Aanradingen voor timing tools

Vic
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2023, 17:04
Woonplaats: Beersel België

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Vic » 07 aug 2024, 10:01

Ik ga het nakijken, maar volgens mij heb ik wel degelijk de krukas aan de ontsteking-kant naar rechts gedraaid om tegen de de timing-tool aan te zitten op 2mm voor bdp…

Pollege
Berichten: 550
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Pollege » 07 aug 2024, 15:35

Zet de ontsteking op 2.5mm.

Gr Polle

GROENEKAN
Berichten: 3822
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 aug 2024, 16:31

Vic schreef:
07 aug 2024, 10:01
Ik ga het nakijken, maar volgens mij heb ik wel degelijk de krukas aan de ontsteking-kant naar rechts gedraaid om tegen de de timing-tool aan te zitten op 2mm voor bdp…
De verkeerde kant opdraaien heb ik te vaak gedaan :D :D

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 652
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Marco » 07 aug 2024, 17:01

Misschien is de nok wel van z’n positie af en klopt de timing niet meer

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6266
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Franky » 07 aug 2024, 19:17

Dat is ook een goede ja.
Met die tool van mij kan je heel makkelijk de timing controleren nadat je het vliegwiel bevestigd hebt. Ik controleer dit altijd. Te vaak slipt de nok tijdens vastdraaien vliegwiel.
Het probleem wat je nu hebt is niet het verschil tussen 2 en 2.5mm voorontsteking. Er is iets veel groters gaande.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 652
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Marco » 07 aug 2024, 21:18

Franky jouw tool is misschien erg leuk om af te stellen maar zegt niks over de daadwerkelijke afstelling

JanmobyEvert
Berichten: 2068
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 07 aug 2024, 21:30

Marco schreef:
07 aug 2024, 21:18
Franky jouw tool is misschien erg leuk om af te stellen maar zegt niks over de daadwerkelijke afstelling
Zeker wel. Je kunt er toch mee afstellen maar ook “de daadwerkelijke stand “controleren.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3967
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Lolle » 07 aug 2024, 23:06

JanmobyEvert schreef:
07 aug 2024, 21:30
Marco schreef:
07 aug 2024, 21:18
Franky jouw tool is misschien erg leuk om af te stellen maar zegt niks over de daadwerkelijke afstelling
Zeker wel. Je kunt er toch mee afstellen maar ook “de daadwerkelijke stand “controleren.
ik denk dat Marco bedoeld dat je er niets mee afsteld alleen vast steld wat het moment van openen is. het afstellen doe je met een hulpgereedschap waarmee je de afstand tot het bdp meet.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6266
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Franky » 08 aug 2024, 08:10

Eh ja, de tool alleen is niet voldoende. Je hebt meer gereedschap nodig. Lijkt mij evident.
Mijn punt was, omdat je de contactpunten niet meer optisch hoeft te zien, kan je de timing controleren zonder het vliegwiel te demonteren.

Vic
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2023, 17:04
Woonplaats: Beersel België

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Vic » 08 aug 2024, 17:44

De nok is wel degelijk verschoven… De Franky Tool piept net na het bdp… wat een handig tooltje!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6266
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Franky » 08 aug 2024, 18:15

Wat ik doe met die nok is hem op de juiste plek zetten met de noktrekker er nog aan maar de bout vrij ver uitgedraaid. Eenmaal op de plek pak een kunststof hamer en geef ik een paar tikken om de nok vast te slaan. Meestal is dat voldoende.

Mocht de nok steeds loschieten, dan zijn er nog wat opties.
- De nok beter passend maken op de krukas met polijstmiddel. De nok zou als je hem er met de hand er niet al te hard opduwt niet met de hand af te halen moeten zijn.
- Ik heb heb hier ook een vliegwiel moer die vastbijt in het vliegwiel tijdens aandraaien. Te vaak los en vast gedraaid waardoor het graag op elkaar in vreet vrees ik. Ik doe daar nu vet tussen de moer het vliegwiel. Dan draai je hem vrij makkelijk aan. Beetje een half bakke dubieuze oplossing, maar werkt wel. :P

Vic
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2023, 17:04
Woonplaats: Beersel België

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Vic » 08 aug 2024, 18:36

Goed idee met die vliegwieltrekker zonder bout. De nok krijg ik er niet af wanneer ik met hand duw, hopelijk blijft hij dan nog beter zitten na een goede tik.

Daarnet de draad van de moer kapot gedraaid en draad van de krukas ook een beetje, had al een nieuwe moer, in twee gezaagd en daarmee de krukas terug goed gekregen. Dan maar nog een nieuwe moer besteld en hopelijk morgen testen :D

Ik geef later nog een update of hij dan uiteindelijk weer start!
Bedankt voor alle tips en tricks!

Pollege
Berichten: 550
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Pollege » 08 aug 2024, 19:16

Je moet de nok en krukas eerst ontvetten met remreiniger.
Ik geef hem een goeie klop met een metalen hamer.

Gr Polle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2467
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door ruudk » 08 aug 2024, 20:08

Ik gebruik ook een metalen, niet al te zwaar, hamertje. Wat lichter dan een standaard klauwhamer. Dat geeft zo'n lekker scherp tikje waardoor de nok goed vast "schrikt".

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 652
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Marco » 08 aug 2024, 22:00

Franky schreef:
08 aug 2024, 08:10
Eh ja, de tool alleen is niet voldoende. Je hebt meer gereedschap nodig. Lijkt mij evident.
Mijn punt was, omdat je de contactpunten niet meer optisch hoeft te zien, kan je de timing controleren zonder het vliegwiel te demonteren.
Het is een leuk ding om het af te stellen maar ik wil alleen zeggen dat je er je mee niet de juiste timing kan controleren als de motor loopt. Dat kan alleen met een stroboscoop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6266
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Franky » 09 aug 2024, 08:54

Dat klopt. Echter, de waarde in de boekjes zal niet die van een stroboscoop wezen. Aangenomen dat de werkelijke timing (stroboscoop) toch iets verschoven is t.o.v. de met de Frankytool bepaalde timing.

Pollege
Berichten: 550
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Pollege » 09 aug 2024, 16:53

Goed gevoel en stelplaatjes werkt bij mij het best

Vic
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2023, 17:04
Woonplaats: Beersel België

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Vic » 09 aug 2024, 19:01

https://youtu.be/eS-L0nd6HGw?si=ZiTbfUlQVRf4hF0p

Hij is gestart! Timing was de boosdoener.

Tijdens de testrit viel hij wel snel stil. Bij vol gas trok hij opeens niet meer, klonk wel alsof er nog verbranding was, maar de toeren daalden langzaam. Toen ik aan de kant ging staan viel hij stil. Ging wel meteen weer aan. De rest van de rit had ik hetzelfde, maar als ik gas los liet en weer vol gas gaf of eens mee trapte pikte hij weer op. Zo ongeveer elke 10 - 20 seconden.

Is dat de carburateur? Is nog de oorspronkelijke Gurtner en heb al vaak gelezen dat die niet zo betrouwbaar zijn. Hij is wel schoon gemaakt voor de rit. Enige dat ik kan bedenken is een knikje in de brandstof slang, maar daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6266
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Franky » 09 aug 2024, 19:56

Die originele carburateurs zijn niet de beste dingen nee. Maar je moet er gewoon mee kunnen rijden hoor. Wat jij omschrijft is niet verkoopbaar. Zo slecht waren ze echt niet. :lol:

Klinkt als brandstof toevoer probleem. Je blok kantelt naar achter tijdens het rijden. Mogelijk gaat de slang inderdaad dubbel ofzo.
Als je de choke intrekt, kan je dan nog net iets langer door rijden als hij gek doet?

Nog een tip. Fiets de bromfiets niet aan op de middenbok. Zo degelijk is het allemaal niet. Ik heb al veel schade langs zien komen op dit forum vanwege mensen die dat doen of gedaan hebben. Gewoon starten door te fietsen ;)

Edit:
Zonet de documentatie erop nageslagen, maar zover ik kan zien hoort die carburateur niet op een bromfiets met half variateur. Dus dat is niet ideaal.
Die gurtners zijn qua werking gevoelig voor de richting van de zwaartekracht in de richting dat je hem kan roteren op het spruitsuk bij montage. Je moet ze horizontaal plaatsen. Echter, jou motorblok kantelt naar achter, en dan staat hij niet meer horizontaal in de richting waar het relevant is. Dat gaat fout. Dit komt door het 90 graden spruitstuk. De carb zou eigenlijk recht achter de cilinder moeten zitten met een heel kort spruitstuk. Dit is dus een ander spruitstuk maar ook een ander carburateur type.

Vic
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2023, 17:04
Woonplaats: Beersel België

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Vic » 09 aug 2024, 20:19

Is wel raar want heb daar nog nooit problemen mee gehad voordien… Ik rij al bijna een jaar met die variator…

Kan ik ergens vinden welk type ik dan nodig heb?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6266
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Franky » 09 aug 2024, 20:48

Download deze 2 handboeken maar. Dan heb je de info zelf ook. Daar staan de nummer in.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... 2050VL.pdf
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... H50VLC.pdf

Achja, alles is relatief. Als je het zelf goed genoeg vind rijden, dan is het voor jou goed genoeg ;)
De problemen die je nu hebt, zullen denk ik niet komen vanwege de incorrecte carb. Dat is meer fine tuning. Je hebt nu iets wat niet rijdt.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 652
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Marco » 09 aug 2024, 20:52

Alles al gecontroleerd op valse lucht?

En de ontluchting van de tankdop niet verstopt?

Vic
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2023, 17:04
Woonplaats: Beersel België

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Vic » 09 aug 2024, 23:49

Op de terugweg hiernet geen enkel probleem gehad, reed perfect.

Ik zal het wijten aan de motor die zie nog wat moest “zetten” :P

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2467
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door ruudk » 10 aug 2024, 21:06

Frank, ik begrijp jouw argument van de onwenselijke scheefstand van de carburateur bij een model met enkelvoudige variateur (schommelende motor) icm lang spruitstuk (met bocht) volledig. Maar werd dit spruitstuk echt niet toegepast op deze uitvoering? In de documenten die je aanreikt, Frank, lees ik dat alle modellen vanaf 1971 van een lang spruitstuk zijn voorzien. Ik kan iets hebben gemist, hoor, heb het even vluchtig gelezen.
Wat ik wel vreemd vind, is dat er een beugeltje van het andere, driehoekige model luchtfilter omheen zit (in het filmpje), dat hoort hier zeker niet op.
Groet,
Rudolf

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6266
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Aanradingen voor timing tools

Ongelezen bericht door Franky » 11 aug 2024, 08:32

In die handleidingen staat het volgende.

Handleiding 1:
Variateur hoort op model VS en VL
De carburateur die het meeste lijkt op die van Vic zit op S en de L versie

Handleiding 2:
Variateur hoort op model VS en VLC
De carburateur die het meeste lijkt op die van Vic zit op S en LC versie

Goed punt met dat beugeltje. Die hoort er niet op thuis. Je gaat je afvragen of de carb van Vic geen samengestelde carburateur is van van alles en nog wat onderdelen. Als Vic dat nog interessant vind, moet hij even kijken naar de nummers op de carb. In combinatie met het gebruikte spruitstuk zou het een AR2-12 729C of D moeten zijn. Eigenlijk zou het geen AR2-12 705 moeten zijn.

Plaats reactie