Snelheid verhogen

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Snelheid verhogen

Ongelezen bericht door thom345 » 17 dec 2021, 15:48

Ik heb mijn mobysport heerlijk lopend gekregen en rijd prima, alleen kom ik de 40km/h niet over. Heb met de onsteeking lopen spelen maar merk weinig (positief) verschil in zijn top.

Mijn setup een av7 met een sha 15/15 en variateur. En een sigaar uitlaat.

Ik hoef geen snelheids monster maar gewoon leuk met het verkeer mee kunnen gaan

Mvg,

Thomas
Laatst gewijzigd door thom345 op 17 dec 2021, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Snelheid verhogen

Ongelezen bericht door loe » 17 dec 2021, 16:17

Gaat de schuif van de carbu helemaal omhoog.?
Kunne zien of testen, gas helamaal open.
En dan ff aan de gaskabel trekken by t hand vat, als er nog speling op zit, weet je genoeg.

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Snelheid verhogen

Ongelezen bericht door thom345 » 17 dec 2021, 16:32

De schuif gaat inderdaad niet helemaal open, dus even de kabel strakker gezet. hij rijd wel iets harder maar ik heb een lek in mijn inlaat gevonden. Een van mijn moertjes op de inlaat is helemaal dol en krijg ik er ook niet af.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Snelheid verhogen

Ongelezen bericht door loe » 17 dec 2021, 16:46

Zal toch moeten,

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Snelheid verhogen

Ongelezen bericht door Lolle » 17 dec 2021, 18:23

Moertje Voorzichtig doorsnijden en met griptang draadeind verwijderen. Nieuwe draadeind monteren.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Snelheid verhogen

Ongelezen bericht door Franky » 17 dec 2021, 18:45

Ik vermoed dat je gashendel niet overweg kan met een sha 15mm. De slag van je gashendel is niet voldoende om de sha helemaal open te krijgen. Ik heb destijds mijn gashendel aangepast. Geen idee hoeveel dit uit maakt op topsnelheid. Dit kan je tijdens het rijden zelf wel proberen door aan de kabel te trekken.

Het is niet moeilijk een mobylette te laten rijden, maar er echt alles uit houden is een leuke uitdaging. Alles moet in orde zijn. De hele aandrijving moet soepel lopen en je motor moet helemaal goed zijn.

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Snelheid verhogen

Ongelezen bericht door thom345 » 17 dec 2021, 22:01

het inlaat lek is gerepareerd, de pakkingen van b2b waren niet helemaal super en de inlaat van hun was te groot. zelf een pakking gemaakt en de inlaat wat bijgeslepen.

had echter weinig invloed op de top.

lees dat veel problemen door de variateur komen, is dit nog na te kijken? ik heb de vsnaar gesteld dat je ze bijna bij elkaar kan drukken zoals ik op dit forum heb gelezen.

mvg,

thomas

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Snelheid verhogen

Ongelezen bericht door thom345 » 17 dec 2021, 22:03

Franky schreef:
17 dec 2021, 18:45
Ik vermoed dat je gashendel niet overweg kan met een sha 15mm. De slag van je gashendel is niet voldoende om de sha helemaal open te krijgen. Ik heb destijds mijn gashendel aangepast. Geen idee hoeveel dit uit maakt op topsnelheid. Dit kan je tijdens het rijden zelf wel proberen door aan de kabel te trekken.

Het is niet moeilijk een mobylette te laten rijden, maar er echt alles uit houden is een leuke uitdaging. Alles moet in orde zijn. De hele aandrijving moet soepel lopen en je motor moet helemaal goed zijn.
als ik in de carb kijk zie ik bijna niks meer van de schuif, en als ik er aan trek komt hij er niet verder uit.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Snelheid verhogen

Ongelezen bericht door loe » 17 dec 2021, 22:25

De v snaar moet op hoge snelheid idealiter op het bovenste gedeelte van de vario uitkomen.
Bij scooters doe ze een ring, vario ring, tussen de twee delen zodat de snaar niet z'n hoogste punt kan bereiken omdat de vario schijven niet dicht genoeg bij elkaar komen.
Zou er bij jou iets aan de hand zijn dat de vario ook begrensd is. Of iets niet goed soepel loopt.
Misschien zijn er wel lichtere kogels in gezet, bestaat dat? Of je mist er eentje.
Zomaar wat gedachtes.
Het blokje moet naar achteren kantelen en de bovenkant snaar, met bovenkant vario schijf.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Snelheid verhogen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 dec 2021, 06:31

De MobySport heeft een dubbele variateur, dus de motor kantelt niet.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Snelheid verhogen

Ongelezen bericht door Franky » 18 dec 2021, 10:06

thom345 schreef:
17 dec 2021, 22:03
als ik in de carb kijk zie ik bijna niks meer van de schuif, en als ik er aan trek komt hij er niet verder uit.
Dat is goed nieuws :thumbup: Dan is jouw gashendel anders dan die van mij. Ik ken de mobysport ook niet zo goed. ;)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Snelheid verhogen

Ongelezen bericht door Franky » 18 dec 2021, 10:14

thom345 schreef:
17 dec 2021, 22:01
lees dat veel problemen door de variateur komen, is dit nog na te kijken? ik heb de vsnaar gesteld dat je ze bijna bij elkaar kan drukken zoals ik op dit forum heb gelezen.
Een slechte variateur kan inderdaad alles verpesten. :lol:

Een goede variateur werkt als volgt bij volgas wegrijden en volgas blijven geven. Als je wegrijdt is je toerental uiteraard hoog omdat je koppeling slipt. Als je koppeling aangrijpt daalt je toerental weer en klimt daarna langzaam tijdens accelereren omhoog tot een bepaald toerental. Dat toerental moet daarna constant blijven tijdens de acceleratie tot ergens in de 40km/h (afhankelijk van diverse factoren). Daarna komt de variateurop op zijn eindpositie en zal je toerental nog verder omhoog lopen als je nog sneller gaat. In andere woorden, binnen het bereik van je variateur moet je toerental tijdens accelereren constant zijn. Schommelt het toerental, zit er een dip in dan is dat niet optimaal. Slijtage aan onderdelen zorgen voor minder optimaal gedrag.

Als je rond 40km/h een rare dip in je toerental hebt, dan kan het zijn dat je niet door de 40km/h kan komen. Rij je echter van een helling af dan kan je door het punt heen komen en uiteindelijk wel langdurig op een hogere snelheid rijden. In het geval van het laatste is dus je motor eigenlijk in staat hogere snelheden te rijden maar zorgt de variateur ervoor dat je niet op dat punt komt. Is dit zo?

D52tt
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 aug 2020, 19:55
Woonplaats: Belgie

Re: Snelheid verhogen

Ongelezen bericht door D52tt » 18 dec 2021, 18:01

Licht er wel de juiste riem op.
Ik heb nu bij twee brommers met originele handvat een Delhorto opzitten en die gaan zonder aanpassing helemaal open.
Ik denk dat je van voor af aan alles moet overlopen anders blijf je knoeien.

Gr Polle

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Snelheid verhogen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 18 dec 2021, 22:07

Mee eens Polle.

En vooral een brommer met een boite relais, het werkt heel mooi maar kost ook wel wat extra vermogen. (Meer weerstand, meer draaiende delen, massa…)

Mijn sp93 en av92 lopen in originele Ned. Kaptein uitvoering precies 40 km/h.

Wil je sneller dan zul je wat dingen kunnen aanpassen. Bijvoorbeeld:
Hoge druk Kop
Cilinder
Carburateur en spruitstuk.
Ontsteking.
Voortandwiel.
Gewichtjes in de variateur .

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Snelheid verhogen

Ongelezen bericht door thom345 » 19 dec 2021, 19:28

D52tt schreef:
18 dec 2021, 18:01
Licht er wel de juiste riem op.
Ik heb nu bij twee brommers met originele handvat een Delhorto opzitten en die gaan zonder aanpassing helemaal open.
Ik denk dat je van voor af aan alles moet overlopen anders blijf je knoeien.

Gr Polle

Ik had helaas de verkeerde riem besteld dus die er omzat zit er nog op. Het probleem is dat ik niet weet wat er op hoort dus het kan zomaar de verkeerde maat zijn.

Mvg,

Thomas

thom345
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 nov 2021, 21:28
Woonplaats: Heemskerk

Re: Snelheid verhogen

Ongelezen bericht door thom345 » 19 dec 2021, 19:34

Franky schreef:
18 dec 2021, 10:14
thom345 schreef:
17 dec 2021, 22:01
lees dat veel problemen door de variateur komen, is dit nog na te kijken? ik heb de vsnaar gesteld dat je ze bijna bij elkaar kan drukken zoals ik op dit forum heb gelezen.
Een slechte variateur kan inderdaad alles verpesten. :lol:

Een goede variateur werkt als volgt bij volgas wegrijden en volgas blijven geven. Als je wegrijdt is je toerental uiteraard hoog omdat je koppeling slipt. Als je koppeling aangrijpt daalt je toerental weer en klimt daarna langzaam tijdens accelereren omhoog tot een bepaald toerental. Dat toerental moet daarna constant blijven tijdens de acceleratie tot ergens in de 40km/h (afhankelijk van diverse factoren). Daarna komt de variateurop op zijn eindpositie en zal je toerental nog verder omhoog lopen als je nog sneller gaat. In andere woorden, binnen het bereik van je variateur moet je toerental tijdens accelereren constant zijn. Schommelt het toerental, zit er een dip in dan is dat niet optimaal. Slijtage aan onderdelen zorgen voor minder optimaal gedrag.

Als je rond 40km/h een rare dip in je toerental hebt, dan kan het zijn dat je niet door de 40km/h kan komen. Rij je echter van een helling af dan kan je door het punt heen komen en uiteindelijk wel langdurig op een hogere snelheid rijden. In het geval van het laatste is dus je motor eigenlijk in staat hogere snelheden te rijden maar zorgt de variateur ervoor dat je niet op dat punt komt. Is dit zo?
Ik ga morgen er weer aan dan zal ik de toeren in de gaten houden. Heuvels hebben we hier niet echt maar als ik door een tunnel ga en weer omhoog klim heb hij daar best moeite mee. Dus is slecht te testen

Mvg,

Thomas

Pollege
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Snelheid verhogen

Ongelezen bericht door Pollege » 20 dec 2021, 07:01

Hallo Thomas

Deze van een peugot Buxy werkt bij mij perfect.

Gr Polle

Plaats reactie