Led verlichting voor koplamp

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3220
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Led verlichting voor koplamp

Ongelezen bericht door PantinNL » 11 jan 2024, 13:55

De techniek staat niet stil; ik vroeg me af of ondertussen er inmiddels kant en klare ledlampen zijn, die passen in de koplampen met oude fittingen.
Je kunt natuurlijk een moderne fitting in een oude koplamp zetten zoals Gerard van Dijk ooit heeft gedaan, maar het is natuurlijk handiger als je de oude gloeilamp kunt vervangen door een ledlamp zonder allerlei fratsen. Heeft iemand ervaring hiermee of kent iemand een leverancier hiervoor?
Komende zaterdag ga ik kijken op de MOTOVELO in Rosmalen; misschien dat ik daar een mooie oplossing zie. Een moderne koplamp als extra verlichting kan natuurlijk ook, maar dat is voor mij meer een noodgreep vanwege de veiligheid.
Dus als iemand hier ervaring mee heeft, gaarne reactie.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Led verlichting voor koplamp

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 11 jan 2024, 17:14

Ze zijn er wel voor autoverlichting volgens mij.. dus ik kan me voorstellen dat ze er voor brommerverlichting ook moeten zijn..
Mocht ik er iets over vinden zal ik het hier uiteraard delen

Gebruikersavatar
Campera
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 jan 2024, 20:10
Woonplaats: Assen

Re: Led verlichting voor koplamp

Ongelezen bericht door Campera » 11 jan 2024, 17:41


paulmz
Berichten: 1731
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Led verlichting voor koplamp

Ongelezen bericht door paulmz » 11 jan 2024, 17:42

Paar jaar terug met de motor aangehouden en kreeg een waarschuwing dat de gemonteerde extra led verlichting geen E keur had.

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Led verlichting voor koplamp

Ongelezen bericht door Franky » 11 jan 2024, 18:00

Leds zijn kwetsbaar. Dat is grote probleem. Onze bromfietsen leveren stroom met enorm hoge spanningspieken er doorheen. De stroom is erg vervuild. Dat wegnemen moet stap 1 zijn. Zorg dat er voldoende filtering is om de spanningspieken weg te houden bij de leds. Anders is het led lampie zo stuk
Lijkt mij niet zo makkelijk allemaal. Ik heb ooit voor de gein een Arduino aan mijn bromfiets gehangen (klein computertje). Met alle filtering van de wereld bleef die computer zich maar herstarten. Die was niet blij :P

Er zijn vast mensen die het werkend hebben gekregen. Ben benieuwd hoe. Ik zou altijd nog eens willen testen hoe goed een accu is voor het filteren van dit soort pieken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3220
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Led verlichting voor koplamp

Ongelezen bericht door PantinNL » 11 jan 2024, 19:01

Als ik alles op een rijtje zet dan is mijn conclusie, dat je toch iets van een stabiele gelijkstroombron moet hebben.
Die lichtspoel is eigenlijk een belabberde instabiele stroombron. Een 6Volt accu of een flinke Li-ion accu zou beter moeten functioneren.
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik zie wel mogelijkheden. Ik blijf zoeken naar een elegante werkbare oplossing.
Groet,
Henk

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Led verlichting voor koplamp

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 11 jan 2024, 19:43

Ja ik denk ook dat op dit moment batterijvoeding de eenvoudigste optie zal zijn.
Maar probleem is wel.zoals Paul zei dat er geen goedkeur op zit.
Maar als het werkt heb je wel veel beter licht = beter zicht en betere zichtbaarheid..

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Led verlichting voor koplamp

Ongelezen bericht door loe » 11 jan 2024, 20:40

Ik heb ooit eens 3 rode ledjes als achterlicht gemaakt, er zit een weerstand tussen,
Nog nooit doorgebrand,.
Een gewone ledlamp zonder weerstand is zo weg,
Ik heb er al diverse opgeblazen, met name witte koplamp leds,
Misschien zou ik er ook eens een met een weerstandje moeten proberen, straks maar weer als het wat warmer is,
Wat ik wel weet is doordat ik ledjes achter heb, er meer spanning naar vooren gaat,
Daar heb ik een kerstboom lampje van 12 volt in zitten, die is nog nooit doorgebrand, maar geeft ook niet echt superveel licht,.

JanmobyEvert
Berichten: 2009
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Led verlichting voor koplamp

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 11 jan 2024, 23:53

Ik heb wel led lampjes die passen in de fitting van zo’n koplamp als Henk hier boven geplaatst heeft. Na montage kwam ik er achter dat deze voor gelijkstroom zijn. 😬 ze liggen nog in mijn magazijn.

Plaats reactie