temperatuur vliegwiel

brommertje
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2018, 20:15
Woonplaats: Nieuwegein Nederland

temperatuur vliegwiel

Ongelezen bericht door brommertje » 30 sep 2021, 11:54

Laatst reed ik toen het buiten 25 graden was en werd mijn ontstekings vliegwiel te heet werd voor vasthouden. Vijftig jaar geleden had ik ook een EEG, maar ik kan me niet herinneren dat hij zo heet werd. De bobine is extern geplaatst en heb eigenlijk geen aanlopen van het vliegwiel kunnen constateren. De papieren pakking achter de ontstekingsplaat is niet gemonteerd. Kan het zijn dat daardoor teveel warmte van het blokje doorgegeven wordt ? En hoe warm mag het vliegwiel eigenlijk worden ? Mvg. Auke

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: temperatuur vliegwiel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 30 sep 2021, 12:32

Welkom op het forum, Auke, misschien wil je je ook even voorstellen in de rubriek Leden, als het kan, met foto's van je brommer(s). Misschien staat je ontsteking niet op het juiste moment. Weet je wat het tijdstip nu is?

brommertje
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2018, 20:15
Woonplaats: Nieuwegein Nederland

Re: temperatuur vliegwiel

Ongelezen bericht door brommertje » 30 sep 2021, 12:49

Ik ben niet zo handig met social media / computer, maar ik ga voorstellen nog doen. Ik heb een heel stelletje mobylettes, een paar te veel. Ze rijden niet allemaal. Flessehalzen hebben mijn voorkeur.
Naar mijn mening heb ik de ontsteking op 2,5 mm voor bdp gezet. Maar een mens kan zich vergissen. Dat ik vroeger aan EEG'tjes sleutelde is wel 50 jaar geleden. Toen waren ze in mijn beleving betrouwbaar, nu laat dat te wensen over. Helaas dus een verbeterpunt. Mvg. Auke, 67 jaar

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: temperatuur vliegwiel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 30 sep 2021, 13:46

De ontsteking van de mobylettes worden niet beter, met de jaren. Oude spoelen en condensators gaan flink achteruit. Het kan ook zijn, dat je ontstekingsnok verschoven is, tijdens het monteren van het vliegwiel. Met een externe bobine, kan je, denk ik, ook wel naar 2mm vor BDP gaan.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3181
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: temperatuur vliegwiel

Ongelezen bericht door PantinNL » 30 sep 2021, 14:48

brommertje schreef:
30 sep 2021, 11:54
Laatst reed ik toen het buiten 25 graden was en werd mijn ontstekings vliegwiel te heet werd voor vasthouden. Vijftig jaar geleden had ik ook een EEG, maar ik kan me niet herinneren dat hij zo heet werd. De bobine is extern geplaatst en heb eigenlijk geen aanlopen van het vliegwiel kunnen constateren. De papieren pakking achter de ontstekingsplaat is niet gemonteerd. Kan het zijn dat daardoor teveel warmte van het blokje doorgegeven wordt ? En hoe warm mag het vliegwiel eigenlijk worden ? Mvg. Auke
Het is vrij simpel een papieren pakking van 0,4mm te plaatsen en daarna te testen. Gewoon de ontstekingsnok los en de twee nyloc moeren verwijderen en je kunt de gehele plaat lostrekken.
Een andere mogelijkheid is dat een van de lagers verroest is en te veel wrijving geeft.
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 30 sep 2021, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: temperatuur vliegwiel

Ongelezen bericht door loe » 30 sep 2021, 15:21

De Onsteking vliegwiel zit op de krukas die wil wel warm worden.
Het enige wat wryving geeft is het nokje van de kontakt puntjes. Dat lijkt me niet zo erg.
Maar toch moet er een likje vet op.
Die kleine blokje willen wel warm worden hoor, zeker bij wat hogere temperaturen.
Maar daar kunnen ze tegen.
Ik heb ooit een Afrikaanse watergekoelde brommer gezien.op een filmpje.
Een water flesje onder de tank met een slangetje boven de kop. Die steeds een druppel water liet vallen.haha. Werkt wel.
Je hebt de plastic sier kap er wel af hoop ik.
Ik rijd zelf standaard zonder zijkappen om de warmte zo snel mogelijk af te voeren.

paulmz
Berichten: 1721
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Ongelezen bericht door paulmz » 30 sep 2021, 17:18

Tijdens de lunch met de Twenterit zijn enige van die groep ook aan het vergelijken geweest wat betreft de temperatuur van de vliegwielen.
We stonden toen zeker al een kwartier stil en ze waren allen loeiheet.

Paul

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: temperatuur vliegwiel

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 30 sep 2021, 18:18

Ook zonder pakking maar met een juiste onsteking en beslist niet aanlopen vliegwiel moet het vliegwiel nog net voor langere tijd met de hand goed vastgehouden kunnen worden.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: temperatuur vliegwiel

Ongelezen bericht door AGB » 30 sep 2021, 19:51

Mijn ervaring is met de eeg is dat onder het rijden het onsteking wiel gewoon vrij koud blijft zo dra je stil staat en de motor uit zet wordt het wiel heet
Mijn av 50s heeft nog steeds warmte probleem het wiel wordt onder het rijden heet(te heet)
Er loopt niets aan bij het wiel
Ontsteking op diverse standen gehad, fiber nokje daar hebben we speciaal vet voor van een forum lid :)
Nu zoekende aan de andere kant want er moet ergens warmte overdracht zijn die er eerder niet was ,
Net wat henk ook aan gaf kan ook een lager zijn wat moeilijk doet,
Het is zo niet te voelen met de bougie er uit ,
Zoek en je zal vinden, gaat niet altijd op.

brommertje
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2018, 20:15
Woonplaats: Nieuwegein Nederland

Re: temperatuur vliegwiel

Ongelezen bericht door brommertje » 30 sep 2021, 22:09

Hartelijk dank voor de reacties.
Er zitten spliksplinter nieuwe lagers in (SKF), maar die hadden in de gesloten cellofaan verpakking wat vlieg roest op de kogels. Dat is dus een minpunt. Alleen ga je niet zo snel kijken of de roest eraf gelopen is. Er zat vreemdsoortig vet op de ring tussen de kogels. Niet logisch voor tweetakt smering lager. Goed om in beraad houden voor een volgende keer.
Die papier pakking als warmte isolatie ga ik er toch maar tussen zetten. De nok hoeft er niet beslist af, want de pakking mag een kleine opening hebben. Want er zit immers ook een kleine opening in het aluminium van de grondplaat. Dan blijft het ontstekingstijdstip voorlopig gehandhaafd.
Ik zal ongetwijfeld net als vroeger een beetje vettigheid op het pertinax blokje gedaan hebben.
Wat ik wel zou kunnen doen is een stukje pakkingpapier tussen de magneet en nok. Dan blijft wel warmte overdracht tussen de moer en de magneet over.
Maar is dat wenselijke symptoom bestrijding ? De warmte moet toch ook uit de krukas ? Alleen de vraag blijft: hoeveel hitte kunnen de magneten verdragen ? Afwachten.
Het is waar dat hij na even wachten heter wordt, alsof de hitte nog uit de krukas vrijkomt.
Vragen blijven altijd. Heeft iemand ervaring of een externe condensator ook heet wordt ? En hoeveel warmte komt er vrij bij het opwekken van de spanning/stroom voor de bobine, wat voor warmte komt er vrij bij de kontaktpunten zelf. Andere externe condensator ?
Maar waarom wordt hij dan bij de koppeling via de krukas niet zo heet ?
Geduld is een schone zaak, doch een moeilijke taak.
Mvg. Auke

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2400
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: temperatuur vliegwiel

Ongelezen bericht door ruudk » 01 okt 2021, 19:54

Hoi Auke,
Inderdaad, al die extra pakkinkjes lijken me symptoombestrijding, en ik verwacht dat het niet helpt.
De pakking achter de grondplaat is wel nuttig. Ik zou niet bang zijn om de nok nog een keer los te trekken en na montage van de pakking weer vast te zetten, met goed gebruik van het juiste gereedschap geeft dat geen beschadigingen o.i.d. Maak jezelf gerust vertrouwd met het sleutelen, dat is erg bevredigend.
Een externe condensator wordt volgens mij niet heet, dat is nu juist het idee achter het extern plaatsen. Warmte-ontwikkeling in een condensator lijkt me nihil.
Nogmaals, bij een goed functionerende ontsteking, zowel intern als extern, bij een buitentemperatuur van 20 graden met een zacht windje, moet het vliegwiel na een kwartiertje rijden aangenaam warm zijn, zeg 35 graden C. Na een halfuurtje 40-45 C. Veel meer dan dat moet het niet worden. Het vliegwiel koelt aan de lucht doordat hij snel ronddraait. Als de motor uit wordt gezet, stopt die koeling en loopt de temperatuur van het vliegwiel nog een tiental minuten op, tot ruwweg 50 graden, denk ik.
Koppeling zit toch iets "losser" van het carter, alleen via de krukas met een paar mm vrije ruimte eromheen. Grondplaat zit tegen het carter met opgesloten lucht.
P.S.: niet dat bij mij alles perfect werkt en ook ontbreekt bij mij het geduld wel. Maar daar heb ik later altijd veel spijt van: had ik nu maar wat langer nagedacht voordat ik dit of dat beschadigde...
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: temperatuur vliegwiel

Ongelezen bericht door Franky » 02 okt 2021, 08:56

Misschien even wat over de werking van dit alles.

Je vliegwiel zou tijdens rijden niet veel op moeten warmen. Als je direct na een rit je vliegwiel vast pakt zou je hem vast moeten kunnen houden. De rede waarom dit is, is omdat je carter en krukas tijdens het rijden actief gekoeld worden door de lucht die er buitenom langs stroomt en de lucht en verdampte brandstof die er binnenin langs stoomt.
Als je de bromfiets uit zet is deze koeling niet langer meer aanwezig en kan de hitte van je cilinder naar je vliegwiel trekken. Dit zorgt ervoor dat je vliegwiel erg warm wordt en niet meer vast te houden is na zeg maar 15 minuten. Dit is normaal.

Waarom wordt een vliegwiel tijdens rijden dan toch erg warm? Het eerste wat bij mij in me op komt is dat het vliegwiel aanloopt. Dit kan zowel tegen de spoelen als tegen de grondplaat van de ontsteking zijn of allebei. Ik heb zowel kromme als excentrische ontstekinggrondplaten gezien. Het is niet altijd even duidelijk dat er iets aanloopt en je voelt het ook niet altijd even goed. Ik heb daarom destijds een oud vliegwiel gepakt en daar een heel stuk uitgeslepen met een slijptol (wel even de magneten afdekken met tape). Als ik dit vliegwiel monteer kan ik goed zien wat de speling (of het gebrek daaraan) bij diverse componenten is. Erg behulpzaam.

Als de warmte via de krukas komt is er iets goed fout. Veel frictie in lagers of misschien ook wel foute ontsteking en verstopte uitlaat (drukt de warme gassen naar beneden). Als dit plaats vindt, moet de koppeling ook erg heet zijn. Hoewel een hete koppeling ook meerdere oorzaken kan hebben.

Omtrent de pakking tussen ontstekinggrondplaat en carter. Deze is uiteraard thermisch isolerend. Maar dat is niet zijn hoofdfunctie. De hoofdfunctie is in mijn ogen het afdichten van de tapeinden. Als deze afgedicht worden kan er water of weggeslingerde olie bij de tapeinden komen. De tapeinden staan rechtstreeks in verbinding met je ontsteking. Als er vloeistof bij de tapeinden komt, komt dit in je ontsteking terecht. Deze afdichting hoort er te zitten en kan je er niet even tussen frommelen.

brommertje
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2018, 20:15
Woonplaats: Nieuwegein Nederland

Re: temperatuur vliegwiel

Ongelezen bericht door brommertje » 03 okt 2021, 15:28

Voor de pakking er tussen doen wel eerst de tap-einden eruit draaien natuurlijk. Alleen de nok die op de krukas zit, en waarop het magneetvliegwiel vast gedraaid is, kan dan blijven zitten. Zodat niet opnieuw de ontsteking afgesteld hoeft te worden.
Waarom er aan magneetzijde meer warmte uit de krukas komt als aan de koppelingszijde blijft nog even de vraag. Het aanlopen nakijken en mogelijk het lager aan magneetzijde ?
Anderen geven toch ook aan dat bij stilstand de magneet flink warm wordt.
Bedankt voor het meedenken !

JanmobyEvert
Berichten: 1987
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: temperatuur vliegwiel

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 04 okt 2021, 22:49

brommertje schreef:
03 okt 2021, 15:28
Voor de pakking er tussen doen wel eerst de tap-einden eruit draaien natuurlijk. Alleen de nok die op de krukas zit, en waarop het magneetvliegwiel vast gedraaid is, kan dan blijven zitten. Zodat niet opnieuw de ontsteking afgesteld hoeft te worden.
Waarom er aan magneetzijde meer warmte uit de krukas komt als aan de koppelingszijde blijft nog even de vraag. Het aanlopen nakijken en mogelijk het lager aan magneetzijde ?
Anderen geven toch ook aan dat bij stilstand de magneet flink warm wordt.
Bedankt voor het meedenken !
Ben benieuwd hoe je dat gaat doen. Dan zul je de pakking open moeten knippen, toch? De nok verwijderen en op tijd zetten is toch niet zo veel moeite.

En dat verhaal over de pakking en warmte. Ik geloof bijna niet dat het veel verschil maakt met of zonder papieren pakking… ik gebruik vloeibaare pakking en heb totaal geen last van warme magneet wielen.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: temperatuur vliegwiel

Ongelezen bericht door Lolle » 04 okt 2021, 23:14

Ik ben de pakking bij een kaptein blokje met mahle cilinder nog nooit tegen gekomen. Kan hem in het onderdelenboek ook niet vinden. Wel bij de franse blokjes. Maakt volgens mij weinig uit. Vliegwiel blijft zolang er koeling is handwarm

brommertje
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2018, 20:15
Woonplaats: Nieuwegein Nederland

Re: temperatuur vliegwiel

Ongelezen bericht door brommertje » 05 okt 2021, 09:34

Goedendag,
Gisteren (was geen warm weer) heb ik gereden en de temperatuur bleef binnen de perken tijdens het rijden en ook nadien was hij goed vast te houden. We zullen dan maar denken dat het goed is. De nok verwijderen en herplaatsen is een kwestie van vaak doen, en je niet onzeker voelen. Maar dat is nu nog wel zo.
Mvg. Auke

Plaats reactie