hogedrukkop
hogedrukkop
Bij de AV89 met hogedrukkop merk ik na het starten en wat gas geven een knetterend geluid. Niet echt een knal maar meer een race wagen geluid zoals afgelopen zondag. De uitlaat wordt nabij cilinder ook iets af wat blauw.
De condensator is in orde en ik heb vandaag de ontsteking gecontroleerd. Het kan zijn dat deze is verlopen en te laat stond.
Wat is precies de werking van deze kop en dien je de ontsteking anders af te stellen dan met een normale kop of kan ik gewoon die 1,5 aanhouden.
Maken deze koppen altijd dit "race geluid" of dienen deze toch een normaal AV7 geluid te hebben?
Verder verloopt het starten wat moeizamer en heb ik het idee dat bij het handmatig ronddraaien de compressie minder is geworden.
Ik las over de combinatie decompressieklep samen met deze kop.
Kan het moeizamer starten te maken hebben met iets mindere compressie of met wellicht bovengenoemde latere ontsteking?
Marco.
De condensator is in orde en ik heb vandaag de ontsteking gecontroleerd. Het kan zijn dat deze is verlopen en te laat stond.
Wat is precies de werking van deze kop en dien je de ontsteking anders af te stellen dan met een normale kop of kan ik gewoon die 1,5 aanhouden.
Maken deze koppen altijd dit "race geluid" of dienen deze toch een normaal AV7 geluid te hebben?
Verder verloopt het starten wat moeizamer en heb ik het idee dat bij het handmatig ronddraaien de compressie minder is geworden.
Ik las over de combinatie decompressieklep samen met deze kop.
Kan het moeizamer starten te maken hebben met iets mindere compressie of met wellicht bovengenoemde latere ontsteking?
Marco.
Re: hogedrukkop
Bij toepasing van een Hoge druk kop krijg je iets meer compressie.
Re: hogedrukkop
Knetter geluid kan een lekke koppakking zijn.
Monteer altijd een nieuwe koppakking voor de zekerheid.
Zorg voor een gelijk aanhaalmoment van de vier kopbouten.
Minder compressie moet juist meer zijn.
Geluid kan ook detonatie zijn(low of highspeed knocking)
Ook wel pingelen genoemd.
Dat is een voortijdige ontsteking
Dat komt voor bij hogere compressie.
Dan moet de onsteking iets later(1 á 2 graad proberen)
Een hogere druk(kop) geeft een andere heverige verbranding(=dus ook geluid)
Controleer je decompressie klepje, sluit deze goed af(heb je de oude soms in de nieuwe kop gemonteerd?)
Slijp hem anders even mooi in op zijn zitting met klepslijppasta.
Gr. Wim.
Monteer altijd een nieuwe koppakking voor de zekerheid.
Zorg voor een gelijk aanhaalmoment van de vier kopbouten.
Minder compressie moet juist meer zijn.
Geluid kan ook detonatie zijn(low of highspeed knocking)
Ook wel pingelen genoemd.
Dat is een voortijdige ontsteking
Dat komt voor bij hogere compressie.
Dan moet de onsteking iets later(1 á 2 graad proberen)
Een hogere druk(kop) geeft een andere heverige verbranding(=dus ook geluid)
Controleer je decompressie klepje, sluit deze goed af(heb je de oude soms in de nieuwe kop gemonteerd?)
Slijp hem anders even mooi in op zijn zitting met klepslijppasta.
Gr. Wim.
Re: hogedrukkop
Pingelen zou inderdaad kunnen.
Dan zou je super benzine moeten tanken e98 van shell of BP. en dan zou het minder moeten worden.
Zowiezo nooit e 95 tanken met die ethanol zooi.
Dan zou je super benzine moeten tanken e98 van shell of BP. en dan zou het minder moeten worden.
Zowiezo nooit e 95 tanken met die ethanol zooi.
Re: hogedrukkop
Squish band meten met looddraad.
Google maar op Squish band of blusspleet.
Paul
Google maar op Squish band of blusspleet.
Paul
Re: hogedrukkop
Waar heb je die hoge drukkop vandaan?
Re: hogedrukkop
Die zat op de brommer zoals gekocht.
Ik zal eerst eens de ontsteking zo perfect mogelijk afstellen.
En kijken of de decompressieklep blijft hangen doordat het handvat niet volledig is doorgedraaid. Dit leek ik straks te zien.
Volgens mij heb ik er wel die euro95 1:50 inzitten gemend met aspen.
Marco.
Ik zal eerst eens de ontsteking zo perfect mogelijk afstellen.
En kijken of de decompressieklep blijft hangen doordat het handvat niet volledig is doorgedraaid. Dit leek ik straks te zien.
Volgens mij heb ik er wel die euro95 1:50 inzitten gemend met aspen.
Marco.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: hogedrukkop
Zit er een nieuwe cilinder op zo te zien?
Meer cc?.
Dan is het gat van de cilinderkop te klein.
In dat geval moet je een squishband maken met een dremel.
Meer cc?.
Dan is het gat van de cilinderkop te klein.
In dat geval moet je een squishband maken met een dremel.
Re: hogedrukkop
Ik heb de ontsteking nu scherp op 1,5 plus gezet en nu is het weer een stuk beter. Wellicht hoort die knetter bij zo'n kop bij behoorlijk gas geven vanuit stationair.
Zal binnenkort eens op de brommer naar Henk rijden en hem eens laten luisteren.
Marco.
Zal binnenkort eens op de brommer naar Henk rijden en hem eens laten luisteren.
Marco.
Re: hogedrukkop
Hallo Marco
Ik heb verschillende brommers met hoge drukkop en die maken geen knetterend geluid hoor.
Zoemen lekker bij volgas.
Gr Polle
Ik heb verschillende brommers met hoge drukkop en die maken geen knetterend geluid hoor.
Zoemen lekker bij volgas.
Gr Polle
Re: hogedrukkop
Nee iets is er niet in orde.
Ik weet zo niet wat het kan zijn
Ik denk dat ik toch maar even Henk er naar laat luisteren. Moeilijk uit te leggen anders.
Bedankt voor jullie meedenken.
Ik laat het weten als ik meer weet.
Marco.
Ik weet zo niet wat het kan zijn
Ik denk dat ik toch maar even Henk er naar laat luisteren. Moeilijk uit te leggen anders.
Bedankt voor jullie meedenken.
Ik laat het weten als ik meer weet.
Marco.
Re: hogedrukkop
Lekke pakking of zoiets?
Re: hogedrukkop
Die zit goed vast.
Een kenner uit Helmond gooide het ook op een lek bij de pakking of uitlaat maar moet dit volgende week nog beoordelen ter plaatse.
Wacht even hierop voordat ik te snel aan de verkeerde zaken ga sleutelen.
Marco.
Een kenner uit Helmond gooide het ook op een lek bij de pakking of uitlaat maar moet dit volgende week nog beoordelen ter plaatse.
Wacht even hierop voordat ik te snel aan de verkeerde zaken ga sleutelen.
Marco.
Re: hogedrukkop
Je hoeft niet altijd direct te sleutelen. Eerst goed kijken horen voelen en reuken
Re: hogedrukkop
Inderdaad Olle en dat ben ik de afgelopen dagen ook gaan doen.
De problemen zijn hierdoor opgelost en de brommer rijdt fantastisch. Heb vandaag weer een rit gereden van een 50km en geen problemen meer ondervonden. Wat heb ik gedaan.
Ben eerst met de ontsteking aan de gang gegaan. Deze volgens advies afgesteld op 1,5 maar om de een of andere reden werkt dit tijdstip bij de AV89 niet want weer geen vermogen boven 30km maar wel genoeg koppel bij wegrijden. Ik heb dit reeds eerder gehad.
De ontsteking nu afgesteld op 2mm plus en dit is de beste afstelling, zit nu weer tegen de 60km/uur en genoeg koppel.
De boutjes van de cilinderkop kon ik alle 4 nog wat aantrekken, hetzelfde voor de moer van de uitlaat.
Nieuwe bougie erin en de brandstof verwijderd (euro95 mix met aspen).
Rijd nu volledig op aspen 2 tegen sommige adviezen is maar de brommer rijdt nu perfect en het geknetter is verholpen.
Heeft nog nooit zo goed gelopen. Een kennis rijdt al tijden zonder problemen op aspen. Nu 2 langere ritten zonder problemen.
Ook het starten gaat veel beter. Voorlopig de problemen opgelost...........
Marco.
De problemen zijn hierdoor opgelost en de brommer rijdt fantastisch. Heb vandaag weer een rit gereden van een 50km en geen problemen meer ondervonden. Wat heb ik gedaan.
Ben eerst met de ontsteking aan de gang gegaan. Deze volgens advies afgesteld op 1,5 maar om de een of andere reden werkt dit tijdstip bij de AV89 niet want weer geen vermogen boven 30km maar wel genoeg koppel bij wegrijden. Ik heb dit reeds eerder gehad.
De ontsteking nu afgesteld op 2mm plus en dit is de beste afstelling, zit nu weer tegen de 60km/uur en genoeg koppel.
De boutjes van de cilinderkop kon ik alle 4 nog wat aantrekken, hetzelfde voor de moer van de uitlaat.
Nieuwe bougie erin en de brandstof verwijderd (euro95 mix met aspen).
Rijd nu volledig op aspen 2 tegen sommige adviezen is maar de brommer rijdt nu perfect en het geknetter is verholpen.
Heeft nog nooit zo goed gelopen. Een kennis rijdt al tijden zonder problemen op aspen. Nu 2 langere ritten zonder problemen.
Ook het starten gaat veel beter. Voorlopig de problemen opgelost...........
Marco.
Re: hogedrukkop
Goed nieuws
Re: hogedrukkop
De aanhouder wint
Re: hogedrukkop
2mm dat klopt, staat ook in de handleiding zware klasse van Kaptein. Deze mist echter in de handleiding van HvK.
Re: hogedrukkop
Klopt inderdaad.
Die gaat uit van 1,5 bij zwaardere modellen met variateur.
Met die hoge zuigersnelheden zou je ook zeggen dat dit wel heel dicht tegen dp ligt.
Marco.
Die gaat uit van 1,5 bij zwaardere modellen met variateur.
Met die hoge zuigersnelheden zou je ook zeggen dat dit wel heel dicht tegen dp ligt.
Marco.
Re: hogedrukkop
die 1,5 geld voor de nieuwere modellen. jaren 70. Waar het verandert weet ik niet maar ik heb meerdere "zware"modellen die ik op 2mm voor bdp heb gezet omdat ik daar de beste resultaten mee heb. Mijn S57 stond ook iets later toen ik hem kocht en reed ook geen 45 maar daar speelden meerdere afstel probleempjes. 1 er van is dat de variateur de range niet helemaal kon pakken, 2e was de carburateur die het vooral onderin moeilijk had. 3 was de ontsteking. Alles moet perfect staan wil je de volle snelheid halen. Hij rijd nu tegen de 60 en trekt als een beest.
Re: hogedrukkop
Hallo brommervrienden,
Als 2mm beter rijdt, dan wordt het hoog tijd dat ik dat ook ga doen; al was het maar voor een test.
In allerlei publicaties staat 1,5mm, maar ondertussen rijden we allesbehalve origineel: denk aan Aspentoevoeging, Airsal cilinder, aangepaste zuiger en nog wat kleine dingetjes.
Ik laat jullie wel weten wat de resultaten zijn.
Henk
Als 2mm beter rijdt, dan wordt het hoog tijd dat ik dat ook ga doen; al was het maar voor een test.
In allerlei publicaties staat 1,5mm, maar ondertussen rijden we allesbehalve origineel: denk aan Aspentoevoeging, Airsal cilinder, aangepaste zuiger en nog wat kleine dingetjes.
Ik laat jullie wel weten wat de resultaten zijn.
Henk
Re: hogedrukkop
Henk, in de handleiding zware klasse van Kaptein begin jaren 60 staan de afstel gegevens op 2 mmPantinNL schreef: ↑20 dec 2021, 23:43Hallo brommervrienden,
Als 2mm beter rijdt, dan wordt het hoog tijd dat ik dat ook ga doen; al was het maar voor een test.
In allerlei publicaties staat 1,5mm, maar ondertussen rijden we allesbehalve origineel: denk aan Aspentoevoeging, Airsal cilinder, aangepaste zuiger en nog wat kleine dingetjes.
Ik laat jullie wel weten wat de resultaten zijn.
Henk
Re: hogedrukkop
Hallo Lolle,
ik ga dat even natrekken en aanpassen; bovendien onderzoek ik ook of 2mm bij mijn overige brommers een gunstig effect heeft.
Een aantal jaren geleden liep mijn SP98 erg snel en was zeer krachtig. Wellicht stond toen de ontsteking ergens tussen de 1,5mm en 2,1mm.
Interessant genoeg om dat uit te zoeken als die strooiwagens verdwenen zijn.
Groet,
Henk
ik ga dat even natrekken en aanpassen; bovendien onderzoek ik ook of 2mm bij mijn overige brommers een gunstig effect heeft.
Een aantal jaren geleden liep mijn SP98 erg snel en was zeer krachtig. Wellicht stond toen de ontsteking ergens tussen de 1,5mm en 2,1mm.
Interessant genoeg om dat uit te zoeken als die strooiwagens verdwenen zijn.
Groet,
Henk