Lichtspoel

ideBertran
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2023, 18:54
Woonplaats: Arnhem

Lichtspoel

Ongelezen bericht door ideBertran » 06 sep 2023, 17:58

Op mijn blok staat BB102. weet iemand wat het Wattage van de lichtspoel is. Het blok zou uit 1960 zijn.

JanmobyEvert
Berichten: 2009
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Lichtspoel

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 06 sep 2023, 18:27

Peugeot?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Lichtspoel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 06 sep 2023, 22:23

Duidelijk. Weten wij niet zoveel van. Beter op een Peugeot forum vragen.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3222
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Lichtspoel

Ongelezen bericht door PantinNL » 07 sep 2023, 13:19

De Peugeot 102 is de opvolger van de Peugeot BB.
Je kunt een 6V-stroombron met een Ampère-meter op de spoel aansluiten en de spanning met een Voltmeter meten.
Het product IxU geeft het opgenomen vermogen op bij gelijkspanning. Bij een lichtspoel van een EEG kwam uit het product IxU de waarde 10 (Watt) als resultaat.
Deze spoelen worden aangeduid als 10Watt spoelen. Ik vermoed dat in de Peugeot ook een lichte spoel is gezet.
Je kunt het vanaf buitenkant meten. 10Watt betekent dat een standaardset fietsenlampjes snel doorbranden.
Bij mobylette worden daarom 7 Watt voor en 3 Watt achter gebruikt.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lichtspoel

Ongelezen bericht door Franky » 07 sep 2023, 13:28

Heb jij dit ooit zo gemeten? Aangezien dit alles behalve normale wisselstroom is, weet ik niet wat een multimeter aan gaat geven als je die erop zet.

Mijn stroom meter kan bijvoorbeeld enkel gelijkstroom meten, dus dat wordt niets. Mijn multimeter kan wel wisselstroom spanning meten maar ik denk niet dat hij netjes uit gaat reken wat de gemiddelde spanning is. Als dat het gene is wat je nodig hebt en niet de rms spanning. Daar moet ik me ook weer in verdiepen. In ieder geval, het zou mij niks verbazen dat hij de piekspanning pakt, die deelt door de wortel van twee en beweert dat de spanning is geweest :crazy:

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3222
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Lichtspoel

Ongelezen bericht door PantinNL » 07 sep 2023, 18:05

Hallo Frank,
Ik heb met gelijkstroom gemeten met een spanningsbron van 6 Volt. De stroombron kan maximaal 5A leveren. Met een analoge multimeter heb ik de spanning gemeten in belaste toestand van de lichtspoel.
Het geeft een globale indicatie. Ik weet natuurlijk ook wel dat wisselstroom minder vermogen levert en dat de fluctuerende wisselstroom geen 10Watt vermogen levert. Is ook goed, want zouden de lampjes nog sneller stuk gaan.
Ik ga dus uit van een 8 W -10 Watt systeem voor de lichtvoorziening.
De lampje, die er in zitten kunnen ook nog informatie leveren. Zijn ze doorgebrand, dan zitten er fietslampjes in met een totaal vermogen van maximaal 4 Watt.
Ik ben benieuwd. Feedback s.v.p..
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 08 sep 2023, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lichtspoel

Ongelezen bericht door Franky » 07 sep 2023, 19:43

Het is mij nog niet duidelijk hoe je de meting gedaan hebt.
Je hebt gemeten met een spanningsbron? Echter, de spoel is de bron maar die heb je niet gebruikt kennelijk. Kennelijk een externe bron? Wat heb je gedaan?

Ik vrees dat meten aan het systeem in normale werkende toestand (draaiend motorblok) wel eens zo ingewikkeld kan zijn dat het nauwelijks te doen is voor ons hobbyisten. Een scoop met een integreer functie is denk ik nodig. Aangenomen dat dat bestaat.
De beste uitvoerbare test is denk ik gewoon proberen en maar zien of de lampen door branden :P

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Lichtspoel

Ongelezen bericht door Lolle » 07 sep 2023, 21:46

Ook de magneet bepaald het vermogen. Er zijn dan ook 8 w en 15 magneten die met de zelfde spoel werken. Dit is vaak de oorzaak van de vele verbrande lampjes op een oudje met een nieuwere spoel.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3222
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Lichtspoel

Ongelezen bericht door PantinNL » 08 sep 2023, 00:18

Franky schreef:
07 sep 2023, 19:43
Het is mij nog niet duidelijk hoe je de meting gedaan hebt.
Je hebt gemeten met een spanningsbron? Echter, de spoel is de bron maar die heb je niet gebruikt kennelijk. Kennelijk een externe bron? Wat heb je gedaan?
De spanningbron is een acculader 6/12 V met ampère meter. De spoel is de belasting.
Ik heb de spanning gemeten die over de belaste spoel staat.
Uit de spanning en de stroomsterkte volgt dan: opgenomen vermogen en de weerstand.
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 17 sep 2023, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lichtspoel

Ongelezen bericht door Franky » 09 sep 2023, 09:06

Ah zo. Je hebt dan dus eigenlijk bepaald wat de spoel theoretisch zou kunnen bij kortsluiting en met een geforceerde sterkte magneetveld. Hoe je die gemeten waarde kan koppelen aan iets praktisch is mij toch onduidelijk. Het is een meting die weinig met de realiteit te maken heeft. Naast dat je bij normaal verbruik met lampjes niet in een kortsluit situatie zit, is zoals Lolle al aangeeft, je magneetveld variabel en geheid zwakker dan dat geforceerde veld dat jij als bijproduct hebt aangemaakt met de externe voeding.

Dit klinkt mij meer als een meting waarbij je 2 spoelen kan vergelijken. Maar ook daar moet je oppassen aangezien de hoeveelheid weekijzer ook invloed heeft op het opgewekt vermogen.

Het is en blijft lastig materie met die lampjes.

Plaats reactie