spoel

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

spoel

Ongelezen bericht door henksleuteld » 04 jun 2022, 22:57

goedendag allen.
En daar reed ik dan lekker in de zon op mn BG langs de Maas, best een eindje van huis af.
Ineens viel het blokje stil voor 2 sec of zo en ging weer door. En dat kwam met regelmaat terug en ook steeds vaker.
Met horten en stoten toch thuisgekomen gelukkig. Net of er steeds wat vonken misten.
Gelukkig heb ik een reserve blokje, wat Henk een tijd terug voor me heeft opgebouwd, wat er nu al onder zit dus ik kan gewoon rijden.
Het blokje wat nu hapert was het eerste blokje dat ik zelf helemaal gereviseerd heb. Beide blokjes lopen met de ontsteking van Henk, perfect, alleen het blokje wat ik zelf gedaan heb zit denk ik nog wel een oude spoel in. Kan iemand dit bevestigen, is dit zo'n oude spoel?
Maar de oorzaak van het eigenlijke probleem is een montagefout van mezelf. Zie de door geschuurde buitenmantel van 2 draden. De nok liep er tegen zo te zien. Tja, mn eerste blokje, dat moet anders. De draad van de spoel zit nu een beetje op een frotje daar tussen gedrukt , en wil ik links langs de rand van de terminal plaat laten lopen. En de bovenste draad naar de punten iets verdraaien.
Als dit een oude spoel is zou ik die meteen kunnen vervangen voor een nieuwe, of zal ik de buitenmantel van de draad maken en de spoel weer gebruiken.
Dat is eigenlijk mijn vraag.
De 2 blokjes lopen eigenlijk heel lekker. Maar wat een verschil qua cilinder. Die ene heeft de wat grotere poorten. Meer trekkracht en snelheid duidelijk te merken. Dat is zo'n ronde cilinder met sleuven in de koelribben. Die ander cilinder is zo'n oude ronde met de kleinere poorten, zonder sleuven in de koelribben. Die is wat tammer maar loopt ook heel fijn. Dezelfde carburateur voor de twee blokjes, een oude smalle Gurtner 8.7
Kan iemand me meer vertellen over die spoel? Blij dat ik toch rijdend thuis ben gekomen. Groet Henk.
rsz_20220604_202633.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: spoel

Ongelezen bericht door paulmz » 05 jun 2022, 08:05

Gooi die terminal weg eg ga met de draad van de spoel naar de punten en vanaf de punten met een draad naar buiten naar de bobine/condensator,scheelt een hoop drukte.
De spoel is geen oude.
Vouw gelijk de borgplaatjes van de spoelen bevestiging om.

Paul

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: spoel

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 05 jun 2022, 09:08

Ja, zou ik ook doen. Bobine en condensator extern plaatsen. Draadje van de spoel naar de contactpunten en vanaf datzelfde punt met een goede geïsoleerde draad naar buiten en op de condensator en bobine aansluiten.

Hapering zou idd goed bij het doorgesleten draadje vandaan kunnen komen. Of de condensator niet goed.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: spoel

Ongelezen bericht door henksleuteld » 08 jun 2022, 13:38

Het blokje hangt nu in een bokje waar ik ook de bobine en condensator op heb. Op mn BG zit het trouwens ook met externe bobine en condensator.
Zoals jullie voorstelde nu zonder terminal. getest, en van de 10 vonken missen er ongeveer 4. Die beschadigde draden heb ik met wat krimpkous dichtgemaakt, maar het maakt dus geen verschil.
Nu weel ik even niet meer wat te doen, iemand een idee?
Groet, Henk J.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: spoel

Ongelezen bericht door loe » 08 jun 2022, 15:10

Nieuwe spoel bij B2 b bestellen.
Heb je een nieuwe bougie en bougiekap geplaatst ook.
En dan niet met een weerstand er in.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: spoel

Ongelezen bericht door paulmz » 08 jun 2022, 15:39

Als je bobine en condensator hetzelfde zijn als bij het andere blok,kan je dat uitsluiten.
Een laagspanningsspoel die stuk gaat is heel zeldzaam, met een nwe van B2B maak je er gelijk een pokerspel van.
Ik zou maar eens erstig naar de kontakten van de pinten kijken en ook of de punten niet te ver open gaan.
Controleer ook of de magneten in het vliegwiel niet aan het los komen zijn.
Neem aan dat je huidige spoel eruit heb gehad en goed heb gecontroleerd of er geen isolatie is doir geschuurd.

Paul

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: spoel

Ongelezen bericht door Lolle » 08 jun 2022, 15:51

Heb je al een andere bougie geprobeerd?

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: spoel

Ongelezen bericht door paulmz » 08 jun 2022, 15:53

En goede aarding tussen blok en bobine moet er zijn.

Paul

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: spoel

Ongelezen bericht door henksleuteld » 09 jun 2022, 13:00

goedendag.
Andere bougie en kap heb ik al geprobeerd. Lichthoogte vd punten ook ok. Vliegwiel magneten ook ok. Aarding is ook ok. Kabeltje naar de bobine ook ok. Ik wil nu proberen te testen of de draad aan de spoel geen breuk heeft. Ik zag een filmpje op youtube waar iemand dat deed, maar die zat er met zn vingers voor dus was er nog niet veel te zien. Een kennis heeft een tooltje voor me gemaakt, kan dat hiermee? Ik heb geen verstand van stroom. Moet er 1 klem aan de spoel, en 1 aan de draad en dan bewegen? In dat tooltje zit een 9 volt batterij, kan daar de spoel van stuk gaan?
rsz_20220609_122555.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: spoel

Ongelezen bericht door henksleuteld » 09 jun 2022, 22:21

'n kameraad is gekomen met een multimeter voor de spoel, en die meet 0,7. Ik heb totaal geen verstand van stroom, maar hij vond dat laag.
Ik heb nog linkse punten nieuw in het doosje, die zal ik morgen eens wisselen. Een andere spoel heb ik ook nog, dus kan ik ook proberen. Een ding tegelijk en dan testen om dingen uit te sluiten.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: spoel

Ongelezen bericht door henksleuteld » 01 jul 2022, 22:16

Even geen tijd gehad, maar er weer mee verder gegaan. De contactpunter er uit gehaald en eens goed bekeken en tegen het licht gehouden.
En inderdaad, er is een minuscuul dun spleetje te zien tussen de punten, en precies in het midden raken ze elkaar nog, maar niet aan de rand dus.
Ik had nog een setje nieuw in het doosje. Gedaan wat ook door Henk v K geadviseerd wordt, schuurpapiertje, asje iets smeren, fibertje en nok beetje van dat gele vet wat niet wegslingert, en erin gezet. De lichthoogte afgesteld en de timing met de vloeike methode. De terminal deze keer niet gebruikt, direct van de punten naar buiten aan de bobine die aan het proefdraai bokje zit. Met de bougiekabel bij de koelribben en met de hand een draai aan het vliegwiel een blauw witte vonk van minstens 8 mm. en nu 10 van de 10. Met de boormachine gestart en start meteen en loopt weer mooi rond. Het blokje wat eerst reserve was en nu onder mn BG zit loopt ook heel mooi en dit blokje is nu klaar en reserve. Bedankt allen voor de inbreng, advies en oplossingen. Ik heb er ook weer zat van geleerd en het is leuk om mee bezig te zijn.
Groet Henk J.

mvb

Re: spoel

Ongelezen bericht door mvb » 04 jul 2022, 18:38

Ik heb bij Arris Cramer onlangs enkele hoogspanningsspoelen laten wikkelen en die geven een perfecte vonk en het is allemaal wat overzichtelijker.
Dat is een vakman op dat gebied. Zolang je niet de bergen in gaat is het een prima optie...

Marco.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: spoel

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 jul 2022, 21:55

Klopt, Marco. Hij woont bij mij een dorp verder en ik heb hem destijds op dit Forum geintroduceerd. Bij mijn weten is iedereen tot nu toe met zijn opnieuw gewikkelde spoelen tevreden. Het is niet goedkoop maar wel goed. Hij kan ook bij vliegwielen professioneel de magneet werking meten.

Gr. Joop

Plaats reactie