Geen vonk

SamV
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2021, 11:37
Woonplaats: Wamel Nederland

Geen vonk

Ongelezen bericht door SamV » 03 okt 2021, 11:45

Hallo allemaal. Ik ben 15 jaar en heb een paar maanden geleden een Mobylette Minimoby gekocht. Hij is nog origineel en geen roest in de tank. Tijdens zou hij eind jaren 70 weg zijn gezet zo werd mij door de vorige eigenaar verteld. Hij heeft geen vonk. Mijn vader en ik hebben een heel klein vonkje gezien maar er is nu niets meer. We hebben de contactpuntjes al schoongemaakt maar nog steeds geen vonk helaas. Weet er toevallig iemand hoe ik een vonk kan krijgen? Is het misschien dat hij beter afgesteld moet worden. Ik heb al een filmpje gezien waarbij de zuiger 2 mm afgesteld moet worden. Is dat het misschien?
U zou er een jonge liefhebben heel erg mee helpen!
Alvast bedankt.

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door loe » 03 okt 2021, 13:11

Je moet alles nalopen.
Vaak zijn de oude onderdelen vergaan.
Maar ik heb ook wel meegemaakt dat de stekkers geoxideerd waren. Kabelbreukjes.kortsluiting.
Noem maar op.
Hij heeft gevonkt. Begin is met alleen de bougie draad bij de cilinder te houden.
Dan zal hy hopelijk vonken en ligt het aan de bougie en of /kap

JanmobyEvert
Berichten: 1987
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 03 okt 2021, 13:50

Hoi Sam welkom op het forum.
Een minimoby is iets anders dan de meeste andere mobylettes. Deze moet op 1,5 mm voor bdp afgesteld worden. Om dat te verstellen heb je een speciale nok trekker nodig.

Er zitten wel wat mobyliefhebbers bij jou in de buurt ik woon wat verder weg maar wil je wel een keer helpen als je er met hulp van dit forum niet uit komt. Goed lezen en de zoek optie gebruiken. En blijf gerust vragen stellen hier!

JanmobyEvert
Berichten: 1987
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 03 okt 2021, 13:56

Heeft jou moby een interne of een externe bobine? Probeer anders een paar foto’s te plaatsen.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6310
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door MobyJet » 03 okt 2021, 15:44

Let op, jij hebt een ander blok, maar voor de algemene werking zou ik zeker dit handboek eens doornemen als ik jou was:

viewtopic.php?f=9&t=1705

En deze ook
viewtopic.php?f=9&t=70

Plaats reactie