Mobylette valt dood als die warm staat.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 24 jul 2024, 10:55
- Woonplaats: Bornem België
Mobylette valt dood als die warm staat.
Hoi,
Ik ben voor een vriend bezig aan een mobylette en heb de carburateur veranderd van een 7,8 naar een 10 mm met sproeier 61.
Na een paar kilometer valt de mobylette dood en moet ik wachten totdat ze wat afgekoeld is en dan gaat ze weer even voort maar niet met vol vermogen.
De bougie is mooi van kleur als ik hem na het stilvallen er uit haal. Dus ik denk nu aan ontsteking?
Ik heb al wat rondgelezen op het forum, maar ik ben niet volledig mee met wat ik nu precies moet vervangen of moet nakijken?
Ik ben voor een vriend bezig aan een mobylette en heb de carburateur veranderd van een 7,8 naar een 10 mm met sproeier 61.
Na een paar kilometer valt de mobylette dood en moet ik wachten totdat ze wat afgekoeld is en dan gaat ze weer even voort maar niet met vol vermogen.
De bougie is mooi van kleur als ik hem na het stilvallen er uit haal. Dus ik denk nu aan ontsteking?
Ik heb al wat rondgelezen op het forum, maar ik ben niet volledig mee met wat ik nu precies moet vervangen of moet nakijken?
Re: Mobylette valt dood als die warm staat.
Ik zou als eerste de bougie vervangen. Helpt dit niet dan de condensator. Zijn de problemen er dan nog dan is het de bobine/hoogspanningsspoel afhankelijk of het intern of externe bobine is. Bij interne hoogspanningsspoel is de kans groot dat het hier aan ligt.
Re: Mobylette valt dood als die warm staat.
Ik hou het op de bobine als oorzaak, bijna zeker
Re: Mobylette valt dood als die warm staat.
Spoel/bobine op ee testapparaat en zo lang testen tot die warm is dan weet je wat.
Rest is koffiedik kijken.
Condensator die rot is is dat meestal ook in koude toestand.
Paul
Rest is koffiedik kijken.
Condensator die rot is is dat meestal ook in koude toestand.
Paul
Re: Mobylette valt dood als die warm staat.
Schaf een HVK set aan dan ben je in 1 keer van alle mogelijke problemen, op de bougie na, af.
Re: Mobylette valt dood als die warm staat.
Re: Mobylette valt dood als die warm staat.
Jouw feestje.
Paul
Paul
Re: Mobylette valt dood als die warm staat.
Ik heb al een paar x gehad dat het vervangen van de condensator voor een selfmade afdoende was. Ook de condensator kan temperatuur gevoelig zijn. Er is dan soms nog een zwakke vonk als je test maar onvoldoende vonk onder druk. De buitenboord bobines zijn meestal nog wel goed.
Re: Mobylette valt dood als die warm staat.
LolleLolle schreef: ↑25 jul 2024, 22:25Ik heb al een paar x gehad dat het vervangen van de condensator voor een selfmade afdoende was. Ook de condensator kan temperatuur gevoelig zijn. Er is dan soms nog een zwakke vonk als je test maar onvoldoende vonk onder druk. De buitenboord bobines zijn meestal nog wel goed.
Als ik een brommer aanschaf,gooi ik altijd eerst de spoel/bobine en de condensator op de tester.
Op een tester is een condensator al gauw verdacht,zeker als je er een Wiha 0,22uf naast test als referentie en dus gooi ik verdachte condensatoren direct in het ronde archief.
Bij spoelen/bobine,s gebruik ik op mijn CTB testkast eerst de optie om de spoel voor te verwarmen en daarna de hoogspanningstest.
Nou mag Groenekan wel zeggen dat je het proefondervindelijk moet doen maar dat kan betekenen stil vallen met alle ellende van dien.
Mijn preventieve testen doe ik al vanaf half jaren 80 en sindsdien heb ik onderweg slechts 1 keer zonder vonk gestaan maar dat was met mijn Lohmann Diesel.
Paul
Re: Mobylette valt dood als die warm staat.
Klopt Paul. Ik gooi direct de condensator er af. Mijn brommers waar ik mee rijd hebben ook allemaal een binnenspoel van Henk of vergelijkbaar, of een hoogspanningsspoel die ik opnieuw heb laten wikkelen. De bobines die ik gebruik zijn blauwe Vespa of goede bobines die ik bij Joost heb gescoord.paulmz schreef: ↑26 jul 2024, 09:47LolleLolle schreef: ↑25 jul 2024, 22:25Ik heb al een paar x gehad dat het vervangen van de condensator voor een selfmade afdoende was. Ook de condensator kan temperatuur gevoelig zijn. Er is dan soms nog een zwakke vonk als je test maar onvoldoende vonk onder druk. De buitenboord bobines zijn meestal nog wel goed.
Als ik een brommer aanschaf,gooi ik altijd eerst de spoel/bobine en de condensator op de tester.
Op een tester is een condensator al gauw verdacht,zeker als je er een Wiha 0,22uf naast test als referentie en dus gooi ik verdachte condensatoren direct in het ronde archief.
Bij spoelen/bobine,s gebruik ik op mijn CTB testkast eerst de optie om de spoel voor te verwarmen en daarna de hoogspanningstest.
Nou mag Groenekan wel zeggen dat je het proefondervindelijk moet doen maar dat kan betekenen stil vallen met alle ellende van dien.
Mijn preventieve testen doe ik al vanaf half jaren 80 en sindsdien heb ik onderweg slechts 1 keer zonder vonk gestaan maar dat was met mijn Lohmann Diesel.
Paul
Re: Mobylette valt dood als die warm staat.
Je merkt dat Henk niet meer actief zijn ombouw setjes aanbied. Hierdoor kopen mensen rommel uit het verre oosten. Als dit het dan ook niet doet zijn de mensen het er mee aan. Ik heb hier in de omgeving nog een paar mensen kunnen helpen met wat uit mijn voorraad. Maar die voorraad ga ik ook niet verder uitputten. Het zijn vooral de condensatoren die het na een tiental km al begeven. Gelukkig kan ik de mensen daarmee verder helpen.
Re: Mobylette valt dood als die warm staat.
Dat is mooi dat jij die omgebouwde condensators verkoopt lolle.
Volgens polle is die groene ontsteking spoel van B2b prima,
Een blauwe vespa bobine,
Nieuwe bougiekabel, kapje en bougie, contact puntjes en klaar is kees,
Het is niet alleen een probleem bij de mobys, maar al dat ouwe spul krijgt vroeg of laat problemen,
Volgens polle is die groene ontsteking spoel van B2b prima,
Een blauwe vespa bobine,
Nieuwe bougiekabel, kapje en bougie, contact puntjes en klaar is kees,
Het is niet alleen een probleem bij de mobys, maar al dat ouwe spul krijgt vroeg of laat problemen,
Re: Mobylette valt dood als die warm staat.
Dat klopt; ik heb de afgelopen jaren een aantal vreemde merken geholpen met de oplossing van het ontstekingsprobleem.
Die omgebouwde brommers en oude motorfietsen lopen ondertussen prima.
Op dit moment staat dit onderdeel van de bromfietshobby op een laag pitje en hebben andere zaken een hogere prioriteit.
Henk
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 24 jul 2024, 10:55
- Woonplaats: Bornem België
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 24 jul 2024, 10:55
- Woonplaats: Bornem België
Re: Mobylette valt dood als die warm staat.
Is dat allemaal te vinden op B2b?loe schreef: ↑26 jul 2024, 12:07Dat is mooi dat jij die omgebouwde condensators verkoopt lolle.
Volgens polle is die groene ontsteking spoel van B2b prima,
Een blauwe vespa bobine,
Nieuwe bougiekabel, kapje en bougie, contact puntjes en klaar is kees,
Het is niet alleen een probleem bij de mobys, maar al dat ouwe spul krijgt vroeg of laat problemen,
Mvg, yarnfromthebarn
Re: Mobylette valt dood als die warm staat.
HvK set te proberen via mailadres op website: http://www.pantin.nl/ Staat ook info over de set. Succes !
Re: Mobylette valt dood als die warm staat.
Hallo allemaal,
Die ontstekingsactiviteiten van PantinNl staan momenteel op een erg laag pitje...
Ik kom om in het werk door allerlei familieverplichtingen en ook mijn eigen onderhoudsprojecten.
Voorlopig kan ik dus helaas niet positief reageren op aanvragen om een set.
Zodra ik weer meer tijd heb, laat ik het wel weten.
Groet,
Henk
Die ontstekingsactiviteiten van PantinNl staan momenteel op een erg laag pitje...
Ik kom om in het werk door allerlei familieverplichtingen en ook mijn eigen onderhoudsprojecten.
Voorlopig kan ik dus helaas niet positief reageren op aanvragen om een set.
Zodra ik weer meer tijd heb, laat ik het wel weten.
Groet,
Henk
Re: Mobylette valt dood als die warm staat.
Alleen bougiekabel, kapje en wellicht bougie, contact puntjes en groene ontstekingsspoel. Blauwe bobine bijvoorbeeld: https://www.jmpbonderdelen.nl/bobine-or ... vespa.htmlYarnfromthebarn schreef: ↑06 aug 2024, 16:27Is dat allemaal te vinden op B2b?loe schreef: ↑26 jul 2024, 12:07Dat is mooi dat jij die omgebouwde condensators verkoopt lolle.
Volgens polle is die groene ontsteking spoel van B2b prima,
Een blauwe vespa bobine,
Nieuwe bougiekabel, kapje en bougie, contact puntjes en klaar is kees,
Het is niet alleen een probleem bij de mobys, maar al dat ouwe spul krijgt vroeg of laat problemen,
Mvg, yarnfromthebarn
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 24 jul 2024, 10:55
- Woonplaats: Bornem België
Re: Mobylette valt dood als die warm staat.
Bedankt voor de hulp allen!
Hier kan ik normaal wel mee verder.
Greetz, yarnfromthebarn
Hier kan ik normaal wel mee verder.
Greetz, yarnfromthebarn