Te weinig brandstof puzzeltje opgelost

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Te weinig brandstof puzzeltje opgelost

Ongelezen bericht door ruudk » 03 aug 2022, 09:31

Hoi.

Voor een vriend ben ik bezig met een franse AV31 uit vermoedelijk 1954.
Ik heb een lastig op te sporen carburateur probleempje opgelost en ik denk dat het leuk en nuttig is om dat te delen, want er zijn vast meer mensen die dit tegenkomen. Achteraf bezien heb ik het probleem al vaker gehad maar heb ik nooit eerder aan de volgende oorzaak gedacht.

Een van de problemen was dat het motortje te weinig brandstof kreeg bij het stationair lopen.
Als ik gas gaf, duurde het even voordat er meer benzine kwam en de motor op toeren kwam.
Daarna werd het mengsel even wat rijker maar weer later, dus na langer gas te hebben gegeven, was het weer wat arm. Ik heb de gehele carburateur, inclusief verstuiver, drie keer uit elkaar gehad en volledig schoon geblazen met de compressor. Ook het kanaaltje voor de stationair-loop was goed schoon. Ook was er geen sprake van valse lucht.
Gemonteerde sproeier had standaardmaat 19. Verstuiver gaatjes schoon...
Uiteindelijk heb ik een ander carburateur-huis van precies hetzelfde type maar dan met alle elementen van de franse AV31 erin, gemonteerd. Het probleem bleef. Op een gegeven moment trok de pakking onder het vlotter-deksel zomaar mijn aandacht. Deze oogde wat dun en sleets, net alsof die helemaal plat was gedrukt. Het zou kunnen kloppen dat daardoor de deksel een fractie van een millimeter te laag zit waardoor de vlotter-naald er te diep in steekt met het te arme mengsel tot gevolg. Maar ja, zou dat zoveel effect hebben? Voor de zekerheid een nieuwe pakking gemonteerd en... probleem opgelost! Dus daar kun je ook nog aan denken als je dit tegenkomt.

Groet,
Rudolf

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 13 jun 2023, 11:59

Mooie tip en zeker de moeite waard om eens uit te testen. :clap:
Ik heb met alle andere (carburateur-)onderdelen ook 4 van deze pakkingen besteld want ik kan me voorstellen dat die makkelijk sneuvelen. ;)
En daarbij heb ik bij mijn e.e.g. vergelijkbare problemen bovendien is de genoemde pakking bij het openen van de carburateur gescheurd :o :oops: en lekt nu.
Dus tijd om er eens goed voor te gaan zitten en te kijken hoe en wat.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost

Ongelezen bericht door Marco » 13 jun 2023, 20:15

Heb je de dikte van de pakkingen ook opgemeten?

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 13 jun 2023, 22:23

Hallo Ruud. Is dat een “vaste” vlotter? Ik wist niet dat het zo’n mm werk is met de vlotterhoogte.

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 13 jun 2023, 22:25

Nee nog niet.. ik had toen nog niet het idee dat dat van invloed was :lol: :oops:
Maar als de onderdelen binnen zijn en de carb weer uit elkaar gaat dan zal ik die pakking dikte zeker ns opmeten

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost

Ongelezen bericht door PantinNL » 14 jun 2023, 13:02

Pakkingdikte?
De vlotterhoogte is altijd instelbaar en geeft een aanmerkelijk groter effect.
In mei 2011 schreef ik al iets over dit onderwerp.

Artikel uit 2011
De hamvraag luidt nu: "Wat is de juiste hoogte van de vlotter?"
Bij de meeste Gurtner-carburateurs voor mobylette is dat ergens tussen de 6 en 9mm.
Hierbij wordt gemeten: onderkant vlotter tot onderkant vlotternaald.
Verhoging van de vlotterstand geeft vooral bij lagere toerentallen een rijker mengsel.


Lamda=1
Bij Lambda= 1 hebben we een benzine-luchtverhouding van 1: 14,5
Bij stationair hebben we het liefst een rijker mengsel Lambda=0,9
Bij hoge toerentallen is de Lambda bij voorkeur 1 - 1,1 een armer mengsel dus en minder verbruik.

Als de brommer goed stationair draait dan hoef je aan de vlotterhoogte niets te doen.
Mocht de brommer viertakten bij hoge snelheid dan moet je de sproeier iets kleiner kiezen. Het mengsel is dan te rijk.
Overigens is dat weer voor de koeling van de tweetaktmotor in de bergen niet slecht, maar de motor vervuilt wel sneller.
Ik kies meestal de sproeier, waarbij de motor net niet viertakt in de hogere toerentallen.

Mocht het mengsel ( na verkleining van de sproeier) bij lagere toerentallen iets te arm zijn, dan kun je overwegen de vlotter iets op te schuiven van 6 naar 7-9 mm.
Bij starten gebruik je meestal de choke om het mengsel rijker te maken. Je spuit dan extra benzine in het spruitstuk.


Henk

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 14 jun 2023, 13:55

Dat is wel interessant om te lezen echter dit is een koperen/messing vlotter waar de naald in gesoldeerd is. Dus hoe verzet je die dan? :?:

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost

Ongelezen bericht door PantinNL » 14 jun 2023, 19:51

Door de stift te verwarmen met een soldeerbout van 20 - 50 Watt. Soldeerervaring is wel een vereiste.
Of door de vlotter te vervangen door een plastic exemplaar.

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 15 jun 2023, 10:34

Ik heb een revisie set besteld en daar zit o.a. een kunststof vlotter in. ;)
Dat is in elk geval makkelijk te proberen. :)
Ik zou niet graag de originele vlotter ruineren.. :oops:

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost

Ongelezen bericht door ruudk » 15 jun 2023, 11:42

MobyJanEvert schreef:
Hallo Ruud. Is dat een “vaste” vlotter? Ik wist niet dat het zo’n mm werk is met de vlotterhoogte.
Ja, Evert, het was een vaste vlotter, althans niet te verstellen zonder de naald los te verhitten. Er zit een paar tiende mm verschil in de dikte van de oude en de nieuwe pakking. In mijn geval maakte dat toch echt flink uit.
Groetjes!

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 15 jun 2023, 18:22

Nou de spullen zijn mooi voor het weekend binnen dus we gaan ns experimenteren.. :problem: :wtf: :thumbup:
Foto's volgen nog die moet ik even via mn pc verkleinen ;)

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost

Ongelezen bericht door loe » 15 jun 2023, 19:25

De gurtner iets naar links of naar recht kantelen geeft al een heel verschil in stationair toerental.

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Te weinig brandstof puzzeltje opgelost

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 15 jun 2023, 23:04

Ok... Is het proberen waard want dan is er gelijk ook wat meet ruimte voor de gaskabel. Die zit nu echt te veel klem..

Plaats reactie