Te vroeg of te laat afstellen

Pollege
Berichten: 495
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Te vroeg of te laat afstellen

Ongelezen bericht door Pollege » 22 aug 2023, 10:58

Ik heb dit al eens gevraagd maar vind het niet terug.
Wanneer word een motor te heet te vroeg of te laat afstellen€.
Wanneer trekt hij beter op en wanneer gaat hij sneller.

Gr Polle

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 22 aug 2023, 11:02

Bij te vroeg wordt ie heet en kan ie beter optrekken, bij te laat soms hogere topsnelheid. Ik stelde nooit te laat af want dan trok ie niet lekker op.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Ongelezen bericht door brommerskieken » 22 aug 2023, 14:48

Met te laat afstellen kan de uitlaat ook verkleuren het chroom wordt blauw

Gr Harold

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Ongelezen bericht door Marco » 22 aug 2023, 15:56

En te vroeg een gaatje in je zuiger

JanmobyEvert
Berichten: 2009
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 22 aug 2023, 17:27

Dicht bij BDP 1,2/1,5 mm hoogtoerig
Verder van BDP 2/2,7 mm meer koppel bij lagere toeren en makkelijker starten.

Als ik eerlijk ben merk ik niet heel veel verschil, toevallig vanmiddag een variateurmodel van 2.5 naar 1.7 gezet, nauwelijks verschil waarneembaar.

En afgelopen week een DKW van 3,7 naar 2.2 gezet dat verschil merk je wel.

En alles zo nauwkeurig met de Frankytool en een meetklok 😀

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 22 aug 2023, 17:42

JanmobyEvert schreef:
22 aug 2023, 17:27
Dicht bij BDP 1,2/1,5 mm hoogtoerig
Verder van BDP 2/2,7 mm meer koppel bij lagere toeren en makkelijker starten.

Als ik eerlijk ben merk ik niet heel veel verschil, toevallig vanmiddag een variateurmodel van 2.5 naar 1.7 gezet, nauwelijks verschil waarneembaar.

En afgelopen week een DKW van 3,7 naar 2.2 gezet dat verschil merk je wel.

En alles zo nauwkeurig met de Frankytool en een meetklok 😀
maar als ontsteking mijn FOM verlopen was van 2.8 naar bijvoorbeeld 2.2 dan trok hij duidelijk minder snel op.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Ongelezen bericht door Lolle » 22 aug 2023, 18:26

GROENEKAN schreef:
22 aug 2023, 17:42
JanmobyEvert schreef:
22 aug 2023, 17:27
Dicht bij BDP 1,2/1,5 mm hoogtoerig
Verder van BDP 2/2,7 mm meer koppel bij lagere toeren en makkelijker starten.

Als ik eerlijk ben merk ik niet heel veel verschil, toevallig vanmiddag een variateurmodel van 2.5 naar 1.7 gezet, nauwelijks verschil waarneembaar.

En afgelopen week een DKW van 3,7 naar 2.2 gezet dat verschil merk je wel.

En alles zo nauwkeurig met de Frankytool en een meetklok 😀
maar als ontsteking mijn FOM verlopen was van 2.8 naar bijvoorbeeld 2.2 dan trok hij duidelijk minder snel op.
Hoe staat die van Hans Soest afgesteld? Die loopt als de brandweer.

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 22 aug 2023, 18:59

Bijna zeker 2.8, hij heeft het mij geleerd 😀

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Ongelezen bericht door ruudk » 25 aug 2023, 09:42

Hoi Polle,
Bij te late ontsteking wordt de motor sowieso erg heet, omdat de warmte (energie) van de verbranding dan deels niet wordt omgezet in arbeid, maar onbenut de uitlaat ingaat. Uitlaat warmt dan erg op. Ook cilinder warmt meer op omdat de hitte over een grotere lengte langs de cilinderwand "strijkt".
Hij trekt het beste op bij een iets te vroege en/of juiste afstelling omdat de verbranding zelf bij laag toerental wat trager verloopt zodat de drukgolf toch nog op een juiste tijd (dus niet te vroeg) bij de zuiger aankomt. Topsnelheid is dan (theoretisch) wat minder omdat de verbranding bij hoog toerental (en goede vulling van de cilinder) ook sneller verloopt, zodat de drukgolf dan echt wat aan de vroege kant tegen de zuiger botst, en er een neiging tot "pingelen" is; voortijdige verbranding.
Bij te late ontsteking trekt de brommer slecht op maar op hogere snelheid komt er wat meer pit in omdat de verbranding dan sneller verloopt, dit compenseert enigszins voor de te late afstelling.
Ruud

Pollege
Berichten: 495
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Te vroeg of te laat afstellen

Ongelezen bericht door Pollege » 25 aug 2023, 11:08

Dank voor de duidelijke info.

Gr Polle

Plaats reactie