. Die heb ik overal in maar zal ook eens een 6 bestellen. Ik heb de kop er niet af gehad dus geen idee hoeveel kool daar zit. Het is wel een hogedrukkop. Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt. De ontsteking zal ik binnenkort ook nog eens controleren. Ik heb niet het idee dst hij nou zo heet wordt. Geen blauwe uitlaat.

Re: Ploffen bij uitschakelen

Geplaatst: 25 sep 2021, 18:57
door paulmz
Met een externe bobine is het heel eenvoudig om de motor met een kortsluitcontact uit te zetten.

Paul

Re: Ploffen bij uitschakelen

Geplaatst: 25 sep 2021, 19:20
door Marco
Lolle schreef:
25 sep 2021, 17:53
Ik heb niet het idee dst hij nou zo heet wordt. Geen blauwe uitlaat.
Blauwe uitlaat is een te late ontsteking een veel te vroege ontsteking word de cilinder te heet en kan er een gat in je zuiger onstaan.

Re: Ploffen bij uitschakelen

Geplaatst: 25 sep 2021, 19:21
door Marco
paulmz schreef:
25 sep 2021, 18:57
Met een externe bobine is het heel eenvoudig om de motor met een kortsluitcontact uit te zetten.

Paul
Dat zou een betere oplossing zijn als z’n klepje/choken

Re: Ploffen bij uitschakelen

Geplaatst: 25 sep 2021, 20:31
door loe
Door het uitzetten met het klepje gaat er nog steeds benzine mengsel de uitlaat in.
Doordat ook de Onsteking nog steeds vonkt, geeft die een dikke plof op 't laatst.
Waarschijnlijk moet je het De comprimeren langer doen totdat de motor stil staat.

Re: Ploffen bij uitschakelen

Geplaatst: 26 sep 2021, 22:04
door Lolle
vandaag nog even de boel bekeken en wat geprobeerd.
de ontsteking staat 1,9 voor bdp. Is dat goed? volgens de bijbel van Henk zouden variateur modellen 1,5 mm voor bdp moeten staan. Volgens de handleiding zware modellen van Kaptein (begin jaren 60) is het juiste moment 2 mm voor bdp. Daar dit een model uit de midden jaren 60 is lijkt mij 1,9 prima. de bougie was een B7, heb deze vervangen door een B5. het resultaat is het zelfde.
Nog even redenerend ontstaat de plof doordat het brandbare mengsel via de decompressie klep de uitlaat ingaat. als er dan nog een vonk komt dan gaat de drukgolf de weg van de minste weerstand nemen en verdwijnt via de uitlaat. De oorzaak zou kunnen zijn dat de kopruimte kleiner is dan normaal en de dikke 14 mm carb meer brandstof doorlaat dan een 8,7.
Het ploffen door de klep lijkt mij niet goed voor de dichting van de klep. Het lijkt mij toch beter om een kortsluit contact te maken.

Re: Ploffen bij uitschakelen

Geplaatst: 26 sep 2021, 22:19
door loe
Dat is de beste oplossing.
Heb je 't al geprobeerd met de choke.

Re: Ploffen bij uitschakelen

Geplaatst: 26 sep 2021, 22:40
door Lolle
loe schreef:
26 sep 2021, 22:19
Dat is de beste oplossing.
Heb je 't al geprobeerd met de choke.
nee nog niet, maar eigenlijk laat je hem dan verzuipen en krijg je misschien meer vervuiling in de uitlaat

Re: Ploffen bij uitschakelen

Geplaatst: 27 sep 2021, 00:45
door MobyJoost
Lang geleden had ik dat ook en ergens las ik, dat dat toch te maken heeft met stervende condensators en spoelen. dat valt vaak samen, want de kortsluiting in condensators en spoelen ontstaan, volgens mij, bij beide ongeveer op hetzelfde moment. Is al lang geleden en de details zijn alweer wat weggegzakt in het geheugen. Zo'n 13 jaar geleden, kocht ik bij LaMobylette.net, toen nog scootbike parts, of zoiets, 3 sets NOS originele ontstekingen á €75,00/stuk. Complete statorplaat, met chrome vliegwiel, nok en moer. 3 maanden later had hij er nog twee en waren ze ineens €225,00/sttuk. weer een gelukkie. Één werd gestolen, de andere twee zitten op mijn AV48 en Mobyclub. Nooit meer een knal uit de uitlaat, of, ook herkenbaar en op hetzelfde moment gebeurend, afslaan bij het inschakelen van verlichting. Dus mijn vermoeden is, niet alleen een vermoeide condensator, maar ook een vermoeide ontstekingsspoel.