Aanradingen voor timing tools
Aanradingen voor timing tools
Dag allemaal!
Vermits ik nog geen bericht vond hierover, stel ik ze zelf:
Ik heb een AV7 Motobécane 50V.
ZIjn er aanradingen voor timing tools?
Mijn brommer heeft 6000 km gehaald en moet misschien eens een onderhoudje krijgen van de motor, maar ik durf dit niet te doen zolang ik niet weet dat ik de timing terug goed krijg erna.
Alvast bedankt!
Vic
Vermits ik nog geen bericht vond hierover, stel ik ze zelf:
Ik heb een AV7 Motobécane 50V.
ZIjn er aanradingen voor timing tools?
Mijn brommer heeft 6000 km gehaald en moet misschien eens een onderhoudje krijgen van de motor, maar ik durf dit niet te doen zolang ik niet weet dat ik de timing terug goed krijg erna.
Alvast bedankt!
Vic
Re: Aanradingen voor timing tools
Hoi Vic,
Voor wat betreft timing van de ontsteking, zou ik aanraden:
-een voelermaatje, voor het meten van de maximale afstand tussen de onderbrekerpunten (contactpunten), deze zogeheten lichthoogte moet 0,35 mm zijn,
-een klein meetgereedschap voor het meten van de afstand tot het bovenste dode punt (b.d.p.) van je zuiger, bijvoorbeeld een Buzzetti. Omdat er weinig ruimte is tussen bougiegat en tank bij de AV50 (50V), moet dit tooltje liefst niet te groot zijn.
-een Mobylette noktrekker om, als het nodig is, je voorontsteking te wijzigen (dus vermoedelijk naar 2,5 mm voor b.d.p. voor een 50V).
Verder natuurlijk alle benodigde gereedschap om bij je ontsteking te kunnen komen: o.a. een sleutel met vierkant 10 mm x 10 mm voor demontage vliegwiel en standaard gereedschappen zoals een kleine platte schroevendraaier en steeksleutels.
Verder bestaat er ook de z.g.n. " Frankytool" waarmee je kunt meten of je punten open danwel dicht staan, zonder dat je het vliegwiel hoeft te demonteren. Maar eerst maar eens op de "ouderwetse manier" controleren.
Groet,
Rudolf
Voor wat betreft timing van de ontsteking, zou ik aanraden:
-een voelermaatje, voor het meten van de maximale afstand tussen de onderbrekerpunten (contactpunten), deze zogeheten lichthoogte moet 0,35 mm zijn,
-een klein meetgereedschap voor het meten van de afstand tot het bovenste dode punt (b.d.p.) van je zuiger, bijvoorbeeld een Buzzetti. Omdat er weinig ruimte is tussen bougiegat en tank bij de AV50 (50V), moet dit tooltje liefst niet te groot zijn.
-een Mobylette noktrekker om, als het nodig is, je voorontsteking te wijzigen (dus vermoedelijk naar 2,5 mm voor b.d.p. voor een 50V).
Verder natuurlijk alle benodigde gereedschap om bij je ontsteking te kunnen komen: o.a. een sleutel met vierkant 10 mm x 10 mm voor demontage vliegwiel en standaard gereedschappen zoals een kleine platte schroevendraaier en steeksleutels.
Verder bestaat er ook de z.g.n. " Frankytool" waarmee je kunt meten of je punten open danwel dicht staan, zonder dat je het vliegwiel hoeft te demonteren. Maar eerst maar eens op de "ouderwetse manier" controleren.
Groet,
Rudolf
Re: Aanradingen voor timing tools
Dank u wel, ik denk dat ik daarmee verder kan.
Ik heb nog een vliegwiel trekker liggen die ik heb gebruikt om mijn koppeling te vervangen. Kan ik deze ook gebruiken voor de ontsteking?
Ik heb nog een vliegwiel trekker liggen die ik heb gebruikt om mijn koppeling te vervangen. Kan ik deze ook gebruiken voor de ontsteking?
Re: Aanradingen voor timing tools
Dat zal niet lukken.
Paul
Paul
Re: Aanradingen voor timing tools
Er zijn ook trekkers die je aan 2 kanten kunt gebruiken.
Re: Aanradingen voor timing tools
Als het een dubbele trekker is met M26 x1 en M24 x 1 schroefdraad kan dat wel.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Aanradingen voor timing tools
Ah dan heb ik geluk, want ik heb er zo een!
Dank u wel!
Dank u wel!
Re: Aanradingen voor timing tools
Nog een klein ongevraagd advies: draai de trekker zo diep als het kan in de nok, want als je hem te ondiep hebt, trek je zo de draad kapot, de nok kan en hoort namelijk flink vast te zitten.
Re: Aanradingen voor timing tools
Dag allemaal.
Ik ben er eindelijk aan begonnen. Ik heb de timing tool van Buzetti aangeschaft.
Vooraleer ik de motor uit elkaar haalde wilde ik de huidige aantal mm voor b.d.p. al eens checken zodat ik die erna perfect weer op hetzelfde kan zetten.
Ik weet niet of ik het fout doe of er iets is met de timing tool, maar als ik de huidige timing check krijg ik 0,1 mm voor b.d.p.
Dat kan toch niet kloppen? De brommer heeft altijd oké gereden en voor zover ik weet is er nooit iemand aan de timing gekomen tot nu toe.
Is het mogelijk om de huidige timing te checken? Of krijg je dan altijd iets raars?
Ik ben er eindelijk aan begonnen. Ik heb de timing tool van Buzetti aangeschaft.
Vooraleer ik de motor uit elkaar haalde wilde ik de huidige aantal mm voor b.d.p. al eens checken zodat ik die erna perfect weer op hetzelfde kan zetten.
Ik weet niet of ik het fout doe of er iets is met de timing tool, maar als ik de huidige timing check krijg ik 0,1 mm voor b.d.p.
Dat kan toch niet kloppen? De brommer heeft altijd oké gereden en voor zover ik weet is er nooit iemand aan de timing gekomen tot nu toe.
Is het mogelijk om de huidige timing te checken? Of krijg je dan altijd iets raars?
- Franky
- Berichten: 6266
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Aanradingen voor timing tools
Eh nee, dat moet je uitstekend op kunnen meten. Zeker met die mooie tool die jij gekocht hebt.
Ik gok dat je iets fout doet. Draai je je motor de goede kant op? Zodat voor bdp inderdaad ook voor bdp is
Ik gok dat je iets fout doet. Draai je je motor de goede kant op? Zodat voor bdp inderdaad ook voor bdp is
Re: Aanradingen voor timing tools
Hier is een video die toont hoe ik de timing test. Ik krijg een timing van 0,5 mm voor bdp.
Op het einde toon ik ook nog even dat hij wel degelijk reed met deze timing.
Ik draai de motor ook zodat het vóór bdp is en niet na
https://youtu.be/7Yoja5Vy0cQ
Op het einde toon ik ook nog even dat hij wel degelijk reed met deze timing.
Ik draai de motor ook zodat het vóór bdp is en niet na
https://youtu.be/7Yoja5Vy0cQ
Re: Aanradingen voor timing tools
Dan zal de timing niet goed meer hebben gestaan. De motor zal het wel doen maar niet zijn optimale kracht leveren. Uitlaat ook blauw?
Re: Aanradingen voor timing tools
Gewoon even goed afstellen.
Re: Aanradingen voor timing tools
Uitlaat is niet blauw.
Bedankt voor alle info! Nu kan ik verder!
Bedankt voor alle info! Nu kan ik verder!
Re: Aanradingen voor timing tools
Uitlaat is niet blauw.
Bedankt voor alle info! Nu kan ik verder!
Bedankt voor alle info! Nu kan ik verder!
- Franky
- Berichten: 6266
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Aanradingen voor timing tools
Handig filmpje Dat maakt het een en ander duidelijk. Je maakt een kleine meetfout in je filmpje.
Je laat in je film zien dat je contactpunten open staan op 0.5mm voorontsteking. Echter, die contactpunten staan al open voordat punt, alleen dat kan je niet zien op een video want de kier is te klein. Zodra de punten ietsie pietsie open staan is dat het punt van openen. Dat zal bij jou eerder zijn dan die 0.5mm die je in het filmpje laat zien. Dat geeft nog een verschil.
Niet helemaal een perfect voorbeeld, maar rond 3:20 zie je hoe gevoelig dat punt van openen licht t.o.v. je krukas positie.
https://www.youtube.com/watch?v=BjCKBtVW3aE
Dus, heel goed kijken.
Je laat in je film zien dat je contactpunten open staan op 0.5mm voorontsteking. Echter, die contactpunten staan al open voordat punt, alleen dat kan je niet zien op een video want de kier is te klein. Zodra de punten ietsie pietsie open staan is dat het punt van openen. Dat zal bij jou eerder zijn dan die 0.5mm die je in het filmpje laat zien. Dat geeft nog een verschil.
Niet helemaal een perfect voorbeeld, maar rond 3:20 zie je hoe gevoelig dat punt van openen licht t.o.v. je krukas positie.
https://www.youtube.com/watch?v=BjCKBtVW3aE
Dus, heel goed kijken.
Re: Aanradingen voor timing tools
De Franky tool gebruiken geeft een perfect resultaat. Kan ook met een vloeitje.
Re: Aanradingen voor timing tools
Als ik het filmpje zie dan klopt het niet.
Ik zou terug afstellen.
Nok er af contactpuntjes schoonmaken schuurpapier 600 het hoogste punt zoeken dan 2.3 naar benden draaien je toeltje de motor vooruit draaien tot hij blokkeerd tegen het toeltje.
Dan de nok er op en draaien tot je contactpuntje net niet open gaat nok met een goede tik er opslaan terwijl je de motor tegen het toeltje houd.
Dan naar boven draaien en kijken of ze openen bij de minste beweging van de motor.
Als hij dan niet loopt condensator vervangen en proberen ook de massakabel nakijken.
Gr Polle
Ik zou terug afstellen.
Nok er af contactpuntjes schoonmaken schuurpapier 600 het hoogste punt zoeken dan 2.3 naar benden draaien je toeltje de motor vooruit draaien tot hij blokkeerd tegen het toeltje.
Dan de nok er op en draaien tot je contactpuntje net niet open gaat nok met een goede tik er opslaan terwijl je de motor tegen het toeltje houd.
Dan naar boven draaien en kijken of ze openen bij de minste beweging van de motor.
Als hij dan niet loopt condensator vervangen en proberen ook de massakabel nakijken.
Gr Polle
Re: Aanradingen voor timing tools
Voordat je gaat afstellen eerst even controleren hoe ver de punten max openen met een voelermaatje 0,35-0.4mm is goed en eventueel afstellen.
Daarna kan je het tijdstip afstellen.
Ik controleer ook altijd even of de krukaslagers geen speling hebben dat geeft ook een afwijkende timing.
Daarna kan je het tijdstip afstellen.
Ik controleer ook altijd even of de krukaslagers geen speling hebben dat geeft ook een afwijkende timing.
Laatst gewijzigd door Marco op 28 jun 2024, 12:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Aanradingen voor timing tools
Hoi Vic,
In jouw zelfgemaakte filmpje is overigens niet op te maken hoe je het bovenste dode punt hebt bepaald.
Je laat eerst zien dat de zuiger in het onderste dode punt staat en daarna staat de timing tool ineens op nul mm.
Ik neem aan dat je het staafje van de Buzzetti eerst los hebt geschroefd, zodat hij vrij op en neer kan bewegen. Daarna breng je de zuiger in het bovenste dode punt, dit zie je dan aan het staafje. Vervolgens draai je de micrometer op de nul en dan zet je de staaf weer vast met het schroefje.
Dan komt de nul inderdaad overeen met bdp.
Zoals Marco al aangaf, hierna de lichthoogte (afstand tussen onderbrekerpunten wanneer ze maximaal open staan) niet meer veranderen, want daarmee verander je ook de timing weer.
Ik zie wel dat je een variateur hebt, daarbij staat de ontsteking altijd wat later afgesteld (omdat de brommer wat hoger in de toeren zit, dan verloopt de verbranding beter/sneller). Ik weet niet precies wat het moment moet zijn, ik denk nog wat later dan de 2,5 mm voor bdp die ik eerder noemde. Iets van 1,5 tot 2 mm vermoedelijk.
Groet,
Rudolf
In jouw zelfgemaakte filmpje is overigens niet op te maken hoe je het bovenste dode punt hebt bepaald.
Je laat eerst zien dat de zuiger in het onderste dode punt staat en daarna staat de timing tool ineens op nul mm.
Ik neem aan dat je het staafje van de Buzzetti eerst los hebt geschroefd, zodat hij vrij op en neer kan bewegen. Daarna breng je de zuiger in het bovenste dode punt, dit zie je dan aan het staafje. Vervolgens draai je de micrometer op de nul en dan zet je de staaf weer vast met het schroefje.
Dan komt de nul inderdaad overeen met bdp.
Zoals Marco al aangaf, hierna de lichthoogte (afstand tussen onderbrekerpunten wanneer ze maximaal open staan) niet meer veranderen, want daarmee verander je ook de timing weer.
Ik zie wel dat je een variateur hebt, daarbij staat de ontsteking altijd wat later afgesteld (omdat de brommer wat hoger in de toeren zit, dan verloopt de verbranding beter/sneller). Ik weet niet precies wat het moment moet zijn, ik denk nog wat later dan de 2,5 mm voor bdp die ik eerder noemde. Iets van 1,5 tot 2 mm vermoedelijk.
Groet,
Rudolf
Re: Aanradingen voor timing tools
Dankje voor alle info van iedereen.
Ik had inderdaad het bdp al ingesteld op het filmpje.
Ik heb de Franky Tool aangeschaft en ben er heel tevreden mee! zeker het geld waard!
Ik heb ondertussen de motor volledig uit elkaar gehaald en terug in elkaar gezet. Op volgend filmpje kunnen jullie zien wat het probleem is:
https://youtu.be/1l8m8Gh7Nxg?si=c2MXrROw9zU4A0sJ
Ik houd de hele tijd vol gas open, wanneer ik los laat valt hij stil.
Is dit door de timing? Hij is nu ingesteld op 2mm voor bdp met behulp van de Franky Tool.
Ik had inderdaad het bdp al ingesteld op het filmpje.
Ik heb de Franky Tool aangeschaft en ben er heel tevreden mee! zeker het geld waard!
Ik heb ondertussen de motor volledig uit elkaar gehaald en terug in elkaar gezet. Op volgend filmpje kunnen jullie zien wat het probleem is:
https://youtu.be/1l8m8Gh7Nxg?si=c2MXrROw9zU4A0sJ
Ik houd de hele tijd vol gas open, wanneer ik los laat valt hij stil.
Is dit door de timing? Hij is nu ingesteld op 2mm voor bdp met behulp van de Franky Tool.
Re: Aanradingen voor timing tools
Hij krijgt niet genoeg benzine, is de sproeier wel de juiste maat,,
Gebruikt je de choke ook op het filmpje
Gebruikt je de choke ook op het filmpje
Re: Aanradingen voor timing tools
Ik heb niets veranderd aan de carburateur en hij reed voordat ik de motor uit elkaar haalde.
Op het filmpje gebruik ik geen choke, maar had het ervoor wel gedaan en had niet echt verschil, buiten veel plofjes, ik weet niet of dat backfires zijn of niet, maar er was een vonk aan de uitlaat.
Op het filmpje gebruik ik geen choke, maar had het ervoor wel gedaan en had niet echt verschil, buiten veel plofjes, ik weet niet of dat backfires zijn of niet, maar er was een vonk aan de uitlaat.
- Franky
- Berichten: 6266
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Aanradingen voor timing tools
Lijkt wel 2mm na onsteking ipv voor ontsteking.