Te weinig brandstof puzzeltje opgelost
Geplaatst: 03 aug 2022, 09:31
Hoi.
Voor een vriend ben ik bezig met een franse AV31 uit vermoedelijk 1954.
Ik heb een lastig op te sporen carburateur probleempje opgelost en ik denk dat het leuk en nuttig is om dat te delen, want er zijn vast meer mensen die dit tegenkomen. Achteraf bezien heb ik het probleem al vaker gehad maar heb ik nooit eerder aan de volgende oorzaak gedacht.
Een van de problemen was dat het motortje te weinig brandstof kreeg bij het stationair lopen.
Als ik gas gaf, duurde het even voordat er meer benzine kwam en de motor op toeren kwam.
Daarna werd het mengsel even wat rijker maar weer later, dus na langer gas te hebben gegeven, was het weer wat arm. Ik heb de gehele carburateur, inclusief verstuiver, drie keer uit elkaar gehad en volledig schoon geblazen met de compressor. Ook het kanaaltje voor de stationair-loop was goed schoon. Ook was er geen sprake van valse lucht.
Gemonteerde sproeier had standaardmaat 19. Verstuiver gaatjes schoon...
Uiteindelijk heb ik een ander carburateur-huis van precies hetzelfde type maar dan met alle elementen van de franse AV31 erin, gemonteerd. Het probleem bleef. Op een gegeven moment trok de pakking onder het vlotter-deksel zomaar mijn aandacht. Deze oogde wat dun en sleets, net alsof die helemaal plat was gedrukt. Het zou kunnen kloppen dat daardoor de deksel een fractie van een millimeter te laag zit waardoor de vlotter-naald er te diep in steekt met het te arme mengsel tot gevolg. Maar ja, zou dat zoveel effect hebben? Voor de zekerheid een nieuwe pakking gemonteerd en... probleem opgelost! Dus daar kun je ook nog aan denken als je dit tegenkomt.
Groet,
Rudolf
Voor een vriend ben ik bezig met een franse AV31 uit vermoedelijk 1954.
Ik heb een lastig op te sporen carburateur probleempje opgelost en ik denk dat het leuk en nuttig is om dat te delen, want er zijn vast meer mensen die dit tegenkomen. Achteraf bezien heb ik het probleem al vaker gehad maar heb ik nooit eerder aan de volgende oorzaak gedacht.
Een van de problemen was dat het motortje te weinig brandstof kreeg bij het stationair lopen.
Als ik gas gaf, duurde het even voordat er meer benzine kwam en de motor op toeren kwam.
Daarna werd het mengsel even wat rijker maar weer later, dus na langer gas te hebben gegeven, was het weer wat arm. Ik heb de gehele carburateur, inclusief verstuiver, drie keer uit elkaar gehad en volledig schoon geblazen met de compressor. Ook het kanaaltje voor de stationair-loop was goed schoon. Ook was er geen sprake van valse lucht.
Gemonteerde sproeier had standaardmaat 19. Verstuiver gaatjes schoon...
Uiteindelijk heb ik een ander carburateur-huis van precies hetzelfde type maar dan met alle elementen van de franse AV31 erin, gemonteerd. Het probleem bleef. Op een gegeven moment trok de pakking onder het vlotter-deksel zomaar mijn aandacht. Deze oogde wat dun en sleets, net alsof die helemaal plat was gedrukt. Het zou kunnen kloppen dat daardoor de deksel een fractie van een millimeter te laag zit waardoor de vlotter-naald er te diep in steekt met het te arme mengsel tot gevolg. Maar ja, zou dat zoveel effect hebben? Voor de zekerheid een nieuwe pakking gemonteerd en... probleem opgelost! Dus daar kun je ook nog aan denken als je dit tegenkomt.
Groet,
Rudolf