Te vroeg of te laat afstellen
Te vroeg of te laat afstellen
Ik heb dit al eens gevraagd maar vind het niet terug.
Wanneer word een motor te heet te vroeg of te laat afstellen€.
Wanneer trekt hij beter op en wanneer gaat hij sneller.
Gr Polle
Wanneer word een motor te heet te vroeg of te laat afstellen€.
Wanneer trekt hij beter op en wanneer gaat hij sneller.
Gr Polle
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Bij te vroeg wordt ie heet en kan ie beter optrekken, bij te laat soms hogere topsnelheid. Ik stelde nooit te laat af want dan trok ie niet lekker op.
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Met te laat afstellen kan de uitlaat ook verkleuren het chroom wordt blauw
Gr Harold
Gr Harold
Re: Te vroeg of te laat afstellen
En te vroeg een gaatje in je zuiger
-
- Berichten: 2020
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Dicht bij BDP 1,2/1,5 mm hoogtoerig
Verder van BDP 2/2,7 mm meer koppel bij lagere toeren en makkelijker starten.
Als ik eerlijk ben merk ik niet heel veel verschil, toevallig vanmiddag een variateurmodel van 2.5 naar 1.7 gezet, nauwelijks verschil waarneembaar.
En afgelopen week een DKW van 3,7 naar 2.2 gezet dat verschil merk je wel.
En alles zo nauwkeurig met de Frankytool en een meetklok
Verder van BDP 2/2,7 mm meer koppel bij lagere toeren en makkelijker starten.
Als ik eerlijk ben merk ik niet heel veel verschil, toevallig vanmiddag een variateurmodel van 2.5 naar 1.7 gezet, nauwelijks verschil waarneembaar.
En afgelopen week een DKW van 3,7 naar 2.2 gezet dat verschil merk je wel.
En alles zo nauwkeurig met de Frankytool en een meetklok
Re: Te vroeg of te laat afstellen
maar als ontsteking mijn FOM verlopen was van 2.8 naar bijvoorbeeld 2.2 dan trok hij duidelijk minder snel op.JanmobyEvert schreef: ↑22 aug 2023, 17:27Dicht bij BDP 1,2/1,5 mm hoogtoerig
Verder van BDP 2/2,7 mm meer koppel bij lagere toeren en makkelijker starten.
Als ik eerlijk ben merk ik niet heel veel verschil, toevallig vanmiddag een variateurmodel van 2.5 naar 1.7 gezet, nauwelijks verschil waarneembaar.
En afgelopen week een DKW van 3,7 naar 2.2 gezet dat verschil merk je wel.
En alles zo nauwkeurig met de Frankytool en een meetklok
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Hoe staat die van Hans Soest afgesteld? Die loopt als de brandweer.GROENEKAN schreef: ↑22 aug 2023, 17:42maar als ontsteking mijn FOM verlopen was van 2.8 naar bijvoorbeeld 2.2 dan trok hij duidelijk minder snel op.JanmobyEvert schreef: ↑22 aug 2023, 17:27Dicht bij BDP 1,2/1,5 mm hoogtoerig
Verder van BDP 2/2,7 mm meer koppel bij lagere toeren en makkelijker starten.
Als ik eerlijk ben merk ik niet heel veel verschil, toevallig vanmiddag een variateurmodel van 2.5 naar 1.7 gezet, nauwelijks verschil waarneembaar.
En afgelopen week een DKW van 3,7 naar 2.2 gezet dat verschil merk je wel.
En alles zo nauwkeurig met de Frankytool en een meetklok
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Bijna zeker 2.8, hij heeft het mij geleerd
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Hoi Polle,
Bij te late ontsteking wordt de motor sowieso erg heet, omdat de warmte (energie) van de verbranding dan deels niet wordt omgezet in arbeid, maar onbenut de uitlaat ingaat. Uitlaat warmt dan erg op. Ook cilinder warmt meer op omdat de hitte over een grotere lengte langs de cilinderwand "strijkt".
Hij trekt het beste op bij een iets te vroege en/of juiste afstelling omdat de verbranding zelf bij laag toerental wat trager verloopt zodat de drukgolf toch nog op een juiste tijd (dus niet te vroeg) bij de zuiger aankomt. Topsnelheid is dan (theoretisch) wat minder omdat de verbranding bij hoog toerental (en goede vulling van de cilinder) ook sneller verloopt, zodat de drukgolf dan echt wat aan de vroege kant tegen de zuiger botst, en er een neiging tot "pingelen" is; voortijdige verbranding.
Bij te late ontsteking trekt de brommer slecht op maar op hogere snelheid komt er wat meer pit in omdat de verbranding dan sneller verloopt, dit compenseert enigszins voor de te late afstelling.
Ruud
Bij te late ontsteking wordt de motor sowieso erg heet, omdat de warmte (energie) van de verbranding dan deels niet wordt omgezet in arbeid, maar onbenut de uitlaat ingaat. Uitlaat warmt dan erg op. Ook cilinder warmt meer op omdat de hitte over een grotere lengte langs de cilinderwand "strijkt".
Hij trekt het beste op bij een iets te vroege en/of juiste afstelling omdat de verbranding zelf bij laag toerental wat trager verloopt zodat de drukgolf toch nog op een juiste tijd (dus niet te vroeg) bij de zuiger aankomt. Topsnelheid is dan (theoretisch) wat minder omdat de verbranding bij hoog toerental (en goede vulling van de cilinder) ook sneller verloopt, zodat de drukgolf dan echt wat aan de vroege kant tegen de zuiger botst, en er een neiging tot "pingelen" is; voortijdige verbranding.
Bij te late ontsteking trekt de brommer slecht op maar op hogere snelheid komt er wat meer pit in omdat de verbranding dan sneller verloopt, dit compenseert enigszins voor de te late afstelling.
Ruud
Re: Te vroeg of te laat afstellen
Dank voor de duidelijke info.
Gr Polle
Gr Polle