Nieuwe carburateur

Silvan2005
Berichten: 76
Lid geworden op: 17 jun 2021, 13:09
Woonplaats: Nederland-tilburg
Locatie: Tilburg

Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door Silvan2005 » 17 feb 2022, 20:59

Mijn mobylette campera pakt bijna geen benzine maar als ik even wacht dan wel maar gaat dan weer steeds langzamer en langzamer en loop ook niet stationair alleen met de choke.
Ik wil er een nieuwe carb op zetten want ik denk dat dit het probleem oplost maar dan een 15mm kan alleen geen 15mm spruitsuk vinden. Ik heb al wat aan de oude carb gedaan maar hij lekt nu alleen niet meer en ik weet niet echt super veel hiervan. Zou dit een goede oplossing zijn? En anders een 12 mm ?

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door wimv8 » 17 feb 2022, 22:08

Is de benzinekraan misschien geblokkeerd en/of vervuild.
Of stroomt er voldoende benzine uit met de slang los?

Gr. Wim.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door loe » 17 feb 2022, 22:22

Wat zit er nu op dan?
Kijk of de benzine goed uit het kraantje stroomt.
Zo ja, dan is er iets met de carb aan de hand.
Alleen lopen op de choke, is verstopte kanaaltjes en of sproeier.
Of een mega te kleine sproeier.
Was het eerst wel goed,?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door Lolle » 17 feb 2022, 22:30

alleen met choke lopen kan ook valse lucht zijn. door de choke te gebruiken wordt het mengsel rijker.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door loe » 18 feb 2022, 00:02

Klopt inderdaad.
Hij zal de remreiniger test moeten doen ook.

Silvan2005
Berichten: 76
Lid geworden op: 17 jun 2021, 13:09
Woonplaats: Nederland-tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door Silvan2005 » 18 feb 2022, 01:35

Ik heb hem niet lopend gekocht maar heb hem aan de praat gekregen na een nieuwe bougie en bougie dop en alle oude benzine uit laten lopen. De carb lekte heel erg veel bij de vlotterkamer dus dirko met de oude pakking ertussen en nieuwe bout er onder lekt niet meer. Meer heb ik niet gedaan. Het is een 12mm catb als goed is want er staat 12-12 op. Het lijkt op een gurtner carb maar staat niks op kwa nummers. Benzine kraan werkt en slang is ook niet verstopt komt gewoon benzine uit alleen de onderkant van de benzine kraan word vochtig van de benzine en kan soms een druppel geven op het frame. Maar dat is iets voor een ander moment want duurt lang voordat ie zo vochtig is.

Silvan2005
Berichten: 76
Lid geworden op: 17 jun 2021, 13:09
Woonplaats: Nederland-tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door Silvan2005 » 18 feb 2022, 01:42

Nou kijk als ik even wacht en dan de motor start en ga rijden dan werkt ie beter dan als ik 10 min gereden heb dan lijkt het alsof ie te weinig benzine heeft. Want als ik dan weer wacht en opnieuw aantrap dan gaat ie een stuk harder en heeft meer kracht maar heeft weinig kracht ik kan hem zo tegenhouden als ik goed sta en grip heb met vol gas/toeren?. Dus ik denk iets van vlotterkamer maar heb daar al naar gekeken kan eigenlijk op het moment niks vinden maar heb er ook niet super veel verstand van.
Ik zit te twijfelen als ik de carb vervang wat denk al veel problemen oplost of ik een 12mm pak of een 15mm dan heeft ie wel meer ooit en rijdt harder en voor ik hem kan laten keuren/ inschrijven ben ik zeker 2-3 jaar verder denk. Waar zou ik eventueel een 15mm mobylette spruitstuk kunnen vinden weet niet echt of het universeel is ofzo? Sorry voor de lange tekst ik weet ook geen raad meer op het moment

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 feb 2022, 03:05

Heb je de hele carburateur uit elkaar gehaald en schoongemaakt? Kijk hier: https://www.youtube.com/watch?v=0XXbQR3bMt4&t=140s .
Is de ontluchting van je tankdop misschien verstopt? Je kan dit testen, door de benzineslang van de carburateur los te halen, deze in een opvangbak te hangen en de kraan open te zetten. Als er dan, na wat tijd, minder benzine uitloopt (zorg wel, dat er genoeg in de tank zit, hoe voller, hoe sneller je dit ziet), is de ontluchting van de dop niet goed. Er ontstaat dan een vacuüm, dat de benzinestroom tegenhoud.

Silvan2005
Berichten: 76
Lid geworden op: 17 jun 2021, 13:09
Woonplaats: Nederland-tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door Silvan2005 » 18 feb 2022, 17:29

Ik heb bijna heel de carb uit elkaar gehaald. Op een paar dingen na wat ik mischien gemist heb. En de dop heeft niet echt geen goede sluiting dus denk niet dat het een vacuum is. Die dop moet zeker vervangen ooit worden maar laat hem het liefst origeneel. Hoe werkt het eigenlijk met spruitstuk /inlaat want kan nergens een goede site vinden die dat verkoopt voor mijn mobylette of is het universeel en 12mm of 15mm spruitstuk met de carb wat zouden de voordelen zijn?

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door loe » 18 feb 2022, 18:56

Als je alles hebt gedaan zoals in 't filmpje dan is het goed.
Heb je de sproeier buis niet verwijderd en de twee inieminie gaatjes niet door geprikt.
Dan helpt het nog niks

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door Hans10 » 19 feb 2022, 12:41

Je schrijft dat er alleen maar 12/12 op de carburateur staat dat zou zomaar een namaak Gurtner kunnen zijn.
Als je naar de site gaat van Born 2 Brom zie je ze afgebeeld: Gurtner en type Gurtner de laatste zijn de namaak.
In het algemeen is men hier behoorlijk ontevreden over de namaak en echte Gurtners vallen ook nog weleens tegen. Zelf heb ik op mijn AV 42 en AV 48 de echte, nieuwe, 12 mm's zitten en die doen het uitstekend. Grotere spruitstukken heeft B2B ook iig een 15mm. Wil je een 12mm kijk dan zelf nog even of anders bij Bromfietsselectparts in Delft.
Wellicht is het een idee om een carburateur te lenen om eea uit te proberen voordat je geld uitgeeft.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 19 feb 2022, 16:39

De echte carburateurs merk Gurtner van BtoB zijn mij altijd heel goed bevallen.
Maar let op: de namaak Gurtner zitten in een mooie Gurtner door en op de carburateur staat keurig Gurtner in het Gurtner lettertype, ook het typenummer staat vermeld. Alleen aan de afwerking kun je van de buitenkant zien dat het namaak is, net iets slordiger.

Silvan2005
Berichten: 76
Lid geworden op: 17 jun 2021, 13:09
Woonplaats: Nederland-tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door Silvan2005 » 21 feb 2022, 00:49

Ik heb tijdens de carb schoonmaak bij de sproeier die schroef er uit gehad en schoon gemaakt dit ding wat ik wel eens zie verschijnen op fotos en filmpjes wat daar nog boven zit niet wist niet hoe dat los moest maar denk niet dat dat het probleem is want hij loopt wel althans niet perfect. Alleen als ik even wacht en de benzine laat stromen dan loopt ie harder dan dat ik 4 min rij.
En als nieuwe carbateur op zet dan is dat gezeik in iedergeval al voorbij. ik heb deze carb gezien op internet https://allesvoorscooters.nl/carburateu ... k9EALw_wcB
In deze link zie ik er eentje die ook in 15mm kan maar wat zou dan het voordeel zijn en hoe werkt dat precies met het spruitstuk?
Of is een originele beter?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door MobyJoost » 21 feb 2022, 02:39

Ziet jouw carburateur er net zo uit, als die in de link? Dan kan je die kopen. Veel GAC modellen werden geleverd met die Arreche carburateurs. Zijn overigens Amal klonen. Misschien past de 15mm op hetzelfde spruitstuk, maar dat weet ik niet zeker. Ik ben niet zo thuis in de GAC modellen. Misschien de verkoop site een mail sturen en het vragen?

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door AGB » 21 feb 2022, 07:47

Bestel dan gelijk een stel sproeiers mee in verschillende grote om te testen ,
Had ik ook met een nieuwe carbarateur orineel wat er in zat was maat 52 daar verzoop hij mee ik kwam uit op maat 48 en het kan nog kleiner
Dit kan dus met een nieuwe carbarateur,

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door Lolle » 21 feb 2022, 08:23

De kans is groot dat het gewoon in de verstuiver zit. Even filmpje bekijken, verstuiver er uit tikken, door prikken en weer testen. Een nieuwe carburateur is geen garantie dat het gezeik over is. 2 redenen, er zijn hele slechte imitatie carburateurs en het kan nog altijd ergens anders aan liggen.
Lolle

Silvan2005
Berichten: 76
Lid geworden op: 17 jun 2021, 13:09
Woonplaats: Nederland-tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door Silvan2005 » 21 feb 2022, 18:33

Ik zal kijken met die verstuiver enzo.
De carb lijkt niet op degene die er op zit maar volgens de site past ie wel op gac mobylette dus denk wel.
Hoe werkt dat eigenlijk met verschillende sproeiers? Heb daar geen kennis

Silvan2005
Berichten: 76
Lid geworden op: 17 jun 2021, 13:09
Woonplaats: Nederland-tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door Silvan2005 » 21 feb 2022, 18:36

Ik zal kijken pas komende week hopelijk kunnen kijken naar de verstuiver. Als dat niet werkt dan kan die nieuwe carb pas over anderhalve maand wanneer ik weer uitbetaald word

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door loe » 21 feb 2022, 20:21

Screenshot_20200704_154921_com.android.chrome_compress76.jpg
Hier zie je de verstuiver buis zitten.
Die of klemvast zit of zit vastgeschroefd met een klein schroefbusje.
Daaronder zie je de sproeier zitten.
Als je de verstuiver niet hebt los gehad en de twee kleine gaatjes niet hebt door geprikt, wordt het nooit wat.
Dat kost je nog geen uur om te doen en kost niks.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door AGB » 21 feb 2022, 21:20

Plaatjes zeggen soms meer dan woorden

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door MobyJoost » 21 feb 2022, 21:35

Je carburateur lijkt niet op die van de link, dus de kans is groot, dat jouw carburateur een Gürtner is. Wil je nieuw (geen garantie, dat je probleem dan opgelost is), koop dan deze: https://winkel.born2brom.nl/product/car ... mobylette/ . Plaats een foto van de carburateur, die nu op je brommer zit, dan weten we allemaal, waar we over praten.

Silvan2005
Berichten: 76
Lid geworden op: 17 jun 2021, 13:09
Woonplaats: Nederland-tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door Silvan2005 » 22 feb 2022, 00:12

Ik zal binnenkort dat met die verstuiver proberen
De carb lijkt op een gurtner alleen andere verhoudingen enzo dan op de foto bv luchtfilter iets kleiner en de rest is iets meer uitgerekt beter kan ik het zo even niet uitleggen heb nu even nog geen foto maar kan dat pas volgende week posten

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 feb 2022, 00:39

We kijken uit naar de foto. Helpen wordt dan makkelijker.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door loe » 22 feb 2022, 08:34

Foto's genoeg, staan in zijn andere topic.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Nieuwe carburateur

Ongelezen bericht door Lolle » 22 feb 2022, 09:49

loe schreef:
22 feb 2022, 08:34
Foto's genoeg, staan in zijn andere topic.
Verwacht niet dat wij alles onthouden. Als de foto er is is het ook niet zo moeilijk die er weer even bij te doen.

Plaats reactie